X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כל האמצעים החוקיים [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
חושך לגרש
אם החרות וזכויות היסוד יקרות לנו ונאבק על כל צעד ושעל כשאלה ייפגעו - נוכל לעבור גם את "השעה האפלה" שלנו - אם תבוא

בפוסט שכתבתי ב-5.1.2022 תחת הכותרת "כדור-הארץ מוסיף לנוע", התייחסתי אל האירועים בעולם ואצלנו כסדרה של מעלות ומורדות אשר בסופם העולם החופשי וערכיו הם שנצחו את הרוע ואת מעלליו. ואני מתמיד בתפיסה שלי שכן הפסימיות לא זו בלבד שהיא לא עוזרת אלא שהיא האם החוקית של היאוש והיאוש הוא האב החוקי של ההרס, של הכול, של היחיד והרקמה החברתית. הוא הופך אותך לחדל אישים, חדל אונים, שוקע בתוך בולען ביצתי. זאת האווירה העכורה שרווחת לצערי כיום במדינה. כשם שלתקווה יש דינמיקה גם ליאוש יש. מסיבה זאת אין זה מפתיע שאני מחפש לי סימוכים שהם מעבר לאופק ולתכונה, או אם תרצו - האמונה שלי, לעתיד טוב יותר. ומדי פעם אני מוצא זאת.
בנסיבות אלה אני תמיד שואף עידוד והשראה מן העבר,מאותו מנהיג מיוחד במינו ובדורו, כאשר ב"שעה האפלה" ביותר לארצו ולעולם, יכול היה לדבר על "שעתם היפה" של הלוחמים לחופש וראשית המערכה על בריטניה כמצודה אחרונה ביבשת של העולם החופשי. ווינסטון צ'רצ'יל.
מי שהזכיר לי זאת באחרונה הוא בּרֶט סטיפנס, עורך, פרשן, כתב, בין היתר ב"וול סטריט ג'ורנל" ו"פוקס ניוז" השמרניים אשר בשעתו תמכו בטראמפ, אך לא עכשיו, ברשת "אן בי סי" שם הוא משמש פרשן ובחמש השנים האחרונות פרשן בעיתון ניו-יורק טיימס. סטיפנס היה העורך של ה"ג'רוזלם פוסט" הישראלי ב-2002-2004. הוא חתן פרס פוליצר בפרשנות לשנת 2013. הוא שמרני מתון, אשר נמנה עם המבקרים החריפים של הנשיא דונלד טאמפ. במאמר ב"ניו-יורק טיימס" ב-20.12.2022 שכותרתו הוא "מה שנת 1940 יכולה ללמד אותנו בשנת 2022 " הוא פותח אותו בנאום המפורסם של צ'רצ'יל שנקרא "שעתם היפה".

ווינסטון צ'רצ'יל מסמל את האות v- victory-ניצחון

על האור והחושך
באותו נאום צ'רצ'יל דיבר על "האור ברמות" אם העולם החופשי יילחם על כך, או "התהום" שצפוי לנו אם הוא יעמוד חדל אונים. סטיפנס קורא לנו לזכור את שתי האמירות האלו כאשר אנו סוגרים את השנה הזאת. לגבי האור הוא מביא את האירועים באירן שבהם נשים צעירות קורעות את החיג'אב כמו שהברלינאים ריסקו את החומה, את האוקראינים שמכים ברוסים האכזריים שניסו לשעבדם, ואת ההמונים הסיניים שהפגינו בהמוניהם נגד שרירות הלב של המנהיג הכל יכול. בקטע המעודד הוא כולל גם את נצחונו של מקרון בצרפת על המפלגה הגזענית של מרי לה פן, את התבוסה שספגו מומלצי טראמפ בבחירות החוזרות בראשית השנה בארה"ב. בתחום המדע והרפואה הוא מזכיר את החיסון נגד הקורונה, את הטלסקופ החדש שהוצב בחלל ומאפשר הצצה ללא תקדים לעומקים של החלל, והניסוי של ביקוע גרעין אשר יאפשר בעתיד הלא רחוק אנרגיה חלופית בלתי נדלית.
"אין זאת רק רשימה של הכבסים הנקיים בשנה שחלפה", כותב סטיפנס, אלא דוגמה ליכולת האנשים בכול הנסיבות ומכול התרבויות, לדרוש, להגן, ולהגדיר את החופש, להביס את אלה אשר מתכחשים לו ולהשתמש בחרות להרחבת האופקים של מה שאנו יכולים לדעת ולדמיין". ואשר לקוטב השני - התהום, כותב סטיפנס, כי אנו מוסיפים להביט אל התהום של עידן שחור חדש, עידן שהוא לא רק צופן בחובו את המעשים של אויביי החרות אלא גם המחדלים, והאדישות של הרהורי לב מצד תומכי החופש.
כאמור, סטיפנס מכוון את דברין אל הציבור שלו בארה"ב. אבל בלי משים הוא כאילו מופנה אלינו בארץ. ווינסטון צ'רצ'יל נאם את נאומיו הגדולים והבלתי נשכחים בשעות האפלות של אנגליה מכורתו והעולם החופשי. אבל הוא גם ידע להכריז באותה מידה של אסרטיביות מה המחיר של החופש בנאום מפורסם אחר .... whatever the cost may be, we shall fight on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets", יהא המחיר אשר יהיה - אנו נלחם על חופים, אנו נלחם על מסלולי הנחיתה, אנו נלחם בשדות ובחצרות...", אמר מנהיג העולם החופשי.
אצלנו
אנו לא נאבקים נגד אויב מבחוץ, אלא נגד ממסד מבפנים, על מרכיביו הלאומניים והגזעניים ההרסניים, ולכן גם אם המשל לא דומה, הנמשל לגבינו ברור. עלינו להבהיר, לעצמנו ולאלה בשלטון, כי הרוב שבחר בו, אכן הוא שמנהל את המדינה ובדין, כי הוא זכה לרוב בבחירות. אבל עליו לצרוב בתודעה שלו שני עקרונות חשובים ביותר. אחד שהממשלה היא ממשלה של כולם והיא חייבת לדאוג לאינטרסים הערכיים והחומריים של כל האזרחים תוך שוויון וללא הפליה. ושניים, לא פחות חשוב, בחברה דמוקרטית אסור לרוב לדכא את המיעוט ואת צרכיו השונים, שכן גם המשטרים האכזריים ביותר בהיסטוריה - הנאציים, הפשיסטיים והקומוניסטיים שלטו ב"זכות הרוב" וחוקיהם לא אפשרו לאחרים לשלוט זולתם כפי שזה מקובל במשטר דמוקרטי.
ולכן המסקנה המתבקשת היא שעל החופש, על הצדק, ועל זכויות היסוד יש להילחם. לא רק בהפגנות ובעצרות במוצאי שבתות, כאשר נוח לנו אלא לאור היום, בכול אמצעי שבמסגרת החוק ובכול מקום שחורשי הרעה מנסים לשים מכשולים קלים, או מטעני צד - להתריע, לשבות, להאבק בכול צורה אפשרית, ובכול הנסיבות גם אם חומרית זה יפגע בנו. כפי שציינתי באותו פוסט שהזכרתי בראשית המאמר הזה - יש מחיר לחופש ומי שחרד לאבד אותו חייב לשלם בעבורו, בכסף או בשווה כסף, ולעשות זאת לא רק בגדולות אלא גם בקטנות. ואת המאבק הזה חייב להנהיג הדור הצעיר, שכן זאת היא השקעה לעתידו שלו. הצהרות מעודדות נשמעו מן ה"היי-טקיסטים", ממשפטנים, ממפקדים בכירים מאוד בעבר בצה"ל, ממורים וגם מאי אלה רבנים. אך עם כל אותן הכרזות, אם יהיה צורך - חייבים לבוא מעשים.
אשר לפוליטיקאים בכנסת ומחוצה לה, ראוי היה שילמדו שיעור מוועדת הקונגרס האמריקני שנקראת "הוועדה של 6 בינואר" שהוציאה מסמך של 1,000 עמודים ובהם פרוט, מילולי, חזותי, קולי של מאמץ הנשיא טרמאפ לחבל בתוצאות הבחירות לנשיאות עד כדי המרדה. הודות למומחים בתחומי המדיה, החברה, והמדינה שהוועדה גייסה -הדוח הזה שכמעט ואין לו תקדים בהיסטוריה המודרנית, ייהפך ל"רב מכר" שמו"לים רבים כבר החלו את ההכנות הלוגיסטיות שלהן לקראת ההפקה וההפצה. ככה ילמד הציבור, גם בקרב הרפובליקאים, על-פי איזו תהום עמדה האומה האמריקנית בעטיה של הזיית הגדלות של שארלטן, על סף הפיכה.
לכן גם אצלנו, כל צעד, קטן כגדול שהממשלה החדשה תעשה, בין באמצעות הזרוע המבצעת ובין באמצעות הזרוע המחוקקת, ויהיה בו כדי לפגוע בחופש הכלל והפרט וזכויות היסוד שלו, וברשות השופטת שהיא הרשות המפקחת על יישומם של חוקים במדינה דמוקרטית - כל אלה יתועדו - במילים - חזותית וקולית, כדי שבבוא הזמן הציבור הרחב, גם זה שבחר בממשלה הזאת, ילמד דבר או שניים כיצד הדברים מתנהלים במחשכים ולאור יום.
וסטיפנס מסכם ככה את מאמרו: "כמו בשעה שבריטניה לחמה על חייה בשנת 1940, רבים באמריקה עדיין לא היו בטוחים בכל הקשור למעשיהם שלהם ברגעים קריטיים אלה - צ'רצ'יל העמיד בפניהם את הברירה: אור השמש על הרמות או התהום. זאת הבחירה שלנו". גם שלנו כאן.

תאריך:  28/12/2022   |   עודכן:  28/12/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חושך לגרש
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
העולם הישן יחרב מעצמו
באום  |  29/12/22 11:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רוני מזרחי
העובדה שאנו עומדים כיום בפני מצרף בעייתי של אינפלציה שמסרבת לרדת, עלייה באבטלה, ירידה משמעותית בצמיחה, ירידה בהיצע דיור ובד בבד המשך עליות מחירי דירות ומוצרי צרכיה בכלל, אמורה להדיר שינה מעיניהם של מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל החדשה
דן מרגלית
הפילוסוף פרנסואה מארי-ארואה, המוכר כמובן בכינויו וולטר, איש המאה ה-18, סיכם את חופש הביטוי במלים האלה: "אני מתעב את דבריך, אך איהרג על זכותך לומר אותם"
איתן קלינסקי
אני נכסף לראות את כפר סילואן כפי שביקשו לראותו הסופרים יהודה בורלא ויוסך מיוחס    יש לי חלום, לזכות לראות את מי בריכת השילוח, שסמוך לה ממוקמים בתי הכפר, מנוצלים לקיום טקס שאיבת המים כדי לקיים את מנהג ניסוך המים בירושלים של שלום, המכבדת מאוויים דתיים ולאומיים של כל האזרחים החיים בה
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - תפקוד לקוי, צנוע, אמת וזיכרון, הרוב מחליט? תיבת פנדורה ונזק בלתי-הפיך    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר    "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט)
יואב יצחק
בתחזית שנתית שהוציאה ללקוחותיה פרסמה לידר אנליזות על חברות הרשומות למסחר בבורסה    אחת ההמלצות החמות: ישראל קנדה, עם מחיר יעד 15 ש"ח למניה (מחירה העדכני בבורסה הינו 7.71 ש"ח למניה)    לידר מבססת המלצתה על הנכסים המשובחים שמחזיקה החברה באזורים יוקרתיים, על הניהול המקצועי ועל הבסיס הפיננסי האיתן של הקבוצה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il