X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מבחן הסבירות [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
סביר או לא סביר במשפט הישראלי
על-מנת להצדיק את השימוש בעילת הסבירות בדין המנהלי הביאה הנשיאה דוגמאות מהחוק הפלילי ומפקודת הנזיקין יחי ההבדל הקטן

בנאומה האחרון של כבוד נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות היא קבעה: "אם אין מקום להחלטה ערכית של השופט בעניין סבירות ההחלטה השלטונית, השלב הבא - על-פי אותו היגיון - הוא אולי כי אין לשופט כל יתרון מקצועי לקבוע גם מהו 'ספק סביר' לצורך זיכוי של נאשם בפלילי. אולי ניתן על-פי אותו היגיון להוסיף ולטעון כי אין לשופט כל יתרון להחליט אם רופא או מהנדס למשל התרשלו משום שלא פעלו כ'רופא סביר' או 'כמהנדס סביר' וגרמו נזק המצדיק פיצוי". טועה ומטעה לטעמי השופטת באמירות אלה וזאת מהסיבות הבאות:
1) הן בעניין ה"ספק הסביר" בחוק הפלילי והן בעניין פקודת הנזיקין, בחינת הסבירות מעוגנת בחוק (חוק העונשין: "לא יישא אדם באחריות פלילית לעבירה אלא אם כן הוכחה מעבר לספק סביר", ו-27 אזכורים של המילה "סביר" להטיותיה בפקודת הנזיקין). מה שאין-כן בעילת הסבירות בדין המנהלי. עילת הסבירות בדין המנהלי נוצרה יש מאיין בפסיקות בית המשפט, והורחבה באורח פראי לחלוטין באמצעות אותו כלי, עד שהגענו לרמה שהחוק נופל לעתים מפני הסבירות.
2) בחוק הפלילי מבחן הסבירות מתייחס לעוצמת הראיות המזכות והמפלילות ולדיוקן. ושופט, אף אם אינו מומחה לסבירות, הוא ודאי מומחה לבחינת ראיות, ועל-אף שלשופט יש סיכוי לפספס בעניין הסבירות, הרי שהידע והניסיון בהבנת מארג הראיות שם את השופט הפלילי בנקודה הטובה ביותר מכל אדם אחר לשפוט. בשל כך החוק הפקיד בידיו (ולא בלי כאבי בטן) גם את ההחלטה בעניין סבירות הספק.
3) בפקודת הנזיקין, בפרק הרשלנות קובע החוק כי הקריטריון לרשלנותם של מומחים (רופא, מהנדס) הוא קריטריון סבירות. האם לשופט יש יתרון בניתוח רמת הסבירות של טיפול רפואי? תכנון מבנה? ודאי שלא, לכן בתי המשפט ממנים מומחים המנתחים עבור בית המשפט את הפן המקצועי ורק על בסיס הניתוח של המומחים שוקלים השופטים אם הטיפול/שרות היה סביר או שמא היה רשלני.
לקריטריון הסבירות של הדין המנהלי אין מומחים. אנשים המתהדרים בתואר "מומחה מנהלי" מחולקים פוליטית בין "ליברליים" ו"שמרנים". בדין המנהלי ממנים עצמם השופטים למומחים מטעם עצמם לשקול את סבירות המעשה המנהלי. לכן יש צדק רב בטענה כי אין להם יתרון על כל אדם אחר, וכי כל אדם, בין אם הוא שופט ובין אם-לאו, היה מחליט על-פי השקפת עולמו והתוצאות היו שונות על-פי נטיות לבו של המחליט.
שונה המצב בנוגע להחלטות מנהליות אשר דגל שחור מתנוסס מעליהן, ואשר על-אף שהן נראות במסגרת החוק, הן פסולות מהשורש. לדוגמה: החלטות לכאורה לגיטימיות אך המסכנות חיי אדם באורח שכל אדם היה רואה אותן. ניתן לנסח זאת אחרת: החלטות לכאורה בסמכות אשר ברור לכול שאי סבירותן מוציאה אותן או תוציא אותן מגדר הסמכות.
סבורני שטרם מביאה הנשיאה דוגמאות לצורך ביסוס עמדתה, עליה לבחון לעומק את המשמעות של הדוגמאות האלה, באשר בחינתן על-ידי הנשיאה חיות טרם הבאתן בפני הציבור היו מביאות אותה לדעתי למסקנה שהן אולי פופוליסטיות. אולי תתקבלנה בהערצה על-ידי ציבור שלא בוחן דברים לעומקם אך הן דווקא מחלישות את עמדותיה, ולכן ראוי היה שלא להשתמש בהן.

תאריך:  21/01/2023   |   עודכן:  21/01/2023
+דוד גרוסמן: עכשיו הזמן השחור - זה הרגע לצעוק
21:18 21/01/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

הסופר דוד גרוסמן נאם בפני עשרות אלפי מפגינים בצומת עזריאלי  ▪  "אם ישראלים רבים כל כך מרגישים גולים בתוך ארצם, ברור שמשהו הולך ומשתבש"

גרוסמן בהפגנה בתל אביב [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]
+נתניהו יפטר את דרעי בישיבת הממשלה
20:32 21/01/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

נתניהו ודרעי תיאמו ביניהם את מועד הפיטורים שייכנסו לתוקף ביום שלישי הקרוב  ▪  שרי הציונות הדתית יחרימו את הישיבה במחאה על פינוי מאחז ביום שישי

26 ימי כהונה כשר בממשלה הנוכחית [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+ח"כ מיכאלי בהפגנה: לא לנהל משא-ומתן עם נתניהו
19:57 21/01/23  |  איציק וולף

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי אמרה בהפגנה בתל אביב כי על ההפיכה המשטרית שמקדמת ממשלת ישראל אסור להתפשר.
"עם הממשלה המטורללת והמסוכנת הזאת אסור לנהל משא-ומתן. אין מה להתפשר על דברים שהורסים את מדינת ישראל ואת הדמוקרטיה שלה. אנחנו במאבק הזה חייבות וחייבים להיות אופוזיציה מאוחדת. אני קוראת לשותפים שלי לא להתבלבל, לא לנהל משא-ומתן עם נתניהו שמעוניין בהחרבת המקום הזה. אנחנו חייבות וחייבים להילחם ביחד עד שננצח", אמרה.

[צילום: דוברות מפלגת העבודה]
+השופט (בדימ') חשין: רק חיבור חוקה לישראל תאפשר לחיות כאן יחד
19:23 21/01/23  |  איציק וולף

השופט בדימוס דוד חשין, נאם בהפגנת התנועה לאיכות השלטון בכיכר הבימה וקרא לקיום בחירות לאסיפה מכוננת שתחבר חוקה לישראל.
"זוהי הפעם הראשונה בה אני נואם באירוע כזה, אשר עלולים לכנותו פוליטי, אלא שזה לא אירוע פוליטי כי אם אסיפת עם שעניינה זהותה הדמוקרטית של מדינת ישראל. לאורך השנים זכתה מערכת המשפט הישראלית להערכה רבה לא רק במישור החוקתי אלא גם במישור האזרחי והעסקי בארץ ובעולם. למדינה השואפת להשתלב בכלכלה העולמית אין ברירה אלא לקיים מערכת משפט מקצועית, עצמאית ועניינית אשר מקנה הגנה אמיתית על זכויות יסוד יש לי משאלת לב, שבמקום סדרת המהלכים שהורתם בסתר, ב"מארב משפטי", אשר הכו בהלם את הקהילה המשפטית ושכבות רחבות באוכלוסייה, נואיל לקיים בחירות לאסיפה מכוננת אשר תחבר סוף סוף חוקה לישראל, שתביא לידי ביטוי את המכנה המשותף ואת ההסכמות האפשריות בין המחנות הניצים שבקרבנו, ותאפשר לנו לחיות יחד בתוך הנס הגדול הזה שנקרא מדינת ישראל", אמר.

+גנץ: לא מוכנים להרוס את הדמוקרטיה ונתעקש על זה
19:20 21/01/23  |  איציק וולף

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, קרא לאזרחים לצאת להפגנות המתקיימות הערב ואמר כי הפעילות בהפגנות חשובה למאבק הפוליטי לצורך הגעה להסכמות נכונות.
"אנחנו נפגין על-פי חוק. אנחנו רוצים לשמור על הדמוקרטיה שלנו והגיבוי הציבורי והפעילות בהפגנות היא מאוד חשובה למאבק הפוליטי שלנו בהגעה להסכמות הנכונות.
אנחנו מוכנים להגיע להסכמות, אבל אנחנו לא מוכנים להרוס את הדמוקרטיה ואנחנו נתעקש על העניין הזה. אז לצאת לדרך - באר שבע, תל אביב, חיפה וירושלים אנחנו כולנו יוצאים לשטח", אמר.

+ממשלת נתניהו תהיה חייבת להקשיב לארה"ב
18:41 21/01/23  |  אלדד שביט   |   לרשימה המלאה

שר החוץ והיועץ לביטחון לאומי ידגישו בביקוריהם בארץ את האינטרסים האמריקניים החיוניים ואת הערכים עליהם מבוססת הברית בין המדינות

תומך נלהב, אך לא לעולם חוסן [צילום: סוזן וולש, AP]
+כ-110 אלף מפגינים בתל אביב, אלפים במוקדים נוספים
18:37 21/01/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

ההפגנות בתל אביב מתקיימות בשני מתחמים ובשני מתווים מקבילים - נאומים בכיכר הבימה וצעדה מרחוב קפלן דרך מנחם בגין ושאול המלך לקריית הממשלה  ▪  בחיפה התאספו כ-7,000 מפגינים

המפגינים הערב בצומת עזריאלי בתל אביב [צילום: פלאש 90]
+בג"ץ משפיל את השופט אלרון
10:18 21/01/23  |  יוסי דר   |   לרשימה המלאה

יכולה הייתה הנשיאה חיות לבקר את פסק הדין של השופט אלרון או לחלוק עליו בדרך כזו או אחרת - אבל אפילו זה לא. הצורך להתעלם לחלוטין מכבוד השופט וההימנעות מלהתייחס בצורה כלשהי למעשה ידיו - גברו על כל שיקול אחר

השופט אלרון. פס"ד מנומק [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סביר או לא סביר במשפט הישראלי
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
חיות: אני ואפסי עוד ל"ת
נחום שחף  |  21/01/23 21:32
2
בתי המשפט נגד חוקי הפיזיקה
נחום שחף פיזיקאי  |  21/01/23 21:43
3
שלום נחום ותודה על ההתיחסות
ה.א  |  22/01/23 13:31
4
לא סבירות ולא נעליים
ישעיהו א  |  22/01/23 16:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
יוסי דר
יכולה הייתה הנשיאה חיות לבקר את פסק הדין של השופט אלרון או לחלוק עליו בדרך כזו או אחרת - אבל אפילו זה לא. הצורך להתעלם לחלוטין מכבוד השופט וההימנעות מלהתייחס בצורה כלשהי למעשה ידיו - גברו על כל שיקול אחר
איציק וולף
במקביל להפגנה שתתקיים במוצאי השבת ברחוב קפלן בתל אביב צפויה התנועה לאיכות השלטון לקיים הפגנה גם בכיכר הבימה    גורם בתנועה: לא רוצים להגיע למקומות שבהם אנחנו לא שולטים במסרים ולא יודעים מי מגיע
איתן קלינסקי
לראש מפלגה יש אחריות רבה, וכשממסך הטלוויזיה פורצת שנאה חסרת בלמים של אוהדיו, המטיחה בשופטי בית המשפט העליון פרץ שנאה של אשכנזים לספרדים, חייב ראש המפלגה להסתייג ממה שעלול רק להביא לתוצאות הרסניות
איתמר לוין
ההסתה והפרטים הנחבאים בהפיכה המשטרית    האזהרה של הפצ"ר הקודם    סתימת הפיות והתעמולה של השרים    אשמתה של האופוזיציה
איתמר לוין
המשרדים המעסיקים 3,500 עורכי דין ומייצגים לקוחות גדולים במיוחד, יוצאים במתקפה משותפת חסרת תקדים על הצעותיו של לוין וקוראים לשמור על עצמאות מערכת המשפט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il