תוצאה בלתי צפויה של הקורונה בארה"ב הייתה זינוק בפעילות היצירתית. מאז 2020 המריא מספר הבקשות לפתיחת עסקים חדשים, לאחר עשורים של ירידה. יש לכך מספר סיבות, מסביר ניו-יורק טיימס. מיליונים פוטרו לפתע וקיבלו את הזמן והמניע להקים עסקים משלהם. החסכונות האישיים קפצו, בשל העליות בבורסה והסיוע הממשלתי, וכך היה להם המימון הדרוש – לצד הריבית האפסית.
אולם, הרקע הכלכלי שסייע ליזמות, פינה את מקומו לאינפלציה גואה, עלייה בריבית וירידה בחסכונות. כעת עליהם לנווט בנסיבות המשתנות ומול מיתון אפשרי – בנקודה בה הם הכי שבירים. אפילו בתנאים שגרתיים, כמחצית מן העסקים כושלים בחמש שנותיהם הראשונות.
בשנת 2021 הוגשו בארה"ב 5.4 מיליון בקשות לפתיחת עסקים, זינוק של 20% לעומת 2020 והמספר הגבוה ביותר מזה 15 שנה (נתוני 2022 יפורסמו השבוע). הנתונים על העסקים שהוקמו בפועל יהיו זמינים רק בעוד כמה שנים, כך שלא ניתן לשער מה תהיה השפעת ההתקררות הכלכלית על אותם עסקים. אבל לגורלם יכולה להיות השפעה על המשק כולו.
"יזמות מניבה רווחים בתפוקה, והיזמות מגיעה בהיקף עצום מעסקים חדשים", אומר ג'ון דירי, נשיא המרכז ליזמות אמריקנית. אבל הוא מזהיר, שהמדיניות המוניטרית של הפדרל ריזרב – שמטרתה לדכא את עליית המחירים החדה ביותר מזה עשרות שנים – "מגבירה את הרוח הנושבת בפניהם של היזמים ויוצרת התרסקות בביקוש ועלייה במחיר הכסף".
יזמים עימם שוחח הטיימס הביעו תערובת של נחישות וחששות לקראת החודשים הבאים. חלקם אמרו שהפיקו לקחים מתקופת הקורונה ויצרו מבנה פיננסי שלדעתם יעמוד גם בפני המיתון; אחרים סבורים שהם עשויים להזדקק למימון חיצוני וחוששים שלא יצליחו להשיג אותו.
ג'ניפר סאטון, אשר הקימה בר מיצים בפארק סיטי שבמדינת יוטה, מודאגת בעיקר מן האינפלציה וחוששת ממיתון שיפחית את מספר התיירים בהם תלוי העסק. במובנים רבים סאטון היא בת-מזל, כי הקימה את העסק במימון עצמי ומשפחתי. טיילור וולאס, הבעלים של מרכזי טיפול יומי בכלבים בעיר טמפה שבפלורידה, רצה להתרחב אך זקוק לאשראי והריבית הגבוהה מקשה עליו לעמוד בהוצאות המימון.
הריבית הגבוהה וחוסר הוודאות הרוחבי ייבשו את מקורות המימון הגואים-לשעבר, אמרו לטיימס כמה יזמים. לאנדון אטישה גייס בקלות מקרנות הון סיכון 200,000 דולר בקיץ 2021 לאתר מכירה מקוונת של בגדי וינטג'. אבל כעת המשקיעים הרבה פחות להוטים להזרים כסף לעסקים צעירים, ובסופו של דבר מכר אטישה את האתר בשנה שעברה. כאשר הקים אשתקד מערכת הזמנות מקוונת למסעדות, החל אטישה לגבות מיד כסף מן הלקוחות במקום לגייס מימון חיצוני.
הנתונים הסטטיסטיים מלמדים, כי חלק משמעותי מן הבקשות להקמת עסקים חדשים מיועדות לעוסקים בודדים שאינם מתכוונים להעסיק עובדים נוספים, מציין הטיימס. בקשות רבות היו בתחומים ששגשגו בזמן הקורונה – כמו סחר, שירותי מזון ולוגיסטיקה – ולעיתים העסקים החדשים החליפו אחרים שנסגרו.
אבל למרות שההאטה עלולה לפגוע בעסקים חדשים, כלכלנים רבים מביעים אופטימיות בכך שהגל אשר החל ב-2020 ימשיך להיתרגם לגידול במספר המשרות, ביזמות ובסופו של דבר בתפוקה. רבים מהם ממשיכים לצמוח ולשכור עובדים, אומר הכלכלן לוק פארדיו, משום שהם שאפתנים לגבי עתידם.