X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מכונית חשמלית תוצרת פורד [צילום: וילפרדו לי, AP]
שני טריליון דולר אשר ישנו את ארה"ב
אקונומיסט מנתח את תוכניות הענק של ממשל ביידן בתחומי התשתיות והאקלים, ומגיע למסקנה ששלושה דברים חשובים צריכים לקרות כדי שהן יתממשו

התיישב מאחורי ההגה במכונית חשמלית שיוצרה בדטרויט וסע דרומה. אתה מגיע לאוהיו, בה יוצרה הסוללה שתחת רגליך, כמו גם המוליכים-למחצה המשנים את המהירות – במפעל חדש שהפנטגון הוא בין לקוחותיו הגדולים ביותר. טען מחדש בחשמל המגיע מאחד הכורים החשמליים החדשים של מערב וירג'יניה. בהמשך תגיע לחוות הרוח האין-סופיות של קנזס, השדות הסולאריים רחבי הידיים של אוקלהומה ותסיים את מסעך בתחנת הכוח המימנית שבמפרץ מקסיקו.
כך תיראה ארה"ב בשנת 2033 אם ממשל ביידן יקבל את מבוקשו, מתאר אקונומיסט. בשנתיים האחרונות אישר הקונגרס שלושה חוקים בהיקף כולל של 2 טריליון דולר, אשר ישנו את פני המשק האמריקני. הרעיון הוא, שבדחיפה ממשלתית ארה"ב תחדש את התעשיה שלה, תגביר את הביטחון הלאומי, תחייה מקומות שנותרו מאחור, תקדם את עובדי הצווארון הכחול ותוריד בצורה חדה את פליטת גזי החממה. זוהי המדיניות הגדולה ביותר מסוגה מזה עשרות שנים.
זהו גם הימור פוליטי אדיר מצידו של ג'ו ביידן. הוא פועל בחזיתות כה רבות משום שאין לו ברירה. הדרך היחידה להשיג רוב בקונגרס הייתה לשלב בין השאיפה של הדמוקרטים לפעול בתחום האקלים לבין החששות של הניצים מפני סין והצורך לקדם את האיזורים הנחשלים בלב ארה"ב. כל אחד מאלו בפני עצמו הוא נכון, אבל הצורך לחברם יחדיו הוביל לפשרות. היעדים לעיתים סותרים, הפרוטקציוניזם יקומם בעלות ברית והסובסידיות ייצרו חוסר יעילות – צופה אקונומיסט.
ראו את הסכומים. חוק התשתיות מקציב 1.2 טריליון דולר במשך עשר שנים לכבישים, גשרים וכבלים לאנרגיה ירוקה. חוק המוליכים-למחצה כולל 280 מיליארד דולר לענף זה. חבילת האקלים מעניקה סובסידיות של 400 מיליארד דולר במשך עשר שנים לטכנולוגיה ירוקה; המספר בפועל עשוי להיות כפול. ויש גם חוקים: סוללות לרכב חשמלי חייבות להיות מיוצרות בצפון אמריקה, ייבוא וייצוא של טכנולוגיה יוגבל מסיבות של ביטחון לאומי.
תוכנית ענק ובעלת מטרות כה רבות, לא סתם מצליחה או נכשלת. השלכותיה במלואן עשויות להתברר רק בעוד שנים רבות. אבל מותר לשאול האם הממשל מסוגל לבצע כזו סדרה שאפתנית של פרויקטים. למשל: בשל העדיפות שניתנת לשימור הטבע, נדרשות למעלה מעשר שנים לקבלת האישורים לחיבור תחנת כוח במדינת וויומינג לרשת החשמל של קליפורניה. כמה מן היעדים סותרים זה את זה: אין ספק שהדרישה לתוצרת ארה"ב תהיה טובה לחלק מן העובדים, אבל היא עלולה לייקר מוצרים ירוקים; ואובדן השוק האמריקני יפגע ביחסיה של ארה"ב עם בעלות בריתה ובביטחון הלאומי שלה. אומנם רובוטים מאכלסים את פסי הייצור, אבל ארה"ב עלולה להתקשות למצוא אפילו את המספר הנמוך יחסית של עובדים הנחוצים למימון התוכניות: האבטלה היא בשיעור של 3.5% בלבד וקיימות מגבלות על ההגירה, מה שעלול להוביל לעליות שכר ולייקור נוסף של הפרויקטים הירוקים.

אי-אפשר לעשות הכל ביחד
תחנת כוח גרעינית, ג'ורג'יה [צילום: ג'ון בייזמור, AP]

הממשל אומר כי אם ארה"ב תצליח לפתח טכנולוגיות חדשות, לבנות שרשרות אספקה התלויות פחות בסין ולהוריד את מחירי האנרגיה הירוקה – כולם ייצאו נשכרים. לארה"ב יש יתרונות משמעותיים: שוק פנימי עשיר, שטחים נרחבים לאנרגיות הרוח והשמש, צנרת להולכת מימן, מוקדים אקדמיים ופיננסיים ליזמות ירוקה. היא כבר מושכת השקעות זרות לפרויקטים המתוכננים והתוכנית נהנית ממידה מסוימת של קונצנזוס פוליטי.
לדעת אקונומיסט, שלושה דברים צריכים להתרחש כדי שהתוכנית תממש את הכוונות הטובות שמאחוריה. האחד: המאמץ לקדם את התעשיה המקומית צריך להיות מלווה בתוכנית ממשית של דיפלומטיית סחר. כדי לבנות גוש שיתמוך במעבר זול יותר לחיים ירוקים, יש להעניק ליצרנים זרים גישה לסובסידיות האמריקניות. השני: את הסובסידיות יש לכוון לטכנולוגיות שעדיין אינן מסחריות, כגון סוג חדש של כורים גרעיניים ואמצעים ללכידת פחמן; הפנייתן לייצור קולטי שמש שניתן לייצר בזול במקומות אחרים תהיה בזבוז. השלישי: רפורמה בחוקי התכנון והבנייה, אולי באמצעות חוק פדרלי כולל.
תוכניתו של ביידן תשנה את ארה"ב מן היסוד – לטוב או לרע. ייתכן שהיא תצליח להתמודד עם סין הסמכותנית, תרחיק את הבוחרים מאימוץ מדיניות קיצונית והרסנית, ותמנע את התממשות התחזיות הקודרות ביותר לגבי שינויי האקלים. אבל שלא יהיו אשליות: מטופש להאמין שהדרך להתמודד עם שלוש הבעיות האלו יחדיו עדיפה על פני התמודדות עם כל אחת בנפרד.

תאריך:  05/02/23   |   עודכן:  05/02/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שני טריליון דולר אשר ישנו את ארה"ב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משבר האקלים
עידן יוסף
השרה להגנת הסביבה תגיש הצעת חוק אקלים למשרדי הממשלה הרלוונטיים לצורך חקיקה    הצעת החוק שואפת להפחית את פליטת גזי החממה בחצי בהשוואה ל-2015 עד 2030 ולבסס משק מאופס פליטות נטו עד 2050    תוקם ועדת שרים לענייני אקלים
עידן יוסף
דוח המבקר משנת 2021 בנושא היערכות הממשלה למשבר האקלים נדון בוועדה לביקורת המדינה    יו"ר הוועדה הדגיש את החשיבות של קידום חוק אקלים ויצירת משרד או רשות לתיאום פעולות בנושא - "אם מס הפחמן לא יקודם, ננסה לקדם את זה כחוק של הוועדה עצמה"    המשרד להגנת הסביבה: ההיערכות - בראש סדר העדיפות, כולל חוק אקלים ותמחור פחמן    האוצר תומך במעבר לאנרגיות מתחדשות
עידן יוסף
מבקר המדינה התייחס לעובדה שהמדינה מעודדת שימוש ברכב פרטי של עובדי המגזר הציבורי בזמן שהיא משקיעה בסלילת נת"צים    התריע: "פיצול הטיפול הממשלתי באקלים בין עשרות משרדי ממשלה מוביל לחסמים ולריבוי קונפליקטים"    הודיע: "לקראת ועידת האקלים באבו דאבי אפרסם דוח אקלים נוסף"    קרא לממשלה: "למנוע שימוש בכספי קרן הניקיון למטרות אחרות"
איתמר לוין
מזג האוויר החריג מוביל לפחות חימום, מאגרי הגז מלאים והמחירים יורדים    אקונומיסט אומר שצריך להתכונן גם לחודשים הבאים
איתמר לוין
אומרת שהמלחמה באוקראינה הפכה את המעבר לאנרגיה נקייה לעדיפות ראשונה במעלה    מדגישה את הצורך בהסברה ממשלתית ובגיוס התושבים לשימוש מיטבי באנרגיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il