X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אליעזר בן-יהודה [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]
המילים שאליעזר בן יהודה לא הספיק לחדש
מכבסת המילים שלא הפסיקה מעולם לעבוד, הפכה למייבש יעיל מאוד בשנה וחצי האחרונות, כעת שבה לפעול, ממשלה חדשה, כביסה ישנה

השנה מציינים מאה שנה לפטירת מחייה השפה העברית, אליעזר בן יהודה, מחדש השפה ומי שהעשיר את אוצר המילים בעברית המתחדשת. בן יהודה לא הספיק לחדש מספר מילים בודדות ובצמדים, מילים האמורות ללוות אותנו בארבע השנים הבאות לאחר שנוצקו כעופרת יצוקה בבית היוצר של מתנגדי הממשלה הנבחרת הנכנסת.
להלן דוגמאות נבחרות מהמילים אשר לא זכו שאליעזר בן יהודה יחדש, יחייה, יציב במרכז השפה העברית - גברת העליונות היהודית, מר תת-אדם, אדון עלה בידו, גברת ממשלה עבריינית, מר אוטוקרטיה-תיאוקרטית משיחית, גברת מרסקי הדמוקרטיה, מר חרד"לים, גברת עסקונה חרדית, מר גזענות, גברת אפרטהייד מר מכונת רעל, גברת טרללת, מר סטאלין בואכה היטלר, גברת שטאזי, מר פרזיטים, גברת שודדי הקופה, מר לחיץ סחיט, גברת ביביסטית, מר בבון, גברת נאצים יהודים והרשימה ארוכה כמעט כאורך הגלות.
מכבסת המילים שלא הפסיקה מעולם לעבוד, הפכה למייבש יעיל מאוד בשנה וחצי האחרונות, כעת שבה לפעול, ממשלה חדשה, כביסה ישנה.
המילים הקשות רוככו וכמעט שהתאיידו עד לפני תוצאות הבחירות האחרונות, הן נעטפו בצמר גפן רך ועדין, ועתה עם התברר בחירת העם, הפכו ממש עופרת יצוקה, אבני בזלת. מילים קשות, כואבות, מסוכנות, פוגעניות, מילים הפורצות בקלילות, מדלגות מעל הקווים האדומים, מעל הסייגים, מעל הגבולות, מוטמעות בשיח, נצרבות בתודעה, מייצרות מציאות.
מאה שנים לפטירתו של אליעזר בן יהודה ושנה וחצי לתחייתה המחודשת של העברית שנמה לה שנה וחצי, והשנאה צומחת שוב. נדמה היה כי מי שכתרו לעצמם את כתר הממלכתיות, מי שהניחו על ראשם את זר השינוי, הריפוי, האיחוי, יתנהגו באופן בו ניסו להתנהג בתקופת שלטונם. האכזבה המרה מיהרה להגיע בריצת אמוק של מי שהפסיד ואין לו עבור מה להתאמץ עוד. קוראים לזה תוגת המיואש.
ההתנהגות של מי שהיו עד תמול ששום באופוזיציה הייתה במובנים שונים ובאופנים מרובים, גסת רוח, לעיתים בריונית, כמעט אלימה. אופוזיציית אקסטרים שנטלה לעצמה את החרות להשתמש בכל העומד לרשותה באופן חוקי מחד-גיסא, והמאיסה את השיח עד גבול הקצה מאידך.
הייתה תקווה, לפחות לאחר ההצהרות הראשונות עם היוודע דבר הניצחון המובהק של מחנה הימין, כי מה שהיה לא יהיה והאופוזיציה הנכנסת תתנהג באופן שונה מקודמתה, בממלכתיות כדגל המרכזי שהניפה קואליציית 'רק לא נתניהו'. אלא שהפער בין ההצהרות לבין המעשים התגלה במהרה, הכפפות הוסרו, חרצובות הלשון שוחררו, והשיח המקטב עלה בעשרת מונים על זה שאותו תקפו בשנה וחצי האחרונות ובצדק.
מאה שנים לפטירת מחייה השפה העברית, אליעזר בן יהודה ונדמה כי לו היה חי בינינו, לא היה מבין משפטים שלמים הבוקעים מגרונות ניחרים מלווים בקצף קל על השפתיים, חריצים עמוקים במצח ווריד צוואר המאיים להתפקע.
זוהי קריאה לאוהבי העם, הארץ, המדינה היהודית דמוקרטית, אוהבי אדם, אוהבי השפה העברית, אוהבי השלום. הניחו לשפת הביבים, שפת הפוגענות, שפת השנאה, השיסוי והפילוג, שפת הסכינים. מילים מייצרות מציאות. הגיע הזמן בהינתן הכרעת העם הברורה, להתחיל לחזק את יסודות השיתוף המעורערים, בלי מילים גבוהות כמו ממלכתיות, רק מילים שבן יהודה המציא כמו נדיבות ולטיפה.

מחנך, משורר, סופר ופובליציסט.
תאריך:  25/01/2023   |   עודכן:  29/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המילים שאליעזר בן יהודה לא הספיק לחדש
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
במקום לתת עדיפות למתן מקום ראשון בסדר היום לרבבות השכירים, שבעוד כחודש יראו מאות שקלים פחות בשכר הנטו שלהם, כל העיניים של חברי הקואליציה מופנות לעבר ח'אן אל-אחמאר
יוסי אוחיון
בשל ריצת האמוק וגישת הנקם שהדריכה והניעה את ביבי ואת שריו, תוך זמן קצר נקלעה החברה והמדינה למציאות של תוהו ובוהו    שר מפרסם הוראה, ומיד יוצאת הוראה סותרת או הודעת ביטול, שר אחר מוציא הנחייה ומשרד ראש הממשלה מבטלה
יאיר נבות
במסגרת ניסיון של הנשיא זלנסקי להמחיש כי הוא נלחם בשחיתות. זלנסקי עצמו הצהיר כי יערוך שינויים פרסונליים בהרכב הממשלה, בהנהגות של מחוזות אוקראינה השונים ובכוחות הביטחון
אלי אלון
השבוע ימלאו 55 שנים לאחד האסונות הטראומתיים בתולדות המדינה - טביעתה של הצוללת אח"י דקר בים התיכון מזרחית לאי כרתים    כל 69 אנשי הצוות שהיו בה נספו במצולות ים    אסון קשה ועימו תעלומה ושאלות רבות אשר אינן פתורות עד היום
אפרים הלפרין
יבורכו יזמי ההייטק על השתתפותם בהפגנות נגד הממשלה בעניין הרפורמה במשפט    יבורכו על כך שמאפשרים לעובדיהם להשתתף בהפגנות הנ"ל בשעות העבודה    בואו נקווה שמדובר בסנונית המבשרת את בוא האביב ומעתה והלאה תקציבי העתק שמשקיע ההייטק הישראלי בשכר מנופח ובאירועי פאר מנקרי עיניים לעובדים יופנו דווקא לפרויקטים חברתיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il