עובדים בשלוחת גוגל בשווייץ שלחו בחודש שעבר מכתב לסמנכ"ל משאבי האנוש של החברה, בו הביעו את דאגתם מכך שמערכת חדשה להערכת עובדים תשמש לפיטוריהם. המכתב, אומר ניו-יורק טיימס, מלמד כיצד עובדי גוגל מפרשים יותר ויותר את החלטות ההנהלה כאיתותים לפיטורים רחבי היקף – החל מסגירת משרד קטן וכלה בביטול תוכנית לבקרת תוכן שאמורה הייתה להתבצע בשנה הקרובה.
החששות גברו כאשר ענקי היי-טק אחרים הודיעו על פיטורים נרחבים בשל גלישת העולם למיתון. מטא תפטר 11,000 איש, 13% מעובדיה; אמזון מפטרת 10,000 איש, 3% מן העובדים. אפילו גוגל, הצפויה לדווח על רווחים של עשרות מיליארדי דולרים בשנה היוצאת, מתאימה את עצמה להאטה. באוקטובר דיווחה חברת-האם אלפאבית על ירידה של 27% ברווח ברבעון השלישי ל-13.9 מיליארד דולר. החברה לא הגיבה לפנייתו של הטיימס.
גוגל נמנעה עד כה מפיטורים נרחבים, אך משקיעים לוחצים על הנהלתה לפעול בצורה נמרצת יותר להגן על רווחיה העצומים – ואחת הדרכים המובנות מאליהן היא פיטורים. במבט מצד אף נראה מוזר, שאלפאבית שכרה 30,000 עובדים בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה והגיעה ל-186,779 איש. אבל בחודשים האחרונים נראה שגוגל מקדישה יותר תשומת לב להוצאות. בחודש יולי היא השיקה תוכנית לדיגיטציה של פעולות שונות, ובהמשך ביטלה כמה פרויקטים. לכמה עובדים נאמר כי החברה תשים דגש על הוצאות המשרדים והנסיעות לפני שתפנה לפיטורים.
ביטולי פרויקטים וארגון מחדש גרמו לעצבנות בשורות העובדים. בחודש ספטמבר סגרה יוטיוב (שבבעלות גוגל) פרויקט שהעסיק 80 עובדים ופיטרה כמה מהם, להם לא נמצאו משרות אחרות. יוטיוב שכרה אותם כעובדים זמניים לבקרת תוכן בסרטוני וידאו; גוגל אומרת שרק 14 מהם איבדו את עבודתם בשורותיה. לדבריה, במהלכים של ארגון מחדש מסוג זה, היא אינה מבקשת לקצץ את המספר הכולל של העובדים, אלא להעבירם בין משרות בהתאם לסדרי העדיפות שלה.
כמה צוותים שגדלו בצורה שיטתית בעבר לא יוכלו להמשיך לשכור עובדים בשנה הקרובה. יש גם יותר דרישה להצגת תוכניות ל-2023, כמו מנהל שהתבקש להציג עשרה תרחישים תקציביים שונים לעומת שלושה-ארבעה בלבד בשנים קודמות. מנהלים בכירים לוחצים על הכפופים להצדיק את הוצאותיהם ושואלים האם ניתן לבצע צעדים שיחסכו בהן.
לדברי הטיימס, אחד החששות המרכזיים של עובדי גוגל הוא שמא החברה תשתמש במערכת ההערכה החדשה כדי להאיץ קיצוץ משרות. המערכת הותקנה בחודש מאי והמנהלים מצפים שהיא תאפיין את שני האחוזים התחתונים של העובדים כ"נעדרי השפעה מספקת"; 4% נוספים יוגדרו כ"בעלי השפעה מתונה". מדובר ב-11,000 עובדים העלולים להוות יעד לפיטורים. המערכת הקודמת כללה רק הגדרה אחת בתחתית הסולם, מה שאומר שהנוכחית יכולה להרחיב את מעגל המפוטרים הפוטנציאליים.
גוגל אומרת כי היא מצפה שהעובדים ירגישו בנוח עם המערכת לאורך זמן, וכי כמדיניות היא אינה מנחיתה הפתעות על עובדיה, כך שהם יידעו מראש האם ביצועיהם אינם מספקים. לדבריה, לפני שהמנהלים יודיעו על כך לעובדים המצויים בשתי הדרגות הנמוכות, הם יקבלו את התייחסותם וייתכן שבעקבותיה הדירוג ישונה, או שיסייעו להם לשפר את ביצועיהם. עובדים גם יקבלו הודעה מוקדמת אם מנהליהם יתכננו להכניס אותם ל"תוכנית שיפור הביצועים", המחייבת אותם להשתפר בתוך חודשיים כדי להישאר בחברה. גוגל מאפשרת לעובדים אלו להצטרף לתוכנית או להתפטר בתנאים מועדפים.