X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
כדורי קפטגון שתפסה משטרת ביירות [צילום: חוסיין מאלה, AP]
סמים - ענף הייצוא המוביל של סוריה ולבנון
המצב הפוליטי והכלכלי הקשה בסוריה ובלבנון הוא מכרה זהב לסוחרי סמים בינלאומיים כעת ארה"ב יוצאת למאבק, וזוהי הזדמנות גם לישראל

תפוצת הסמים בסוריה ובעיקר בלבנון איננה חדשה. כבר בשנות ה-50 וה-60 של המאה שעברה לבנון הייתה ידועה כמקור לקנביס, אשר גידולו נמשך שם עד היום, וחיזבאללה מעורב ביצור וסחר בסמים עוד משנות ה-90 כאפיק הכנסה. הארגון שיגר פעילים שיחברו לקרטלים של סמים במרכז ובדרום אמריקה, ואלה פיתחו רשתות הברחה והפצה של קוקאין לארה"ב (דרך מקסיקו) ולאירופה (דרך אפריקה).
המשברים הכלכליים שפקדו את סוריה ולבנון והחריפו מאז 2019, כמו גם רמת המשילות הנמוכה במדינות הללו, הם שמסבירים את התפשטות התופעה. העוסקים במלאכה מנצלים את מצבם הכלכלי הקשה של תושבי המקום, המוכנים ליטול חלק בייצור סמים וסחר בהם כדי לפרנס את משפחותיהם. מעורבות המשטר בסוריה נובעת מניסיון לאתר מקורות הכנסה בלתי-חוקיים, בין היתר בשל העיצומים הכלכליים המוטלות עליו.
בשנת 2022 ההכנסות מייצוא הסם מסוריה נאמדו ב-30-25 מיליארד דולר. בסוריה ובלבנון הסם נמכר בדולר או שניים למנה, ואילו בסעודיה המחיר עולה ל-25 דולר. עלות הייצור של הגלולה היא שלושה סנטים לכל היותר, כך שמדובר ברווחים ניכרים. לשם השוואה, ההכנסות מענפי הייצוא החוקיים בסוריה הן כ-800 מיליון דולר לשנה.
מאז 2018, את מערך תעשיית הסמים בסוריה מנהל המשטר עצמו. זאת, באמצעות פעילים מגופי הצבא והביטחון של המדינה, חיזבאללה ובעיקר בעזרת דיביזיה 4 - יחידת עלית בפיקודו של מהר אסד, אחיו הצעיר של הנשיא בשאר אסד, האחראית על אבטחת שרשרת הייצור וההספקה של הסם. עוד מעורבים משפחות הנמנות על המעגל הקרוב לאסד ואנשי עסקים, למשל מתעשיית המזון והאריזות, אשר הסבו חלק מפעילותם למערך הסמים. בסיסיים צבאיים ואף מפעלים ששימשו בעבר לייצור נשק כימי משמשים היום כמפעלים לייצור הקפטגון. מעבדות הייצור נמצאות בחלב, חומס, חמאת, טרטוס ולאדקיה, אזורים המצויים בשליטת המשטר. המעבדות מעבירות חשיש וקפטגון לאזורי החוף העלאווים ורובן מוברח מנמל לאדקיה ללבנון וליעדים שונים בעולם.
בלבנון, חיזבאללה נוהג לדחות על הסף טענות בדבר מעורבותו בתחום הסמים, במיוחד משום האיסור הדתי על ייצור, הפצה, מכירה ושימוש בסמים. בעבר היו בין אנשי הארגון שהבהירו, כי מכירתם של סמים ל"אויבים" מותרת, הגם שחסן נסראללה עצמו מכחיש בכל הזדמנות כל מעורבות בכך.

ברון סמים בבקעת הלבנון
סמים מלבנון שנתפסו בסעודיה [צילום: AP]

אזור הבקעה הסמוך לגבול הסורי ומזוהה עם חיזבאללה הפך מוקד של ייצור והברחות של כדורי הקפטגון בעקבות המלחמה בסוריה. מדובר בייצור זול במעבדות קטנות, המצליחות לייצר אלפי כדורים בשעה, תוך שימוש במכונות לייצור ממתקים וחומרים כימיים הניתנים לרכישה בשוק החופשי.
המוקד העיקרי של הפעילות הוא באזור סביב העיירה טפייל הסמוכה לגבול הסורי, שעליו השתלט ברון הסמים יוצא סוריה, חסן מחמד דקו, המכונה "מלך הקפטגון". דקו השתלט על שטחיהם החקלאיים של תושבי המקום, כשהוא פועל בחסות חיזבאללה ונהנה מהגנתו, נוכח שליטת הארגון באזור ובמעברי הגבול בין לבנון לסוריה. חיזבאללה, המעניק חסות גם לברוני סמים אחרים, פועל בתאום הדוק עם דיביזיה 4 הסורית. בחלק מהמקרים הסמים מועברים דרך סוריה, ובמקרים אחרים דרך נמלי הים והאוויר הלבנונים.
כפי שתופעות הפליטים והטרור גלשו לשכנותיה של סוריה לאורך שנות מלחמת האזרחים, כך גם כדורי הקפטגון מועברים, על-רקע המשילות הרופפת בה, ביתר קלות בדרך היבשה לעירק, לבנון וירדן. יעד ההברחות העיקרי של הסורים והלבנונים הוא מדינות המפרץ - השוק העשיר ביותר בעולם הערבי ובדגש על השוק הסעודי, המוביל בצריכת סמים בעולם הערבי והרביעי בעולם בכלל.
יש הטוענים, כי הברחות הסמים מהוות ניסיון של המשטר הסורי לערער את היציבות בסעודיה או להפעיל על הממלכה לחץ פוליטי לחידוש היחסים הדיפלומטיים, בתמורה להתחייבות סורית לבלום את התופעה. חשש מרכזי של ממשלות האזור הוא שרשת ההברחות הסורית תהווה פלטפורמה להברחת סמים מסוכנים יותר, דוגמת קריסטל מת' - מטאמפטמין ממכר במיוחד.
במחצית 2021 הובילו הברחות הסמים מלבנון למשבר חמור ביחסיה עם סעודיה ומדינות נוספות במפרץ בעקבות רצף של ניסיונות הברחה שחלקם סוכלו. באפריל 2022, לאחר סיכול ניסיון הברחה של כ-5 מיליון כדורי קפטגון לסעודיה שנמצאו בסחורה חקלאית (רימונים), הודיעו הסעודים על איסור ייבוא תוצרת חקלאית מלבנון, תוך רמיזה למעורבות חיזבאללה בהברחה.
הלבנונים, שחששו מהפגיעה במגזר החקלאי (שרוב תוצרתו מיוצאת למדינות חצי-האי ערב), נקטו שורת צעדים להגברת הפיקוח הביטחוני ולמניעת הברחות והחרם הוסר, אך ההברחות לא פסקו. הלחץ החיצוני על לבנון הוביל גם למבצעי מעצרים של המעורבים בייצור ובסחר בסמים, כולל דקו, אשר נעצר ונשפט מספר פעמים. לאחרונה נגזר עליו עונש מאסר ממושך, אך הוא ממשיך להפעיל את האימפריה שלו בסיוע ידידיו מחיזבאללה.

ישראל יכולה לסייע למדינות האזור
השמדת שדה קנביס בלבנון [צילום: AP]

ירדן, בהיותה שער למדינות המפרץ, מהווה יעד מרכזי להברחות, עם היקף שהוכפל ב-2022 לעומת 2021. הממלכה האשמית, הסובלת ממילא מחוסר יציבות, נמצאת בחזית המאבק בסמים. מעבר להיותה תחנת מעבר, הפכה ירדן בשנה האחרונה לצרכנית סמים, כאשר חמישית מהסמים המוברחים לשטחה נצרכים בה, שם נמכר הקפטגון במחיר נמוך (שניים-שלושה דולרים לכדור).
ואכן, כוחות הביטחון הירדניים משקיעים מאמץ רב בניסיונות לסכל את ההברחות. בשנה האחרונה גברו הדיווחים על היתקלויות בין כוחות הצבא הירדני לבין מבריחי סמים מסוריה, שבמהלכן נתפסו כמויות גדולות של קפטגון, חשיש וכלי נשק מסוג קלשניקוב. לטענת הירדנים, מדובר בסורים מאומנים ובעלי הכשרה צבאית, שחלקם אף מצויד ברחפנים ובמל"טים. הירדנים מכירים בכך שההברחות נעשות בתמיכת הצבא הסורי והמליציות הפרו-אירניות ומוטרדים מהשלכות הביטחוניות והחברתיות של התופעה, שבראייתם נובעת מרצון לפגוע במרקם החברתי בממלכה.
הסמים זולגים גם למצרים. רשויות המכס בקהיר החליטו להדק את הפיקוח בנמלי היבשה, הים והאוויר על מכולות וסחורות המגיעות מסוריה ומלבנון, כדי למנוע הכנסת סמים ושאר חומרים נרקוטיים לתוככי המדינה. הברחות הסמים מסוריה ומלבנון אינן נעצרות במזרח התיכון ומגיעות גם למדינות אירופה - איטליה, יוון וספרד - ולמלזיה. כ-80% מתפוצת הקפטגון ברחבי עולם מקורה בסוריה.
שתי המעצמות להן נוכחות בסוריה, רוסיה וארה"ב, פועלות בפרופיל נמוך למניעת התופעה. רוסיה פועלת לעיתים לסכל אותה, בין היתר באמצעות סיורים צבאיים בדרום המדינה, סמוך לגבול עם ירדן. במשך השנים, ארה"ב לא גיבשה עמדה סדורה לגבי הירתמות למאבק בהברחות הסמים. ברם, בדצמבר 2022 אישר הקונגרס את החוק נגד קפטגון שנועד לשבש ולפרק את רשתות הייצור והסחר בסמים של המשטר הסורי, ולהעניק תמיכה לבעלי ברית ממדינות האזור אליהן מוברחות כמויות גדולות של קפטגון. כאשר יאושר על-ידי הנשיא ג'ו ביידן, החוק אמור להשתלב בתקציב ההגנה האמריקני לשנת 2023. הצטרפותה של ארה"ב למאבק נובעת מהחשש שהסמים יעמיקו את חוסר היציבות בקרב בעלות בריתה באזור, ובמיוחד מחשש שיוברחו לשטחה באמצעות הקשרים של המשטר הסורי וחיזבאללה עם קרטלי סמים במרכז אמריקה.
לסיכום: מצבה הקשה של סוריה בשנים האחרונות הביא להפיכתה ל"נרקו-סטייט" - מוקד של ייצור והברחות של כדורי הקפטגון למזרח התיכון ולאירופה בחסות ברורה של המשטר ובשיתוף פעולה הדוק בינו לבין חיזבאללה, הנתון אף הוא בקשיים כלכליים, ושימוש במרחב הבקעה שבגבול הסורי-לבנוני המשותף, שבו שולט הארגון.
מבחינת ישראל, נוכחות צה"ל לאורך הגבול עם סוריה ולבנון מונעת את התפשטות התופעה לתחומה ורובם המכריע של ניסיונות ההברחה מסוכלים. יש להתמיד בכך, תוך מאמץ להעלות מודעות לפעילות זו בזירה האזורית והבינלאומית. מעבר לכך, החשש המשותף של מדינות האזור מהתפשטות התופעה לשטחיהן מהווה הזדמנות להרחבת שיתופי הפעולה גם בתחום זה עם מדינות המפרץ ובמיוחד עם ירדן, הזקוקה לסיוע הישראלי. שיתוף פעולה אזורי יתרום לדימויה של ישראל באזור כגורם חיובי ומייצב, ואף עשוי לתמוך ביעד המשותף של החלשת גורמי "הציר השיעי" הנהנים מהכנסות משמעותיות מהפצת הסם הלא-חוקי.

הכותבות הן חוקרות בכירות במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  22/01/2023   |   עודכן:  22/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סמים - ענף הייצוא המוביל של סוריה ולבנון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
ירון פרידמן
שנת 2022 הייתה קשה ביותר בסוריה והיא גם סובלת ממשבר אנרגיה חמור שמשתק את המשק. אלא שלסוריה יש מאגרי נפט שיכולים להקל על המשבר, אז מדוע האזרחים לא נהנים מהתפוקה, ומדוע שנת 2023 תהיה גרועה עוד יותר לסורים?
יוני בן-מנחם
גורמים מדיניים מזהירים כי המדיניות של ממשלת הימין החדשה מעלה את ישראל על מסלול התנגשות עם הרש"פ ועם ירדן ועלולה לפגוע בתהליך הנורמליזציה. גורמי הביטחון מודאגים מההקצנה ברחוב ובפרלמנט בירדן ומצעדים מדיניים שעלול לנקוט המלך עבדאללה
עידן יוסף
"ראיתי מה שנאמר בתקשורת הישראלית ובמפרץ על כך שהייתי מחובר למכשירי הנשמה - אז אין לי שום דבר. נזלת וצינון כמו כולם. יש לי רגישות בקנה הנשימה כבר 30 שנה"    על איתמר בן-גביר: "לרסן את המשוגעים הקיצוניים האלו"
יוני בן-מנחם
המצב המתוח בדרום ירדן נמשך, הממשלה הירדנית איננה מתכוונת להוריד את מחירי הדלק וגל המהומות עלול להתחדש בכל רגע. המדיניות הכלכלית של ממשלת ירדן היא הסיבה למשבר הכלכלי שנמשך כבר כמה שנים וגם תופעת השחיתות, המלך עבדאללה הוא שאחראי למצב הכלכלי הקשה
יוני בן-מנחם
גורמי ביטחון ירדנים אומרים כי תנועת "האחים המוסלמים" מתסיסה את האווירה בירדן כדי להביא למרי אזרחי נגד המשטר    במקביל מתחזק כוחן של קבוצות ג'יהאדיסטיות חמושות בדרום ירדן, האם המלך עבדאללה ישתלט על המצב?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il