X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
12,000 איש פוטרו בדוא"ל [צילום: מארק לניהאן, AP]
פיטורי דוא"ל הם בלתי-אנושיים ופוגעים בחברה עצמה
מומחית הניהול אליזבת ספירס יוצאת בניו-יורק טיימס נגד המגמה הגוברת בענף ההיי-טק ומחוצה לו לדעת ספירס, יחס אנושי למפוטרים לא יסכן את החברה כפי שנטען, אלא בדיוק להפך

אלפאבית, חברת-האם של גוגל, מפטרת 12,000 עובדים (6% מכלל עובדיה); חלקם עבדו בשירותיה עשרות שנים. המפוטרים קיבלו את ההודעות בתיבת הדואר הנכנס – מה שהופך להיות תופעה נפוצה מדי, מתריעה מומחית הניהול אליזבת ספירס במאמר בניו-יורק טיימס. בשנים האחרונות פוטרו בהודעות דוא"ל רבבות עובדים בחברות טכנולוגיה ובהן טוויטר, אמזון ומטא – ולא רק בחברות כאלו.
הנימוק של החברות הוא שזוהי דרך יעילה יותר לפטר עובדים ושמסירת הודעות אישיות היא מסובכת מדי – ואף מסוכנת, כי עובדים מפוטרים עלולים לחבל בחברה. ההודעות הללו נשלחות לעיתים לדוא"ל הפרטי של העובדים ולא לדוא"ל הארגוני; עד שהם מגיעים אליהן, כבר חוסמים אותם בכל הפלטפורמות של המעסיק.
כבעלת ניסיון בניהול משאבי אנוש במשך למעלה מ-20 שנה, כותבת ספירס, היא סבורה שהדרך הזאת איננה רק אכזרית אלא גם מיותרת. הגיוני לחסום גישה למערכות החברה, אבל מסירת ההודעה ללא מגע אנושי משרתת מטרה אחת בלבד: לאפשר למנהלים לחמוק מחוסר הנעימות. זה מבטיח להם שלא יצטרכו להתייצב מול ההלם והקריסה של מי שמאבדים את מטה לחמם. הם גם לא יצטרכו לספוג מן המפוטרים ביקורת על אופן ניהולם שהביא את החברה עד הלום.
מבחינה משפטית, יש לחברות דרכים רבות לפעול נגד עובדים מפוטרים שגנבו מהן מידע או חיבלו במערכותיהן; ואילו עובד המחפש משרה חדשה לא ימהר לבצע עבירה פלילית, ולא משנה כמה הוא כועס. אבל בכל מקרה, חששות שכאלה אינם מצדיקים התייחסות לעובדים כאילו אין הם בני אדם. יש הטוענים שאין דרך אחרת לתאם פיטורים בהיקף נרחב – אבל זה תירוץ חלול, סבורה ספירס. אין שום חוק הקובע שכל הפיטורים צריכים להיעשות בבת אחת, ואם מנהלים יכולים לתקשר עם כל עובדיהם יחדיו – אפשר לעשות זאת גם בפיטורים.
ספירס מספרת, שלאורך השנים היא הדריכה מנהלים כיצד לפטר תוך שמירת כבודו של המפוטר: תסתכלו להם בעיניים, תענו על שאלות, תפגינו אהדה, תתייחסו אליהם כפי שהייתם רוצים שיתייחסו אליכם. דרישת המינימום לכל זה היא שיחה אנושית; זה יותר קשה מאשר לשלוח מיילים המוניים, אבל זוהי הפגנת כבוד. כאשר מדובר בעובדים המפוטרים רק מטעמי התייעלות, לשיחה כזאת יש יתרון גם מבחינת המעסיק: הוא מותיר רושם חיובי העובר מפה לאוזן – מסר חשוב כאשר שוק העבודה לחוץ. לעומת זאת, אכזריות של חברה מותירה כתם מאריך ימים על המוניטין שלה.
ההיבט החמור ביותר של פיטורי דוא"ל הוא הפער בין מה שחברות מצפות מעובדיהן לבין יחסן כלפיהם. עובדים תמיד נדרשים לעשות את המירב, לעיתים – שעות מטורפות בשכר נמוך, או הקרבת החיים הפרטיים. הציפייה שעובד יתן הודעה מוקדמת של לפחות שבועיים ויסייע בחפיפה, יוצאת מן ההנחה שהעובד חייב למעסיקו יותר מאשר רק את עבודתו: יציבות, המשכיות, אפילו הכרת תודה. פיטורי דוא"ל הם בדיוק ההפך מכך – ומצד המעסיק.
ספירס מזכירה, כי שיעור התמיכה הציבורית בארה"ב באיגודים המקצועיים הוא יציב ועומד על 71%. דה-הומניזציה שכזה של עובדים מגביר את המגמה. מה שפעם נחשב לבלתי אפשרי, הופך למציאות: גם עובדים בחברות ההיי-טק הגדולות מתארגנים. יחס לעובדים כאילו הם כלים חד-פעמיים, עלול לסכן את האינטרסים של החברה עצמה. עובדים שהיחס אליהם מחפיר יודעים מהו ערכם האמיתי – גם אם מנהליהם מתעקשים להוכיח שהם אינם יודעים.

תאריך:  01/02/23   |   עודכן:  01/02/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פיטורי דוא"ל הם בלתי-אנושיים ופוגעים בחברה עצמה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הסוציולוג אנדי פנג מצביע בניו-יורק טיימס על היתרונות הנובעים לעולם, לאנושות ואפילו לאדם הבודד מן הירידה הצפויה במספר התושבים בכדור-הארץ
איתמר לוין
אקונומיסט סוקר בהרחבה את הערוץ האפור בו משתמשת רוסיה: סוחרי נפט חדשים ובלתי מוכרים, מיכליות מיושנות, מימון ממקורות עלומים וביטוח חלקי    במקרה של תאונה, המחיר יהיה כבד במיוחד
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מצביע על שורה של גורמים לחשדנות כלפי הנתונים המשופרים ומציע פתרונות: יותר גיוון בחדרי החדשות, יותר התמחות בנושאים שמעבר לכלכלה, פחות חששות מפני מתקפות
איתמר לוין
אקונומיסט סוקר את הדוח החריף של חברת ההשקעות הקטנה הינדנבורג, הטוענת שהאימפריה של אדאני היא "ההונאה הגדולה ביותר בהיסטוריה התאגידית", את תגובת הקבוצה ואת ההשלכות בשווקים
איתמר לוין
הטמפרטורות ירדו עד ל-34 מעלות מתחת לאפס, המשטר נתון תחת עיצומים כבדים והרחקת נשים ממקומות עבודה חיוניים מחמירה עוד יותר את המצב - מדווח וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il