X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
לא רק בשל הידע שנחשף בו [צילום: לע"מ]
מחוזות הזיכרון של השואה
דברים בערב השקת הספר "זיכרון ומשפט - שופטי בית המשפט העליון כותבים על השואה". יד ושם, כ"ו טבת תשפ"ג - 19 בינואר 2023
אסתר חיות שופטת, נשיאה בית המשפט העליון
בלוג/אתר רשימות מעקב

הרב יונתן זקס כותב בספרו "מוסריות" על מהפכת האקלים התרבותי אותה חוֹוֶה כיום העולם. מהפכה זו, לתפיסתו, כוללת בין היתר "מיקור החוץ של הזיכרון. כוח זיכרונם של הטלפונים החכמים והמחשבים הניידים גדל והולך - אך באותה שעה כוח הזיכרון שלנו ושל ילדינו מתכווץ. למה לטרוח לזכור משהו אם אפשר לחפש אותו בגוגל או בוויקיפדיה ולמצוא בשבריר שנייה?"
הרב זקס ממשיך ומבהיר את מושג הזיכרון על-פי הבנתו שלו, וכך הוא אומר: "יש כאן בלבול בין היסטוריה לזיכרון, שאינן היינו הך כלל. ההיסטוריה היא התשובה לשאלה מה קרה; הזיכרון הוא תשובה לשאלה מי אני. ההיסטוריה כוללת עובדות; הזיכרון - זהות. ההיסטוריה עוסקת במה שקרה לאחרים, לא לי. הזיכרון הוא הסיפור שלי, העבר שעשה אותי מי שאני, המורשת שאני הוא השומר שלה אשר יעבירנה לדורות הבאים. בלי זיכרון אין זהות, ובלי זהות אנו רק אבק על קליפתו של האין-סוף".
בדברים שאומר כאן הערב, אבקש לקשור בין זיכרון לזהות, בין זיכרון לסיפור, בין זיכרון למשפט. אבקש לספר את סיפורו של הספר שלכבוד השקתו התכנסנו, ומתוך כך לעמוד על חשיבותו.
הספר "זיכרון ומשפט" הוא פרויקט ראשון מסוגו בו נאספו רשימות פרי עטם של שופטי בית המשפט העליון בעבר ובהווה, הממוקמות כולן בנקודת המפגש הייחודית שבין השואה למשפט. על מלאכת העריכה של הספר ניצח בחריצות ובמסירות העיתונאי וחוקר השואה איתמר לוין, שאף יזם את כתיבתו, ואני שבה ומודה לו מקרב לב וכן לשותפיו לעריכה - לחברי היקר המשנה לנשיאה בדימוס השופט אליקים רובינשטיין, ולעורך המדעי, פרופ' רוני שטאובר, ראש המרכז לחקר התפוצות ופרופסור בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל אביב, על אשר טרחו באמונה על מלאכת העמדת הספר. שלמי תודה גם ליד ושם ולמרכז זלמן שז"ר, אשר יחד עם הנהלת בתי המשפט בהובלת מנהל בתי המשפט לשעבר ד"ר יגאל מרזל, אפשרו לפרויקט הזה לצאת לאור.
זה גם המקום להודות לחברי השופטים והשופטים בדימוס אשר תרמו לספר מפרי עטם ומעמקי ליבם, ולזכור בגעגועים את אלה מבין מחברי המאמרים בספר - השופט בדימוס משה בייסקי, השופט בדימוס גבריאל בך, השופט בדימוס צבי טל, הנשיא בדימוס מאיר שמגר והנשיאה בדימוס מרים נאור, זכרם לברכה, שלצערנו לא זכו לראותו יוצא לאור.
כפי שכתבתי בדברי המבוא לספר, זוועות מלחמת העולם השנייה, ובמרכזן שואת העם היהודי, התרחשו לפני למעלה מ-70 שנה, אבל הן עדיין אוחזות בנשמותינו ומשמשות קו שבר בהיסטוריה של העם היהודי ושל האנושות כולה. כאנשי משפט למדנו מן השואה שלמרבה הצער אפשר לרתום את החוק ואת המשפט לשירות הרוע ולהניע באמצעותם ובחסותם מפעל מפלצתי מאורגן של רצח עם. יעידו על כך חוקי הגזע, שבאמצעותם שללה ממשלתה הרשמית של גרמניה הנאצית מבני עמנו את זכויותיהם, את זהותם, את צלם האנוש שלהם ואת חייהם אך ורק בשל היותם יהודים.
מנגד יש לזכור שלאחר מלחמת העולם השנייה היה המשפט אחד מתחומי הדעת הראשונים שבאמצעותם חיפשו האומות דרכים להפיק לקחים ממה שאירע. כך, חוקות ואמנות בינלאומיות שנכתבו לאחר המלחמה העלו על נס את זכויות האדם, והמשפט הבינלאומי התפתח והתעצם כדי ליצור סדר יום חדש, המבטיח ששוב לא תתדרדר האנושות אל התהום המוסרית שאליה התדרדרה בתקופת השואה. כמו-כן שימש המשפט אמצעי חשוב לעשיית דין בנאצים ועוזריהם, ונתן מענה - גם אם חלקי - לשורדים ולצאצאי הקורבנות על דרך של פסיקת פיצוי או השבת רכוש.

הפיכת העובדות לחלק מן הזיכרון
חיות בהשקת "זיכרון ומשפט" [צילום: הרשות השופטת]

וכאן אבקש לומר מילים אחדות באשר לעיצובו של זיכרון השואה כזיכרון קולקטיבי, כפי שהוא משתקף בספר מבעד לעיני המשפט והמשפטנים שכתבו אותו. ראשית, עולה מן הספר ההקפדה הרבה על שיווי המשקל העדין שבין הזיכרון הקולקטיבי והזיכרונות הפרטיים. בפתח ספרו "תדמית ותודעה היסטורית ביהדות ובסביבתה התרבותית" העיר עמוס פוּנְקֵנשטיין, כי על-אף הביטויים השגורים בפינו - אומה איננה זוכרת, המדינה אף היא איננה זוכרת. היחיד הפועל, המודע, הוא זה שזוכר. זוהי פעולה מנטלית אישית.
הזיכרון הקולקטיבי הוא על כן אוסף של זיכרונות פרטיים, אוסף של "הבזקי הזיכרון" - כשמה של תערוכת התמונות המרגשת בה ביקרנו זה עתה – אשר בונים יחד את התמונה הרחבה ומעצבים בכך את הזיכרון הקולקטיבי. על-מנת שיתווספו "הבזקי זיכרון" שכאלה יש צורך בפלטפורמה שתאפשר את איסופם. ההיסטוריון הצרפתי פייר נורה טבע את המושג "מחוזות זיכרון", ולדבריו, לא רק אנדרטאות או מוזאונים הם מחוזות זיכרון, אלא גם טקסטים משותפים, ספרי לימוד, טקסים ותאריכים. כך למשל ציון 80 שנה למרד גטו ורשה, שנציין השנה, או 18 בינואר, יום היציאה מאושוויץ למצעד המוות שחל אתמול, או 27 בינואר, יום השואה הבינלאומי שאותו יציין העולם בשבוע הבא לזכר שחרור מחנה אושוויץ על-ידי כוחות הצבא האדום – גם אלה מחוזות זיכרון, מחוזות בזמן.
במובן זה, אולי ניתן לומר שמשפט אייכמן לא היווה נקודת מפנה רק בשל הידע שנחשף בו לציבור הרחב בעקבות הצגת סיפוריהם של העדים שהופיעו בו, אלא בשל היותו הוא עצמו אירוע שאליו ניתן היה להתייחס כ"מחוז זיכרון". בשל כך - חרגה השפעתו הרבה מעבר לגבולות ההתרחשות בבית המשפט עצמו. אכן, דרכי תיעוד אחרות היו בחברה הישראלית גם קודם. דפי עדות ביד ושם, ארכיונים שהלכו והצטברו, ובכל זאת, משהו קרה במשפט אייכמן. משהו שנגע אחרת במושג הזיכרון. מהו?
אני מאמינה כי משפט אייכמן אפשר לזיכרונות פרטיים להצטבר בו כמחוז זיכרון. בעקבותיו, הצטרפו קולות נוספים אשר החלו להישמע, ובמובן זה היווה משפט אייכמן ציון דרך חשוב בעיצוב ובגיבוש הזיכרון הקולקטיבי הישראלי.
ההיסטוריון יוסף חיים ירושלמי בספרו "זָכוֹר" מחדד את נקודת המעבר של הזיכרון מן הכוח אל הפועל באומרו: "ניסיוננו המשותף מעיד כי הזכוּר לא תמיד הוא מה שנרשם וכי – אבוי להיסטוריון – הרבה ממה שנרשם לא בהכרח שמור בזיכרון".
אכן, קיומם של מסמכים ומחקרים מסייע לתיעוד העובדות, אולם אין הם בהכרח חלק מן הידע ומן הזיכרון שלנו. העברתו של הידע מן הכוח אל הפועל באמצעות ביטויו בקול והפיכתו לעדות רלוונטית, להרשעתו של פושע מלחמה, כפי שקרה במשפט אייכמן, וכן התייצבותה של מערכת המשפט הישראלית כמי שבשמו של הזיכרון הזה היא תובעת את הפושע ומעמידה אותו לדין, הייתה - במובן מסוים - מהלך של יצירת זהות חדשה לחברה הישראלית כולה. היא הייתה ההיסטוריה עצמה.

שבירת השתיקה, שיתוף הסיפור

עוד מוסיף ירושלמי וקובע, בתארו את ההיסטוריוגרפיה המקראית, כי רק בעם ישראל, ולא בשום עם אחר, נתפס הציווי לזכור כמצווה דתית לעם כולו. לטענתו, עם ישראל היה הראשון שייחס להיסטוריה משמעות מכריעה. והדברים שהוא אומר בהקשר זה אף מתקשרים לפרשת השבוע שעבר ופרשת השבוע הזה, העוסקות בשליחותו של משה רבינו להוציא את בני ישראל ממצרים. ירושלמי מדגיש:
"מִשנשלח משה להביא את בשורת השחרור לעבדים המשועבדים, לא בא בשם ה' קונה שמים וארץ, אלא בשם 'אלוהי האבות', כלומר: אלוהי ההיסטוריה: 'לך ואספת את זקני ישראל ואמרת אליהם: ה' אלוהי אבותיכם נראה אלי, אלוהי אברהם, יצחק ויעקב'. כשהציג אלוהים את עצמו בפני כל העם בהר סיני, לא הזכיר... אלא זאת בלבד: 'אנכי ה' אלוהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים, מבית עבדים'... במקרה זה, כבמקרים אחרים, עמד עם ישראל על מהות האלוהים על-פי מה שפעל זה בהיסטוריה. ואם כך הדבר, כי אז היה הזיכרון לגורם מכריע באמונת ישראל, ובסופו של דבר, גם בעצם קיומו". לדבריו של ירושלמי, הדרך שבה פעל הזיכרון בעם ישראל הייתה דרך סיפור, דרך אמירה בקול, דרך טקס.
בעיני דברים אלה מאירים את פרקי הספר שלפנינו באור נוסף: מחוזות הזיכרון הייחודיים העולים מתוכם קשורים בשבירת השתיקה, באמירה בקול, בשיתוף הסיפור. בחלק מן הפרקים מופיעות עדויות אישיות שהתאפשרו בתוך ההליכים המשפטיים, כעדותו של השופט משה בייסקי, או העדויות על סדרי ההשמדה במחנות המוות אשר תועדו תיעוד מדויק מפי עדי ראייה, עמדו בחקירה מדוקדקת ואושרו גם בבית המשפט העליון. כדברי השופט צבי טל על משפט דמיאניוק, הוא ראה בעצם העדות ואשרורה חשיבות רבה "במיוחד בדור אשר לא ידע את השואה ואשר רבו בו מכחישי שואה".
גם חפצים הנזכרים בין דפי הספר "זיכרון ומשפט" הם מחוזות זיכרון. כך ספר התורה הזעיר של הרב דָסְבֶּרְג אשר ייצג את סיפור קורותיו בשואה, כפי שתיאר השופט נעם סולברג במאמרו, ואשר הזיכרון אותו נשא גרם לאילן רמון ז"ל לקחת אותו עימו למעבורת החלל; כך גם המעטפה ששמר אביו של השופט אליקים רובינשטיין עליה נכתב "גווילי קודש לשמור עליהם מכל משמר ולכבד מצבת זיכרון זו, שלא פעם הֹרְוֶותָה בדמעות"; הזרוע המקועקעת במספר מאושוויץ, אליה התייחס השופט ניל הנדל; התערוכה הנודדת לזכרם של עורכי הדין היהודים מגרמניה בה עסק השופט יורם דנציגר; ואפילו המעיל האדום אותו קנה השופט גבריאל בך לבתו הקטנה. הספר הזה אפשר לכל "הבזקי הזיכרון" האלה להתקבץ יחד, ולהאיר באור מיוחד את הזיכרון כפעולה, כציווי, כאתר.

לא טקסט משפטי לבדו

אולם לא רק בכך ייחודו וחשיבותו של הספר, שכן לא רק בזיכרון הוא עוסק, אלא גם במשפט. את רשימתי שלי בספר ייחדתי לחשיבותו הרבה של המשפט, אך גם למגבלות כוחו. את דברי בספר סיימתי במילים אלה: "ההיסטוריה מלמדת שהטמעת הערך של כבוד האדם בקווי המתאר של כל חברה אנושית אינה יכולה להישען על טקסט משפטי בלבד. היא מותנית במהות היחסים בין הפרט לשלטון. היא מותנית ביחסים שמקיימים הפרטים בחברה בינם לבין עצמם מתוך מחויבות עמוקה ועקיבה לכבודו של כל אדם באשר הוא אדם".
ואסיים את דברי היום בציטוט מתוך דבריו של בנג'מין פֶרֶנְץ, התובע הראשי במשפטי האייזנצגרופן בנירנברג, בסרט "להעמיד לדין את הרשע": "נקמה איננה המטרה שלנו. וגם איננו שואפים רק למשפט צודק. אנו מבקשים מבית המשפט הזה לאשר באמצעות תביעה פלילית בינלאומית את זכותו של כל אדם לחיות בשלווה ובכבוד, בלי קשר לגזעו או אמונתו. התביעה שאנחנו מגישים היא העתירה של האנושות לחוק".
העובדה המרגשת שפֶרֶנְץ בן ה-98 (היום כבר למעלה ממאה שנים), חוזר בסרט על הדברים שאמר כתובע צעיר לפני כ-75 שנים, מעידה על כך שעבורו המשפט שניהל בנירנברג איננו היסטוריה אלא זיכרון חי וקיים. עוד היא מעידה כי העתירה של האנושות לחוק שיסדיר את ההתנהגות האנושית, על-מנת שלא יהא אדם לאדם זאב, עדיין מניעה אותו. הציווי לזכור והעשייה למען התנהגות אנושית ראויה הם המניעים גם אותנו, כבני ובנות העם היהודי, כאנשי משפט וכבני אדם. אני תפילה ותקווה כי הם ימשיכו ויניעו גם את הדורות הבאים אחרינו.

"זיכרון ומשפט: שופטי בית המשפט העליון כותבים על השואה". עורכים: איתמר לוין, אליקים רובינשטיין, רוני שטאובר. בהוצאת הרשות השופטת, יד ושם, מרכז זלמן שזר.
הדוברת היא נשיאת בית המשפט העליון.
תאריך:  20/01/2023   |   עודכן:  20/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
צבי גיל
השואה לא זו בלבד שהיא עצמה הפכה לסוגיה פוליטית תוך זילותה, אף הטיפול בניצולייה הוא כמו בכדור פוליטי - מכדררים אותו
יוקי לביא
ריקי חיות מעלה בתמונע את הצגת היחיד שלה "את מדברת, אני מדברת", המגוללת דיאלוג מדומה עם ברונהילדה פומזל, מזכירתו של שר התעמולה הנאצי גבלס    שאלות, מבוכות ותובנות כנראה לא ייפתרו גם בסיום המחזה
עמנואל בן-סבו
אחריותנו במאבק לחינוך מהגיל הרך לכבוד הדדי, סובלנות, קדושת החיים. אחריותנו לזכור את השואה, את הגורמים להצלחתה הנוראית, את אובדן צלם אנוש
מנחם רהט
בניגוד לדעה המקובלת, שהרבנות הראשית קבעה יום זיכרון לשואה ביום תענית י' בטבת, כדי להתחרות בהחלטת הכנסת לקיים את 'יום הזיכרון לשואה ולגבורה בכ"ז בניסן, מתברר שיום הזיכרון המקורי, נוסד בכלל שנתיים לפני החלטת הכנסת
עמנואל בן-סבו
התרגלנו לאנטישמים ולאנטישמיות, התרגלנו לכתוב מאמר, לכעוס לדקתיים, לרטון חמש דקות ולמהר לנושא הבא    התרגלנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il