X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
להכנס פנימה [צילום: משה ניסנבוים]
שלמות הקבלה והמסורה
"היה נכון שיכתוב בתחלת ספר בראשית 'וידבר אלוהים אל משה את כל הדברים האלה לאמר' אבל היה הענין להכתב סתם מפני שלא כתב משה רבינו התורה כמדבר בעד עצמו כנביאים שמזכירים עצמם, כמו שנאמר ביחזקאל תמיד 'ויהי דבר ה' אלי בן אדם'

פרק ראשון - תורה שבכתב ותורה שבעל-פה
משה רבינו ע"ה קיבל בנבואה באספקלריא המאירה, את כל התורה כולה - שבכתב ושבעל-פה - מהקב"ה בהר סיני. כפי שכותב הרמב"ן בהקדמתו לפירוש התורה:
"היה נכון שיכתוב בתחלת ספר בראשית 'וידבר אלוהים אל משה את כל הדברים האלה לאמר'. אבל היה הענין להכתב סתם מפני שלא כתב משה רבינו התורה כמדבר בעד עצמו כנביאים שמזכירים עצמם, כמו שנאמר ביחזקאל תמיד 'ויהי דבר ה' אלי בן אדם'. וכמו שנאמר בירמיה 'ויהי דבר ה' אלי לאמר'. אבל משה רבינו כתב תולדות כל הדורות הראשונים ויחוס עצמו ותולדותיו ומקריו כשלישי המדבר. ולכן יאמר 'וידבר אלוהים אל משה ויאמר אליו' כמדבר בעד שנים אחרים, ומפני שהענין כן, לא נזכר 'משה' בתורה עד שנולד, ונזכר כאילו אחר מספר עליו [...] והטעם לכתיבת התורה בלשון זה, מפני שקדמה לבריאת העולם, אין צריך לומר ללידתו של משה רבינו כמו שבא לנו בקבלה שהייתה כתובה באש שחורה על גבי אש לבנה. הנה משה כסופר המעתיק מספר קדמון וכותב, ולכן כתב סתם, אבל זה אמת וברור הוא שכל התורה מתחילת ספר בראשית עד 'לעיני כל ישראל' נאמרה מפיו של הקדוש ברוך הוא לאזניו של משה, כענין שאמר להלן (ירמיה ל"ו) 'מפיו יקרא אלי את כל הדברים האלה ואני כותב' ".
הגמרא במסכת גיטין (ס:) אומרת:
"דרש רבי יהודה בר נחמני מתורגמניה דרבי שמעון בן לקיש כתיב 'כתוב לך את הדברים האלה' וכתיב 'כי ע"פ הדברים האלה', הא כיצד, דברים שבכתב אי-אתה רשאי לאומרן על פה, דברים שבעל פה אי-אתה רשאי לאומרן בכתב, דבי רבי ישמעאל תנא 'אלה' אלה אתה כותב, ואי אתה כותב הלכות. א"ר יוחנן: לא כרת הקדוש ברוך הוא ברית עם ישראל אלא בשביל דברים שבעל פה, שנאמר: 'כי על-פי הדברים האלה כרתי אתך ברית ואת ישראל' ".
אנחנו למדים מהגמרא שיש ל'מסורה' של התורה אשר נמסרה מהקב"ה למשה רבינו על הר סיני שני היבטים: האחד, התורה הכתובה, שתיקרא להלן "תורה שבכתב". והשני, החוקים שבעל פה אשר משה רבינו קיבל ישירות מהקב"ה על הר סיני, מה שיקרא להלן - "תורה שבעל-פה". לחלק מהתורה דין "תורה שבכתב" ולחלק דין "תורה שבעל-פה", ומה שדינו תורה שבכתב אי-אפשר לאומרו ע"פ, ומה שדינו תורה שבעל-פה אי-אפשר לאמרו בכתב.
בגמרא במסכת ברכות (ה.) כתוב:
"ואמר רבי לוי בר חמא אמר רבי שמעון בן לקיש: מאי דכתיב 'ואתנה לך את לחת האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם', לוחות - אלו עשרת הדברות, תורה - זה מקרא, והמצוה - זו משנה, אשר כתבתי - אלו נביאים וכתובים, להורותם - זה גמרא; מלמד שכולם נתנו למשה מסיני".
תורה, זו תורה שבכתב, ומצוה זה פירושה. וציוונו לעשות התורה על-פי המצוה. ומצוה זו היא הנקראת תורה שבעל-פה, והגמרא היא סברת טעמי המשניות שממנו יוצאה הוראה .
כפי שכותב הרמב"ם בהקדמה ליד החזקה:
"כל המצות שניתנו לו למשה בסיני בפירושן ניתנו. שנאמר 'ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה'. תורה זו תורה שבכתב. והמצוה זו פירושה. וצונו לעשות התורה על-פי המצוה. ומצוה זו היא הנקראת תורה שבעל פה. כל התורה כתבה משה רבינו קודם שימות בכתב ידו. ונתן ספר לכל שבט ושבט וספר אחד נתנהו בארון לעד. שנאמר 'לקוח את ספר התורה הזה ושמתם אותו' וגו'. והמצוה שהיא פירוש התורה לא כתבה אלא צוה בה לזקנים וליהושע ולשאר כל ישראל. שנאמר 'את כל הדבר אשר אנכי מצוה אתכם אותו תשמרו לעשות' וגו'. ומפני זה נקראת תורה שבעל פה. אף על-פי שלא נכתבה תורה שבעל פה למדה משה רבינו כולה בבית דינו לשבעים זקנים. ואלעזר ופנחס ויהושע שלשתן קבלו ממשה. וליהושע שהוא תלמידו של משה רבינו מסר תורה שבעל פה וצוהו עליה. וכן יהושע כל ימי חייו למד על פה. וזקנים רבים קבלו מיהושע".
כל מה שבכלל תורה שבכתב ושבעל-פה ניתן למשה רבינו ע"ה בסיני, יחדיו ניתנה למשה מערכת מאוחדת, תורה אחת מן השמיים.
התורה הקדושה הינה מערכת אחת, תורה אחת, אלא שיש חילוק באופני המסירה של חלקי התורה, חלוקה זו הינה האופן המושלם בו ניתן למסור את התורה האלוקית, והיא המבטיחה את שלימות מסירתה מדור לדור ואת היכולת של בני ישראל ללמדה ולקיים את מצוותיה.

סייג לתורה
ספר זה הוא בבחינת שער למבקש להיכנס פנימה אל החדר המואר של שלשלת הקבלה והמסורה
▪  ▪  ▪

הספר "שלמות הקבלה והמסורה", חלק ראשון בסדרת "שערים לעיקרי האמונה", והוא מבקש לבאר את עיקר האמונה בתורה מן השמיים על-פי דברי חז"ל ורבותינו הראשונים והאחרונים. כל בן תורה, מחנך ומבקש ה' ימצא בספר את מבוקשו. הספר נכתב בהכוונת רבנים והוא מבוסס אך ורק על אדני דברי רבותינו הקדושים.
מן ההקדמה
"ספר זה הוא בבחינת שער למבקש להיכנס פנימה אל החדר המואר של שלשלת הקבלה והמסורה, ויבוררו בו, גם אם בבחינת בירור ראשוני, שאלות רבות. בחלקי התורה, אופני מסירתם, דרכי לימודה, כיצד פירשוה חז"ל ובאיזה דרכים למדוה, תוקף האמונה מכוח המסורה הנאמנה ועוד שאלות הנוגעות לקבלה ולמסורה של התורה שבכתב ושבע"פ.
הקורא הנבון ישכיל ויידע כי "משה קבל תורה מסיני ומסרה ליהושע..." דור מוסר ודור מקבל, עד דורנו אנו. כפי שכותב הראב"ד בפתיחה לספר הקבלה שלו: "כי כל דברי רבותינו ז"ל חכמי המשנה והתלמוד כולם מקובלים, חכם גדול וצדיק מפי חכם גדול וצדיק. ראש ישיבה וסייעתו מפי ראש ישיבה וסייעתו מאנשי כנסת הגדולה שקיבלו מהנביאים זכר כולם לברכה. ולעולם חכמי התלמוד וכל שכן חכמי המשנה אפילו דבר קטן לא אמרו מלבם, חוץ מן התקנות שתיקנו בהסכמת כולם כדי לעשות סייג לתורה".

ניתן להשיג את הספר בחנויות הספרים ובאתר מוסד הרב קוק mosadharavkook.com
תאריך:  07/02/2023   |   עודכן:  07/02/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ניסנבוים
העלילה עוסקת בסיפורו של מני שנע בין תמימות של ילד רך לתעוזה של נער הממשיך לצעוד אל החופש גם כשרגליו פצועות וכואבות
משה ניסנבוים
"רציתם פעם לדעת מה קורה בעולמם הסודי של קציני המודיעין? לכן אני מפרסמת כעת את הספר "אשתו של" שכתב ג'ון לי אחרי שראיין אותי במשך שנה וחצי"
משה ניסנבוים
"ניחוח תפוח" הוא ספר שנולד מתוך אוסף מקרים ועובדותיהם בתחום עיסוקו של משרד עורכי דין, שמוזרותם עולה על כל דמיון
אסתר קאפח
"אסתר משלבת בשיריה מגוון רב של נושאים וחושפת בפנינו את הטבע, הדומם, הנוף והגורל באופנים המביעים פילוסופיית חיים, קווי מחשבה והגיגים"
משה ניסנבוים
הסיפורים בספר מעלים שאלות משמעותיות ביותר ביחס לעולמנו כמו מה הזמן שאנחנו מקדישים למחשבה? מה אני רוצה בסיבוב הזה של החיים מעצמי? איך צולחים את המכשולים הרבים שמקשים על התנועה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il