X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
[צילום: פלאש 90]
איך מביאים צעירים לפריפריה
זכאים רבים מוצאים את עצמם בפני דילמה האם ברצונם לגור בשכונה שהינה "מזדקנת", בה לא ימצאו שפה משותפת עם התושבים הוותיקים, שלא לדבר על הצרכים של ילדיהם שירצו להתרועע עם ילדים בגילם

זווית שעד כה מקבלי ההחלטות לא נתנו מספיק את הדעת ומומלצת לממשלת ישראל הנכנסת, הינה השימוש בהתחדשות עירונית ככלי בדוק להצערת התושבים בשכונות ותיקות, קל וחומר באלה הממוקמות בערי הלווין המרוחקות יחסית לתל אביב ובערי פריפריה.
מתברר כי אחד המוקשים הגדולים בהחלטה של זוגות צעירים לעקור ממרכז הארץ לעבר הפריפריה, או לכל הפחות למעגל החיצון של ערי הלווין, הינו לאו-דווקא המרחק ממקום העבודה וההורים, כפי שמקובל לחשוב, וגם לא מיתוג אותה עיר.
אדרבה, זכאים רבים מוצאים את עצמם בפני דילמה האם ברצונם לגור בשכונה שהינה "מזדקנת", בה לא ימצאו שפה משותפת עם התושבים הוותיקים, שלא לדבר על הצרכים של ילדיהם שירצו להתרועע עם ילדים בגילם.
קורה לא אחת שמתחם כזה או אחר באחת מערי הלווין המרוחקות או בפריפריה עובר התחדשות עירונית, אולם בפועל מהווה "אי בודד" הממשיך להיות מוקף בשיכונים ותיקים, כך שגם לאחר ההתחדשות העירונית, מוצאים את עצמם הדיירים החדשים בבחינת מיעוט קטן. כאן, לטעמי, מגיע תפקידם של מקבלי ההחלטות לקדם במשולב "מקבצים" של שיכונים ותיקים שיהיו יעד להתחדשות ויצרו בפועל שכונה או רובע חדש שעיקר התושבים בו יהיו צעירים.
יעד זה לא יושג בשום אופן מעצמו, זאת משום שכולנו יודעים עד כמה מורכב ועד כמה לא כדאי כלכלית ליזמים לקדם התחדשות עירונית בערי הלווין המרוחקות, שלא לדבר על הפריפריה. מצב זה גרם לכך שבדרך כלל בוצעו הפרויקטים טיפין, טיפין, זאת כמובן בניגוד גמור לערי "מדינת תל אביב" שם הכדאיות גבוהה הרבה יותר.
על-מנת לשנות את המצב ולהתניע מקבצים משמעותיים של התחדשות עירונית בערים המרוחקות מגוש-דן, על מקבלי ההחלטות, ובראש וראשונה משרדי ממשלה, להכניס את היד עמוק לכיס ולהפוך את הפרויקטים הללו כדאיים כלכלית. לדעתי תהיה זו השקעה כדאית מאין כמותה, זאת משום שדווקא בערים אלה קיימת עתודה משמעותית ביותר להתחדשות עירונית, עד כדי מאות אלפי יחידות דיור, מה שיעניק במהלך העשור הקרוב את ההיצע הנדרש לשוק הדיור.
אולם, וזה אולם גדול, ההישג האמיתי של המהלך הזה יהיה הבאת אוכלוסייה צעירה וחזקה גם לפריפריה. אין זה סוד, למשל, שכיום זוגות צעירים רבים נמנעים לגשת להגרלות דיור מוזל בפריפריה או לחלופין מחליטים לא להתגורר בדיעבד, זאת משום שבפועל ליבת הערים עם השיכונים הוותיקים עומדים ברובם הגדול על תילם.
שינוי במצב הזה יצור בדיעבד הרבה יותר אינטגרציה בין ליבת הערים עם השיכונים הוותיקים שישנו את דמותם לבלי היכר, עם השכונות החדשות ההולכות ונבנות סביבן. כלומר, תהיה כאן תועלת כפולה ומכופלת בהשקעה באותם מקבצי שיכונים ותיקים. כולם ירוויחו מכך. גם הזוגות הצעירים, גם הקבלנים, גם הערים שישנו את תדמיתן ואת תמהיל האוכלוסייה בהן, אבל בראש וראשונה הרווח יהיה של שוק הדיור כולו ושל מדינת ישראל. חומר למחשבה לממשלה החדשה.

הכותבת היא ממתגת ערים ונדל"ן.
תאריך:  30/01/2023   |   עודכן:  30/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
הרש"פ הודיעה על הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל אך ישראל יכולה לשמור על ביטחונה היטב גם ללא סיוע הרש"פ. השב"כ הישראלי עושה עבודה מצויינת וסומך על עצמו בלבד, הפסקת התיאום הביטחוני תדרדר את המצב בשטח ותפגע קשות בשלטון הרש"פ
איתן קלינסקי
אנחנו קוראים בשיר עדות מכאיבה מאוד של פשע מלחמה, כשנתן אלתרמן כותב על חייל צה"ל האומר לעצמו: "אנסה המקלע... ונסה", ואחרי הניסיון של המקלע על ערבי זקן - "הליט הזקן את פניו בידיו... ודמו את הכתל כסה"
יוסף אליעז
אחרי שמפלגת ש"ס צברה כוח בדרכים שונות בחרו מנהיגיה, ואריה דרעי בראשם, לרכב שוב על השד העדתי    רוכב אמן אחר על אותו שד הוא דוד אמסלם שטען כי מפלגת הליכוד היא מפלג של יוצאי עדות המזרח
מיכאל מירו
חשוב שאזרחי מדינת ישראל יבינו ששידור ציבורי הוא חלק בלתי נפרד מביסוסה של דמוקרטיה    שידור ציבורי הוא העיניים והאזניים האזרחיות
עדי דקל
הסיפורים שזורים זה בזה, כמו מדברים זה את זה ואחד עם השני    כמו בספרה הראשון, גם כאן הטכנולוגיה היא ממד מרכזי בכל אחד מהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il