X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הצפי יורד מהר ממסלול סקי [צילום: ג'ובאני אולטה, AP]
לקראת עונת דוחות עגמומית בארה"ב
אקונומיסט צופה ירידה ברווחים של החברות הגדולות בשנת 2022 ושנה לא-פשוטה גם ב-2023 – בשל הירידה בביקוש, העלייה בהוצאות והגלישה הצפויה למיתון

המנכ"לים של החברות הגדולות בעולם עזבו את דאבוס במצב רוח טוב. בחדרי-חדרים הם אמרו שהמלחמה באוקראינה היא אסון הומניטרי, אך נכון לעכשיו ניתן להכיל את הסיכונים לכלכלת העולם. הבנקים המרכזיים נלחמים ברצינות באינפלציה. אם מיתון יכה באירופה ובארה"ב, הוא יהיה בשליטה. הסינים אותתו בצורה גלויה שהם נפתחים לעולם. החדשות על מותה של הגלובליזציה היו מוקדמות מדי.
בחזרה בכדור-הארץ, לקראת עונות דוחות 2022, המצב עגמומי יותר – טוען אקונומיסט. רווחיהם של הבנקים הגדולים בארה"ב, אשר פתחו את העונה, ירדו ב-20%. הבנקים להשקעות ספגו מכה קשה במיוחד: גולדמן-זאקס פיטר 3,200 מעובדיו בתחילת החודש. הצפי לרווחי החברות הגדולות בארה"ב יורד מהר יותר מאשר במסלול סקי. ברבעון השלישי הורידו האנליסטים ב-6.5% את תחזיותיהם לרווחי הרבעון הרביעי של חברות סטנדרד אנד פור 500 – כפליים מההתאמה המקובלת. ההשערה המקובלת בוול סטריט הוא לירידה ברווחים הרבעוניים במונחים שנתיים, לראשונה מאז שיא הקורונה ב-2020.
ההוצאות של חברות רבות עולות מהר יותר מאשר מכירותיהן, והמנהלים מגלים שקשה יותר להתנגד להעלאות שכר מאשר להעלות מחירים. המשמעות תהיה קיצוץ בשולי הרווח בשיעור שהיקפו טרם ברור, אם כי רוב האנליסטים עודם סבורים שהרווחים יעלו ב-2023 – אלא אם המשק האמריקני יגלוש למיתון, כפי שצופים רוב הכלכלנים.
הדבר הראשון בו מודות החברות הוא האטה בצריכה, כאשר הלקוחות מקצצים בהוצאות או מחפשים הנחות. "כוח התמחור", שאפשר לחברות להעלות מחירים אשתקד, נחלש השנה. למרות שמשקי בית עודם משתמשים בחסכונות שצברו בזמן הקורונה, הם יותר ויותר מחפשים מציאות. בחודש דצמבר הצטמקה ההוצאה בארה"ב לכל רוחב הקו, החל ממסעדות וכלה במוצרי חשמל, והמכירות ירדו ב-1.1% ביחס לנובמבר. קמעונאים רבים מציעים הנחות כדי להיפטר מן המלאי.
כאשר הביקוש יורד, החברות מודות שהן פונות לקצץ בהוצאות. חברות הטכנולוגיה, שהביקוש למוצריהן ירד אשתקד בהשוואה לשיאי הקורונה, עושות זאת בהיקף נרחב במיוחד. מנכ"ל אפל, טים קוק, קיצץ את שכרו ב-40%. טוויטר מוציאה למכירת פומבית יצירות אמנות. מיקרוסופט הודיעה על פיטורי 10,000 עובדים; אלפאבית – על 12,000. הקיצוצים הללו לא מחזירים את הענף לממדים שלפני הקורונה, אך יספקו אליבי לחברות נוספות לחקות אותם.

יהיו רק מעט הפתעות לטובה
וול סטריט. לקראת תיקון [צילום: סת' ווניג, AP]

עונת הדוחות היא גם התקופה בה החברות מפרסמות את תקציביהן לשנה הנכנסת, ממשיך אקונומיסט. רוב העסקים הגדולים בארה"ב נוטים לחלק את ההוצאות בין בעלי המניות (דיבידנדים ורכישה עצמית של מניות) לבין השקעות (מו"פ, הוצאות מימון, רכישות ומיזוגים). בעידן הכסף הזול, ההוצאות מומנו על-ידי חובות – אך כעת הכסף יקר. בתחום העסקות, רוכשים רבים עדיין מתמודדים עם הבלגן שנוצר בשל קניות במחירי שיא בזמן הקורונה; סביר להניח שנראה יותר מחיקות בשל רכישות ישנות מאשר רכישות חדשות.
ומה לגבי ההשקעות? מגמות-העל של המאה ה-21 – הפחתת פליטת גזי החממה, דיגיטציה והמאבק בין סין למערב – תומכות בהשקעות ענק באקלים, רובוטים, תוכנה ומפעלים מחוץ לסין. ייתכן שכל אלו ימנעו פגיעה בהשקעות ההון, אבל נכון לעכשיו רוב החברות שומרות על זהירות. ברבעון השלישי של 2022 עלו השקעות ההון של החברות האמריקניות, אך ברבעון הרביעי הואט קצב העלייה.
חברות רבות צפויות לעכב החלטות על הוצאות עד שהאופק הכלכלי יתבהר. אריקסון השבדית דיווחה, כי לקוחותיה בארה"ב מעכבים השקעות ברשתות תקשורת. מכירות המחשבים האישיים של דל, המיועדים בעיקר ללקוחות עסקיים, צנחו ב-40% ברבעון הרביעי. גם יצרני תוכנה כמו מיקרוסופט ושבבים כמו אינטל עלולים להיפגע מהצמצום בתקציבי הדיגיטציה.
לצד זאת צופה אקונומיסט, כי כמו תמיד – יהיו השנה גם הפתעות לטובה בעונת הדוחות. יונייטד איירליינס העלתה את המחירים בלי להפסיד לקוחות בתקופת החגים ובמגזר העסקי. נטפליקס היכתה את התחזיות כאשר הוסיפה 7.7 מיליון מנויים ברבעון הרביעי, בין היתר בשל מנוי זול יותר הכולל פרסומות, וצופה רווחים נאים השנה. אולם, חדשות כאלו יהיו החריג ולא הכלל; ברבעונים האחרונים ירד מספר ההפתעות לטובה.
אשתקד הגיעו רווחי החברות לשיא של כל הזמנים כשיעור מהתמ"ג האמריקני ונראה שפניהן לתיקון והתמתנות. דומה שיש להן לאן ליפול: חוב גבוה ומיסים נמוכים, אשר פרנסו את רווחי המגזר העסקי במשך עשרות שנים, שוב אינם כמות שהיו, כאשר הריבית עולה והנכונות לקיצוצי מיסים גרעוניים יורדת. החיים האמיתיים של החברות אינם נמצאים בפסגות של האלפים השווייצריים.

תאריך:  24/01/23   |   עודכן:  24/01/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לקראת עונת דוחות עגמומית בארה"ב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס סוקר את התרחבות השימוש בטכנולוגיה לזיוף תכנים דיגיטליים ואת סכנותיה, ומגיע למסקנה שכל עוד אין טכנולוגיית-נגד יעילה – שום חקיקה לא תעזור
איתמר לוין
אקונומיסט קורא למנהיגי המערב להתערב כעת, ארבעה חודשים לפני הבחירות לנשיאות ולפרלמנט, ולהבטיח שגם יריביו של נשיא טורקיה יוכלו להתמודד
איתמר לוין
זו קריאתו של מנהיג האופוזיציה הכלוא ולדימיר קארה-מורזה בוושינגטון פוסט    יש לו גם ביקורת קשה על שתיקתו הארוכה של המערב
איתמר לוין
שחרור הרסן והפיטורים של אנשי בקרת התוכן גורמים לעלייה חדה בתכני השטנה נגד יהודים ונגד להט"בים - קובעים מחקרים שמצטט וושינגטון פוסט
איתמר לוין
הקב"טית של בית המשפט לא מצאה מי הדליף את טיוטת פסק הדין מעורר הסערה - אך הדוח שלה הוא אסון על גבי אסון, טוען וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il