X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ממקלף עד כוכבי [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
כיצד עיצבו הרמטכ"לים המכוננים את צה"ל
כדי לצמצם את ממדי ההרס והחורבן בעורף, עוצבה תפיסה הגנתית שמבוססת על "מטריה" גדולה ומתעבה של מגוון "כיפות ברזל"

הרמטכ"ל המכונן הראשון של צה"ל היה מקלף, אשר כראש אג"ם וכרמטכ"ל, היה הארכיטקט שעיצב את צה"ל של המאה הקודמת. בהתחשב באיומים על ישראל, במהפכה הלאומית שסיפקה "צבא המונים" גדול ובמהפכה התעשייתית שהפכה את התמרון היבשתי - מקור העוצמה של צבאות המאה הקודמת - לממונע, עיצב מקלף את דוקטרינת הלחימה של צה"ל. היא נועדה לאפשר לו לסיים מלחמה בניצחון מהיר ו"זול" ככל האפשר וזאת, כתוצאה מהכרעת האויב, אודות לעליונות התמרון היבשתי, מגובה בעליונות אווירית.
את פירות הצבא שעיצב מקלף קטפה ישראל ב-67׳ ובעיקר ב-73׳, כשאודות לדוקטרינה ולעליונות התמרון היבשתי ולוחמיו, צה"ל התעשת וסיים את המלחמה "מהר ובניצחון מובהק וחד-משמעי שאיננו ניתן לערעור", אך יקר. החלפתה של דוקטרינת מקלף בשלהי המאה הקודמת בדוקטרינה שנועדה להרתיע את האויב ב"אש מנגד", במקום להכריעו בתמרון בשטחיו, גרמה לניוון התמרון היבשתי ולהיקלעותה של ישראל לשרשרת של מלחמות התשה. בפני כוכבי עמדו שתי אפשרויות: לחזור לדוקטרינה הישנה ולשקם את התמרון היבשתי שנוון, או לעצב צה"ל חדש בהתחשב בשינויים מהפכניים שחלו בעשורים האחרונים.
השינויים המהפכניים היו אלה: צבאות טרור נייחים, שבמקום לאיים בכיבוש ישראל, כבמאה הקודמת, מאיימים בהריסתה ובהחרבתה באש מנגד; הפיכת שטחי התמרון שאפשרו לצה"ל תנועה מהירה ונמוכת שחיקה, לשרשרת רצופה של מערכים מבוצרים מוגנים ב"מגינים אנושיים" וברקטות, מערכים שנועדו לשחוק את העורף הישראלי בירי מנגד ובמקביל לשחוק עד דק את התמרון היבשתי של צה"ל; המהפכה החברתית הפוסט-לאומית, ששחקה את הלכידות החברתית בישראל, צמצמה את מספר המתגייסים והחליפה את הסולידריות, באינדיבידואליות; המהפכה החוקתית, שהפכה גם את שדה הקרב ל"שפיט משפטית"; בגלל שהוא "ממלכת אי-הוודאות" ובגלל ש"בשדה הקרב שוגים כולם ומנצח זה ששוגה פחות". עד למהפכה החוקתית היה שדה הקרב "שפיט משמעתית - פיקודית" בלבד; המהפכה השלילית שמלחמות ההתשה הארוכות חוללו במעמד ישראל במערב ובתפוצה; המהפכה הדיגיטלית-אלגוריתמית שגבולה הם השמים.
כוכבי בחר לעצב צה"ל חדש: הוא ניצל פריצות דרך טכנולוגיות קיימות ועתידיות, לשם בניית שתי יכולות בסיסיות שנועדו לאפשר לצה"ל לסיים מלחמה "מהר ובניצחון מובהק וחד-משמעי שאיננו ניתן לערעור"; זאת, בלי שחיקת כוחות היבשה ובלי לפגוע ככל האפשר ב"מגינים האנושיים".
אסטרטגיית לחימה
היכולת הראשונה שעוצבה והולכת ומשתכללת היא היכולת להבחין בדיוק של "חוט השערה" ובזמן אמת, בין "מגינים אנושיים" לבין מחבלים, לשם השמדה מהירה ומאסיבית של מחבלים ואמל"ח, במינימום פגיעה אגבית באזרחים. היכולת השנייה שעוצבה, היא תמרון יבשתי בגרסה חדשה: "עוצבות רפאים" זריזות, נמוכות חתימה ולכן גם נמוכות שחיקה, עתירות מודיעין ואמצעי קטילה עוצמתיים אוטונומיים שנועדו לבצע חדירות לפרוסקופיות מהירות לעומק שטחי האויב; זאת, לשם השתלטות סלקטיבית על יעדים ושטחים שאחזקתם חיונית להכרעת המלחמה ובמיוחד לשם השגת יתרון במו"מ המדיני לסיומה בתנאיה של ישראל.
כדי לצמצם את ממדי ההרס והחורבן בעורף, עוצבה תפיסה הגנתית שמבוססת על "מטריה" גדולה ומתעבה של מגוון "כיפות ברזל". כדי לצמצם את משך המלחמה, הוחלפה אסטרטגיית המלחמה הליניארית של המאה הקודמת, באסטרטגיית מלחמה חדשה סימולטנית: "ממטרת" אש-מנגד אינטנסיבית, שתפעל בו-זמנית ב-360 מעלות, כנגד כל מקור ירי לעבר ישראל, בכל מקום ובכל עומק שיימצא.
עליונות איכותית, אפשרה לצה"ל להכריע ליניארית שלושה צבאות מדינתיים בשישה ימים. כדי להשמיד סימולטנית מאות אלפי רקטות, טילים וכתב"מים בשישה ימים, נדרש להשלים את העליונות האיכותית בכמותית. הוצאת "דוקטרינת כוכבי" מהכוח אל הפועל, היא משימה מאתגרת, עתירת ממון וארוכת שנים. הכרחי שאת הדרך שכוכבי הרמטכ"ל המכונן והארכיטקט פרץ - ימשיך, יהדק ויבצר רמטכ"ל מכונן ובנאי גדול, כרבין במאה הקודמת.
כוכבי יירשם בדפי ההיסטוריה כרמטכ"ל מכונן, שהחל בהשבת היכולת שאבדה, לממש הנחת יסוד לאומית, שגם עמדה לנגד עיני מקלף: ישראל חייבת לנצח במלחמותיה מהר, ב"זול" ובלי לחרוג ככל האפשר מהחוק והמוסר.

ד"ר חנן שי הוא מרצה לצבא וביטחון.
תאריך:  15/01/2023   |   עודכן:  15/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כיצד עיצבו הרמטכ"לים המכוננים את צה"ל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
(ספר "דברים", פרק ל"ד, פסוק ו')    זה כבר מאות רבות של שנים שוכן משה בבית העולמים במקום אל מול בית פעור בשכנות טובה וברעות של דממת שנות הנצח
יעקב קורי
האם חוק תקף גם אם הוא מוביל לאבדון? מי מחליט על כך?    החלופות הן מאוד פשוטות - הפגנות המוניות אל מול שר משטרה פורע חוק שיעשה הכל למיגורן בכוח תוך סכנה לפרוץ מלחמת אחים
יוני בן-מנחם
ראש הממשלה נתניהו מעוניין בהמשך הישארותה של הרש"פ ככתובת המדינית-ביטחונית של הפלשתינים ובניהול הסכסוך. הרש"פ איננה עומדת בפני קריסה, הסנקציות שהטילה עליה ישראל היו מסר של אזהרה ולא ניסיון למוטט אותה
ארי בוסל
אחרי 25 שנים של העסקה, אותה נציגת שרות ותיקון יודעת למרוח ורק שכחה שהיא מדברת עם לקוח, ואין לקוח שהוא אידיוט מוחלט
יוני בן-מנחם
השלוחה של הזרוע הצבאית של חמאס באיסטנבול מרגלת עבור אירן תמורת כסף ואוספת מידע מודיעיני על יהודים ממוצא אירני המתגוררים בארץ    ישראל התחייבה בפני טורקיה שלא לפגוע בפעילי חמאס הנמצאים על אדמה טורקית למרות שהם עוסקים בטרור נגדה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il