X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
שולץ (שלישי מימין) בפסגת G20 בנובמבר [צילום: AP]
בריתות פרגמטיות בלא דגש על אידיאולוגיות
הקנצלר שולץ במאמר נרחב ב-Foreign Affairs, חלק ג': הגנת אירופה והידוק היחסים עם מדינות מתפתחות גם אם אינן דמוקרטיות

אירופה צריכה להמשיך וליטול יותר אחריות לבטחונה שלה, והיא זקוקה לגישה מתואמת ומשולבת לבניית יכולותיה הביטחוניות - אומר קנצלר גרמניה, אולף שולץ, במאמר רחב יריעה ב-Foreign Affairs. למשל: הצבאות מפעילים יותר מדי מערכות שונות, מה שגורם לחוסר יעילות מבצעי וכלכלי. כדי להתמודד עם בעיות אלו, על האיחוד לשנות את נהליו הביורוקרטיים, מה שמחייב החלטות פוליטיות אמיצות. המדינות, ובהן גרמניה, יצטרכו להתאים את מדיניותן הלאומית לייצור ביטחוני מתואם יותר.
התקדמות דחופה נחוצה בהגנה על מרחבי האוויר והחלל. זו הסיבה שגרמניה תחזק בשנים הקרובות את הגנתה האווירית, בתוך מסגרת נאט"ו, באמצעות רכישת יכולות נוספות. שולץ מזכיר את "יוזמת מגן האוויר האירופית" אותה יצר ואליה הצטרפו 14 מדינות. נאט"ו הוא ההגנה המרכזית על הביטחון האירופי-אטלנטי, וכוחו יגדל עם הצטרפותן של פינלנד ושבדיה. נאט"ו מתחזק גם כאשר חבריו האירופיים נוקטים צעדים עצמאיים לעבר יתר תיאום ביניהם במסגרת האיחוד האירופי.
תוקפנותה של רוסיה אולי הזניקה את ה-Zeitenwende (שינוי טקטוני ענק), אבל מדובר בשינויים הרבה יותר עמוקים. ההיסטוריה לא הסתיימה עם המלחמה הקרה וגם אינה חוזרת על עצמה. רבים סבורים שהעולם מצוי על סיפה של מלחמה קרה חדשה: ארה"ב מול סין. שולץ אינו מסכים עימם. לדעתו, אנו עדים לסיומו של שלב יוצא דופן בגלובליזציה, בין היתר בשל הקורונה והמלחמה באוקראינה. צפון אמריקה ואירופה נהנו מ-30 שנות צמיחה יציבה, שיעורי תעסוקה גבוהים ואינפלציה נמוכה, ארה"ב הפכה לכוח החזק ביותר בעולם - ועודנה כזאת.

מבט לסין וגם לאפריקה ודרום אמריקה
זכויות אדם אינן "עניין פנימי" [צילום: AP]

אבל בעידן הגלובליזציה שאחרי המלחמה הקרה הפכה גם סין לשחקן עולמי. התחזקותה אינה מחייבת לבודד אותה, אך גם אינה מצדיקה את דרישתה להגמוניה באסיה ומעבר לה. שום מדינה אינה החצר האחורית של שום מדינה אחרת. גרמניה ושותפותיה ימשיכו לדרוש יחס הוגן לחברות אירופיות וסיניות. סין עושה מעט מדי בהקשר זה וביצעה מפנה מן הפתיחות לעבר הבידוד. שולף אומר, שבביקורו בבייג'ינג בחודש שעבר הוא הביע דאגה מחוסר הביטחון הגובר בים סין הדרומי ובמיצרי טייוואן, והטיל ספק בגישתה של סין כלפי זכויות האדם וחופש הפרט. כיבוד זכויות היסוד איננו "עניין פנימי", הוא מדגיש.
בעוד סין והמערב מתאימים את עצמם למציאות של השלב החדש בגלובליזציה, מדינות רבות באפריקה, אסיה, הקריביים ודרום אמריקה הופכות למשגשגות יותר ודורשות משאבים, טובין ושירותים. לאיזורים אלו יש זכות לנצל את ההזדמנויות שמציעה הגלובליזציה ולדרוש חלק משמעותי יותר בענייני העולם. הדבר אינו מסכן את אירופה וצפון אמריקה, אלא להפך. שילובן של מדינות אלו בסדר העולמי הוא הדרך הטובה ביותר לשמר את הרב-לאומיות בעולם רב-קוטבי.
זו הסיבה שגרמניה והאיחוד האירופי משקיעים בשותפויות חדשות ומרחיבים קיימות באיזורים אלו; רבות מאותן מדינות הן דמוקרטיות. לקהילתיות הזאת יש חשיבות רבה, לא רק משום שהיא מחזקת את הדמוקרטיה נגד הסמכותנות, אלא גם משום שהיא תגביר את האפשרויות להשיג יעדים משותפים במערכת הרב-קוטבית של המאה ה-21. ייתכן שכל העולם (למעט קוריאה הצפונית) יהפוך לקפיטליסטי, אבל יש הבדל גדול מאוד אם את המערכת הקפיטליסטית מובילות דמוקרטיות ליברליות או מדינות סמכותניות.
שולץ מציג כדוגמה את התגובה לקורונה. בתחילת המגיפה היו שטענו, שהמדינות הסמכותניות יוכלו לנהל טוב יותר את המשבר, כי הן מתכננות טוב יותר ויכולות לקבל החלטות במהירות. אבל הרקורד שלהן אינו תומך בטענה זו. החיסונים היעילים ביותר והתרופות הטובות ביותר פותחו כולם בדמוקרטיות חופשיות. הללו גם יודעות לתקן את עצמן, כאשר האזרחים יכולים להביע את דעותיהם ולבחור את מנהיגיהם. הוויכוחים התמידיים בחברה, בפרלמנט ובתקשורת נראים מתישים, אך בטווח הארוך - זה מה שהופך את המערכת הדמוקרטית לגמישה יותר.

הערכים אינם בלעדיים למערב
מגע עם מדינות שאינן דמוקרטיות [צילום: אנדרו הרניק, AP]

חרות, שוויון, שלטון החוק וכבוד האדם אינם ערכים בלעדיים למערב. הם משותפים לעמים וממשלות ברחבי העולם. אבל משטרים סמכותניים נאבקים בהם ולעיתים מונעים אותם. כדי להגן עליהם, מדינות האיחוד האירופי חייבות לשתף פעולה בצורה הדוקה יותר עם הדמוקרטיות שמחוץ למערב. בעבר היחס אליהן לא היה כאל שוות, אך זה חייב להשתנות. כאשר עמדה גרמניה בראש ה-G7, היא עבדה בתיאום עם אינדונזיה, נשיאת ה-G20; הודו, שתהיה נשיאת הקבוצה בשנה הבאה; סנגל, נשיאת האיחוד האפריקני; ארגנטינה, נשיאת קהילת דרום אמריקה והקריביים; ודרום אפריקה.
בעולם רב-קוטבי חייבים הדו-שיח ושיתוף הפעולה להתרחב אל מעבר לאזור הנוחות הדמוקרטי, טוען שולץ. אסטרטגיית הביטחון הלאומי המעודכנת של ארה"ב מציינת בצדק את הצורך לעמוד במגע עם "מדינות שאינן מאמצות את המוסדות הדמוקרטיים, אך עדיין תלויות במערכת הבינלאומית מבוססת הכללים ותומכות בה". מאמץ כזה דורש פרגמטיזם ומידה של אנושיות.
המסע לעבר החופש הדמוקרטי ממנו אנו נהנים כיום היו מלא בנסיגות וטעויות, מציין שולץ. אבל זכויות ועקרונות מסוימים נקבעו והוכרו לפני מאות שנים. הכבוד לזכויות יסוד אלו צריך להיות נחלתן של כל המדינות, בלא קשר למערכות הפוליטיות שלהן.
תקופות של שלום ושגשוג יחסיים, כמו זו שאחרי המלחמה הקרה, אינן צריכות להיות נדירות או רק סטיות מהנורמה בה כוח ברוטלי קובע את הכללים. למרות שלא ניתן להחזיר לאחור את מחוגי השעון, ניתן להפוך את הגל של תוקפנות ואימפריאליזם. המערכת הרב-קוטבית הנוכחית הופכת משימה זו למאתגרת יותר.
כדי לעשות זאת, על גרמניה ושותפותיה באיחוד האירופי, נאט"ו ו-G7 להגן על החברות הפתוחות שלהן, לעמוד על משמר ערכיהן הדמוקרטיים ולחזק את השותפויות ביניהן. עליהן גם להימנע מהפיתוי לשוב ולחלק את העולם לגושים. וזה אומר: לעשות כל מאמץ לבנות שותפויות חדשות בצורה פגרמטית ובלא חסמים אידיאולוגיים. בעולם מרובה הקשרים של היום, המטרה של קידום השלום, השגשוג והחרות מצריכה הלך רוח שונה וכלים שונים. פיתוחם הוא העומד בלב השינויים הטקטוניים המתחוללים לנגד עינינו, מסיים שולץ.

תאריך:  06/12/22   |   עודכן:  06/12/22
+פוטין הפך את אירופה לחזקה ובטוחה יותר
13:08 06/12/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הקנצלר שולץ במאמר נרחב ב-Foreign Affairs, חלק ב': יעדי המערב במלחמה באוקראינה, מדיניות האנרגיה החדשה ועתיד האיחוד

תותח נ"מ גרמני. בדרך לאוקראינה [צילום: יורג סרבאך, AP]
+אוקראינה תוקפת בלב השטח הרוסי ללא שימוש בנשק המערבי
12:13 06/12/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

לאחרונה דווח שצבא אוקראינה השלים את פיתוחו של מל"ט תקיפה שמסוגל לשאת 75 ק"ג חומר נפץ ולטוס לטווח של אלף ק"מ. בהחלט ייתכן שהתקיפות אתמול והלילה בוצעו באמצעות הכלים הללו

נגמ"ש רוסי שנהרס לאחר הלחימה עם הצבא האוקראיני [צילום: יבגני מאלולטקה/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בריתות פרגמטיות בלא דגש על אידיאולוגיות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תחילת סוף הפרוגרס
באום  |  6/12/22 18:36
2
נשיא סין מבקר בסעודיה
חשדנית  |  6/12/22 23:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איתמר לוין
הקנצלר שולץ במאמר נרחב ב-Foreign Affairs, חלק ב': יעדי המערב במלחמה באוקראינה, מדיניות האנרגיה החדשה ועתיד האיחוד
יאיר נבות
לאחרונה דווח שצבא אוקראינה השלים את פיתוחו של מל"ט תקיפה שמסוגל לשאת 75 ק"ג חומר נפץ ולטוס לטווח של אלף ק"מ. בהחלט ייתכן שהתקיפות אתמול והלילה בוצעו באמצעות הכלים הללו
אורי מילשטיין
ברב-שיח על המלחמה באוקראינה טען העיתונאי אביגדור אסקין, המבקר פעמים רבות בברית המועצות לשעבר וקשור שם עם אנשים בכירים מאוד, כי הנשיא פוטין יזם את המבצע נגד אוקראינה כי הרגיש שהמערב רימה אותו
איתמר לוין
הקנצלר שולץ במאמר נרחב ב-Foreign Affairs, חלק א': תפקידן של גרמניה ואירופה בסדר העולמי המתהווה ובמלחמה באוקראינה
איציק וולף
מתקפת טילים רוסית פגעה בדרום מזרח אוקראינה וגרמה למותם של שני בני אדם לפחות ולקריסה מחודשת של רשת החשמל    המתקפה - לאחר הפיצוצים בבסיס הצבא בעומק רוסיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il