עוצמות הרגישויות ההומאניות והאנושיות כלפי העבד העברי הן שמקשרות בין פרשת השבוע, פרשת "משפטים", מספר שמות בפרקים כ"א-כ"ד להפטרה, המצורפת לה מספר ירמיהו פרק ל"ד. פרשת השבוע, פרשת "משפטים", מגלה רגישות רבה, רגישות מוסרית והומאנית כלפי בן עם ישראל, שהגיע למצב, בו הוא נמכר לעבד - "כִּי תִּקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי שֵׁש שָׁנִים יַעֲבוֹד וּבַשְּׁבִיעִית יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם" (שמות, כ"א, א').
בעוד פרשת השבוע בספר שמות מגבילה את תקופת העבדות לשש שנים ובשנה השביעית יוצא העבד העברי לחופשי, הרי בהפטרת השבוע בספר ירמיהו יש איסור מוחלט לקיים מערכת של אדון ועבד. בירמיהו ל"ד פסוק ט' אנחנו קוראים את ההוראה המפורשת של הנביא ירמיהו לעם ישראל - "לְשַׁלַּח אִישׁ אֶת-עַבְדּוֹ וְאִיש אֶת-שִׁפְחָתוֹ
הָעִבְרִי וְהָעִבְרִיָּה חוֹפְשִׁיִּים לְבִלְתִּי עֲבוֹד-בָּם בִּיהוּדִי אָחִיהוּ אִישׁ".
ארון הספרים היהודי תרם תרומה מבורכת לאוצרות התרבות של החברה האנושית - תרם את היוזמה, המעוגנת בחיי העם היהודי, לפיה אין במציאות חייו של העם היהודי עבד עברי - עבד עולם. יתרה מזאת יש בחוקה המקראית דאגה לעתידו של העבד, שבתום תקופת העבדות יקבל מהמיטב מאדונו להבטחת נדבכי קיומו העצמאיים אחרי שש שנות עבדות.
בעוד פרשת השבוע יזמה מתן זכויות הגנה לעבד העברי ודאגה רבה לעתידו בתום תקופת העבדות, ההפטרה שלנו מספר ירמיהו עלתה מדרגה בתרומתה רבת החשיבות לתרבות של החברה האנושית בעצם השלילה המוחלטת של העבדות בתוך החברה הישראלית. מתוך תחושה של שוויוניות בין כל בני האדם שנבראו בצלם חל איסור מוחלט של עבדות בחברה הישראלית.
לצערי, אנחנו קוראים בספר ירמיהו, שהיו תופעות עצובות. ששרים ובעלי אחוזות אחרי שנענו לדרישת ירמיהו לשחרר את העבדים - "....וַיָּשׁוּבוּ אַחֲרֵי כֵן וַיָּשִׁיבוּ אֶת הֲָעֲבָדִים וְהַשְּׁפָחוֹת אֲשֶׁר שָׁלְחוּ חָפְשִׁיִּים וַיַכְבִּשּׁוּם לַעֲבָדִים וְלִשְׁפָחוֹת...." (ירמיהו, פרק ל"ד, פסוק י"א).
ירמיהו נשאר איתן בנאמנות לערכים המוסריים בדבר שחרור מוחלט של העבדים. למרות שהוא השמיע את נבואותיו בשנים, שהמצב המדיני היה קשה מנשוא, במיוחד בימי המלך יהויכין וצדקיהו לא פסק ירמיהו להילחם למען יישום התביעה לשחרור מוחלט של עבדים בחברה הישראלית.
בימי יהויכין וצדקיהו הצבא של נבוכדנאצר מלך בבל צר על ירושלים. למרבה הכאב, הצבא הבבלי מצליח במזימתו להחריב את הבית הלאומי היהודי בשנת 586 לפני הספירה. גם בתקופה קשה זו של מצור ומחסור לחם ירמיהו למען שחרור מוחלט של העבדים.
אני אישית חש סיפוק רב, כשאני קורא את הפטרת השבוע, כי אני קורא בשפה העברית על אדם, שבשפה בה אני דובר הוא יצק את הדפוסים ההומאניים האנושיים האוסרים איסור מוחלט של קיום עבדות בחברה היהודית, איסור שהפך לנחלת ההתרבות האנושית. נעים לקבל את השבת בקריאת פרשת השבוע והפטרת השבוע. נעים להסב לשולחן השבת ולקרוא את הזעקות השוויוניות של הנביא ירמיהו בפר ל"ד.