X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
גמר המונדיאל. רוצים משחק מרגש [צילום: פטר יוזק, AP]
האם האינפלציה היא אכן משחק כדורגל
כאשר כל הצופים קמים, כולם מופסדים - וזה מה שקורה כאשר החברות והעובדים רוצים יותר כסף פול קרוגמן תוהה בניו-יורק טיימס האם אין דרך אחרת

כלכלנים אינם חיות מסיבות, לפחות לא אלו שנפגשו בסוף השבוע שעבר – ראש השנה האזרחית – לדיון מעמיק על האינפלציה בארה"ב. הייתה שם קבוצה של כמה מבכירי המקצוע ופול קרוגמן מספר בניו-יורק טיימס: שיחה מקצועית טובה בלי פוליטיקה, אם כי לא נטולת השלכות פוליטיות.
את הדיון החל אוליביה בלנצ'רד, לשעבר הכלכלן הראשי של קרן המטבע הבינלאומית ומי שפחות או יותר צדק לגבי גל האינפלציה הנוכחי. הוא ביקש להדגיש נקודה שלדבריו לעיתים קרובות הולך לאיבוד בדיון: אינפלציה היא, ביסודו של דבר, התוצאה של עימות בין חברות, עובדים ומשלמי המיסים; היא נפסקת רק כאשר כל המשתתפים נאלצים להשלים עם התוצאה.
בלנצ'רד ספג מיד ביקורת מהכלכלנים הסבורים שאינפלציה היא תמיד התוצאה של ביקושי יתר, יותר מדי כסף שרודף אחרי טובין או של כלכלה חמה מדי. אחרים יצאו להגנתו, בעיקר איוון וורנינג מאוניברסיטת MIT אשר חקר את ספירלת המחירים-שכר. ג'ארד ברנשטיין, חבר מועצת היועצים הכלכליים של הבית הלבן, שיבח את בלנצ'רד על שהכניס לדיון את תפקידו של הכוח הכלכלי.
מה כל העניין? לא רק ויכוח בין מי שמדגישים היבטים שונים של אותו סיפור, אלא גם עניינים אמיתיים של מדיניות שהולכים לאיבוד כאשר חושבים על האינפלציה רק בהקשר של הבנקים המרכזיים. במובן מסוים, בלנצ'רד צודק. חברות שמעלות מחירים ועובדים שדורשים תוספות שכר אינם עושים זאת משום שהיצע הכסף גדל, אלא כדי להגדיל את הכנסותיהם או כדי לפצות על ירידה בהן בשל התייקרויות. אינפלציה מתרחשת כאשר הדרישה לכוח קנייה נוסף עולה על זו שהמשק יכול לספק.
קרוגמן נזכר באמירה של מורו (וחתן פרס נובל כמותו), ויליאם נורדהאוס, בשנות ה-1970. הוא השווה את האינפלציה למה שמתרחש באצטדיון כדורגל כאשר המשחק מרגש במיוחד. כולם קמים כדי לראות טוב יותר, אבל כולם מנצחים את עצמם – כי איש מהם אינו רואה טוב יותר, וכולם עומדים במקום לשבת בנוח. בדומה לכך, אינפלציה מתחוללת כאשר המשק חם מדי: חברות יכולות להעלות מחירים ועובדים יכולים לקבל העלאות שכר רק כאשר המכירות גבוהות והמשרות בטוחות. אם המשחק יהיה משעמם יותר, כולם יישבו; אם המשק יידחף להאטה או מיתון, כולם יירגעו והאינפלציה תאט.

הכישלון של ניקסון, ההצלחה של ישראל
כולם יישבו אם יהיה משעמם? [צילום: תנאסיס סטווראקיס, AP]

זה מה שמנסים לעשות המשקים העיקריים. הפדרל ריזרב והבנק המרכזי האירופי מעלים את הריבית במאמץ מכוון להאט את המשקים שלהם תוך שהן מסתכנים במיתון, כדי לשכנע את החברות ששוב אין להם "כוח תמחור" ולשכנע את העובדים שאינם יכולים לדרוש העלאות שכר. אבל האם זה הכי טוב שביכולתם לעשות? אנחנו רוצים שמשחק כדורגל יהיה מרגש; האם הוא חייב להיות משעמם כדי שכולם יישארו לשבת? לכלכלה חמה יש יתרונות, כגון צמצום פערי השכר אשר התרחבו במשך שנים. האם יש לוותר על הישגים כאלו כדי להשתלט על האינפלציה?
בשנות ה-1970 דיברו רבות על "כלכלת הכנסות" – שילוב של יוזמות ומוסריות שיוכלו לשלב אינפלציה נמוכה וכלכלה חמה. הדיבורים הללו התפוגגו בשל הניסיון הגרוע עם פיקוח המחירים של ריצ'רד ניקסון ובשל אובדן האמון הכללי ביכולותיה של הממשלה. אבל לגישה הזאת היו הצלחות, במיוחד בריסון האינפלציה בישראל ב-1985 שהושג בין היתר באמצעות פיקוח על המחירים והשכר. שום דבר כזה לא יתרחש במשקים הגדולים בעתיד הנראה לעין. אבל – שואל קרוגמן – האם זה באמת טיפשי לדמיין שהמאבק באינפלציה יהיה פחות מכאיב, באמצעות שימוש בכלים שמעבר להעלאת הריבית עד שהעסקים והעובדים ירסנו את עצמם?
הנשיא ג'ו ביידן נתן על הראש לחברות תאבות בצע, אותן הוא מאשים בניצול האינפלציה כדי לנפח את רווחיהן. מדינות באירופה ספגו ביקורת על נסיונן לרסן את מחירי האנרגיה באמצעות פיקוח על המחירים. אפשר להתווכח על פרטי קווי המדיניות הללו, אבל האם הם שגויים ברמת העיקרון? לא – זו התשובה עימה יצא קרוגמן מאותו דיון. ובהחלט מעודד לראות כלכלנים בכירים המוכנים לדון מחדש במדיניות האורתודוקסית העכשווית.

תאריך:  05/01/23   |   עודכן:  05/01/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם האינפלציה היא אכן משחק כדורגל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
קנס את הקבוצה ב-390 מיליון אירו על הפרסומות המותאמות אישית, המבוססות על איסוף מידע בנוגע להרגלי הגלישה של הלקוחות - בסיס המודל העסקי שלה
איתמר לוין
וושיגנטון פוסט מתאר את השגרה החדשה של האמריקנים: עובדים בבית וקונים לידו, חוששים ממגעים חברתיים, ספקניים כלפי המומחים
איתמר לוין
קומץ צירים מן הימין הקיצוני מתנגדים לקווין מק'ארתי - ובפעם הראשונה מזה 100 שנה לא נבחר היו"ר כבר בהצבעה הראשונה    ההצבעות יתחדשו היום; לא ברור האם יימצא פתרון
איתמר לוין
המלחמה באוקראינה החמירה משבר קשה, ואפילו בארה"ב ובריטניה יש רעבים    ניו-יורק טיימס: התייקרות הדשנים מגבירה את חוסר הוודאות
איתמר לוין
היכולת לחקות בקלות את סגנונו של כל אמן חותרת תחת פרנסתם    גארדיאן צופה שבסופו של דבר, גם האמנים ישתמשו ביכולות רובוטיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il