כמעט כמו שלהבת הנר המגביהה ומנמיכה, במחזוריות בלתי מתוכננת, כך יחסו של חלק גדול בעם אל זהותו הלאומית. בעל כורחך נולדת יהודי. בעל כורחך, גם אם תצא לשמד, תמיר דתך, תשנא יהודים, תוקיע יהודים, תבאיש ריחם בעולם, תרמוס זהותם, לעד תישאר יהודי.
היום יודלק במרקש ובאדיס אבבה, בחיפה ובמרחביה, בתל אביב ובעופרה, בהונג קונג ובליבריה, בכל מקום בעולם בו חי יהודי, נר ראשון של חג החנוכה. החנוכייה היהודית דולקת בכל דור ודור שלהבתה מאירה את חיי היהודי, שמונה ימים כמו שמונת ימי המילה, כורתים לנו ברית מחודשת עם בוראנו.
חג החנוכה, חג החינוך, הוא סמל הזהות היהודית, תמצית המאבק על שמירת הגחלת, על הבחירה בין הגאווה להתכחשות, מאבק המתרחש בכל הדורות באופנים שונים. דורנו, דור התחייה, דור התקומה, דור היהודי הזקוף השב אל מולדתו ממסע הגלות, נושא על כתפיו מורשת מפוארת, מסורת עתיקת יומין, נושא על ליבו היסטוריה, למודת סבל ונדודים, עמוסת ניסים ונפלאות.
בדור זה כבדורות עברו מתקיים המתח בין היהודים הגאים ביהדותם למכחישי יהדותם המבקשים לעקרה מן העולם, המבקשים להיות חלק מכלל בני האדם בעולם, אנשי העולם הגדול, מנותקי הזהות היהודית, גידולי מים חסרי שורשים. המאבק בין שומרי החותם לאלו המבקשים "ופרצו חומות מגדליי וטימאו כל השמנים", מאבק בתוך הבית, מתמשך, מייסר, מאתגר, מורכב ובעיקר מאבק שיש לכנותו בשמו המלא, מלחמה על הזהות היהודית.
חג החנוכה מסמל את ניצחון הרוח היהודית, ניצחון המיעוט שלא נכנע, שלא ויתר, שלא הכחיש את עברו, רוח העם היהודי. כנגד כל הסיכויים ניצחה בימים ההם ותנצח גם בזמן הזה. ממש בימים אלה מתעוררת שוב, לאחר הפוגה קצרה של כשנה וחצי, המחלוקת, האמיתית או המדומה, בין מבקשי טשטוש עד מחיקת הזהות היהודית לבין משמרי הגחלת עתיקת היומין. שוב מתנהל הקרב בין מכחישי היהדות לנושאיה כשומרי החותם.
הזהות היהודית גייסות מתייוונים עכשוויים מסתערים, מלאי מוטיבציה, עתירי מימון חיצוני, חניתותיהם בידיהם, תרים אחר פכים קטנים של שמן טהור מבקשים לטמא אותם, להטיל בהם דופי, להשמיד ולאבד את משמעותם להילחם בזהות היהודית במרחב הציבורי והפרטי. הזהות היהודית.
מלחמת הרוח אינה מלחמה מקומית, אינה מלחמה בין יהודים בלבד, היא מלחמה גלובלית, מלחמה הנתמכת על-ידי כוחות עוצמתיים המבקשים בתחבולות ובעורמה להרוג, לאבד ולהשמיד את הרוח היהודית, לקבור עמוק את הזהות היהודית. כל הדרכים כשרות למהדרין כדי להשיג מטרה מבעיתה זו.
עם הנצח עומד איתן מול אויבים מבית ומחוץ, נחוש באמונתו, נחוש בכוונתו להמשיך להבעיר את השלהבת היהודית, להמשיך להבעיר את הגחלים הלוחשות, לפרסם את נס תחייתו ותקומתו של עם ישראל כנגד כל הסיכויים ומול כל הרוחות הרעות הנושבות לעומתו. באור הקטן אך הנחוש, אנו מגרשים את הררי החושך המאיימים לכסותנו באפלה ובחשכת הרוח, נאמנים ליהדותנו וכופרים מכל וכל במבקשים לעקור את הרוח האיתנה.
כדי לנצח במערכה העומדת לפתחנו איננו זקוקים לניסים כי אם למעשים, מעשים שיבצרו את הזהות היהודית, מעשים שברוח היהדות מאירת הפנים יפיצו את האור הגדול, אור התורה, אור האמונה, אור הקדושה, האור של הזכות להיות יהודי גאה בעמו, באלוקיו ובמדינתו.