X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
היצע העופות עלה, המחיר ירד [צילום: דייוויד זלובובסקי, AP]
האינפלציה בארה"ב במגמת ירידה ברורה
המחירים במגזר הטובין מצויים בירידה, בעוד חלק ממחירי השירותים עולים - מדווח וושינגטון פוסט התחזית לחודשים הבאים מעודדת, אך יקח זמן לחזור ליעד של 2%

מחיר הבנזין צולל. כנפי עוף נמכרות פתאום במחיר מבצע. קמעונאים משתמשים במלאים כדי לעשות עסקות. לאחר למעלה משנה של אינפלציה גבוהה, צרכנים רבים מתחילים סוף-סוף לנשום לרווחה. אפילו דמי השכירות ומחירי המכוניות, שני רכיבים שפגעו קשות במיליוני משקי בית, אינם מסתחררים ללא שליטה – מדווח וושינגטון פוסט.
שרשראות האספקה העולמיות שבו לפעול בצורה שגרתית, כאשר יותר צרכנים מוציאים כסף על שירותים כמו מסעדות ופחות על טובין מיובאים כמו רהיטים ומחשבים. המחיר של משלוח מכולה בת 40 רגל (13 מטר) מסין לחוף המערבי של ארה"ב צנח ב-90% מאז השיא של ספטמבר 2021.
ההתמתנות באינפלציה רק מתחילה להופיע בסטטיסטיקות הממשלתיות. בחודש אוקטובר מסר הפדרל ריזרב, כי מדד המחירים לצריכה אישית עלה בשיעור הנמוך ביותר מאז ספטמבר אשתקד ורק ב-6% ב-12 החודשים הקודמים. מדד המחירים לצרכן עולה כעת בשיעור שנתי של 7.7% לעומת 9.1% בחודש יוני. "הגרוע ביותר באינפלציה כבר מאחורינו, השאלה היא היכן תתייצב", אומר סטיבן בליץ, הכלכלן הראשי של TS לומברד.
ה"פד" מעלה את הריבית בצורה חדה מאז חודש מרס, במטרה להחזיר את האינפלציה ליעד של 2% בשנה. בשבוע שעבר דיבר הנגיד ג'רום פאואל על סימנים של התקדמות, אך הדגיש שמוקדם מכדי להכריז על ניצחון. המספר הגדול מן הצפוי של משרות שנוספו בארה"ב בחודש שעבר, המלמד שהמשכורות עולות יותר מן הרצוי למקבלי ההחלטות, רק מדגיש נקודה זאת. ה"פד" אינו צופה לחזרה ליעד האינפלציה לפני 2025.
ועדיין, טוען הפוסט, יש סימנים ברורים לשיפור במחירים לצרכן, כאשר הצרכנים חוזרים להרגלים של טרום הקורונה. למעט מחירי המזון המתכלה והאנרגיה, הטובין התייקרו באוקטובר בשיעור שנתי של 5.1% לעומת 12.3% בפברואר. אך בעוד מחירי הטובין מצטננים, גובר הלחץ על מחירי השירותים. העלייה בביקוש וההיצע המוגבל – למשל חוסר כוח אדם במסעדות – גרם למחירי השירותים לעלות בשיעור שנתי של 6.7%, למעלה מכפליים מאשר בשנה הקודמת. ההערכה היא שמגמות אלו יימשכו.

הרקע הכלכלי העולמי משתנה
זינוק במלאי המכוניות [צילום: דייוויד זלובובסקי, AP]

רוב מה שמתרחש כעת במחירים משקף התפתחויות בשווקים מוגדרים או, כאמור, חזרה של הצרכנים להרגלי טרום הקורונה. הצניחה במחירי התובלה הימית כשלעצמה הורידה 0.7 נקודת האחוז משיעור האינפלציה. באמצעות ייקור האשראי הטיל ה"פד" נטל כבד על משקי הבית. ריבית המשכנתאות הגיעה ל-7% ומכירות הבתים צנחו באוקטובר ב-37% לעומת החודש המקביל – אך יידרשו חודשים רבים עד שהדבר יבוא לידי ביטוי במצב המשק.
כך או כך, הצרכנים לא מתרשמים. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצאה, כי רק אחוז אחד מהם אמרו ששמו לב לירידה במחירים בחודשים האחרונים. 15.7% ממשקי הבית אומרים, כי הם מתקשים מאוד לכסות את ההוצאות השוטפות, למעשה ללא שינוי מאז יוני.
הפוסט מדגיש, כי במשק בגודל 26 טריליון דולר, תמיד יש מוצרים שמחיריהם יורדים בעוד מחיריהם של אחרים עולים. בחודש יוני, כאשר האינפלציה הגיעה לשיא של 40 שנה, ירדו במשך חודשים מחיריהם של בשר חזיר, וילונות ובגדי ים לגברים. כך שחשוב שלא להגזים בחשיבותו של השיפור הנוכחי.
לצד זאת, הרקע הכלכלי העולמי השתנה. אירופה ובריטניה מצויות במיתון, סין נפגעת קשות ממדיניות ה"אפס קורונה", הביקוש לנפט פחת ומחירו כעת (85 דולר) נמוך בשליש מאשר בחודש מרס. כתוצאה מכך, מחיר הבנזין בארה"ב עומד על ממוצע של 3.47 דולרים לגלון (ארבעה ליטרים), ירידה של 8% לעומת החודש שעבר.
קמעונאים רבים מוצאים את עצמם כאשר ברשותם מלאים גבוהים מהרגיל, התוצאה של הפרעות בנות שנתיים בשרשרת האספקה. כאשר מחירי הגלם והשינוע יורדים, חברות כמו איקאה החלו להעניק הנחות על מוצרים מוגדרים והיא מדברת על הפחתות נוספות בחודשים הבאים. וולמארט הודיעה שהיא בוחנת אפשרויות להורדת מחירים.

ירידה חדה בציפיות האינפלציוניות
דמי השכירות מתחילים להצטנן [צילום: ריץ' פדרונצ'לי, AP]

לדברי הפוסט, מחירי העופות, המכוניות והשכירות מספקים הסברים אפשריים לציפיות להמשך ירידת האינפלציה, גם אם יידרשו שנים לחזור ליעד של 2%. מחירי העופות הגיעו לפני מספר חודשים לקרוב לשיא של כל הזמנים: הקורונה וירידה בתחום הלולים הובילו לירידה בהיצע בעוד הביקוש זינק. המצב התהפך בסתיו, כאשר ההיצע התאושש בדיוק בנקודה בה יש ירידה עונתית בביקוש; המחיר ירד ב-20% מאז מאי והירידה התגלגלה גם למסעדות.
לאחר זינוק במחירים ב-2021, מחיריהן של מכוניות משומשות ירדו ב-15% מאז ינואר השנה, וגם מחירי המכוניות החדשות מתחילים להגיב. בסוף אוקטובר היה לסוחרים מלאי של 1.56 מיליון מכוניות, הגבוה ביותר מאז מאי 2021. המלאי הנוכחי מספיק ל-49 ימי מכירות; לפני הקורונה הוא עמד על 89 ימי מכירות. המשמעות היא שהלקוחות מוכנים לשלם פחות מעל מחיר המחירון: ממוצע של 230 דולר כיום לעומת 721 דולר בחודש מאי.
גם דמי השכירות מתחילים להצטנן, ממשיך הפוסט. הממוצע הלאומי בדירת שני חדרי שנה גבוה כיום ב-8.1% לעומת אשתקד, מול 14.6% באפריל. השינוי בולט במיוחד בערים בהן גדל הביקוש לדירות כאשר גברה העבודה מהבית וניתן היה לעבור לפרברים. כלכלנים אומרים, כי ההתקררות בשכירות מהירה מן הצפוי ו-2023 תהיה שנה הרבה יותר טובה לשוכרים.
הפוסט מסכם: יידרש זמן עד שכל המגמות הללו יבואו לידי ביטוי בנתוני האינפלציה הלאומיים. אבל הן יתחילו להיראות בשנה הקרובה, מה שמסביר את הירידה החדה בציפיות האינפלציוניות לסוף 2023, העומדות על שיעור שנתי של 2.3% לעומת 6% כיום.

תאריך:  05/12/22   |   עודכן:  05/12/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האינפלציה בארה"ב במגמת ירידה ברורה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שופר הממשל הווש פוסט לא אמין
הגלשנית  |  5/12/22 21:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אקונומיסט תולה תקווה בחיסונים שיינתנו בתרסיס לפה או לאף, ובחיסונים שיידעו להתמודד עם זנים אפשריים שיצוצו בעתיד; התקדמות משמעותית צפויה בשנה הבאה
איתמר לוין
מאז רכישת השליטה בידי מאסק, זינק היקף הציוצים הכוללים הסתה גזענית ואנטישמית - מדווח וושינגטון פוסט. וזה לא מפתיע
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מדווח על שיחות בלתי רשמיות בין מנהיגי המדינות העשירות, בניסיון למנוע משברים פיננסיים במדינות המתפתחות    עליית כוחם של המלווים המסחריים וסין מקשה לגבש תוכנית למחזור החובות
איתמר לוין
הפרלמנט יחליט השבוע האם לקדם חקירה נגד סיריל רמאפוסה, בעקבות ממצאים מחשידים של ועדה עצמאית - מדווח אקונומיסט
איתמר לוין
מחר ייכנסו לתוקפם האמברגו ומגבלת המחיר שהטיל האיחוד האירופי על הנפט הרוסי - ואקונומיסט תוהה מה יהיו תוצאותיהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il