אם קניתם ביטקוין או מטבע קריפטו אחר בזמן השיא בסתיו שעבר, הפסדתם הרבה כסף. אם יש נחמה כלשהי בכך, הייתם מפסידים סכום דומה אם הייתם קונים מניות טסלה. הצניחה היא הזדמנות לבחון מה הופך עסק למצליח בעידן המידע, ובהקשר זה לביטקוין וטסלה יש מן המשותף יותר ממה שהייתם חושבים – כותב פרופ' פול קרוגמן בניו-יורק טיימס.
טבעי לייחס את הצניחה במניות טסלה – שהיא חלק מהירידה הכללית בענף הטכנולוגיה אך חדה במיוחד – לרכישת טוויטר בידי אלון מאסק והנזק שגרם לעצמו בהקשר זה. לא הייתי סומך על מאסק להאכיל את החתול שלי, מעיר קרוגמן, ובוודאי שלא בניהול חברה גדולה. מכירותיה של טסלה תלויות לפחות חלקית בתדמית שיצר מאסק לעצמו כאדם מגניב. אבל מי כיום ממשיך לראות אותו ככזה? מצד שני, יש אנשים שהם גאונים בתחום אחד ואידיוטים באחר; מאסק הוא מנהל מוצלח של טסלה ו-SapceX.
אבל אפילו אם מאסק הוא הנקודה המרכזית, קשה לתלות רק בו את ערכה הקודם של טסלה ואת ערכה הנוכחי. כדי להצדיק את הערך הגבוה, על טסלה צריכה להציג רווחים גבוהים במשך שנים רבות. חלק מחברות הטכנולוגיה, כמו אפל ומיקרוסופט, הן מכונות מזומנים ארוכות טווח, אך טסלה לא תגיע לדומיננטיות דומה לשלהן. אפל ומיקרוסופט יוצאות נשכרות מכך שכולם משתמשים במוצריהן כי כולם משתמשים במוצריהן.
במקרה של מיקרוסופט, המגזר העסקי ממשיך לרכוש את התוכנות שלה למרות הביקורות עליהן, כי כולם רגילים לוורד ואקסל, משתמשים בהם ויודעים כיצד להתמודד איתם. חוזק השוק שלה משקף את הנוחות וההרגלים התאגידיים, יותר מאשר תפיסה של מצוינות. אפל הוא סיפור שונה בפרטים – יותר משתמשים פרטיים מאשר מוסדיים, יותר מוצרים פיזיים מאשר תוכנות – והיא נחשבת למגניבה יותר מפי שמיקרוסופט תהיה אי-פעם. אבל במישור הכלכלי הן זהות: מי שנמצא באייפון ואייפד – מעיד קרוגמן מנסיונו – לא יוותר עליהם אלא אם יוצע לו משהו טוב בהרבה.
בצורה דומה אפשר לדבר על עוד כמה חברות, והיכן מצויה מצוינות דומה בשוק הרכב החשמלי? ייתכן בהחלט שהמכוניות החשמליות הן עתיד התחבורה הפרטית, ולמען העולם כולו – מוטב שכך יהיה. אבל קשה לראות מה נותן לטסלה דומיננטיות בתחום. ייתכן שהמכוניות שלה נהדרות; קרוגמן אומר שאינו מבין בתחום. אבל לקח שיש ללמוד ממיקרוסופט ואפל הוא, שכדי להיות רווחית מאוד לאורך זמן, על חברה ליצור מעמד שוק השורדת גם כאשר הציבור לא כל כך נלהב לגבי מוצריה.
מה יכול לגרום לזה להתרחש אצל טסלה? אפשר לדמיין עולם בו יש רק לטסלה עמדות טעינה בפריסה רחבה, או שמכונאים יודעים לתקן רק את המכוניות שלה. אך כאשר יצרני הרכב הגדולים נכנס לשוק החשמלי, נמוגה האפשרות של עולם כזה. חבילת האקלים הענקית שאישר הקונגרס תהפוך במהירות את הרכב החשמלי לנפוץ כל כך, עד שהמכוניות של טסלה לא ייראו מיוחדות.
בקיצור, רכב חשמלי אינו יוצר מצוינות ייחודית – בעוד טוויטר דווקא כן: כולם משתמשים בה כי כולם משתמשים בה. אבל נראה שקשה להפוך את השימוש בטוויטר למזומנים, שלא לדבר על כך שנראה כאילו מאסק מנסה בכוח לגלות עד כמה הוא יכול לרסק את חוויית המשתמש לפני שיבריח את הלקוחות. מה שמחזיר לשאלה מדוע טסלה הייתה שווה כל כך הרבה זמן כה רב. לדעת קרוגמן, התשובה היא שהמשקיעים התאהבו בסיפור על יזם מבריק ומגניב, למרות העדר הסבר משכנע לכך שיוכל ליצור מכונת מזומנים ארוכת זמן.
יש כאן דמיון לביטקוין, מוסיף קרוגמן. למרות שנים של נסיונות, איש טרם מצא שימוש רציני למטבעות הקריפטו למעט הלבנת הון, אבל המחירים גאו למרות זאת והמטבעות עדיין נהנים מגרעין של מאמינים אמיתיים. משהו דומה התרחש עם טסלה, למרות שהיא מייצרת משהו מועיל. נחיה ונראה מה יקרה; אבל קרוגמן לבטח לא יאפשר למאסק להאכיל את החתול שלו.