X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
[צילום: גודפרדו וסקז, AP]
האנרגיה הירוקה צריכה שהממשלות לא יפריעו
המלחמה באוקראינה הזניקה את ההשקעות באנרגיה מתחדשת, אך מגבלות מחירים ומיסוי שמטילות ממשלות עלולות לפגוע בה - מתריע אקונומיסט

קרן אור של תקווה מנצנצת בין ענני המלחמה באוקראינה ומשבר האנרגיה העולמי: המעבר לאנרגיה ירוקה הואץ. נכון: הזינוק במחירי הנפט העלה את הביקוש לפחם, מקור האנרגיה המזהם ביותר. אבל הוא גם עודד את הצרכנים להשתמש באנרגיה בצורה יעילה יותר, וחשוב עוד יותר – הגביר את ההשקעות באנרגיה מתחדשת ברחבי העולם. אשתקד, בפעם הראשונה, ההשקעה באנרגיית רוח ושמש הייתה גדולה מאשר בבארות נפט. ממשלות ארה"ב ואירופה מעניקות סובסידיות במיליארדים לאנרגיה ירוקה לעשור הקרוב; גם סין מציעה תמריצים נאים.
ייתכן שהמעבר לאנרגיה ירוקה יתקצר בחמש-עשר שנים, צופה אקונומיסט – ואפשר להאיץ אותו עוד יותר, אם הממשלות ישפרו את תוכניות הסיוע. שיפור כזה חיוני, כי גם בקצב הנוכחי – אין סיכוי של ממש להגיע לפליטת גזים נטו בשיעור אפס בשנת 2050, אבן דרך הכרחית להגבלת ההתחממות למעלה וחצי עד סוף המאה.
בעיה אחת היא קבלת רשיונות. עיכובים אין-סופיים בולמים חברות המבקשות להשקיע בטכנולוגיות פורצות דרך ואף גורמים לנסיגה. סוכנות האנרגיה הבינלאומית מעריכה, שהסרת חסמים ביורוקרטיים ופיננסיים תגדיל את השימוש באנרגיה מתחדשת ב-25% כבר ב-2027. הבעיה הגדולה יותר היא שכמה ספקים של אנרגיה כזאת עושים כעת חשיבה מחודשת, כי הפרויקטים הופכים לפחות כדאיים בשל מגבלות מחיר ומיסוי, זאת, לצד הגידול בעלויות אשר זינקו בין ינואר 2021 לאפריל 2022 בשל הקורונה, המלחמה באוקראינה והעלייה בריבית.
אפשר היה לספוג חלק מן ההתייקרויות אילו ניתן היה לגלגל אותם לכתפי הצרכנים. אולם, ממשלות נכנסות יותר ויותר לניהול מיקרו של שוק האנרגיה כדי להבטיח שהמחירים יישארו נמוכים או כדי להעלות את הכנסותיהן ממנו. האיחוד האירופי קבע מחירי גג לאנרגיה מתחדשת ומדינות רבות בו הטילו מס יסף על הרווחים ממנה. מכרזי אנרגיה ירוקה ברחבי העולם מתמקדים במחיר נמוך ככל האפשר של החשמל, עד כדי כך שהספקים נמצאים על סף הפסד. הדבר מוביל אותם למכור חשמל בשוק הפתוח – עסק מסוכן יותר ופחות מושך מבחינת המשקיעים.
התוצאה היא צניחה ברווחים. ארבע יצרניות הטורבינות הגדולות בעולם מדווחות על הפסדים. Orsted, ספקית אנרגיית הרוח הגדולה בעולם, דיווחה בינואר על מחיקה של 365 מיליון דולר בפרויקט בארה"ב. Equinor הנורבגית דיווחה על הפסד במגזר האנרגיה המתחדשת ברבעון הרביעי, למרות עלייה של 81% בהכנסות. דיוק אנרג'י ודומיניון אנרג'י האמריקניות מחקו (בהתאמה) 1.3 ו-1.5 מיליארד דולר במגזרי הרוח והשמש. ספקי אנרגיית רוח מנסים לסגת ממכרזים או מעכבים את הבנייה. בארה"ב תקועים מיזמים רבים בתחום אנרגיית השמש ובאירופה נחתמים פחות חוזים לרכישת אנרגיה שכזאת.
הממשלות נחושות להותיר את מחירי האנרגיה נמוכים היום, אבל זו תהיה כלכלת בדים אם יגרמו להפחתת ההשקעות באנרגיה המתחדשת הדרושה מחר – מזהיר אקונומיסט. ככל שייבנו יותר טורבינות רוח ושמש, היזמים יתמודדו עם עליות מחירים נוספות, למשל בגלל ביקוש גובר לנחושת הנחוצה לכבלים או בשל מחסור בעובדים מיומנים שיוביל לעליות שכר. לכן, כדי שההשקעות יישארו אטרקטיביות – יהיה צורך למכור את האנרגיה המתחדשת במחירים גבוהים יותר. אם המהפך האנרגטי מתחולל במהירות, אסור ללחוץ על הבלמים.

תאריך:  20/02/23   |   עודכן:  20/02/23
+ישראל לא עומדת ב-41 מיעדי פיתוח בר-קיימא של האו"ם
23:36 20/02/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

כך אומרת נציגת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בוועדה לענייני צעירים  ▪  SDG ישראל: המדינה כבר השיגה 10 מתוך 17 היעדים לשנת 2030  ▪  יו"ר הוועדה: מימוש היעדים חשוב כנשיאה באחריות לגבי יעדי העתיד של האזרחים, המרחב, הסביבה והתרבות

השפעה על הטבע [צילום: AP/Tsvangirayi Mukwazhi]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האנרגיה הירוקה צריכה שהממשלות לא יפריעו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משבר האקלים
עידן יוסף
ארבע יחידות פחמיות ישמשו אחרי המועד אך ורק לעתות משבר של חרום ומצוקה אנרגטית    יו"ר הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל: "על המאסדרים לוודא שאכן חברת החשמל עומדת ביעדים, מדובר בחיי אדם ובאוויר שאנו נושמים"
איתמר לוין
אקונומיסט מנתח את תוכניות הענק של ממשל ביידן בתחומי התשתיות והאקלים, ומגיע למסקנה ששלושה דברים חשובים צריכים לקרות כדי שהן יתממשו
עידן יוסף
השרה להגנת הסביבה תגיש הצעת חוק אקלים למשרדי הממשלה הרלוונטיים לצורך חקיקה    הצעת החוק שואפת להפחית את פליטת גזי החממה בחצי בהשוואה ל-2015 עד 2030 ולבסס משק מאופס פליטות נטו עד 2050    תוקם ועדת שרים לענייני אקלים
עידן יוסף
דוח המבקר משנת 2021 בנושא היערכות הממשלה למשבר האקלים נדון בוועדה לביקורת המדינה    יו"ר הוועדה הדגיש את החשיבות של קידום חוק אקלים ויצירת משרד או רשות לתיאום פעולות בנושא - "אם מס הפחמן לא יקודם, ננסה לקדם את זה כחוק של הוועדה עצמה"    המשרד להגנת הסביבה: ההיערכות - בראש סדר העדיפות, כולל חוק אקלים ותמחור פחמן    האוצר תומך במעבר לאנרגיות מתחדשות
עידן יוסף
מבקר המדינה התייחס לעובדה שהמדינה מעודדת שימוש ברכב פרטי של עובדי המגזר הציבורי בזמן שהיא משקיעה בסלילת נת"צים    התריע: "פיצול הטיפול הממשלתי באקלים בין עשרות משרדי ממשלה מוביל לחסמים ולריבוי קונפליקטים"    הודיע: "לקראת ועידת האקלים באבו דאבי אפרסם דוח אקלים נוסף"    קרא לממשלה: "למנוע שימוש בכספי קרן הניקיון למטרות אחרות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il