X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
גבלס. [צילום: AP]
כבר מוכרחים להשוות - את מדברת, אני מדברת
ריקי חיות מעלה בתמונע את הצגת היחיד שלה "את מדברת, אני מדברת", המגוללת דיאלוג מדומה עם ברונהילדה פומזל, מזכירתו של שר התעמולה הנאצי גבלס שאלות, מבוכות ותובנות כנראה לא ייפתרו גם בסיום המחזה

על מסך הווידאו-ארט הופיעו שלוש דמויות: אישה חייכנית ולצידה שתי ילדות מתוקות. הן אכלו ורקדו במלוא החושים לצלילי "All you need is love" של הביטלס. קסם אמיתי ומשפחתי שרר בצילום הזה, שלמתבונן מהצד כמו לכד באמתחתו רגעי חולין, אך עבורנו הצופים מדובר היה באי של שפיות לאחר חוויית המחזה.
בערב מסוים הסתננה אל מסך הטלוויזיה בביתה של ריקי חיות גברת בשם ברונהילדה פומזל, מזכירתו של שר התעמולה הנאצי גבלס. היה זה סרט דוקומנטרי שגולל את קורותיה, לאחר שמונים שנות דממה. הראיון אותו העניקה בהיותה בת 103 (איך כמעט תמיד הנאצים ועוזריהם מצליחים להאריך ימים?) נערך בשנת 2014, וכל אותה העת לא נתן מנוח לשחקנית הישראלית. היא חשה שמתקיים ביניהן דיאלוג סמוי, אודות נסיבות חייה של פומזל, צמתי ההכרעה שנקרו בדרכה, והבחירות הלכאורה טריוויאליות שעשתה, שהיו הד צורם להיסטוריה. חיות צללה לספרם של פומזל וטורה ד.הנסון "חיים גרמניים", ובסיועה של נאוה צורקמן מנכ"לית תמונע הן עיבדו אותו למחזה. צוקרמן גם אמונה על העיבוד והבימוי, והיצירה "את מדברת, אני מדברת" מוצגת באולם התיאטרון בימים אלו בהצגת יחיד בכיכובה של חיות.
זה התחיל במונולוג. חיות דיברה ודיברה כשמטבע הדברים והביולוגיה פומזל האמיתית הייתה מנועה מלהיחשף לאנלוגיה. הדיאלוג המדומה הוא פרי האמנות העכשווית – מסכי הטלוויזיה מוקרנים באולם, בעוד חיות משחקת בו תפקיד כפול. על הבמה היא פומזל, ועל המסך היא עצמה, בנקודות זמן של חייה. לפרקים זה מתחלף, והישראלית היא זאת על הבמה, בעוד בת דמותה הגרמנית מרצדת על המסך. הצגה של שעה ורבע דוחסת לתוכה את מעללי השתיים. פומזל מתארת לנו בדרמטיות ובאירוניה את חייה, את הרגע בו הגיעה להיות מזכירתו של גבלס, את אותו הרקע של הימים הנוראים ההם, ואת אישיותה. יש שיעדיפו לראות בה קרנף או בת יענה, היא לעומת זאת מגלה לנו כי לא הבחינה במתרחש. זאת אומרת, היא הייתה מודעת בקווים כלליים לתהפוכות הסוערות, ראתה ששכניה היהודים נעלמים, וגונבו לאוזניה שמועות על גורלם. היא לדבריה לא הייתה חלק פעיל. זה אם לא לוקחים בחשבון את העובדה שהצטרפה יום אחד למפלגה הנאצית בהיותה נערה. אבל זאת לא הייתה אידיאולוגיה. ובכלל, כמה מחבריה הטובים היו יהודים. למען הדיוק ההיסטורי, חברתה הטובה ביותר הייתה יהודיה. רוצים לנחש מה עלה בגורלה?
חיות מציגה מנעד חיים נינוח בהרבה. הגירה לחו"ל בהיותה נערה, הפניית זרקור לתחושת הזרות שאפפה אותה, לשינוי שמה העברי לכזה אמריקני, עם ניחוח קוסמופוליטי, וכיצד זה שידרג את מעמדה. כל העת השתיים "מדברות זו עם זו", קווי הדימיון מרחפים בחלל, מתכתבים במומחיות פואטית, ועימם גם השאלות: מהי שתיקה בהסכמה? מהו קונפורמיזם? עד כמה תרחיק לכת כדי להשתייך לחוג החברתי שהוא הסטטוס המגדיר אותך? האם ניתן להתעלם כליל מההיסטוריה המדממת, או שמא ההתעלמות הזאת פירושה היתממות ? האם בהתנהגותך הזאת אתה עדיין מצוי על סולם הערכים האנושי אותו החשבת לעצמך? כמה השיקול הכלכלי והביטחון האישי בהתנהגות אדישה שכזאת מכריעים? חיות וצוקרמן לא בורחות לרגע מהדיון המרתק הזה. בהיותה שחקנית מקצועית חיות נכנסת לעורה של פומזל עד אחרון הניואנסים. רוח תזזית סוערת על הבמה. היא חובשת ומורידה את הפאה שלראשה, המבטא שלה מתחלף לסירוגין ומנכיח את דמותן של השתיים בו זמנית, היא מגישה לנו מציאות בת ימינו עם הבהובי עבר קודר, ובעיקר חומלת. לא על בחירותיה של פומזל, אלא על הכאב וחוסר האונים שלה. פומזל של חיות נדמית לנו כמו השכנה ממול, אוהבת ונדיבה, כשחיות מפיחה בה תכונות אנוש שמרחיקות אותה מתיאור המפלצת שהיא אמורה להצטייר ברוחנו.
ובימים הללו רוח רעה מאוד מנשבת בישראל. הפיכה משטרית היא כבר לא סיסמא, ביטויים גזעניים הם מטבע עובר לסוחר, מנהיגים שמסיתים אל מול "האחר" כבשו את השלטון. אומנם ישראל של 2023 איננה חלילה גרמניה של 1939, אך מותר לנו לתהות כיצד הנפש היהודית בישראל של היום הייתה נוהגת. כיצד מניפולציה ותעמולה של ההנהגה משכילות לעוות את רוח האדם החושב, ההומאני, והאם הפחד המצמית מהסנקציות יהווה שיקול בתמורה שתחול עליך. את כל הסוגיות הללו חיות מציירת לפתחנו בכישרון מדויק, וכשתסיימו לצפות בהצגה החד-פעמית הזאת דיוקנו של הציור לא יהיה בהכרח רק פומזל וחיות. אתם עשויים/עלולים למצוא בו גם את קווי המתאר שלכם.
על מסך הווידאו-ארט הופיעו בסוף ההצגה שלוש דמויות: הסבתא ריקי חיות, ושתי נכדותיה המתוקות. הן אכלו ורקדו לצלילי שיר הביטלס המוכר. דומה כי כל מה שהיה נחוץ לאחר הערב הנוקב הזה הוא אהבה. כל מה שאתה צריך זאת אהבה, שרו חברי הלהקה, וחיות הרעיפה זאת על נכדותיה במנות גדושות. תקראו לזה אסקפיזם, אני מעדיף להצטרף למחול המשוחרר הזה עם חיות ונכדותיה, ולחוש לאחר האינטנסיביות החונקת את פעמי התרוממות הרוח.

תאריך:  08/01/2023   |   עודכן:  08/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כבר מוכרחים להשוות - את מדברת, אני מדברת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הכותבת מביטה במראה ורואה מדויק ל"ת
פסיכולוג ותיק  |  17/01/23 21:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
עמנואל בן-סבו
אחריותנו במאבק לחינוך מהגיל הרך לכבוד הדדי, סובלנות, קדושת החיים. אחריותנו לזכור את השואה, את הגורמים להצלחתה הנוראית, את אובדן צלם אנוש
מנחם רהט
בניגוד לדעה המקובלת, שהרבנות הראשית קבעה יום זיכרון לשואה ביום תענית י' בטבת, כדי להתחרות בהחלטת הכנסת לקיים את 'יום הזיכרון לשואה ולגבורה בכ"ז בניסן, מתברר שיום הזיכרון המקורי, נוסד בכלל שנתיים לפני החלטת הכנסת
עמנואל בן-סבו
התרגלנו לאנטישמים ולאנטישמיות, התרגלנו לכתוב מאמר, לכעוס לדקתיים, לרטון חמש דקות ולמהר לנושא הבא    התרגלנו
מיכל לייסט
סיפורם של ילדי טהרן מייצג את סיפורן של משפחות רבות של ישראל שהגיעו לארץ מתוך שואה והצליחו להגיע לתקומה
איתמר לוין
ההיסטוריון לב גולינקין כותב בניו-יורק טיימס על הנצחתם של התעשיין אלפרד קרופ ומדעני הטילים ורנר פון-בראון וקורט דובס בידי אוניברסיטאות, נאס"א והצבא - תוך העלמת פשעי המלחמה בהם היו מעורבים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il