X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
קפריסין [צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90]
אתחלתא הפוך על הפוך מושבה חרדית בקפריסין
פרסום תמוה באינטרנט מזמין חרדים להצטרף ליוזמה להקמת מושבה חרדית באי השכן שבו הדשא ירוק יותר והים כחול יותר

זה נראה כל כך הזוי, שזה לא יכול להיות אמיתי. בדיחה על חשבון הציבור החרדי, הנאנק תחת עול יוקר המחיה. מתיחה צינית. מדובר בפרסום שיזם זוג חרדי מביתר עילית, שלטענתו בודק אופציה של הקמת 'מושבה ישראלית', יותר נכון קריה חרדית, באי השכן קפריסין, עבור משפחות חרדיות ישראליות, שפשוט נמאס להן כאן.
ממה? - מהכל. נמאס להן מהיוקר המאמיר בישראל. נמאס להן ממחירי הדירות שהגיעו לשמים. נמאס להן מן המתח הבלתי פוסק בקלחת הישראלית. נמאס להן ממס הכנסה ומע"מ. נמאס להן מהצפיפות בריכוזים החרדים, מהקושי להשיג דירות לילדים שעומדים בקשרי שידוכים, אולי גם מהחטטנות והנקרנות של הסביבה. בקיצור, נמאס. נמאס ממדינת ישראל, ואגב כך גם ממצוות יישוב ארץ ישראל, שהייתה עליהן לטורח, והן מבקשות לצאת למרחב, לעולם הגדול. מצוות יישוב ארץ ישראל ממילא אינה נוהגת בזמננו, לפחות לדעת ה'מגילת אסתר' וכמה אדמו"רים וראשי ישיבות שמנהלים את ממלכותיהם באירופ ובאמעריקא.
וכמו בתיזמון מופלא: דווקא השבוע פרסם המכון לדמוקרטיה, שאין באמת ממה לברוח. שיעור הגברים החרדים העובדים הגיע ל-53% והוא הגבוה ביותר ב-25 השנים האחרונות; ושיעור הנשים החרדיות העובדות מגיע לכ-80% מהנשים החרדיות. מצד שני, למרות השתלבותה הגבוהה בשוק התעסוקה, 44% מהאוכלוסייה החרדית חיים מתחת לקו העוני. נחנקים תחת עול יוקר המחיה. ואם כבר עסקנו בנתונים, הנה עוד אחד, חשוב לענייננו: מקרב כ-1.28 מיליון נפש (כ"י) מבני ובנות הציבור החרדי, 82% דיווחו כי מצבם הנפשי טוב מאוד (בהשוואה ללא חרדים - 58% דיווחו שמצבם הנפשי טוב מאוד). ללמדך, שהמצב לא כל כך רע.
ואף על-פי כן, יש כאלה שנמאס להם. זו כנראה נקודת המוצא של החתומים על הפרסום, בני הזוג יוסף וחוה לאופר, מביתר עילית, שכותרתו ממצה את כל המסר: "לגור בקפריסין". אם הוא אכן אמיתי, יש בו כדי לשדר שחלאס עם הפרויקט היהודי הגדול ביותר של אלפיים השנים האחרונות, די לחזון שיבת ציון של נביאי האמת וצדק. יש כבר, בחסדי שמים, מספיק יהודים בארץ ישראל. החזון הוגשם. אפשר כבר להתחיל לדלל. לארוז ולנדוד שוב.
והמיקום המוצלח ביותר מבחינתם הוא, איך לא חשבנו על זה מראש, האי הכי שכן לארץ הקוידש, קפריסין: "יש לכם אירוע משפחתי בארץ? געגועים למשפחה? רוצים לקפוץ לכותל או לקבר צדיקים"? - מה הבעיה? "קפריסין קרובה לארץ!!! 45 דקות טיסה, במחיר מצויין ובתדירות גבוהה". כך נשמרת הזיקה לירושלים ולכל אתר אחר בארץ.
גל התעניינות
קשה להאמין שמדובר ביוזמה רצינית. לא רק בגלל שהרעיון כולו נראה תעתוע שווא וּמַדוּחים. אלא גם מפני שאין לו שום תמיכה של שום אישיות רבנית, שבלעדיה אין תוחלת לשוּם פרויקט של ממש במגזר החרדי; וגם מפני שלא נעשה בו שימוש במינוחים חרדיים אופיינים. איפה משהו כמו, לפחות, "בהתייעצות עם מרנן ורבנן שליט"א"? או "בברכת גדולי הדור שליט"א"? עיקר חסר מן הספר.
הזוג לאופר לא התפנה השבוע להרחיב על אודות היוזמה. הנייד שלהם כנראה קרס מחמת זרם המתעניינים ב"חיים רגועים, חיי תורה בנוף חלומי, קרוב לעיר גדולה בקפריסין", יחד עם כל כל היתרונות: "מחירי הדירות והקרקע במחירים מצויינים ובתשואה גבוהה ומתמדת. יוקר המחיה נמוך ב-30-40% מהארץ: באוכל, קניית ותחזוקת רכב, דלק וכו'. קפריסין היא בין חמש המדינות הבטוחות בעולם. תשלומי המס נמוכים בצורה משמעותית". מה עוד צריכה משפחה חרדית כדי לראות עולמה בחייה?
האמירה שהצלנו מפי הזג לאופר היא, שהפרסום הניב גל התעניינות חסר תקדים, בסביבות 2,000 פניות, ובהן לא רק חרדים, אלא גם "הרבה חילונים ודתיים לאומיים, וגם אנשים רבים מחו"ל". בראיונות שהספיקו להפיק לפני ה'בום' הגדול שנחת עליהם, הם הרחיבו מעט, וטענו שאין זו בגידה בארץ ישראל. לאופר: "גבולות הארץ המובטחת גדולים בהרבה ממפת ארץ ישראל שאנחנו מכירים. רש"י למסכת גיטין קובע, שהגבול של ארץ ישראל אינו משתרע רק מצפון לדרום, אלא פונה גם מערבה".
עד כמה שיישמע הטיעון הזה מוזר, יש לו ביסוס תלמודי איתן. במסכת גיטין (ח' ע"א) אומר רבי יהודה: "כל שכנגד ארץ ישראל [בים, ממערב] הרי הוא כארץ ישראל", ומבאר רש"י: "כל הים שכנגד אוויר של א"י, ואפילו עד לאוקיאנוס למערב שהוא בסוף העולם, הרי הוא כארץ ישראל, שנאמר: 'ים הגדול וגבול'... דאף רוחב הים בכלל התחום [של א"י]". ומדרש רבה לשיר השירים (ז' ד') מלמדנו: "אמר רבי יוחנן, ... עתידה ירושלים להיות מתרחבת בכל צדדיה עד שתהא מגעת לשערי דמשק וגלויות באות ונינוחות תחתיה... כתאנה זו שקצרה מלמטה ורחבה מלמעלה כך עתידה ירושלים להיות מתרחבת בכל צדדיה וגלויות באות ונינוחות תחתיה, לאורך ולרוחב".
ועם כל זאת, קשה להאמין שמדובר ביוזמה רצינית ולא בתרגיל אקדמי של סטודנט לשיווק או לסוציולוגיה, או מהלך מתוחכם של מכון כלשהו. אבל אם בכל זאת יש משהו רציני ביוזמה זו, אפשר לראותה, ברוח של הפוך על הפוך על הפוך, כסוג של שלב נוסף במהלכי האתחלתא דגאולה, כפי שהבטיח הנביא ישעיהו: "יָמִין וּשְׂמֹאול תִּפְרֹצִי וְזַרְעֵךְ גּוֹיִם יִירָשׁ".

תאריך:  05/01/2023   |   עודכן:  05/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אתחלתא הפוך על הפוך מושבה חרדית בקפריסין
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף קנדלקר
במדינת היהודים רשמית - לוח השנה כולל גם חופשה לרגל ראש השנה האזרחית    התחילו לאחל לנו כבר נובי גוד בכל אתר ואתר, בכל תוכנית חדשות, ותכף יגיעו לבתי הספר
רון בריימן
רציתי ממשלת שינוי ותיקון אבל לא רציתי שגיאות כל כך בלתי נסלחות בתחום העלייה והקליטה, בתחום הצבאי, בתחום המינהלי
עמנואל בן-סבו
אחריותנו במאבק לחינוך מהגיל הרך לכבוד הדדי, סובלנות, קדושת החיים. אחריותנו לזכור את השואה, את הגורמים להצלחתה הנוראית, את אובדן צלם אנוש
איתן קלינסקי
אני מבקש לנצל את קריאת הפרשה האחרונה בספר בראשית שנפתחת בידיעה, "ויקרבו ימי ישראל למות" לשיחה עם יעקב אבינו על חייו"    זה יהיה דיאלוג עם הדמות האהובה עלי
שמחה סיאני
לאה, יש אנשים שנולדו עם הרבה מזל, ויש אנשים שכנראה נושאים חטאי אבות אבותיהם, על שילשים ועל ריבעים ומשלמים בדמם את המחיר    את, לאה, היית, למרות כל מה שעברת, בת מזל!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il