X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
זוהר. אינו חכם [צילום: מן הטלוויזיה]
זוהר בחושך
שר נבון לא היה מודה לעולם כי הוא דורס במסמך ממשלתי יצירה שאינה לרוחו, או שפוגעת במדינה כפי שהוא מבין מה היא
דן מרגלית עיתונאי, פרשן ראיתי שמעתי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

שני גוונים בולטים בפועלו הציבורי של כבוד השר מיקי זוהר מכלל רבים: הוא אינו חכם, ובמקביל מסוכן. שר התרבות הודיע בראיון ל-ynet כי יוצרים יחויבו לחתום על מסמך שסרטם לא יפגע בשמם של המדינה וצה"ל כתנאי לקבלת מימון ממלכתי ליצירתם. בדמוקרטיה של ממשלת בנימין נתניהו ועברייניו יעודדו תרבות-מטעם. ביבי וזוהר רוצים עוד אילייה אהרנבורג ולא אלכסנדר סולז'ניצין (מיקי, יודע מי הם?).
חכמי ישראל לימדו בתבונתם כי יש דברים שהלב אינו אומר לפה. שר נבון לא היה מודה לעולם כי הוא דורס במסמך ממשלתי יצירה שאינה לרוחו, או שפוגעת במדינה כפי שהוא מבין מה היא. אם הוא כבר רוצה להנהיג דיקטטורה ספרותית וקולנועית ותיאטרלית יהיה לו בקרוב פודל מפלגתי, שיישא לשווא את תואר היועץ משפטי של משרד התרבות, והוא כבר יתחמן את היוצר. זה בעניין הגוון של "אינו חכם".
הגוון האחר הוא הסכנה שמקננת בכבוד השר זוהר חרותו של הסופר והמחזאי, או איזה סופר ומחזאי שמכבד את עצמו יחתום על מסמך מביש כזה לפקודת ממשלה מתדרדרת?
ניקח כמדגם את ספרות דור הפלמ"ח וראשית שנות המדינה. סביר להניח שכבוד השר היה שולל כל מענק מס. יזהר (יזהר סמילנסקי) על "חרבת חיזע'ה" ו"שיירה של חצות"; למשה שמיר על "הוא הלך בשדות" ו"מלך בשר ודם" (היי מיקי, זה לא על המלך ביבי אלא על אחד אלכסנדר ינאי, אל תזדעק). גם על "הצד השני של המטבע" לאורי אבנרי ו"הדרך לעין חרוד" לעמוס קינן ואחרות ואחרים.
הפוליטרוק הפוליטי זוהר גם יקבע מה פוגע במדינה ומה לא. נבחן רק את הקלסיקה. ברשימת השחורה של השר המסוכן יוכלו להופיע עוד לפני קום המדינה השורות הבאות:
חיים נחמן ביאליק - פסול, עולב בגבר היהודי המצוי שלא הגן על רעייתו וילדיו בעת הפוגרום בקישינב ביצירתו "בעיר ההריגה". הממשלה לא תבנה בית ברחוב הנושא את שמו. נתן אלתרמן - פסול. בעיצומה של מלחמת השחרור גינה חיילים ישראלים שבכובשם כפר ערבי יורים להנאתם באזרחים המשוטטים לתומם ברחוב. אומנם דוד בן-גוריון העלה את השיר על נס, אבל לא כבוד השר מיקי. אלתרמן יורחק מבית הקפה "כסית", משוש חייו בדיזנגוף, תל אביב; אברהם שלונסקי יאזק (בתא אחד עם יאיר לפיד ובני גנץ) מפני שתרגם את "האינטרנציונל" וכלל בו משפט מרדני נגד ביבי - "עדי יסוד עולם ישן נחריבה". וחוץ מזה מרקיז, כל האחרים יקבלו מענקים מן הממשלה.
ובמחשבה שנייה, קצת רומנטית, אולי זה דווקא טוב. תהיה הפרדה בין אומרי ההן לבין יוצרים אמיתיים. החברה הישראלית תלמד מה הוא "סמיזדט"1. אפשר שהיא זקוקה קצת לאבק המאבק מזן ה"סמיזדט".

הערות

1. מגיני זכויות האדם בברית המועצות הרודנית כמו הפרופסור אנדריי זאכארוב אבי פצצת המימן הרוסית ויהודים כנתן שרנסקי ואידה נודל ויולי אדלשטיין העבירו עיתונות מחרתית, חשאית, מיד ליד - זה ה"סמיזדט"- בו נכתבה האמת, ולא תעמולת המשטר העברייני.

פורסם בדף הפייסבוק של דן מרגלית
תאריך:  17/01/2023   |   עודכן:  17/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
רוחות רעות מנשבות בשבועות האחרונים, רוחות של פלגנות, של שנאה, של זעם קדוש, של איומים, של ספינים, של שקרים, של חרדות, של פחדים, של סטיגמות וסטריאוטיפים, של דעות קדומות, של אימה ושל ניכור
שובל יוסף
במקומות העבודה אין זכויות מיוחדות לנשים עם אנדומטריוזיס, עובדה עצובה אך לא מפתיעה    המחויבות לעבודה במשרה מלאה הינה קשה אם כמעט בלתי אפשרית כאשר את סובלת מכאבים חזקים
אדי רן
קרעים בצולבת זו הפציעה הנפוצה ביותר בקרב ספורטאים    20% סובלים מפגיעת רצועה נוספת במהלך השנתיים שלאחר הפגיעה, וישנם סימנים לשינויים ניווניים מוקדמים אצל 79%
גילעד ושדי
מסיבות רבות, פרויקט של פינוי בינוי הוא תהליך ארוך שלוקח מספר שנים ולפעמים גם למעלה מעשור, בדרך ישנם מוקשים רבים שמעכבים את התקדמות הפרויקט    מצד הדיירים ישנם מגנונים שכדאי להסדיר בזמן חתימת ההסכם
איתן קלינסקי
סמוטריץ' שר האוצר הנוכחי אינו מביע כוונה להמשיך בתוכנית, שמסייעת סיוע משמעותי למשפחות, שהבעל והאישה עובדים ושכרם נמוך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il