מחיר הבנזין צולל. כנפי עוף נמכרות פתאום במחיר מבצע. קמעונאים משתמשים במלאים כדי לעשות עסקות. לאחר למעלה משנה של אינפלציה גבוהה, צרכנים רבים מתחילים סוף-סוף לנשום לרווחה. אפילו דמי השכירות ומחירי המכוניות, שני רכיבים שפגעו קשות במיליוני משקי בית, אינם מסתחררים ללא שליטה – מדווח וושינגטון פוסט.
שרשראות האספקה העולמיות שבו לפעול בצורה שגרתית, כאשר יותר צרכנים מוציאים כסף על שירותים כמו מסעדות ופחות על טובין מיובאים כמו רהיטים ומחשבים. המחיר של משלוח מכולה בת 40 רגל (13 מטר) מסין לחוף המערבי של ארה"ב צנח ב-90% מאז השיא של ספטמבר 2021.
ההתמתנות באינפלציה רק מתחילה להופיע בסטטיסטיקות הממשלתיות. בחודש אוקטובר מסר הפדרל ריזרב, כי מדד המחירים לצריכה אישית עלה בשיעור הנמוך ביותר מאז ספטמבר אשתקד ורק ב-6% ב-12 החודשים הקודמים. מדד המחירים לצרכן עולה כעת בשיעור שנתי של 7.7% לעומת 9.1% בחודש יוני. "הגרוע ביותר באינפלציה כבר מאחורינו, השאלה היא היכן תתייצב", אומר סטיבן בליץ, הכלכלן הראשי של TS לומברד.
ה"פד" מעלה את הריבית בצורה חדה מאז חודש מרס, במטרה להחזיר את האינפלציה ליעד של 2% בשנה. בשבוע שעבר דיבר הנגיד ג'רום פאואל על סימנים של התקדמות, אך הדגיש שמוקדם מכדי להכריז על ניצחון. המספר הגדול מן הצפוי של משרות שנוספו בארה"ב בחודש שעבר, המלמד שהמשכורות עולות יותר מן הרצוי למקבלי ההחלטות, רק מדגיש נקודה זאת. ה"פד" אינו צופה לחזרה ליעד האינפלציה לפני 2025.
ועדיין, טוען הפוסט, יש סימנים ברורים לשיפור במחירים לצרכן, כאשר הצרכנים חוזרים להרגלים של טרום הקורונה. למעט מחירי המזון המתכלה והאנרגיה, הטובין התייקרו באוקטובר בשיעור שנתי של 5.1% לעומת 12.3% בפברואר. אך בעוד מחירי הטובין מצטננים, גובר הלחץ על מחירי השירותים. העלייה בביקוש וההיצע המוגבל – למשל חוסר כוח אדם במסעדות – גרם למחירי השירותים לעלות בשיעור שנתי של 6.7%, למעלה מכפליים מאשר בשנה הקודמת. ההערכה היא שמגמות אלו יימשכו.