X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
זקנה מפחידה [צילום: באדיבות המצולמת]
השוכחים והנשכחים
נכון להיום וגם דאז אין מספיק מרכזי יום, המותאמים לחולים במחלה, אשר יכולים לאפשר לחולים להזדקן בכבוד ולמנוע את התדרדרותם, בהם יכלו להמשיך לקיים שגרת חיים דומה לזו שהיו רגילים עד אז

מחלת האלצהיימר לא מקבלת במה ראויה, כאשר מספר החולים בסרטן דומה למספר החולים באלצהיימר. כשישנם בקירוב ל-150 אלף איש באוכלוסייה הסובלים מהמחלה, איך זה שעדיין אין מסגרת ראויה לאנשים ההולכים ומזדקנים עם מחלת האלצהיימר שרק הופכת שכיחה יותר באוכלוסייה.
סבתא שלי אובחנה באלצהיימר לפני 15 שנים, 3 שנים אחרי שסבא שלי נפטר. אני הייתי אז בת 10 וכל מה שאני זוכרת הוא שסבתא התחילה להיות קצת מבולבלת. סבתא שלי אישה דעתנית, חכמה ורגישה, ניצולת שואה. הקימה בית יחד עם סבא שלי, הייתה מורה, בעלת תחביבים וכשרונות רבים. סבתא שלי התנהלה מעבר לציפיות גם אחרי שסבא שלי נפטר. היא המשיכה ללכת לשחות, לקרוא ספרים, לצייר ונפגשה עם חברות. אבל כשהאלצהיימר דפק על דלתה הכל פתאום התחיל להשתנות. החברות שלה עזבו אותה לאט-לאט, התחביבים התחלפו בשינה מרובה וצפייה בטלוויזיה, נעלם לה החשק לצאת מהבית, אפשר להגיד שהדבר היחידי שבאמת משמח אותה מאז זה הילדים, הנכדים ומאכלים מתוקים.
נכון להיום וגם דאז אין מספיק מרכזי יום, המותאמים לחולים במחלה, אשר יכולים לאפשר לחולים להזדקן בכבוד ולמנוע את התדרדרותם, בהם יכלו להמשיך לקיים שגרת חיים דומה לזו שהיו רגילים עד אז.
המחלה אכזרית
בשלוש השנים הראשונות של המחלה סבתא שלי חוותה כל פעם מחדש את חווית הפטירה של סבא שלי, דבר שגרם לה שוב ושוב לתחושת דיכאון אינסופית סביב האובדן. הייתה תקופה שהיא גילתה פעם אחר פעם שהיא חולה באלצהיימר דבר שהלחיץ אותה נורא.
כאשר סבתא שלי חווה את כל זה, מעבר למשפחה אוהבת ותומכת, אף מסגרת לא מושיטה לה יד לעזרה מקצועית בכדי להתמודד. לא לה ולא למשפחה. בתקופה האחרונה, 13 שנים מאז חלתה ובמהלכן התגוררה בבית, אבא שלי נאלץ להעביר אותה לדיור לחולי אלצהיימר. זאת הייתה המסגרת הכי טובה עבורה בהתחשב בהיצע שיש במדינה ובנסיבות המחלה.
לעקור את סבתא שלי מהבית למקום חדש ולא סימפטי הייתה חוויה מטלטלת לאבא שלי, למשפחה ובמיוחד לסבתא שלי שהלכה והתדרדרה לאחר המעבר.
לעומת זאת מעבר לים באנגליה, הולנד, קנדה, יפן, גרמניה ועוד, קיימים כפרים מותאמים לחולי דימנציה ואלצהיימר, המאפשרים לחולים להמשיך לקיים חיים רגילים על-אף המגבלה. החיים שם מלאים בפעילויות טבע וחברה. יש שם מקומות בהם המשפחה יכולה לבוא לבקר בנחת בלי רגשות אשמה, בהם החולים יכולים ליהנות מאותם הרגעים השומרים על שפיות ומונעים את הבדידות גם אם אינם זוכרים את המציאות.
ההתמודדות עם המחלה של סבתא שלי, היא מקרה אחד מני רבים. המקרים הללו מעלים פחד אמיתי שקיים בחברה הישראלית, הפחד להזדקן. מתי הגורמים האמונים על ביטחונם ורווחתם של הקשישים במדינה יתעוררו וידאגו להם לחיים ראוים מתי אזרחי המדינה יוכלו להזדקן בראש שקט?

תאריך:  16/01/2023   |   עודכן:  16/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השוכחים והנשכחים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תודה על המאמר
תודה  |  25/01/23 18:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר נבות
עצם העובדה שהטלוויזיה הממלכתית הרוסית טורחת להגיע לכלאו של האסיר הרוצח והאנס הסדרתי, מראיינת אותו ומשדרת זאת לאומה, מעידה כאלף עדים על הטרלול הנוראי היום ברוסי
רבקה שפק-ליסק
מה שמדאיג ביותר הוא שהמוטיבציה לצמצום סמכויותיה של הרשות השופטת צמחה מתוך אינטרס אישי של ראש הממשלה המואשם בפלילים    בנימין נתניהו הוא ראש ממשלה כבר שנים רבות ואם הייתה לו ביקורת על תיפקודה של הרשות השופטת הוא יכול היה לטפל בבעיה באמצעים העומדים לרשות משטר דמוקרטי
עמנואל בן-סבו
נדמה כי שינוי ערכי, מהותי, עמוק ויסודי כמו מהפכת המשפט, מחולל פאניקה והיסטריה מיותרת אך טבעית
יוסף אליעז
על הקואליציה הקיימת היום גם לזכור כי אפשר ובאחת ממערכות הבחירות העתידיות האופוזיציה של היום עשויה להיות הקואליציה של מחר, ובהעדר דרישה לרוב "מיוחס" היא עלולה לעשות בחוקי היסוד כראות עיניה
יוני בן-מנחם
ירדן נערכת לאפשרות של החרפת היחסים בינה לבין ישראל בעקבות עליית ממשלת הימין לשלטון. המלך עבדאללה מתואם עם יו"ר הרש"פ ופועל כדי לנסות ולבודד את ישראל בזירה האזורית והבינלאומית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il