X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
יצחק שמיר שומע סקירה על אירוע ליל הגלשונים [צילום: מגי איילון/לע"מ]
35 שנים ל"ליל הגילשונים"
לפני 35 שנים, ב-25 בנובמבר 1987 התרחש 'ליל הגלשונים', פיגוע טרור בקרבת גבול לבנון, בו נהרגו 6 חיילי צה"ל ו-10 נפצעו מאש מחבל שחדר לישראל באמצעות גלשן אוויר האירוע סימל, לדעת רבים, את השאננות וחוסר המוכנות של צה"ל בדיעבד התברר כי הייתה התרעה מודיעינית על הפעולה, אך חשיבותה לא הוערכה נכון ובזמן

לפני 35 שנים, ב-25 בנובמבר 1987 התרחש 'ליל הגלשונים', פיגוע טרור בקרבת גבול לבנון, בו נהרגו 6 חיילי צה"ל ו-10 נפצעו מאש מחבל שחדר לישראל באמצעות גלשן אוויר. האירוע סימל, לדעת רבים, את השאננות וחוסר המוכנות של צה"ל. בדיעבד התברר כי הייתה התרעה מודיעינית על הפעולה, אך חשיבותה לא הוערכה נכון ובזמ .
הפיגוע הרצחני אירע בסביבות השעה 10 בלילה כאשר שני מחבלים מארגונו של אחמד ג'בריל, "החזית העממית לשחרור פלשתין - המפקדה הכללית", חדרו בעזרת גלשן אוויר משטח לבנון למרחב האווירי של ישראל. אחד המחבלים נחת בטעות מצפון לכפר יובל, כ-300 מ' בתוך רצועת הביטחון ונהרג על-ידי כוחות צה"ל.
השיני הצליח לנחות בשדה קוצים ממזרח לקריית שמונה בסמוך למנחת המסוקים "גיבור" וכשהוא מצויד ברובה, מחסניות ורימונים נע ברגל בכביש בקרבת מחנה "גיבור" הסמוך לקריית שמונה ופתח באש לעבר טנדר פיג'ו צבאי שעבר בכביש והרג את נהגו קצין צה"ל סגן לירון פניני ופצע חיילת שישבה לצידו. לאחר מכן המשיך לנוע לעבר המחנה כשהוא יורה צרור יריות לעבר השער הזקיף בשער (הש"ג) טוראי אלמוג זיהה את המחבל ונס מעמדתו ובכך איפשר למעשה למחבל להיכנס לשער ללא מפריע. המחבל נכנס דרך שער הש"ג פנה ימינה הסתער על מאהל צבאי בו שהו חיילי חטיבת פלוגת נח"ל, הוא פתח בירי והשליך רימוני יד אל עבר החיילים במקום. במקום התפתחו חילופי ירי ומהם נהרגו קצין וארבעה חיילים מפלוגת הקשר של חטיבת הנח"ל. שמונה חיילים נפצעו. בסופו של דבר נורה המחבל למוות מאש שירה רס"פ הבסיס גדעון בשארי.
ההרוגים בפיגוע: סגן מפקד הפלוגה סרן יעקב (ג'קי) וייר,(21) סמל דניאל מילר(21), רב"ט בנימין בסירטמן (20),רב"ט גיא נתנאל(19), רב"ט ניב חזון (19)וביחד עם הקצין סגן לירון פניני(22) שנורה קודם לכן על-ידי המחבל מחוץ למחנה בטנדר הפיג'ו מסתכם מספר הרוגי הפיגוע בשישה.
התרעה מודיעינית על הפיגוע
בדיעבד התברר כי כחצי שעה ואולי אף זמן ממושך יותר לפני נחיתת הגלשנים התקבלה במערכת הביטחון התרעה מודיעינית מוקדמת על חדירה אפשרית. אך זו לא הוערכה או לא הובנה כהלכה ובזמן. נמסר בעיתונות דאז כי הועברה אזהרה לישובים וליחידות שנכנסו למצב כוננות. למרות ההתרעה ומצב הכוננות איש לא הפריע למחבל לנוע משער המחנה עד למאהל מרחק 150 מטרים. האירוע כולו נמשך דקות ספורות. הכל הודו כי היה כאן מחדל ותפקוד לא נכון. וכנראה לא הכל סופר ולא הכל ידוע לציבור.
הרמטכ"ל רב אלוף דן שומרון מינה ועדת חקירה בראשות ראש אכ"א, אלוף מתן וילנאי לבירור נסיבות האירוע החמור ובעקבות מסקנותיה הדיח את מפקד חטיבת הנח"ל מתפקידו. נגד הש"ג אלמוג הוגש כתב אישום בבית הדין הצבאי המחוזי, והוא הואשם כי נמלט ממשמרתו, לא נקט כל פעולה כמו טעינת נשקו והפעלתו ולא עשה דבר כדי להזהיר את החילים האחרים שהיו במחנה.
בבית הדין נטען כנגד אלמוג כי גילה מורך לב נוכח פני האויב ופעל בניגוד לנורמות הלחימה של צה"ל; ונטישת משמרת, על שעזב את משמרתו לפני שהוחלף כדין (מה שנקרא בשפת העם הפקרת שמירה). אלמוג נדון לשנה וחצי מאסר בפועל. לאחר שריצה עונשו עזב את הארץ.
מפקד פיקוד הצפון, יוסי פלד נפגש עם שר הביטחון יצחק רבין בעקבות טענות מדוע לא ננקטו נגדו כל צעדים. והודיע לרבין כי כדי להרגיע את ההיסטריה והפאניקה הוא מוכן לעזוב את תפקידו לאלתר. רבין סירב והורה לו להמשיך בתפקידו. ימים ספורים לאחר האירוע פרצה האינתיפאדה הראשונה.

תאריך:  27/11/2022   |   עודכן:  27/11/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רהט
בתרגיל משותף שביצעה השבוע 'ברית האחים' נתניהו-דרעי, הושגו ארבעה יעדים, שניים נגד סמוטריץ' ושניים לטובת דרעי: סמוטריץ' ירד מעץ הביטחון; ונכנס למשרד כפוי טובה שמעולם לא תיגמל את מחזיקו; ואילו דרעי יקודם תמורת 'הוויתור' על האוצר; וגם יזכה בבונוס על שירותיו הטובים בדמות תיק הדתות הנחשק
יורם אורעד
האם נוכל לבנות בעתיד בנייני ענק שכל אחד מהם יהווה עיר שלמה שתספק את צרכי כל תושביה? ולמה בעצם לעשות זאת?
בלפור חקק
כמה משוררים יש לנו, שמקבלים השראה מיחידות סלע שונות בתוך הנוף? בקריאת שיריו של יבחר גנאור, אנו מתמרנים לא פעם בין דולומיט קרסטי ובין קירטון רך
יאיר נבות
תנאי מזג האוויר, בעיקר הגשמים והבוץ, גורמים כרגע ללחימה להיות מאוד סטטית בין רוסיה לאוקראינה    ההערכות: ברגע שהקרקע תקפא יחול שינוי באופי הפעילות
רחל שושן
אנשים הסובלים מהפרעות קשב ולקויות למידה אשר רוצים ללמוד תואר במוסד אקדמאי צריכים לרוב להשיג אישורים והתאמות אשר מקלים במידת מה על הקשיים בהתמודדות זו    אך כדי להשיג התאמות אלו, ישנה דרך ארוכה וסבוכה לעבור, שכרוכה בלא מעט משוכות ומכשולים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il