X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טראמפ ומוחמד בריאד, 2017 [צילום: אוון ווצ'י, AP]
טראמפ וקושניר חיבקו את מוחמד והרוויחו
הנשיא וחתנו-יועצו קידמו את יורש העצר הסעודי והגנו עליו אחרי רצח חאשוקג'י - ועכשיו קוצרים פירות עסקיים תחקיר וושינגטון פוסט, חלק ראשון
קושניר קיבל 2 מיליארד דולר ממוחמד
איתמר לוין
לטראמפ וקושניר היו בעיות עסקיות קשות אחרי עזיבת הבית הלבן, אבל יורש העצר הסעודי מיהר לסייע * תחקיר וושינגטון פוסט, חלק שני
לרשימה המלאה

בתחילת 2021, כאשר עזב דונלד טראמפ את הבית הלבן, היו לו ולחתנו, ג'ארד קושניר, בעיות עסקיות חסרות תקדים. ההכנסות בנכסיו של טראמפ צנחו במהלך נשיאותו ואירועי 6 בינואר הפכו את המותג שלו למקצין עוד יותר. קושניר, שמהלכיו העסקיים האחרונים אילצו את משפחתו לגייס סיוע ב-1.2 מיליארד דולר, נשא את צלקות תפקידו כיועץ בכיר לטראמפ. אבל בעל ברית אחד מיהר לסייע: יורש הנסיך הסעודי, מוחמד בן סלמאן – קובע תחקיר נרחב שמפרסם (12.2.23) וושינגטון פוסט.
ב-21.1.21, למחרת עזיבתו את הבית הלבן, הקים קושניר חברה שבחודשים הבאים קיבלה 2 מיליארד דולר מקרן העושר הלאומית של סעודיה, בראשותו של מוחמד. החברה השתמשה בטכניקות מקובלות שאפשרו לה להימנע מלדווח על מקור הכסף – מלמדים מסמכים של רשות ניירות הערך שחושף הפוסט. בשנת 2022 החלו מועדוני הגולף של טראמפ לארח טורנירים של LIV Golf הנהנית מחסות סעודית. חברת-האם של עסקיו, Trump Organization, חתמה על הסכם עם חברת נדל"ן סעודית להקמת מלון טראמפ כחלק ממתחם גולף ב-4 מיליארד דולר בנסיכות עומאן השכנה.
כל זה אירע אחרי שטראמפ וקושניר יצרו קשרים הדוקים עם מוחמד בעודם בבית הלבן, כולל ביקור של טראמפ בסעודיה, הענקת גיבוי באין-ספור משברים בינלאומיים ופגישות חוזרות ונשנות עימו בוושינגטון ובריאד; האחרונה הייתה ביקור של קושניר בבירה הסעודית ערב 6 בינואר. הממשל גם ניקה את מוחמד מאחריות לרצח העיתונאי מתנגד המשטר ג'מאל חאשוקג'י (שהתגורר בארה"ב), למרות ששירותי הביון האמריקניים קבעו שהוא שעמד מאחוריו.
כעת, כאשר טראמפ מתמודד שוב לנשיאות, אומרים מומחים לביטחון לאומי ושני פקידים לשעבר בבית הלבן, כי הם חוששים שטראמפ וקושניר פעלו להרוויח מיחסיהם עם סעודיה. "זו הייתה הזדמנות עסקית ברורה עבורם והם עברו על זה קשה, במיוחד ג'ארד", אומר ג'ון בולטון, שהיה יועצו של טראמפ לביטחון לאומי עד פיטוריו. "מדוע שג'ארד יתעסק במזרח התיכון? הגיוני מאוד להניח שזה היה קשור לעסקיו". קושניר סירב להגיב, מציין הפוסט; פקיד בכיר לשעבר המקורב אליו טען, כי יש דוגמאות רבות לבכירים לשעבר בשירות הציבורי שאחרי פרישתם עשו עסקים עם מי שהכירו בתפקידיהם הקודמים. גם טראמפ ושגרירות סעודיה בוושינגטון סירבו להגיב. נשיאים לשעבר ומי שהיו פקידים בכירים בממשליהם אינם מחויבים לחשוף קשרים עסקיים עם ממשלות זרות, וזאת בניגוד לקציני צבא לשעבר.
יחסי ארה"ב-סעודיה מצויים כיום בנקודה רגישה. ההשקעות הסעודיות בעסקי משפחות טראמפ וקושניר באו במקביל לפרסום דוח של משרד החוץ, אשר הצביע על הפרות משמעותיות של זכויות אדם בממלכה. הנשיא ג'ו ביידן, אשר הפר את הבטחתו לבוא חשבון עם סעודיה בנושא זה, התעמת עימה בפומבי בסתיו שעבר בשל הקיצוץ בתפוקת הנפט שלה. אם טראמפ ייבחר שוב, ספק אם ירצה להתעמת עם ריאד לנוכח קשריו העסקיים איתה.

"תגיד לו שהוא חייב לי"
קושניר ואיוונקה טראמפ בריאד [צילום: אוון ווצ'י, AP]

קושניר יצר קשר ראשון עם מוחמד זמן קצר לאחר נצחונו של טראמפ בבחירות 2016. שניהם היו ענפים צעירים של משפחות רבות עוצמה. קושניר, אז בן 35 וללא ניסיון במדיניות חוץ, הופקד בידי חותנו על השגת שלום במזרח התיכון, מוחמד בן ה-31 לטש את עיניו לכס המלוכה של אביו, כאשר בדרכו עמד מי שהיה אז יורש העצר.
בארבע השנים הבאות יתברר ששניהם יצאו נשכרים עד מאוד מקשריהם. מוחמד זכה באפשרות לרכוש נשק אמריקני רב, להטיל הסגר על קטאר השכנה (למרות שבסיס אמריקני גדול שוכן בה) ולצאת בלא פגע כאשר כלא שורה של בכירים סעודים במלון פאר ושחררם רק תמורת מיליארדי דולרים. טראמפ וקושניר קיבלו את סיועו של מוחמד במלחמה בטרור, כלקוח גדול של תעשיית הנשק וכתומך בהסכמי אברהם בין ישראל למדינות המפרץ.
קושניר מילא את תפקיד המפתח, עם נסיעות תכופות לריאד ושמירה על קשרים קרובים עם מוחמד – למרות חששותיהם של כמה מעמיתיו בבית הלבן. שני פקידים בכירים לשעבר אמרו לפוסט, כי לעיתים קרובות חשו שהם באפילה בנושאים רגישים בהם נטל קושניר את ההובלה. עמיתיו של מוחמד חשו בחוסר נסיונו מיד לאחר הבחירות – מה שלא מנע ממנו להפוך עד מהרה לגורם שניווט את יחסי וושינגטון-ריאד.
במרס 2017 הגיע מוחמד לוושינגטון וסעד צהריים עם טראמפ וקושניר בבית הלבן. שר החוץ דאז, רקס טילרסון, לא השתתף בפגישה, אשר נערכה בניגוד לחוות דעתה של המועצה לביטחון לאומי. באותו חודש ביקש קושניר מטראמפ שביקורו הראשון בחו"ל יהיה בסעודיה, בנימוק שיהיה בכך כדי להזניק את מדיניות הממשל במזרח התיכון באמצעות רתימתו של מוחמד לפריצת דרך ביחסי ישראל-סעודיה. טילרסון התנגד להצעה, קושניר המשיך ללחוץ, טראמפ השיב לו בשלילה נחרצת – אך קושניר התקשר למוחמד וסגר איתו עסקה: הסעודים יגנו את הטרור באזור ויחתמו על הסכמים לרכישת נשק אמריקני שייצרו מקומות עבודה בארה"ב. טראמפ השתכנע והביקור יצא לדרך.
מוחמד מצידו השתמש בביקור כדי לקדם את עצמו בדרך לתפקיד יורש העצר אותו קיבל בהמשך השנה, מציין הפוסט. בסעודה במהלך הביקור סיפר מוחמד לקושניר על תוכניתה של סעודיה להטיל הסגר על קטאר; טילרסון העיד מאוחר יותר בקונגרס שהשיחה הכעיסה אותו משום שלא נועצו בו, אך טראמפ העניק גיבוי למהלך בציוץ בטוויטר.
אחד המבחנים הקשים ביותר ליחסי טראמפ-מוחמד היה רצח חאשוקג'י, אשר דחה את דרישתו של מוחמד להפסיק למתוח ביקורת על המשטר והפך לבעל טור בוושינגטון פוסט. באוקטובר 2018 רצח צוות חיסול סעודי את חאשוקג'י בקונסוליה באיסטנבול. לאחר שטורקיה קבעה שסעודיה אחראית לרצח, שוחח קושניר עם מוחמד על השאלה כיצד להגיב. חודש לאחר מכן מצא ה-CIA, כי מוחמד אישר לרצוח או לחטוף את חאשוקג'י. מוחמד אומנם הכחיש, אך מאמציו מרובי השנים לעלות לשלטון עמדו בסכנה חמורה.
אבל, כפי שאמר טראמפ מאוחר יותר לעיתונאי בוב וודוורד, "הצלתי את התחת שלו". הוא סירב לאמץ את מסקנתה של סוכנות הביון המרכזית, הטיל ספק במעורבותו של מוחמד, התנגד לפרסום דוח המודיעין והטיל וטו על חוק שאישר הקונגרס להפסקת מכירת הנשק לסעודיה. טראמפ שיגר את שר החוץ החדש, מייק פומפאו, לפגישה עם מוחמד ואמר לו (לפי עדותו של פומפאו עצמו): "מייק שלי, לך תהנה. תגיד לו שהוא חייב לי". היה זה רגע מכריע: טראמפ מנע את בידודו של מוחמד בארה"ב ובעולם.
לפני שטראמפ סיים את כהונתו, טס קושניר לסעודיה בתחילת ינואר 2021 לפגישה רשמית אחרונה עם מוחמד. על סדר היום הרשמי עמד סיום ההסגר הסעודי על קטאר. קושניר חזר הביתה בבוקרו של 6 בינואר ומיהר לבית הלבן; הכל יודעים מה אירע בשעות הבאות.

תאריך:  13/02/23   |   עודכן:  13/02/23
+קושניר קיבל 2 מיליארד דולר ממוחמד
13:15 13/02/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

לטראמפ וקושניר היו בעיות עסקיות קשות אחרי עזיבת הבית הלבן, אבל יורש העצר הסעודי מיהר לסייע  ▪  תחקיר וושינגטון פוסט, חלק שני

קושניר ומוחמד בריאד, ספטמבר 2020 [צילום: AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טראמפ וקושניר חיבקו את מוחמד והרוויחו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשל טראמפ
איציק וולף
שני מקורות אישרו לרשת NBC כי בחלק מן המסמכים שנתפסו בביתו הפרטי של דונלד טראמפ בפלורידה היו מסמכים מסווגים ביותר שקשורים לסין ולאירן    בסוף השבוע זומן טראמפ להעיד בפני ועדת 6 בינואר
איתמר לוין
הגנרל מארק מיליי תכנן להתפטר לאחר שנאלץ לצעוד לצידו של טראמפ לכנסייה שהוצתה, ובמכתבו האשים את הנשיא בפוליטיזציה של הצבא וב"תמיכה ברבים מן הערכים שאנחנו נלחמים נגדם"
מירב ארד
באנון הורשע עקב סירובו לספק עדות או מסמכים לוועדה החוקרת את אירועי המתקפה על הקפיטול ב-6 בינואר שנה שעברה    גזר דינו צפוי להינתן ב-21 באוקטובר
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס חושף: בשנים 2019 ו-2021 נדרשו ג'ים קומי ואנדרו מק'קייב, שהיו ראש הסוכנות וסגנו, לעבור הליך שומה מעמיק    הסיכוי שייבחרו במקרה היה לפחות אחד ל-20,000    הנציבות: הנציב - מינוי של טראמפ - אינו מעורב בתיקים ספציפיים
איתמר לוין
שני העיתונאים שמילאו תפקיד מרכזי בחשיפת פרשת ווטרגייט לפני 50 שנה - שהביאה לפרישת הנשיא ניקסון מהשלטון - משווים בוושינגטון פוסט בין שני הנשיאים שלדבריהם "הגדירו שתיים מן התקופות המסוכנות והמטרידות ביותר בהיסטוריה האמריקנית"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il