X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
[צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
ישראל מדינה חילונית?
ישראל איננה מדינה חילונית אלא יהודית על יסוד מבחן עצמי של עמדות כלל האוכלוסייה בה. קליטת אזרחים זרים על בסיס אישי אינה אמורה לשנות את אופיה הלאומי. על-כן, אם חפצים אנו לשמר אותה כמדינה יהודית אין לאפשר מהפך חוקתי באמצעות כפיה חוקתית על הריבון בנימוקים משפטיים כביכול של מיעוט שאיננו מייצג אותו ולא הוסמך לכך

ישראל כיום - ולמעשה מאמצע העשור הקודם – כבר איננה מדינה חילונית מובהקת1 בניגוד למציאות ששררה בה בכשלושה העשורים הראשונים לעצמאותה. כך מתברר מתחושותיהם של אזרחים רבים2 וגם מסקרים שנערכו ע"י הלמ"ס וגורמי מחקר אחרים, אשר בחנו את הגדרתם העצמית של אזרחי המדינה ביחסם לחילוניות מזה ולהגדרת שייכות דתית מזה. המודעות החדשה בתחום זה מקבלת חיזוקים בעקבות התגברות חריפה של המחלוקת בעשור או שניים האחרונים בין ה"ימין" ל"שמאל" הפוליטיים שבה הזהות הלאומית, האוריינטציה האידאולוגית והזיקה לדת, למסורת ולתרבות היהודית מתחברים לכלל תודעה משולבת שאחד ממאפייניה הוא הזיקה לדת. זו אינה מבטאת דווקא פרקטיקה של שמירת מצוות אלא בראש וראשונה תחושת הזדהות.
דומני שבשנים הראשונות לעצמאותנו לא היה מובחן ומורגש חידוד זה כפי שהוא כיום משום שאלו שראו עצמם חילונים השתייכו למודרניזם שאיפיין במובהק את האליטות השליטות דאז ואילו הקבוצות האחרות לא הזדהו בעוצמה יתרה כלא חילונים. באותה תקופה השפעת הרוב החילוני הייתה דומיננטית ומי שלא ראה עצמו במובהק כשומר מצוות – דתיים וחרדים – לא ראה טעם בניסיונות הבלטה של ההבדלים בין הקבוצות וכשהזדהו, לא הפכו זאת למאפיין פוליטי. רוב יוצאי עדות המזרח שרבים מהם משתייכים לזרמים המסורתיים, דתיים או חרדים היו אז בעלי השפעה מועטה על השכבות הדומיננטיות בחברה ויכולתם להביא לידי ביטוי ציבורי את השקפותיהם עד כדי שינוי המאזן הפוליטי הייתה מינורית. החרדים היוו מיעוט קטן יחסית והערבים היו מעטים יותר ומסוגרים ב"שטחי הכינוס שלהם" ובאו פחות לידי ביטוי בתקשורת ובחיים הציבוריים.
תנאים אלה השתנו בעשורים האחרונים, בעיקר החל ממהפך 1977. "הניכוס" שעשה בגין ברוב חוכמתו הפוליטית של בני עדות המזרח לתנועת הליכוד וקבוצות מיעוט אחרות שינו את תמהיל הזהויות הפוליטיות באוכלוסייה. שינויים דמוגרפיים שנבעו מילודה מוגברת בעדות אלה, ילודה מוגברת בין הערבים (במיוחד אצל הבדואים) ובעדות החרדיות ועליה מהמערב שרובה דתית או מסורתית תרמו למגמה זו. העלייה הגדולה מרוסיה והעלייה מאתיופיה ומזרח אירופה והקווקז שאינם רוסיה ממש – ביססו את השינוי המבני ובה בעת גם את תמהיל הזהויות. בחינה של סקרי "דעה עצמית"3 ב-30 עד 40 השנים האחרונות, שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מוכיחה עניין זה בברור. אצל החרדים ואצל הבדואים, נשמרת מגמת הילודה המוגברת גם כיום. אצל הראשונים מקורה במצוות "פרו ורבו" וברצון להגיע לעמדות השפעה פוליטיות משופרות; אצל האחרונים זוהי "תוכנית כלכלית" (עד 4 נשים לגבר). ישראל באיוולתה ישמה את גבולות "חרם ד'רבנו גרשום" אצל היהודים אך לא עשתה דבר דומה אצל הבדואים. הקבוצות הללו הלכו והתחזקו יחסית בקרב האוכלוסייה הכללית והן משפיעות כיום על המאזן הכולל בה.
הקיטוב הפוליטי שהתחדד בעקבות שלטונו הממושך של נתניהו (כ-15שנים) החליש למראית-עין ולפרק זמן קצר יחסית את "אינטגרל השינויים" הדמוגרפי באמצעות שינוי האוריינטציה הפוליטית. אולם הסקרים מראים מִתאם טוב בין הזיקה לדת ומסורת לבין הזיקה הפוליטית: ימין – רוב ברור למי שאינם חילונים במוצהר (אך לאו-דווקא חרדים). שמאל – רוב ברור לחילונים במוצהר. עוד תהליך שביטא שינוי במאזן הפנימי הכללי הוא שהמפד"ל לשעבר - הציונות הדתית לאומית - מאורגנת כיום בשתי קבוצות פוליטיות הנבדלות זו מזו בעוצמת זיקתן הדתית ומבחינה זו מחזקות את מובהקות החלוקה בין חילונים לכל הלא-חילוניים (כל גווני הדתיות – מסורתיים, דתיים, חרדים).
התנאים השתנו בעשורים האחרונים משום שחלק מהחילונים (בעיקר יוצאי אירופה ורוסיה) לא עמדו בלחץ הביטחוני-כלכלי-חברתי של מדינת הגירה מסיבית דוגמת ישראל והיגרו לחו"ל. (במיוחד לארה"ב, קנדה, ואוסטרליה). מספרם נאמד כיום בארה"ב בכ-800 אלף נפש. לאחר 10, 20 ויותר שנות שהייה רצופות בחו"ל אין עוד שום יסוד לראות בהם אזרחים ישראלים אלא יורדים. יהדות ארה"ב מונה עוד כ-5 מיליון נפש והיא כשני שלישים מהעם היהודי בתפוצות כשמחציתה בקירוב שייכת ליהדות הרפורמית והעלייה ממנה בכל שנות העצמאות – זניחה בלשון המעטה. רוב הדיון הנוכחי איננו בסוגיה הכמותית אלא בקונספטואלית והנתון המכריע (אותו נראה בהמשך) הוא המגמה.
ערביי ישראל דתיים (כל הגוונים) הרבה יותר מהיהודים אולם מספרם באוכלוסייה, כזכור, הוא 20%. באוריינטציה הכללית זו אותה גישה לאופי החיים במרחב הייחודי להם, אולם הואיל ובין הערבים ליהודים (בעיקר בתחומים החרדיים) קיימים קשרים של שת"פ באוריינטציית אופי החיים הרצוי, מותר להניח שלאחוז הכללי שלהם באוכלוסיית אזרחי המדינה יש משקל בכל נושאי ההחלטה העקרוניים .
אין ספק שישראל מאחרת בטיפול בקבוצות החרדיות מבחינת שילובן היעיל והמועיל בחברה אך גם בעיצוב פתרון פוליטי רצוי לכלל הציבור - יהודי ובהמשך גם ערבי. לאור ההגמוניה המובהקת של החילוניות בשלושת העשורים הראשונים לעצמאות, אין להם ללין אלא על עצמם. בדיעבד ועל-רקע המחלוקות המתחדשות לפרקים בשאלה מה ביקשה לומר מגילת העצמאות בסוגיית זהותה של המדינה ואופי המשטר בה, שגו הדורות הראשונים חמורות שלא דאגו לכתיבת חוקה (חרף הנאמר מפורשות במגילת העצמאות). במקום זאת כשלו בדרכי-קפנדרייה והביאו על הציבור שלטון אוליגרכי של משפטנים שיסודו בשרירות לב ודיקטטורת המיעוט.
בעיית אי-השוויון בחברה הישראלית: בנטל השירות הממלכתי, במימוש זכויות וחובות אזרחיות ועוד – נובעת מאותו מקור. רוב הציבור בישראל אינו יודע מהי דמוקרטיה, מהו תפקידה של חוקה, מי מחוקקהּ, מהו ריבון ומה מעמדו; הכל מתבטא בין היתר גם בכשל חינוכי אדיר ממדים של מערכת החינוך, שלאחרונה ביקשה לעקור מן השורש גם את לימודי התנ"ך, המשנה, השפה העברית, ההיסטוריה ומקצועות הומניים נוספים. לא יאמן במדינה יהודית! שגיאה זו חוזרת כיום במאבק המתפתח על עיצוב המשמעות של דמוקרטיה יהודית במדינה יהודית ודמוקרטית מול גל ההתבוללות הפוסט-מודרני המנסה לשטוף את הנכס הלאומי האותנטי האחרון שנותר לעם הזה אחרי השואה. לכן, אך טיבעי וחיוני הוא שאויבי המדינה היהודית-דמוקרטית יובסו במאבק זה.

להכיר בעובדות
החלוקה פנימית במונחי חילוניוּת ודתיוּת

כאמור, ישראל איננה מדינה חילונית כבר למעלה מעשור. נתוני הלמ"ס מלמדים שכבר בשנת 2018, כשמספר האוכלוסים נשק ל-9.65 מיליון נפש, הייתה תמונת המצב כדלקמן: יהודים: 75%, ערבים: 20%, אחרים: 5%.
מגמה זו תמשך אלא אם ישתנה תמהיל העלייה היהודית בעיקר מארה"ב וקנדה.5
המדינה חייבת להכיר בראש וראשונה בעובדות. המאבק רק יגבר אם יחול שינוי ברוב הדתי על כל גווניו ותמשיך להתקיים זהות גבוהה בין עמדותיו הדתיות לזיקתו פוליטית. הבחירות האחרונות מלמדות שהפעם גם הדתיים מבינים רגישות זו והם יותר אקטיביסטים בדרישה להשפיע בתמהיל הלאומי לפי משקלם היחסי בו. דומה ששורש הקונפליקט הוא במאבק בין "התרגיל הפוליטו- משפטי" של השופט ברק וחסידיו המבקש לאזן בנכלולים משפטיים את הנחיתות המספרית של החילוניות היהודית-ערבית באמצעות יצירת מדינת כל אזרחיה – כאשר הלאומיות תהווה משקל נגד להשקפת העולם. זמנית הדבר ייתכן אף כי אינו פשוט כלל ועיקר. אולם לטווח הארוך זו הרפתקה מסוכנת שתחסל את המדינה היהודית ובסופו של דבר גם את מדינת "כל אזרחיה" שתבָּלע ע"י החליפות האיסלאמית שתבוא לאזור במקומה. רק מדינה יהודית מובהקת בעלת גרעין אידאולוגי יהודי השואב מהמסורת הלאומית, התרבות והאמונה גם יחד, יכולה לעמוד בפרץ.
לכן, המאבק הדמוקרטי הוא על מהות הריבון ושמירת שלטונו ולא על שלטון האוליגרכים המוסווה כסמכותו של בית המשפט להגנת החלשים. סמכות זו נתונה לו בחוק – לא פחות ולא יותר. חוקה לכשתחוקק תקבע גבול חדש אם כך יחליט הריבון וָלא, יקָבַע הוא ע"י הכנסת המחוקקת. בשום מקרה לא יהיה זה בית המשפט שיקבע מיהו הריבון ויכתיב מהן גבולות סמכויותיו.
לסכום: תירוצי האנטי-דמוקרטים בחברה הישר
אלית - אלה שמבקשים לארגן לעצמם הגמוניה לאומית באמצעות בית המשפט, שמפלגותיהם טרם למדו דמוקרטיה מהי והן דיקטטורה שבראשה עומד אדם שלא נבחר בדרך דמוקרטית, הן אלה שהרוויחו זמנית מהבורות הציבורית בנושא. קבוצות אלה שמאיימות כיום באנרכיה חובה שתקראנה לסדר כאזרחים במדינה יהודית ודמוקרטית, שאיננה חילונית אך מקיימת איזון מוסכם ורצוני על דעת הריבון (בהחלטת רוב) בין חילוניות לדתיות. שכן ישראל אינה נשלטת ע"י אוליגרכיה משפטית והיא יהודית ודמוקרטית.

הערות

1. מכאן החשיבות העצומה להסדיר בהקדם את הגדרת מיהו יהודי ולאמץ את הקביעה הלאומית כחלק בחוקה של ישראל.
2. למ"ס – הודעה לתקשורת: - אוכלוסיית ישראל לפי דת והגדרנה עצמית של מידת דתיות – מתוך דוח מס' 10, 27.6.2018; www.cbs.gov.il.
דוח אחר, מדויק פחות אבל מאוחר יותר – 4.1.2023 - שפרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה, מהווים החילונים 36.6% מהסה"כ. גם אם נחלק את הקבוצה המוגדרת בדוח המכון "מסורתיים אל דתיים" מחצית לדתיים ומחצית לחילוניים, יהיה משקל החילוניים בתמהיל מיעוט של 48.7%. כלומר: המגמה ברורה והרוב כבר כיום איננו מגדיר עצמו חילוני מובהק.
3. סקרי פילוח הרכב ההשקפה האידאולוגית של קבוצות באוכלוסייה המתבסס על עדות עצמית של הנסקרים, כיצד הם תופסים או מגדירים את האוריינטציה העצמית שלהם בשאלת היחס לאמונה.
4. לא חילונים: מסורתיים, דתיים וחרדים יחד.
5. או ישתנה בישראל ציביון הזיקה למסורת היהודית בקצב גבוה יותר מזה שבו מתרבה היהדות החרדית והדתית. לא נראה בעיני סביר בעתיד הנראה לעין.

תאריך:  14/01/2023   |   עודכן:  14/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישראל מדינה חילונית?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אין איזון בין חילוניות לדתיות
הירונימוס  |  14/01/23 12:13
2
ישראל היא מדינת היהודים
ד"ר רון בריימן  |  15/01/23 11:30
3
רון בריימן צודק
הרמן דניאלי  |  17/01/23 21:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
במחנה בני האור יש לא מעט אנוכיים זורעי ייאוש    אין הם מוכנים לטרוח ולכתת רגליהם עד "הבימה" או כיכר בלפור, וכדי להסתיר זאת הם פוצחים בקריאות ייאוש: "מה זה יעזור? זה לא יעזור"
איתן קלינסקי
אני מייחל, שבפתחה של שנת ה-2023 לעצמאות מדינת ישראל היקרה לנו, שלא יפקוד אותנו האסון, ששם קץ לממלכת דוד ושלמה המאוחדת כשבירתה היא העיר ירושלים, ושלא יפקוד אותה סיום מכאיב של ממלכת שמעון החשמונאי, שנקלעה למלחמת אחים קשה ומדממת
עמנואל בן-סבו
הקריאה הנרגשת להצלת מדינת ישראל מממשלתה הנבחרת דווקא על-ידי מי שלא מפספסים הזדמנות להוציא את דיבת מדינת ישראל בעולם, היא לא יותר מבדיחה לא מוצלחת
רצף לוי, שושי אלטוביה
למשרד הבריאות היכולת לשפוך אור על סוגיית התמותה העודפת והקשר האפשרי שלה לחיסון הקורונה, ולחשוף לציבור ולקהילה המדעית את נתוני התמותה בחתך גיל, סטאטוס חיסוני וסיבות המוות    המשרד מתנהל בצורה מופקרת ומסרב לעשות כן, אף לאחר צו של בית המשפט המחוזי בירושלים, אשר הורה לו לחשוף את הנתונים
דן מרגלית
כל מילה תסולא בפז    כתב הגנה למערכת המשפטית ולבג"ץ    רק שתי מלים חסרו במאמרו הראוי של שביט: בנימין נתניהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il