הפיכת העובדות לחלק מן הזיכרון
|
|
|
|
חיות בהשקת "זיכרון ומשפט" [צילום: הרשות השופטת]
|
|
וכאן אבקש לומר מילים אחדות באשר לעיצובו של זיכרון השואה כזיכרון קולקטיבי, כפי שהוא משתקף בספר מבעד לעיני המשפט והמשפטנים שכתבו אותו. ראשית, עולה מן הספר ההקפדה הרבה על שיווי המשקל העדין שבין הזיכרון הקולקטיבי והזיכרונות הפרטיים. בפתח ספרו "תדמית ותודעה היסטורית ביהדות ובסביבתה התרבותית" העיר עמוס פוּנְקֵנשטיין, כי על-אף הביטויים השגורים בפינו - אומה איננה זוכרת, המדינה אף היא איננה זוכרת. היחיד הפועל, המודע, הוא זה שזוכר. זוהי פעולה מנטלית אישית.
הזיכרון הקולקטיבי הוא על כן אוסף של זיכרונות פרטיים, אוסף של "הבזקי הזיכרון" - כשמה של תערוכת התמונות המרגשת בה ביקרנו זה עתה – אשר בונים יחד את התמונה הרחבה ומעצבים בכך את הזיכרון הקולקטיבי. על-מנת שיתווספו "הבזקי זיכרון" שכאלה יש צורך בפלטפורמה שתאפשר את איסופם. ההיסטוריון הצרפתי פייר נורה טבע את המושג "מחוזות זיכרון", ולדבריו, לא רק אנדרטאות או מוזאונים הם מחוזות זיכרון, אלא גם טקסטים משותפים, ספרי לימוד, טקסים ותאריכים. כך למשל ציון 80 שנה למרד גטו ורשה, שנציין השנה, או 18 בינואר, יום היציאה מאושוויץ למצעד המוות שחל אתמול, או 27 בינואר, יום השואה הבינלאומי שאותו יציין העולם בשבוע הבא לזכר שחרור מחנה אושוויץ על-ידי כוחות הצבא האדום – גם אלה מחוזות זיכרון, מחוזות בזמן.
במובן זה, אולי ניתן לומר שמשפט אייכמן לא היווה נקודת מפנה רק בשל הידע שנחשף בו לציבור הרחב בעקבות הצגת סיפוריהם של העדים שהופיעו בו, אלא בשל היותו הוא עצמו אירוע שאליו ניתן היה להתייחס כ"מחוז זיכרון". בשל כך - חרגה השפעתו הרבה מעבר לגבולות ההתרחשות בבית המשפט עצמו. אכן, דרכי תיעוד אחרות היו בחברה הישראלית גם קודם. דפי עדות ביד ושם, ארכיונים שהלכו והצטברו, ובכל זאת, משהו קרה במשפט אייכמן. משהו שנגע אחרת במושג הזיכרון. מהו?
אני מאמינה כי משפט אייכמן אפשר לזיכרונות פרטיים להצטבר בו כמחוז זיכרון. בעקבותיו, הצטרפו קולות נוספים אשר החלו להישמע, ובמובן זה היווה משפט אייכמן ציון דרך חשוב בעיצוב ובגיבוש הזיכרון הקולקטיבי הישראלי.
ההיסטוריון יוסף חיים ירושלמי בספרו "זָכוֹר" מחדד את נקודת המעבר של הזיכרון מן הכוח אל הפועל באומרו: "ניסיוננו המשותף מעיד כי הזכוּר לא תמיד הוא מה שנרשם וכי – אבוי להיסטוריון – הרבה ממה שנרשם לא בהכרח שמור בזיכרון".
אכן, קיומם של מסמכים ומחקרים מסייע לתיעוד העובדות, אולם אין הם בהכרח חלק מן הידע ומן הזיכרון שלנו. העברתו של הידע מן הכוח אל הפועל באמצעות ביטויו בקול והפיכתו לעדות רלוונטית, להרשעתו של פושע מלחמה, כפי שקרה במשפט אייכמן, וכן התייצבותה של מערכת המשפט הישראלית כמי שבשמו של הזיכרון הזה היא תובעת את הפושע ומעמידה אותו לדין, הייתה - במובן מסוים - מהלך של יצירת זהות חדשה לחברה הישראלית כולה. היא הייתה ההיסטוריה עצמה.
|
שבירת השתיקה, שיתוף הסיפור
|
|
עוד מוסיף ירושלמי וקובע, בתארו את ההיסטוריוגרפיה המקראית, כי רק בעם ישראל, ולא בשום עם אחר, נתפס הציווי לזכור כמצווה דתית לעם כולו. לטענתו, עם ישראל היה הראשון שייחס להיסטוריה משמעות מכריעה. והדברים שהוא אומר בהקשר זה אף מתקשרים לפרשת השבוע שעבר ופרשת השבוע הזה, העוסקות בשליחותו של משה רבינו להוציא את בני ישראל ממצרים. ירושלמי מדגיש:
"מִשנשלח משה להביא את בשורת השחרור לעבדים המשועבדים, לא בא בשם ה' קונה שמים וארץ, אלא בשם 'אלוהי האבות', כלומר: אלוהי ההיסטוריה: 'לך ואספת את זקני ישראל ואמרת אליהם: ה' אלוהי אבותיכם נראה אלי, אלוהי אברהם, יצחק ויעקב'. כשהציג אלוהים את עצמו בפני כל העם בהר סיני, לא הזכיר... אלא זאת בלבד: 'אנכי ה' אלוהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים, מבית עבדים'... במקרה זה, כבמקרים אחרים, עמד עם ישראל על מהות האלוהים על-פי מה שפעל זה בהיסטוריה. ואם כך הדבר, כי אז היה הזיכרון לגורם מכריע באמונת ישראל, ובסופו של דבר, גם בעצם קיומו". לדבריו של ירושלמי, הדרך שבה פעל הזיכרון בעם ישראל הייתה דרך סיפור, דרך אמירה בקול, דרך טקס.
בעיני דברים אלה מאירים את פרקי הספר שלפנינו באור נוסף: מחוזות הזיכרון הייחודיים העולים מתוכם קשורים בשבירת השתיקה, באמירה בקול, בשיתוף הסיפור. בחלק מן הפרקים מופיעות עדויות אישיות שהתאפשרו בתוך ההליכים המשפטיים, כעדותו של השופט משה בייסקי, או העדויות על סדרי ההשמדה במחנות המוות אשר תועדו תיעוד מדויק מפי עדי ראייה, עמדו בחקירה מדוקדקת ואושרו גם בבית המשפט העליון. כדברי השופט צבי טל על משפט דמיאניוק, הוא ראה בעצם העדות ואשרורה חשיבות רבה "במיוחד בדור אשר לא ידע את השואה ואשר רבו בו מכחישי שואה".
גם חפצים הנזכרים בין דפי הספר "זיכרון ומשפט" הם מחוזות זיכרון. כך ספר התורה הזעיר של הרב דָסְבֶּרְג אשר ייצג את סיפור קורותיו בשואה, כפי שתיאר השופט נעם סולברג במאמרו, ואשר הזיכרון אותו נשא גרם לאילן רמון ז"ל לקחת אותו עימו למעבורת החלל; כך גם המעטפה ששמר אביו של השופט אליקים רובינשטיין עליה נכתב "גווילי קודש לשמור עליהם מכל משמר ולכבד מצבת זיכרון זו, שלא פעם הֹרְוֶותָה בדמעות"; הזרוע המקועקעת במספר מאושוויץ, אליה התייחס השופט ניל הנדל; התערוכה הנודדת לזכרם של עורכי הדין היהודים מגרמניה בה עסק השופט יורם דנציגר; ואפילו המעיל האדום אותו קנה השופט גבריאל בך לבתו הקטנה. הספר הזה אפשר לכל "הבזקי הזיכרון" האלה להתקבץ יחד, ולהאיר באור מיוחד את הזיכרון כפעולה, כציווי, כאתר.
|
אולם לא רק בכך ייחודו וחשיבותו של הספר, שכן לא רק בזיכרון הוא עוסק, אלא גם במשפט. את רשימתי שלי בספר ייחדתי לחשיבותו הרבה של המשפט, אך גם למגבלות כוחו. את דברי בספר סיימתי במילים אלה: "ההיסטוריה מלמדת שהטמעת הערך של כבוד האדם בקווי המתאר של כל חברה אנושית אינה יכולה להישען על טקסט משפטי בלבד. היא מותנית במהות היחסים בין הפרט לשלטון. היא מותנית ביחסים שמקיימים הפרטים בחברה בינם לבין עצמם מתוך מחויבות עמוקה ועקיבה לכבודו של כל אדם באשר הוא אדם".
ואסיים את דברי היום בציטוט מתוך דבריו של בנג'מין פֶרֶנְץ, התובע הראשי במשפטי האייזנצגרופן בנירנברג, בסרט "להעמיד לדין את הרשע": "נקמה איננה המטרה שלנו. וגם איננו שואפים רק למשפט צודק. אנו מבקשים מבית המשפט הזה לאשר באמצעות תביעה פלילית בינלאומית את זכותו של כל אדם לחיות בשלווה ובכבוד, בלי קשר לגזעו או אמונתו. התביעה שאנחנו מגישים היא העתירה של האנושות לחוק".
העובדה המרגשת שפֶרֶנְץ בן ה-98 (היום כבר למעלה ממאה שנים), חוזר בסרט על הדברים שאמר כתובע צעיר לפני כ-75 שנים, מעידה על כך שעבורו המשפט שניהל בנירנברג איננו היסטוריה אלא זיכרון חי וקיים. עוד היא מעידה כי העתירה של האנושות לחוק שיסדיר את ההתנהגות האנושית, על-מנת שלא יהא אדם לאדם זאב, עדיין מניעה אותו. הציווי לזכור והעשייה למען התנהגות אנושית ראויה הם המניעים גם אותנו, כבני ובנות העם היהודי, כאנשי משפט וכבני אדם. אני תפילה ותקווה כי הם ימשיכו ויניעו גם את הדורות הבאים אחרינו.
|
|