X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ממשלתו של היטלר, 30 בינואר 1933 [צילום: AP]
90 שנה לעליית הנאצים לשלטון: חלק ראשון
כל דמוקרטיה חייבת להישמר מהרס עצמי
היטלר התמנה לקנצלר בדרך דמוקרטית, וכך למד העולם שניתן להשתמש בדמוקרטיה עצמה כדי להרוס אותה הסכנה, גם אם לא באותה מידה זוועתית, קיימת גם בימינו
ברלין, 30 בינואר 1933 / British Pathe
הלקחים: כך דמוקרטיה צריכה להגן על עצמה
איתמר לוין
הקפדה מוחלטת על ערכי יסוד, שמירה על מערכת משפט עצמאית, התערבות של העולם נגד דיכוי והבעת מחאה מיד כאשר השלטון מתחיל לרדוף את מתנגדיו
לרשימה המלאה

זה קרה ב-30 בינואר 1933, היום לפני 90 שנה. אדולף היטלר הושבע לקנצלר גרמניה. הדלפון יליד אוסטריה, שרק לפני תריסר שנים היה דמגוג אלמוני במינכן ולפני עשר שנים בלבד נכלא בשל נסיון הפיכה, ירש את כסאו של אוטו פון-ביסמרק. המפלגה הנאצית, חבורה של בריונים רצחניים ותמהונים הזויים, קיבלה את המפתחות למדינתם של יוהאן וולפגנג פון-גתה ופרידריך שילר. במילותיו של אלן בולוק, מן הביוגרפים החשובים של היטלר, "ביב השופכין עלה לשלטון".
כיצד ומדוע זה התרחש? מהם הלקחים שיש ללמוד מאותו יום הרה גורל והרה אסון - לגרמניה, לאירופה, לעולם, לעם היהודי? האם מדובר באירוע יחיד במינו, סטייה של העולם ממסלול ההתקדמות התרבותית, המדעית, החברתית, המחשבתית? או שמא תופעה כזו עלולה לחזור על עצמה? ואם כן - היכן ובאלו צורות? וכיצד יש למנוע זאת?
נציג כבר פה את התשובות, לפני שנצלול לפרטים ההיסטוריים וללקחים העכשוויים. הנאצים עלו לשלטון בגרמניה בשל שילוב ייחודי של נסיבות קשות וחסרות תקדים, ומבחינה זאת - בהחלט ייתכן שמדובר באירוע מבודד. אולם, הם עשו זאת תוך שימוש במערכת הדמוקרטית - וזוהי סכנה ממנה צריכה להישמר כל דמוקרטיה, בכל מקום ובכל זמן. הרס הדמוקרטיה מתוכה, על-ידי שימוש ציני בה-עצמה, לא חייב להסתיים בקיצוניות נאצית. כשם שיש מנעד רחב מאוד בין הצטננות קלה לבין קורונה קטלנית, כשם שיש מרחב גדול מאוד בין פציעת כדור בזרת לבין ירייה בראש, כך גם הפגיעה בדמוקרטיה יכולה לנוע בין איומים שוליים לבין הזוועה הנאצית. וכשם שאיננו רוצים לא את ההצטננות הקלה ולא את הפציעה בזרת, כך עלינו להישמר מכל איום שהוא על הדמוקרטיה.
גם בזמן אמת לא היו הנאצים תופעה יחידה במינה. עשור לפני כן עלו לשלטון באיטליה הפשיסטים של בניטו מוסולוני; שבע שנים מאוחר יותר יקימו הנאצים עצמם את ממשלת משתפי הפעולה של וישי בצרפת. הסכנה לדמוקרטיה עלולה לבוא הן מימין והן משמאל, ועוד נעמוד על קווי הדמיון בין אדולף היטלר ליוסף סטלין. לפני 50 שנה היו הקומוניסטים עלולים להשתלט, דרך הקלפיות, על צרפת ואיטליה. בשנות ה-1980 תיאר פרדריק פורסיית, בספרו "הפרוטוקול הרביעי", כיצד ברית המועצות כובשת מבפנים את בריטניה ללא ירייה אחת - באמצעות השתלטות על מפלגת הלייבור. כיום אנו עדים לאיומים-בכוח ופגיעות-בפועל כאלו מצד לאומן הינדי בהודו ולאומן מוסלמי בטורקיה; נשיא ארצות הברית ונשיא ברזיל; ימין קיצוני בהונגריה ובפולין וימין קיצוני באיטליה ובצרפת.
הפרדוקס הוא, שהדמוקרטיה היא-היא מקור הסכנה - בשל עקרונות חופש הביטוי וחופש הבחירה העומדים ביסודה ושאותם ניתן לנצל לרעה. הסכנה הזאת יכולה לנבוע מאידיאולוגיה קבוצתית ומשחיתות אישית. היא יכולה להיות נחלתם של קפיטליסטים ושל סוציאליסטים, של אימפריאליסטים ושל לוחמי חופש. אין אף מדינה המשוחררת לחלוטין ממנה.
כל אלו אינם ולא יהיו נאצים ואפילו לא משהו שמתקרב אליהם. יש לקוות ולהאמין, כי הזוועות של אותו משטר יהיו אך ורק נחלת העבר. אך כפי שאמר הפילוסוף האמריקני ג'ורג' סנטיאנה, "מי שאינו לומד מן ההיסטוריה - נדון לחזור ולחיות אותה". ולא לחינם חקוקות מילים אלו בכניסה לביתן הראשון של המוזאון במחנה אושוויץ. דמוקרטיה חייבת להגן על עצמה מפני המנסים להשתמש בה כדי להרוס אותה. זהו הלקח. הוא תמידי, הוא כלל-עולמי, הוא חייב לעמוד ללא הרף לנגד עיניה של כל דמוקרטיה באשר היא. הנאצים לימדו את העולם מה משמעותה של מגיפה קטלנית, מהו המחיר של כדור בראש; העולם צריך להישמר אפילו מפני הצטננות וכדור בזרת. בפרפראזה על אמרה סינית ידועה, גם הידרדרות לתהום של מאות מטרים מתחילה בסנטימטר אחד.

הדרך מבית הבירה ללשכת הקנצלר
פון-הינדנבורג. סמכות חירום במקום חקיקה [צילום: AP]

כעת נפנה לגרמניה בעשור השני והשלישי של המאה ה-20. זוהי גרמניה מוכה, מובסת, מושפלת, קורסת. גרמניה שהפסידה במלחמת העולם הראשונה, למרות ששליטיה הבטיחו לאזרחיה ניצחון קל ומהיר. המחיר היה כבד ביותר, בכל המובנים. המשטר הקיסרי התמוטט, הקייזר וילהלם השני ברח להולנד, המדינה עמדה על סף מלחמת אזרחים עד שהוקם המשטר הדמוקרטי בעיר ויימאר. אבל הוא היה מעורער מראשיתו, בשל העדר מסורת דמוקרטית; גרמניה המאוחדת, שהייתה בת פחות מ-50, נשלטה עד אז בידי הקיסרים ולצידם ראשי ממשלה מוגבלי סמכויות.
ממשלת ויימאר נאלצה לחתום על הסכמי ורסאי, אשר קבעו שגרמניה אשמה במלחמה הנוראה ביותר שידע העולם עד אז, קרעו ממנה מאות אלפי קמ"ר לטובת שכנותיה, חיסלו כמעט לחלוטין את צבאהּ וחייבו אותה בפיצויי עתק בלתי אפשריים. התוצאה המיידית הייתה קריסה מוחלטת של המארק ואינפלציה שכמעט אינה ניתנת למדידה. בינואר 1919 עמד שער הדולר על 8.9 מארקים; בנובמבר 1923 הוא היה 4.2 מיליארד מארק. הציבור איבד את כל חסכונותיו. לקניית כיכר לחם היה צורך בשקית מלאה שטרות.
הפוליטיקאים התחרו ביניהם מי לא ישלוט במדינה הקורסת. בשנים 1932-1919 התקיימו תשע מערכות בחירות, מתוכן ארבע פעמים בשנים 1932-1928 ושלוש פעמים בשנים 1932-1930. בוואקום הזה הפעיל שוב ושוב הנשיא פאול פון-הינדנבורג את סעיף 48 לחוקה, אשר אִפשר לממשלה לפעול מכוח צווי חירום ולא דרך חקיקה ברייכסטאג (הפרלמנט). האלימות ברחובות הייתה יום-יומית, אך המשטרה ובתי המשפט פעלו ביד רכה כלפי הפורעים מן הימין וביד קשה כלפי אלו מן השמאל.
במחצית השנייה של שנות ה-1920 נדמה היה לרגע שהבעיות הולכות ונפתרות. הון זר בהיקפים עצומים זרם לגרמניה, תוך שימוש בכספי הגאות בשוקי המניות בכלל ובוול סטריט בפרט. האבטלה ירדה, האינפלציה רוסנה והטענות כלפי המשטר הדמוקרטי הלכו ונמוגו. אבל אז בא יום חמישי השחור, 24 באוקטובר 1929, והבורסה בוול סטריט קרסה. העולם שקע במיתון הקשה ביותר בתולדותיו, הכלכלה הגרמנית התרסקה וכל הבעיות שבו וצפו – ובעוצמה גדולה עוד יותר מאשר לפני כן. במדינה נעדרת דמוקרטיה מושרשת, בה נתפס המשטר הדמוקרטי כמילה נרדפת לכל הצרות, אשר ספגה תבוסה איומה במלחמה נוראה והושפלה אחריה, ובמשבר כלכלי חסר תקדים – הוכשרה הקרקע להשתלטות של מי שצווחו בקולי-קולות מיהם האויבים והבטיחו בצרחות שבידיהם מצויים כל הפתרונות.

רודנות אדומה, רודנות חומה
סטלין. הרעיון של "אישיות-על" היה משותף [צילום: AP]

הצרחנים והצווחנים הללו לא היו רק מימין. הקומוניזם, שלפני פחות מ-15 שנה השתלט על רוסיה, הציב סכנה גדולה לא פחות, ורבים בגרמניה היו מבועתים מפניו הרבה יותר מאשר מפני הנאציזם. כאשר אדולף היטלר התמנה לקנצלר גרמניה, נכנס יוסף סטלין לשנתו ה-12 כמזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית הסובייטית. כאשר היטלר כלא את מתנגדיו במחנות ריכוז, סטלין חיסל אותם במשפטי ראווה. כאשר היטלר השתלט על מדינות שכנות, סטלין חולל רעב קטלני בארצו-שלו. הדמיון ביניהם היה עצום, כפי שהיטיב להראות ההיסטוריון הבריטי המוביל פרופ' ריצ'רד אוֹבֶרי בספרו המרשים "הדיקטטורים":
"שתי הדיקטטורות ייצגו בצורה קיצונית את הרעיון של 'אישיות-על'. שתיהן הציגו קווי דמיון ביצועיים ברורים, באופיו של מנגנון ביטחון המדינה, בניצולם של המחנות בקנה מידה גדול, בשליטה המלאה בייצור התרבות, או בבניית אוטופיה חברתית על הר של גוויות... ההכרה בעובדה שדיקטטורה פרחה הודות לשיתוף פעולה נרחב, כשהיא ניזונה ממגוון של מניעים, החל מאידיאליזם וכלה בפחד, מסבירה יותר את אריכות ימיהן של שתי המערכות ואת הזוועות שהן חוללו. שתיהן היו משטרים בעלי תמיכה עממית רחבה, כמו גם יצירת קורבנוּת בכוונת מכוון. אלה היו מערכות שבתוך פרק זמן קצר ביותר שינו את הערכים ואת השאיפות החברתיות של אוכלוסיותיהן. שתיהן היו מערכות מהפכניות אשר שחררו אנרגיות חברתיות עצומות ואלימות נוראה.
"היחסים בין שליט לנשלטים היו מורכבים ורב-ממדיים, ומבוססים לא רק על-כניעה או טרור. עכשיו אין ספק שכל דיקטטורה הייתה תלויה באישור או בשיתוף פעולה של רוב העם שהיא שלטה בו, וכי הן שרדו לא רק מכוח הפחד שהן הפיחו. כל אחת מהן פיתחה תחושה עזה של לגיטימיות, אשר חלק גדול מן האוכלוסייה חָלק עימן".
מובן שהיו גם הבדלים עצומים בין שתי המדינות, שתי המפלגות, שתי האידיאולוגיות וגם שני הרודנים הרצחניים ביותר בתולדות המין האנושי. לענייננו, כאשר עסקינן בלקחים ההיסטוריים, החשוב ביותר הוא שהיטלר החליט – לאחר הפוטש הכושל של בית הבירה במינכן בנובמבר 1923, שהוא יעלה לשלטון בדרך דמוקרטית. כן, עם לא מעט אלימות ברחובות. כן, עם כמויות אדירות של הסתה ושנאה. אבל בהחלט דרך הקלפיות – וזה בדיוק מה שהוא עשה.

בין הבחירות לשריפת הרייכסטאג
הרייכסטאג בלהבות. תירוץ לבטל את ההגנות החוקתיות

לאורך רוב תשע השנים שבין בית הבירה לבין לשכת הקנצלר, נראה היה שמדובר בהזיה מוחלטת. ראו נא את הישגיהם של הנאצים בבחירות לרייכסטאג: 6.5% במאי 1924, ירידה ל-3% בדצמבר 1924, שפל של 2.8% במאי 1928. אלא שאז בא המשבר הכלכלי והנאצים המריאו ל-18.3% בספטמבר 1930 ולשיא של 37.4% ביולי 1932. אבל הם ירדו ל-33.1% בנובמבר 1933, ואפילו במרס 1933 – חודשיים לאחר העלייה לשלטון וכאשר הרודנות כבר יצאה לדרך – לא השיגו רוב מוחלט אלא 43.9% מהקולות.
כל עוד היו בגרמניה בחירות חופשיות, רוב העם דחה את הנאצים ואת מנהיגם. בבחירות לנשיאות במרס 1932 היה היטלר אחד מארבעת המועמדים וקיבל 30%; בסיבוב החוזר, חודשיים לאחר מכן, היו שלושה מועמדים והיטלר קיבל 37%. כאשר הוקמה ממשלתו, היום לפני 90 שנה, הנאצים היו בה מיעוט זניח. הם היו שלושה בלבד מבין 11 שרים: היטלר, הרמן גרינג כשר בלי תיק, וילהלם פריק כשר הפנים (הממונה גם על המשטרה). פרנץ פון-פאפן ממפלגת המרכז, שהיה קנצלר בשנה הקודמת, היה כעת סגנו של היטלר. ארבעה שרים היו עצמאיים ובהם בשלושת תיקי המפתח – ההגנה, האוצר והחוץ. עוד שניים היו אנשי המפלגה הלאומנית, ואחד – ממפלגת "קובעי הפלדה" של ותיקי מלחמת העולם השנייה. פון-הינדנבורג, הפילדמרשל גיבור המלחמה, תיעב את הרב"ט האוסטרי ואמר שאולי ימנה אותו לכל היותר לשר הדואר. פון-פאפן היה משוכנע שהוא ועמיתיו המתונים ירסנו בקלות את הנאצים חמומי המוח.
אז כיצד קרה בדיוק ההפך? כיצד הצליחו הנאצים – שוב, תוך שימוש במערכת הדמוקרטית – ליצור את הרודנות שלהם? ראשית, האופוזיציה הייתה מפולגת קשות. כפי שכבר נאמר, החשש מפני הקומוניסטים היה עצום והם לא נתפסו כשותפים לגיטימיים לממשלה כלשהי. מפלגות מימין היו מוכנות לשבת רק עם הנאצים ולא עם המרכז ובוודאי שלא עם הסוציאל-דמוקרטים – ואותו מצב שרר גם מן הכיוון ההפוך. דומה שמלבד הנאצים, איש לא רצה באמת לשלוט בגרמניה ולקבל את האחריות על שלל צרותיה, ודאי שלא באווירת האלימות שיצרו הכנופיות הנאציות הרצחניות.
שנית, ב-27 בפברואר 1933 עלה הרייכסטאג בלהבות. מי שרף אותו – זה שנוי במחלוקת עזה בין ההיסטוריונים. בבניין נתפס צעיר הולנדי קומוניסטי ומעורער בנפשו, מרינוס ון-דר-לובה, והראיות הובילו אליו. יש גם ראיות המלמדות על כך שהנאצים עמדו מאחורי ההצתה. ייתכן גם שהיה זה צירוף מקרים מדהים אבל אמיתי. מכל מקום, היטלר ניצל את האירוע לטובתו במהירות הבזק והכריז בו במקום שמדובר בנסיון הפיכה קומוניסטי, אותו יש לבלום בכל מחיר.
למחרת שכנע היטלר את פון-הינדנבורג לחתום על "צו להגנת העם והמדינה", אשר ביטל שבעה פרקים בחוקה שהבטיחו את זכויות היסוד. בנימוק של "הגנה מפני מעשי אלימות של הקומוניסטים המסכנים את המדינה", הצו קבע שמעתה ניתן להגביל – גם מעבר למגבלות שקבע החוק – את חופש הפרט, חופש הביטוי, חופש העיתונות, חופש ההתכנסות וההתאגדות והגנת הפרטיות. העדרה של דמוקרטיה מושרשת וההרגל של עקיפת הפרלמנט, הובילו במישרין לכך שצו זה התקבל כמעט בטבעיות.

תאריך:  30/01/2023   |   עודכן:  30/01/2023
+הלקחים: כך דמוקרטיה צריכה להגן על עצמה
11:34 30/01/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הקפדה מוחלטת על ערכי יסוד, שמירה על מערכת משפט עצמאית, התערבות של העולם נגד דיכוי והבעת מחאה מיד כאשר השלטון מתחיל לרדוף את מתנגדיו

החלפת דגלי גרמניה בדגל הנאצי / British Pathe
"דר-שטירמר". אנטישמיות מהרגע הראשון [צילום: AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כל דמוקרטיה חייבת להישמר מהרס עצמי
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
שטפון מוסרי זה דבר מסוכן
באום  |  30/01/23 08:14
2
בשתי מילים השליטה בתקשורת
חגי  |  30/01/23 09:38
3
מסתבר שיש עוד ,מתחת למרתף,
קובגר  |  30/01/23 09:40
4
שימוש לרעהבמקלדת
יש  |  30/01/23 10:28
5
הפכת אותנו להיטלריסטים? תתביש
אבי  |  30/01/23 10:29
6
עוד גאון עם שלט: זהירות היטלר
דרור בשער  |  30/01/23 11:04
7
דמגוגיה זולה  ל"ת
לא כל האמצעים כשר  |  30/01/23 11:09
8
הרפורמה המוצעת - בדיוק הפתרון
משפטן בכיר  |  30/01/23 11:31
9
מילים כדרבנות ! ל"ת
רואה נכוחה  |  31/01/23 11:32
10
פובליציסט בעיני עצמו
תמר ארנברג  |  31/01/23 16:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
מחלקה ראשונה
ערב עיון לרגל צאתו לאור של הספר "זיכרון ומשפט: שופטי בית המשפט העליון כותבים על השואה" (כ"ו בטבת תשפ"ג, 19 בינואר 2023) בשעה 16:30 באולם ההרצאות ע"ש אדמונד י. ספרא, בית הספר הבין-לאומי להוראת השואה יד ושם, הר הזיכרון, ירושלים
עידן יוסף
סקר המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית עולמית: אחד מכל ארבעה חווה חוויה אנטישמית בחו"ל, 36% נמנעו מנסיעות לחו"ל    למעלה מרבע (27%) מהטסים לחו"ל ציינו חוו חוויות אנטישמיות בעת ביקורם בחו"ל
איתמר לוין
אתרים רשמיים בבירה סופיה מתעלמים כמעט לחלוטין מרצח 12,000 יהודים באיזורים שסופחו למדינה, ומציגים בצורה מוטה ומטעה את חלקו של המלך בוריס באירועים    במקביל בולגריה מרחיבה את הדיבור על הסבל שהיה מנת חלקה ו"שוכחת" לציין שהייתה בצד הנאצי
אסתר חיות
דברים בערב השקת הספר "זיכרון ומשפט - שופטי בית המשפט העליון כותבים על השואה". יד ושם, כ"ו טבת תשפ"ג - 19 בינואר 2023
צבי גיל
השואה לא זו בלבד שהיא עצמה הפכה לסוגיה פוליטית תוך זילותה, אף הטיפול בניצולייה הוא כמו בכדור פוליטי - מכדררים אותו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il