X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לא סיפור דמיוני [צילום: יוטיוב]
אומנות הקולנוע וריכוך כאב היסטורי
"פרחה" הופק על-ידי דרין סלאם בירדן, והשתתף בשנה שעברה בפסטיבל הסרטים הבינלאומי הקרנתו שם, קבל עם ועדה, עוררה רגשי גאווה עזים בקרב ערביי ירדן ופזורות הפלשתינים בעולם

"להתראות, להתראות"! פרחה, הדמות הראשית בסרט המדובר "פרחה", נראית צורחת על החיילים הבריטים היוצאים מפלשתין. פרחה לא ידעה שום מילה אחרת להביע את כעסה כדי לבעוט את החיילים ממולדתה. "סרט הביכורים בהפקה ירדנית, "פַﬧְחָה" (Farha), מציג את סיפורה האישי של ילדה פלשתינית שהייתה עדה לרצח בני משפחה בכפר שלה במהלך קרבות מלחמת השחרור 1948. הנרטיב הפלשתיני ממקם את סיפורה האישי של פרחה בתוך שרשרת אירועים היסטוריים הקרויה "נכבה", האסון שפקד מאות אלפי פלשתינים עם פרוץ מלחמת השחרור. חלקם גורשו, אחרים ברחו או 'נרצחו בדם קר' בידי חיילי צה"ל" [ציטוט מהעיתון הדיגיטלי הירדני INTERCEPT].
"פרחה" הופק על-ידי דרין סלאם בירדן, והשתתף בשנה שעברה בפסטיבל הסרטים הבינלאומי. הקרנתו שם, קבל עם ועדה, עוררה רגשי גאווה עזים בקרב ערביי ירדן ופזורות הפלשתינים בעולם. נטפליקס חתמה על שידור "פרחה" ובכך היא מנגישה את הסרט לכ-223 מיליון מינויים ברחבי העולם, פרט לסין, קוריאה הצפונית, רוסיה וסוריה.
פרחה הייתה ילדה בת 14 שכל העתיד לפניה. היא חלמה להיות מורה ולבנות בכפר בית ספר לבנות. היא רצתה ללמוד מתמטיקה, מדעים, היסטוריה ואנגלית. היא רצתה לעבור לעיר שבה גרה חברתה הטובה, על-אף הנורמות השולטות במשפחתה וסביבתה המכתיבות פערי מגדר ברורים וממקמות את הנשים במטבח. לפתע הכל מתנפץ, והחלומות היו כלא היו. בחוץ מתחוללת מלחמה וחיילי צה"ל בדרך אל הכפר. חששו של האב פן יאונה לבתו רע, גורם לו לנעול את בתו במזווה שבביתם. חשוך שם. פרחה מציצה דרך החרך שבקיר בזמן שהיא ממתינה לאביה, האמור לשוב ולשחררה מהמזווה. מבעד לחרך פרחה רואה קבוצה של חיילי צה"ל תוקפת באלימות והורגת בני משפחה, כולל שני ילדים קטנים ותינוקת.
טענות נגד ובעד "פרחה" כסרט קולנועי
בישראל לא אהבו את העובדה שנטפליקס חתומה על שידור "פרחה". הביקורת הוטחה בעיקר בשל הסצנה הנצפית על-ידי פרחה מתוך המזווה. הביקורת נגד הסרט טוענת שמטרתו העיקרית היא להתסיס את העולם נגד ישראל ולהכפיש את חיילי צה"ל, זאת תוך שימוש במילים "אנטישמיות" ו"עלילת דם".
מנגד, תומכי שידור הסרט, בעיקר פלשתינים, מוצאים בביקורת זו טעם לפגם. טענתם העיקרית מציינת שההתנגדות לשידור מהווה עדות נוספת לשלל עדויות קודמות, שלפיהן הניסיון של ישראל למנוע מנטפליקס לשדר את "פרחה" שקול כשלילת זכויות הפרט הבסיסיות. מבחינתם, חשיבותו העיקרית של הסרט לסייע בעיבוד וזיכוך הזיכרון הכואב של אירועי המלחמה. שרשרת אירועים הנתפסת בעיני הפלשתינים כעובדה היסטורית של עקירה, רצח ונישול - "נכבה".
סאלם מצטרף לנימוק העיקרי של התומכים באמרו, "אנו מחויבים לסרטים מסוג זה"; "חייבים לומר את האמת", ומוסיף "אינני פוחד לחשוף את מחשבותיי". את עמדותיו ביחס לחשיבות סרטו, "פרחה", סלאם חשף בראיון למארגני פסטיבל הסרטים הבינלאומי כך - "מדובר בסיפור אמיתי שהגיע לידיעתי לפני שנים, ומאז אינו נותן לי מנוח. הסיפור מזכיר לי פחדים קמאיים, ומטריד את מנוחתי מאז שהתחלתי לדמיין כיצד הילדה הרגישה בעת שהייתה כלואה במחסן חשוך וצפתה ברצח המשפחה... אנו מחויבים לסרטים מסוג זה כתזכורת ומזכרת לדורות הבאים. אסור לשכוח אירועים מן בעבר. קרבות 1948 הם חלק בלתי נפרד מההיסטוריה. ההחלטה להפיק סרט הכולל את סיפורה של פרחה לא נבעה ממקום של פוליטיקה. אינני פוליטיקאי, אני עוסק באומנות. ככל שהמקרה הפרטי של פרחה הוא מקרה פרטי, הוא מייצג אירוע הנתפס על-ידי ציבור הפלשתיני כטראומה קולקטיבית. דווקא משום כך 'פרחה' מסייע לזיכוך הזיכרון הקולקטיבי של העבר הטראומתי [הדגשה שלי ת.ה.]".
בסופו של יום, בדבריו של סלאם מצוי מסר אוניברסלי - יש לשאוף לזיכוך טראומה היסטורית. מרבית תחומי האומנות, ובעיקר הקולנוע, ממלאים תפקיד חשוב בזיכוך זיכרון של טראומה. זיכרון אינו פשע, וגם לא סיפור דמיוני שמותר לאחרים להכחישו מכל וכל. ואין זה משנה באיזו מידה נוח, או לא נוח לאחרים לשמוע את הסיפור. בגדול, קולנוע אינו אמצעי לליבוי שנאה. אדרבה, זהו אמצעי פסיכולוגי שנודעת לו השפעה חיובית. ובאשר לסיפורו של הקורבן - יש לזכור שהוא לא פחות חשוב מסיפורו של המנצח.
מקורות:
"פרחה" מעלה את הזיכרונות המחרידים מהנכבה (סוכנות הידיעות טסנים)
NETFLIX’S "FARHA" AND THE PALESTINIAN RIGHT TO PROCESS PAIN THROUGH ART

תאריך:  14/12/2022   |   עודכן:  14/12/2022
+האם מתפתח שילוב בין הפלילי ללאומני במגזר הערבי
13:26 14/12/22  |  מרדכי ליפמן   |   לרשימה המלאה

סיפורים כאלה (על אגירת נשק כמו גם על הפעלתו), משמעותם מפליגה הרחק מעבר לעניין הנקודתי - פלילי "בלבד"  ▪  פניהם מועדות לעבר הפן הביטחוני  ▪  הם מצביעים שוב ושוב על תהליך קיים ומתפתח, מדאיג במיוחד של השקה, הולכת ומתעצמת, בין הפלילי ללאומני במגזר הערבי

תהליך מתפתח [צילום: אורן בן חקון/פלאש 90]
+צה"ל, שב"כ ומג"ב עצרו 15 מבוקשים ביהודה ובשומרון
09:17 14/12/22  |  איציק וולף

כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב פעלו למעצר 15 מבוקשים ולהחרמת אמצעי לחימה באוגדת יהודה ושומרון ובמרחב החטיבה המרחבית הבקעה והעמקים. הכוחות פעלו הלילה בין היתר בכפרים בית רימא, חבלה, תלת', תפוח, חורסה, יטא, בזאריה ועבידיה.
הלוחמים עצרו שלושה מבוקשים בכפרים ביתא, דיר אל חאטב וזואתה שבמרחב החטיבה המרחבית שומרון. במקביל, הכוחות עצרו שני מבוקשים נוספים בעיר שכם. במהלך הפעילות בשכם חשודים ירו לעבר כוח צה"ל, שירה לעבר מקור הירי. אין נפגעים לכוחותינו.
במהלך פעילות למעצר ארבעה מבוקשים בכפרים ערבונה וכפר רעי, ובעיר טולכרם שבמרחב חטיבת מנשה, חשודים יידו אבנים לעבר הכוחות שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. קולות ירי נשמעו במרחב. בנוסף, החרימו הכוחות נשק ציידים. הכוחות גם פעלו בכפרים בית פאג'ר ובית אומר שבמרחב החטיבה המרחבית עציון למעצר שני מבוקשים. בפעילות הכוחות בכפרים בידו ואל מועייר שנמצאים במרחב חטיבת בנימין, נעצרו שני מבוקשים. במהלך הפעילות, חשודים יידו אבנים לעבר הכוח, שהגיב באמצעים לפיזור הפגנות.
מבוקש נוסף נעצר בכפר חרבת עטוף שבמרחב החטיבה המרחבית הבקעה והעמקים.
אין נפגעים לכוחותינו. המבוקשים שנעצרו הועברו להמשך חקירת כוחות הביטחון.

+החזית העממית מאמצת מחדש את אסטרטגיית השמדת ישראל
08:13 14/12/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה

ארגון הטרור החזית העממית הודיע על חזרה לאסטרטגיה הישנה שלו של הקמת "פלשתין מהנהר עד הים" ושלילת כל משא-ומתן עם ישראל. בחזית העממית מעודדים מהשלכות המלחמה באוקראינה והקמת הציר המשולש רוסיה-סין- אירן שלהערכתם יסיים את תפקיד ארה"ב במזה"ת ויחליש את ישראל

מצעד דגלים של החזית העממית לשחרור פלשתין [צילום: AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אומנות הקולנוע וריכוך כאב היסטורי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אמת? איזו אמת?
ערן8  |  18/12/22 19:18
2
לא ידוע לי על כך
תרצה  |  23/04/23 15:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
ארגון הטרור החזית העממית הודיע על חזרה לאסטרטגיה הישנה שלו של הקמת "פלשתין מהנהר עד הים" ושלילת כל משא-ומתן עם ישראל. בחזית העממית מעודדים מהשלכות המלחמה באוקראינה והקמת הציר המשולש רוסיה-סין- אירן שלהערכתם יסיים את תפקיד ארה"ב במזה"ת ויחליש את ישראל
איתן קלינסקי
מעל לכל חובה עלינו לנצור את הציוויים משתי הפרשות - פרשת "וישלח" ופרשת "וַיֵּשֵׁב" - לא לאלימות! לא להפעיל אלימות כדרך להשגת יעדים מדיניים ופוליטיים! לא להפעיל אלימות כלפי אישה! ולא להפעיל אלימות כדרך לשמור על כבוד המשפחה!
איציק וולף
דובר צה"ל פרסם את ממצאי התחקיר הראשוני שנערך בעקבות מותה של נערה פלשתינית    "הטענה כי כוחות הביטחון ירו לעבר בלתי מעורבים באופן מכוון הינה מופרכת וחסרת בסיס"
איתן קלינסקי
מול מדיניות ישראלית, שלא פעם עלתה על שרטון כתוצאה מתפיסות כוחניות, אני נרגש לקרוא את השגותיו של אדם, שמילא תפקידים בצמתים מכריעים כמו נציג ישראל בוועדת שביתת הנשק הישראלית-מצרית
עדי ירדן
נראה שמשימתו של המינהל האזרחי היא הקמת מדינת פלשתין מתחת לאפהּ של ממשלת ישראל    מי שמסתובב בשטח רואה את ההתקדמות של תוכנית פיאד להשתלטות על שטחי C, אותם שטחים שלפי הסכמי אוסלו שייכים למדינת ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il