X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
רוזוולט. אמר או לא אמר [צילום: רוברט קלובר/AP]
דב אייל מול בנימין נתניהו
אני מרגיש צורך להעיד מזיכרוני על דברים שנאמרו בשיעורים של הפרופסור באואר - מורי הדגול - באוניברסיטה העברית בירושלים
דן מרגלית עיתונאי, פרשן ראיתי שמעתי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

זו בדיחה ישנה ותמיד עכשווית: איש אחד נתפס מעלים מס. שאלו אותו מדוע לא שילם מס הכנסה. "אה", השיב, "זה פשוט. אני לא עובד עם מס הכנסה". בשינוי קל אפשר לספר בדיחה כזאת על בנימין נתניהו. מדוע אינו מקפיד על אמירת אמת? "אה, זה פשוט. אני לא עובד עם האמת".
אילו כיהנתי עתה עדיין כעורך מעריב הייתי מטיל על עיתונאי בכיר וזהיר לאסוף בארכיון ולפרסם את כל השקרים שהשמיע ביבי בעשור האחרון, כשהבולט בהם היה טיעונו שלא נתן את הסכמתו לגרמניה לבנות צוללות משוכללות לצי המצרי, והשובל ארוך.
זה הרקע למאמרו מאיר העיניים של נדב אייל בידיעות אחרונות. נתניהו התראיין אצל ד"ר מיכה גולדמן - שבחר להתלהב מספרו האוטוביוגרפי - ושמע מפי ראש הממשלה המיועד כי הנשיא האמריקני בעת השואה פרנקלין דלאנו רוזוולט סירב להפציץ את מחנה ההשמדה באושוויץ-בירקנאו. לדברי נתניהו הגיב רוזוולט לאפשרות שיורה להפציץ את אושוויץ כך: Over my dead body. Not one American airman.
אייל עשה עבודה ראויה כעיתונאי בכיר. הוא פנה לשורה של חוקרי שואה, בהם גם הפרופסור יהודה באואר, ואיש מהם לא שמע או קרא שרוזוולט הגיב כך. הפקידות האמריקנית בדרגות נמוכות יותר סירבה להפציץ את אושוויץ לאחר שקיבלה ביולי 1944 בקשה מהתנועה הציונית לעשות כן.
אייל, שוב כראוי, ביקש מלשכת נתניהו ראייה כי הנשיא האמריקני אכן אמר כדברים האלה, ולא נענה. אייל העלה חשד סביר כי לביבי אין ראייה כזאת מפני שלא היו דברים מעולם.
קוראי טור זה יודעים כמה קשה לי לומר מילה בשבחו של נתניהו שסיבך את ישראל עם המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית ובנושא הגרעין האירני ונוטל כל כך הרבה הנאות על חשבון הציבור ועומד לדין בשל עבירות פליליות חמורות וייחקר גם בוועדה הבודקת את עסקת הצוללות שנעשתה בהיותו ראש הממשלה, אך מרגיש צורך להעיד מזיכרוני על דברים שנאמרו בשיעורים של הפרופסור באואר - מורי הדגול - באוניברסיטה העברית בירושלים:
  • בשיעורים שהתקיימו כמעט לפני כ-50 שנים נשמע ציטוט כאילו רוזוולט הגיב כי לא יוכל להסביר לציבורו מדוע נהרג אפילו טייס אמריקני אחד בהפצצת אושוויץ. איני זוכר מי הביא את הציטוט, אבל איני זוכר גם שבאואר הגיב כי לא היו דברים מעולם.
  • רודולף ורבה ואלפרד וצלר נמלטו בגבורה ובנחישות מאושוויץ וכתבו דוח על רצח העם היהודי. נאמר אז, באוניברסיטה, כי הנשיא רווולט ביקש מהמנהיגים הציוניים בארצות הברית, ובראשם סטיפן וייז, "לא לעשות גלים" מהדוח, כלומר לא להרעיש עולמות בארצות הברית בתביעה לכוון את חיל-האוויר האמריקני נגד המתקנים בהם השמידו הנאצים יהודים.
  • באואר הזכיר במהלך השיעורים את חוקר השואה David Wyman (לא יהודי) שכתב את הספרים -
Paper Walls - America and the Refugee Crisis
וכן את -
The Abandonment of the Jews
America and the Holocaust
ובהם יש התייחסות (רק לפי זיכרוני) לסוגיית יחסו הצונן של רוזוולט להצלת העם היהודי בשנות השואה. לכן יש סבירות, שהפעם ביבי לא מצץ את הציטוט מן האצבע. איני נוקט עמדה לגבי רוזוולט, אך מוסיף חומרי גלם לדיון ההיסטורי.

פורסם בדף הפייסבוק של דן מרגלית
תאריך:  05/12/2022   |   עודכן:  05/12/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
מרגש, נוקב, משחק משובח - תיאטרון בית ליסין    המחזאי והשחקן אלכסי מישליק כתב את המחזה לפני כשנתיים ומהולים בו טיפות והשראה מהסרט הנודע באותו השם, אך בכך תם הדימיון
ציפי לידר
מה לאנרכיסטים בבסיסי צה"ל? ולקינוח: היכל המשפט - איפה המייל?    מסתבר, שברוב אגפי בית המשפט, מבצר הדמוקרטיה הליברלית, אין אפשרות להתכתב במייל
יאיר נבות
ע"פ הדיווחים מל"ט אחד התרסק על מסלול ההמראה בזמן שהיו עליו שני מטוסים וגרם להם לנזק. יש דיווח על פצוע אחד. בנוסף - דיווחים על פיצוץ גדול בחניון מטוסים בבסיס אווירי באזור העיר ריאזאן, כ-200 ק"מ דרומית מזרחית למוסקבה    בתקשורת הרוסית מדווחים על שלושה הרוגים וחמישה פצועים בפיצוץ
צבי גיל
ידוענים ישראלים שהכישרון והמזל האירו להם פנים והם כוכבי-על מתרפסים על ילדות "מזרחית" אומללה כאמצעי שיווק-שחזור לאופנה פוליטית
יעקב קורי
ישראל הצליחה לשמור עד כה על דרך ביניים המובילה לקידמה. אך סמוטריץ' הליברטריני משיחי, מעוז, בן-גביר, דרעי המושחת, ביבי המסובך בפרשיות, החרדים החיים בעולם משלהם על חשבוננו, עודה וטיבי החיים בטראומה של הנכבה, ליכודניקים החיים בטראומה של אלטלנה, מזרחים החיים בטראומה של קיפוח, פועלים צנטריפוגאלית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il