X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מתי למשוך וכמה ולשלם [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
שינוי מבנה? שימו לב לסעיף 104
פקיד השומה יכול להעלות טענות נגד מעבר מפעילות כעצמאי לפעילות כחברה. שימוש בסעיף 104 לפקודה יכול להוות פתרון יעיל

כאשר הפעילות העסקית גדלה, לעיתים כדאי לעבור ממבנה פעילות כעצמאי למבנה פעילות באמצעות חברה. ישנן מספר דרכים לעשות זאת, אך חשוב לבחור את הדרך הנכונה. בסופו של דבר המיסוי זהה, אך אצל עצמאי המיסוי המלא הוא מיידי ואילו בפעילות באמצעות חברה - רק בעת חלוקת דיבידנד. לצד זאת יש לזכור, כי יש עלויות לפעילותה של חברה. עוד חשוב לשים לב, שרשות המיסים מקפידה על כך שהמיסוי בחלופות השונות יהיה אחיד לכל אורך הדרך - או כעצמאי או כחברה.
אפשרות אחת היא לסגור את העסק ברמה האישית ולפתוח חברה החל מהעסקה הבאה. במקרה זה, עלולה להיות חשיפה בדמות טענה של פקיד השומה שכל העסק עבר לחברה ושמדובר באירוע מס של מכירת העסק החי או לכל הפחות מכירת המוניטין. מתווה שני, במיוחד בעסקים בהם יש נכסים: מוכרים אותם לחברה ומדווחים על מכירתם בעלות מופחתת. גם כאן עלול פקיד השומה לטעון, שלא שולם מס בגין העברת המוניטין לחברה.
מתווה שלישי: מכירת המוניטין לחברה תוך תשלום מס, כנגד חו"ז לטובת בעל המניות המוכר. במקרה זה נקדים את תשלום המס, אך מנגד את הרווחים עד גובה שווי המוניטין שנמכר, ניתן יהיה למשוך חזרה כהחזר הלוואה ללא חבות במס. בנוסף, ניתן יהיה להפחית את המוניטין לאורך עשר שנים. במתווה זה עלול פקיד השומה לטעון את ההפך: בכלל אין מוניטין שנמכר, או אפילו להעלות טענה לעסקה מלאכותית.
המתווה הרביעי הוא להעביר את הנכסים הבלתי-מוחשיים (המוניטין והעסק החי) לפי סעיף 104א לפקודה. במתווה זה, ההעברה חייבת להיות אך ורק כנגד הקצאת מניות ועל המעביר להחזיק לפחות 90% מהון המניות בחברה הקולטת.
נניח את הדוגמה הבא: חברה רווחית שיש לה עודפים והיא בבעלות שני בעלי מניות. אחד מבעלי המניות זקוק לכסף לצרכיו הפרטיים ולכן מעוניין למשוך דיבידנד, מהחברה אולם בעל המניות השני לא מעוניין למשוך דיבידנד ולשלם מס בגינו. הפתרון במקרה זה הוא שכל אחד מבעלי המניות יעביר את אחזקותיו לחברת אחזקות משלו בהתאם לסעיף 104א לפקודה. לאחר מכן, תחלק החברה הפעילה דיבידנד לשתי חברות ההחזקה בפטור ממס, ולאחר מכן יוכל רק הראשון למשוך דיבידנד מחברת ההחזקות שבבעלותו והשני יוכל לבחור שלא למשוך דיבידנד.
דוגמה שנייה: בעל מניות מחזיק במלוא הון המניות של שתי חברות. חברה אחת רווחית, והשנייה - מפסידה או שהוא זקוק לכסף עבורה (לצורך השקעות). בשוטף, החברה המרוויחה מעבירה הלוואות לחברה השנייה. במקרה זה, פקיד השומה עלול לטעון שמדובר למעשה בדיבידנד שניתן לבעל המניות מהחברה הרווחית ואת כספי הדיבידנד השקיע בחברה המפסידה.
למצב זה שני פתרונות אפשריים. אפשרות ראשונה: העברת אחת החברות מתחת לשנייה בהתאם לסעיף 104א לפקודה, ובהמשך ניתן להעביר כספים באמצעות דיבידנד פטור בין החברות או הלוואת בעלים. אפשרות שנייה: העברת ההחזקות בשתי החברות לחברת החזקות חדשה מעל שתי החברות בהתאם לסעיף 104ב. לאחר מכן, ניתן יהיה לחלק דיבידנד פטור לחברת ההחזקות והעברת הכסף לחברה השנייה.

תמצית הרצאה ב"במת המיסים" של הוצאת רונן, מו"ל דו-ירחון "מיסים", 15.12.22.
הכותב הוא שותף במשרד עורכי הדין משה מזרחי, נח, קריגל. לשעבר מנהל המחלקה המקצועית ברשות המיסים.
תאריך:  18/12/2022   |   עודכן:  18/12/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד איתן צחור
פקידי שומה מדלגים באמירה בלתי חוקית על שלב פסילת הפנקסים, אך במקרים המתאימים צריך הנישום להפעיל את זכותו לפנות לוועדת הערר
עו"ד איתן צחור
שופט בית המשפט העליון מציע מבחן חדש וברור יותר להגדרת "עסקה בעלת אופי מסחרי"    עמית לא הסתייג, המחוזי כבר יישם - ונראה שהמהפכה בעיצומה
עו"ד ורו"ח אלכסנדר שפירא
באלו מקרים כדאי לפרק חברה לפני תום שנת המס, מהם היתרונות ומאלו תאונות מס יש להיזהר
יואב יצחק
בנט בחר להגיש סדרה של תביעות נגד משמיציו, אך עליו לקחת בחשבון שתביעותיו עלולות לפעול נגדו כחרב פיפיות    בנט בחר להגיש תביעה גם נגד צייצן מתלהם (יגאל מלכה), בטענה שהפיץ עליו סדרה של שקרים בפרשת 50 מיליון ש"ח לביתו, כביכול, אך נמנע עד כה מהגשת תביעה נגד אילה חסון, שפרסמה במקור ופמפמה שקרים אלה
עו"ד צבי שוב, עו"ד ישראל אלתר
תוכניות שטחי ציבור משפיעות על שטחי ענק בערים - אך דווקא הציבור אינו יודע עליהן ועל השלכותיהן, עד שמאוחר מדי    יש להרחיב את הפרסום ולהאריך את המועדים להתנגדויות ותביעות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il