X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
שנה של סימני שאלה [צילום: עמר נביל, AP]
בשורות טובות ב-2022 - אם כי בערבון מוגבל
אקונומיסט מסכם את השנה: המערב הליברלי הפגין יכולת עמידה מרשימה, אם כי הדמוקרטיה עודנה בסכנה והממשלות מתערבות יותר מדי

הייתה זו שנה שהעמידה במבחן את העולם. מהפלישה לאוקראינה ועד הקורונה בסין, מהאינפלציה ועד שינויי האקלים, מהמתח הסיני-אמריקני ועד בחירות מכריעות – 2022 שאלה שאלות קשות. הבלגן לא שלח את העולם בכיוון חדש, אך האיר באור חדש – מסכם אקונומיסט את השנה היוצאת.
ההפתעה הגדולה ביותר – והברוכה ביותר – הייתה כוח העמידה של המדינות המערביות הליברליות. ולדימיר פוטין היה בטוח שממשלת אוקראינה תקרוס במהירות, ושאחרי הנסיגה המשפילה מאפגניסטן לא יוכל המערב לעמוד נגד רוסיה. בפועל הראו ולדימיר זלנסקי ועמו, כי כדאי למות בעד עצמאות וחרות. לאחר זינוק בתמיכה העממית, ממשלות המערב התייצבו בהנהגתו של ג'ו ביידן מאחורי הגיבור החדש של הדמוקרטיה.
גם בבתיהם-פנימה השמיעו הבוחרים את קולם והתייצבו נגד פופוליסטים שוברי גבולות. למרות שיעורי התמיכה האיומים בביידן, השתמשו האמריקנים מן המרכז בקלפיות כדי לשמר זכויות יסוד; מכחישי בחירות שנתמכו בידי דונלד טראמפ הפסידו כמעט בכל המירוצים הצמודים. בצרפת גבר איש המרכז עמנואל מקרון על מארין לה-פן שניסתה להסוות את המקורות הימניים-קיצוניים שלה. ג'יורג'ה מלוני האיטלקית פנתה לעבר המרכז לאחר שהפכה להיות ראש הממשלה הראשון מן הימין הקיצוני מאז 1945. אפילו בבריטניה המקרטעת יודעים השמרנים והלייבור, שניצחון בבחירות מצוי הרחק מן הפופוליסטים משני הקצוות.
במקביל, הייתה זו שנה קשה לשליטים סמכותנים; פוטין הוא הדוגמה הבולטת ביותר אך ממש לא היחידה. האייתולות באירן איבדו את אמון הציבור, ולאחר שלושה חודשים של מחאת החיג'אב – רק אלימות ברוטלית של כוחות הביטחון שומרת על שלטונם. שי ג'ינפינג הפך לשליט החזק ביותר של סין מאז מאו, אך צעדיו לצינון שוק הנדל"ן ומדיניות ה"אפס קורונה" פגעו קשות בכלכלה. כעת, כאשר הנגיף מתפשט בממדי ענק, ברור שממשלת סין בזבזה חודשים בהם יכלה לחסן את הזקנים, להצטייד בתרופות ולהרחיב את מחלקות הטיפול הנמרץ.

ל"ממשלה גדולה" יש רקורד גרוע
יש תקווה לשנה הבאה [צילום: ג'וליה ניקינסון, AP]

יכולת העמידה המערבית היא חשובה ומחממת לב לאחר נסיגה ארוכה, אבל כאן נגמרות החדשות הטובות, סבור אקונומיסט. 2022 גם חשפה את חילוקי הדעות העולמיים וקידמה את "הממשלה הגדולה" והמתערבת. חצי הכדור המערבי נשאר ניטראלי בסוגיית אוקראינה; 35 מדינות נמנעו בהצבעה האחרונה בעצרת האו"ם על גינוי רוסיה. למרות תבוסתו של חאיר בולסונארו בברזיל, הדמוקרטיה בדרום אמריקה עודנה שבירה. רג'ב טאיפ ארדואן השליך לכלא מתמודד אפשרי על הנשיאות. בנימין נתניהו מקים ממשלה ימנית קיצונית. אינדונזיה עומדת לאסור יחסי מין מחוץ לנישואין, להגביל את חופש הביטוי ולכפות אדיקות דתית. הודו משגשגת מבחינה כלכלית, אך הפוליטיקה שלה רובנית, מכוערת ואכזרית.
בכל רחבי העולם, רעיון הממשלה המוגבלת סופג מהלומות. בשל משבר האנרגיה בעקבות המלחמה באוקראינה, ממשלות אירופה שופכות כסף כדי למתן את ההתייקרות. הן גם מממנות את המעבר מדלק מאובנים לחלופות נקיות, מהלך מבורך כשלעצמו. התשובה האמריקנית לאיום הביטחוני מצד סין הוא מגבלות סחר וסובסידיה לענפים המתחרים בסין; אם זה פוגע בבעלות בריתה של ארה"ב – חבל מאוד, אבל שיהיה. לאומנות כלכלית זוכה לאהדה, לאחר שהזרמות הענק בזמן הקורונה שינו את ציפיות האזרחים מממשלותיהם.
אבל לקפיטליזם של "ממשלה גדולה" יש רקורד גרוע, טוען אקונומיסט. בעוד האינפלציה בארה"ב מגיעה לשיאים שלא נראו עשרות שנים, בין היתר בשל מדיניות פיסקלית ומוניטרית כושלת, מוזר שהבוחרים מוכנים להעניק לפוליטיקאים ולפקידים סמכויות כלכליות שאין הם מתאימים לנהל. יוזמות אנרגיה וטכנולוגיה בגיבוי ממשלתי מצליחות לעיתים, אך ככל שמדינות שופכות יותר – הן נעשות בזבזניות יותר.
מבחינת קנה המידה הליברלי של ממשלה מוגבלת, כבוד ליושרה האינדיבידואלית ואמון בהתקדמות האנושית – תוצאותיה של 2022 אינן חד-משמעיות. עם זאת, יש תקווה, המערב היה שחצן לאחר נפילת הקומוניזם הסובייטי, ושילם את המחיר בעירק, אפגניסטן והמשבר של 2009-2007. לעומת זאת, ב-2022 המערב התייצב בהצלחה מול האתגרים של פופוליזם ועלייתה של סין.

תאריך:  26/12/22   |   עודכן:  26/12/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בשורות טובות ב-2022 - אם כי בערבון מוגבל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מומחה לענייני יפן מסביר בוושינגטון פוסט מה עומד מאחורי הכרזתה של יפן על הגדלת תקציב הביטחון שלה ב-50% וכוונתה לרכוש 500 טילי שיוט מדגם "טומהוק"
איתמר לוין
משקיעים זרים, קרנות הון סיכון, חברים אישיים ובנקים - כל אלו השקיעו 19 מיליארד דולר ברכישת טוויטר    וושינגטון פוסט ממפה את השותפים ואת ציפיותיהם ממאסק
איתמר לוין
תת שרת האוצר של ארה"ב, וולי אדיימו, טוען ב-Foreign Affairs שהעיצומים על רוסיה נושאים פירות ומספק מבט לעתיד    חלק שני
איתמר לוין
תת שרת האוצר של ארה"ב, וולי אדיימו, מספר ב-Foreign Affairs כיצד נבנו העיצומים על רוסיה בהתבסס על אסטרטגיה חדשה    חלק ראשון
איתמר לוין
אקונומיסט מסכם את דוח 6 בינואר: כמו סרט אימה של התרסקות מטוס; ואם טראמפ ייכשל במועמדות הנקמה - יהיה זה משום שהרפובליקנים הגיעו למסקנה שהוא מפסידן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il