בעצם הימים האלה, כשהעם יוצא לרחובות נגד הרפורמה במערכת המשפט, והשיח מתמקד בפסקת ההתגברות כמו בשיטה למינוי שופטים ובמינוי היועמ"שים, מאריכה הממשלה במחשכים את תוקפו של חוק אנטי דמוקרטי מאין כמוהו. מן הראוי שהציבור יכיר את סכנתו המיידית והברורה של החוק הזה.
חוק סמכויות הקורונה 2020 העניק לממשלה סמכות להשית על הציבור הגבלות חמורות על זכויות אדם ואזרח, ובכללן חופש התנועה, חופש העיסוק, הזכות לפרטיות, הזכות להיכנס ולצאת מהארץ, ולהטיל סגרים ובידודים בלי הפיקוח של הכנסת כמקובל. החוק נחקק כהוראת שעה עד 15.2.23, ומשרד הבריאות מבקש כעת להאריכו בשנה, בהליך מזורז במסגרתו ניתנו לציבור רק 10 ימים להגיש התנגדויות, בניגוד למקובל.
בחינה של האמצעים הדרקונים הכלולים בחוק מגלה כי לא רק שתועלתם במיגור הקורונה לא הייתה קיימת אלא שנזקיהם לבריאות הנפש, לחינוך ולכלכלה היו מהגדולים שידעה המדינה. מהשוואה בין מדינות שנקטו מדיניות קיצונית של סגרים והגבלות, אשר כונתה "אפס קורונה", לבין מדינות שנמנעו מכך, ניתן לראות כי הראשונות לא מנעו את התפשטות הנגיף. מערכת הבריאות המצוינת שלנו, על-אף המחסור שבה, מסוגלת להתמודד עם תחלואה מגפתית בלי לפגוע שלא לצורך בשגרת החיים של אזרחיה. היא מעולם לא הייתה בסכנת קריסה גם לא בגלי התחלואה הגבוהים ביותר.
הנימוקים שהוצגו לצורך בהארכת החוק הם ארבעה: הגעת וריאנט חדש, ירידה בתועלת הטיפולים התרופתיים, פוטנציאל להיווצרות מוטציות חדשות באוכלוסיות לא מחוסנות, והצפי לעומסים חריגים בגלל תחלואה אקוטית ובגלל תופעת ה-Long Covid. כל הנימוקים האלה מופרכים וחסרי בסיס מקצועי: הוריאנטים החדשים של נגיף הקורונה חלשים יותר, הטיפולים התרופתיים שאושרו למחלת הקורונה במילא תועתלם נמוכה, הפוטנציאל להיווצרות מוטציות אינו שונה בין אוכלוסייה מחוסנת לכזו שלא מחוסנת כי החיסון אינו מונע הדבקה, ותופעת הלונג קוביד זניחה מבחינת המשמעות שלה על בריאות הציבור, כפי שמראה הספרות הרפואית ובכללה מחקר רחב היקף חדש שהתפרסם השבוע בעיתון רפואי מוביל ואשר החתום מטה הוא אחד ממחבריו.
חוק סמכויות הקורונה, בהעניקו לרשות המבצעת כוח כמעט אבסולוטי בלי הפיקוח של הכנסת, פוגע קשה בהפרדת הרשויות. זו ההפיכה המשטרית, והיא כבר התרחשה מתחת לאפינו הלכה למעשה. מדיניות "אפס קורונה", שהחוק מאפשר להחיל, היא הדגל שפורום קוהלת, המעודד את הרפורמה המשפטית, מטיף לה מתחילת משבר הקורונה. החוק יאפשר להטיל סגר באמתלה בריאותית בכל מצב, למשל כאשר המחאה הציבורית תהפוך להיות עוצמתית או שיתפתח מרי אזרחי. כי מה קל יותר לממשלה מלהתחיל לעשות שוב בדיקות המוניות שיראו עליה בתחלואה, ולאיים בהגעת וריאנטים "מסוכנים" מסין כדי להטיל שוב סגר או הגבלות על התקהלויות והפגנות? לבודד אנשים בבתיהם מחשש מופרך להדבקה? למנוע כניסה ויציאה מהארץ? בכך יתאפשר לממשלה להחניק כל מחאה ציבורית. אין זה מצב דמיוני: הנסיון מראה כי בשנים 2021-2020 כבר נעשה בישראל שימוש בפעולות הללו ללא בסיס רפואי.
הממשלה רוצה להעביר את החוק הזה ממש בימים אלה, והזמן הקצר שניתן לציבור להגיש הערות באופן מקוון כבר חלף. מגיפת הקורונה חלפה מזמן, והכרחי לשדר לציבור חזרה לשגרה ולבטל כל זכר למצב החירום. האם הרפורמה המשפטית היא מסך עשן להעברת חוק דרקוני מאין כמוהו מתחת לרדאר? לנוכח סכנתו לדמוקרטיה והיעדר בסיס מקצועי, מן הראוי שהמטרה של המחאה הציבורית נגד ההפיכה המשטרית תכלול ואף תופנה בשלב ראשון נגד הסכנה הברורה והמיידית של הארכת תוקפו של חוק סמכויות הקורונה, חוק אנטי דמוקרטי בעליל.