X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מחפשים אחרי המצבות [צילום: איתמר לוין]
טרגופרומוס
בלילה אחד, ביוני 1941, אני ועוד כמה חברים שלי פינינו את הגופות מרכבת המוות... היינו ילדים בני ארבע עשרה... זה היה זוועת עולמים

'מאיפה אתם ברומניה, סבתא'?
'מטרגופרומוס'.
טרגופורומוס. את השם הזה שמעתי בלי סוף בילדותי. מעולם לא ידעתי מה עבר על משפחתי שם במלחמה. 65 שנה חייתי רק עם השם הזה בתודעתי. עד שבשנת חייו האחרונה של דודי, ליקה ז"ל, הוא החליט לספר לי. קמצוץ. לא יותר מדי. כדי לא לצער אותי. כדי לא להכביד.
בשיחות האחרונות אתי הוא סיפר שהם נאלצו לעזוב באישון לילה את טרגופרומוס כשגורשו משם על-ידי הגרמנים. הם ברחו יחד עם עוד שתי משפחות לעיר רומן, לאחר ששילמו סכום נכבד לקצין גרמני, שנאות לפנות אותם משם במשאית צבאית.
'אורנה, אני מבקש ממך. תלכי לבית הקברות'.
'בסדר ליקה'.
'שמה... קשה לי לדבר על זה... בלילה אחד, ביוני 1941, אני ועוד כמה חברים שלי פינינו את הגופות מרכבת המוות. היינו ילדים בני ארבע עשרה... זה היה זוועת עולמים. העמסנו אותם על עגלות והבאנו אותם לבית הקברות היהודי, שם קברנו אותם בקבר אחים... אני מבקש ממך. תלכי להדליק שם נר'. דודי השתנק מדמעות.
הצטמררתי.
'אתה עשית את זה'?
'כן...'
'איזו זוועה'.
'אין לך מושג...'
הגענו לטרגופרומוס בצהרי היום. עיר קטנה ושקטה. עצרנו ברחוב בו התגוררה משפחתי, ומצאנו שם כמה צריפים שגדרות עץ מפרידות ביניהם. הצריפים האלו מוכרים לי. הם מופיעים בתמונה משפחתית ישנה, ברקע בני המשפחה המחייכים למצלמה. הצטלמנו גם אנחנו בצל הצריפים. סגרנו מעגל.
אחר כך חיפשנו את בית הקברות היהודי. תעינו בדרכנו. סובבנו אנה ואנה ולא היה זכר למקום. 'בואי, ניגש לעירייה. שם בטח ידעו'. הציע בן זוגי.
הפקיד הצעיר בקבלה היה חביב. 'בטח, אני אראה לכם'. הוא הוציא מפה, סימן סימנים, ואז הביט בנו ואמר: 'אני מצטער על השואה'... עמדנו פעורי פה מולו, חסרי מלים. כשהתעשתנו, הנהנו בראשנו ויצאנו משם ברגליים כבדות. בית הקברות היה נסתר בתוך שכונת צוענים מוזנחת בשולי העיר.
'אתה בטוח שזה כאן? יש כאן רק צריפים ולכלוך'.
'זה מה שהוויז אומר... בואי נחנה ונחפש ברגל'.
יצאנו מהאוטו. כלבים משוטטים שנבחו בפראות קידמו את פנינו. כשהתקדמנו בשביל העפר הופיעו לפתע מכל עבר ילדים יחפים, מוזנחים. 'בית הקברות'... אמרנו להם. הם עשו לנו תנועת יד שנבוא איתם. כך צעדנו כשעשרים ילדים נרגשים צועדים בסך ואנחנו אחריהם. לפתע, הבחנו באישה קשישה המתקדמת לעברנו באיטיות והיא מנופפת בידה. עצרנו. בידה היא אחזה חוט ארוך שבתוכו מושחל מפתח, וספר גדול מרופט.
היא פתחה את הספר. בדפים המצהיבים נרשמו בכתב יד שמות הקבורים בקבר האחים. רעדתי. המשכנו ללכת בשתיקה כשהאישה מתלווה אלינו וסוף-סוף הגענו לשער בית הקברות. שער ברזל שחור. הבטתי מבעד לסורגי השער. עשבים ענקיים התגבהו שם. עזובה. היא הוציאה את המפתח הישן וניסתה לפתוח את השער. ניסתה וניסתה לשווא.
בן זוגי לקח ממנה את המפתח וגם הוא ניסה. סובב לכיוון זה ולכיוון השני וכלום. נראה היה שהשער לא נפתח במשך תקופה ממושכת. האכזבה ניכרה על פנינו. חשבנו בלבנו: 'הגענו עד לכאן ולא נוכל להיכנס'?
'בואו', היא סימנה לנו בידה. המשכנו במעלה השביל ואז הבחנו בפרצה קטנה בגדר. היא פילסה את דרכה בינות לעשבים לעבר הפרצה והצליחה לעבור. אנחנו אחריה. הנה אנחנו כאן. הבטתי סביב. מרחב ירוק וגדול, עשבים ועצים שצומחים בו פרא. דממה. ברקע הבחנו במצבות ישנות בין העשבים. היא החלה לצעוד לכיוון השני. הלכנו אחריה ואחרי מספר דקות הגענו לקבר האחים.
זה המקום. כאן חווה דודי הנער את הטראומה של חייו.
לכאן, מעולם לא חזר.
הדמעות נגרו על לחיי מעצמן. עמדנו משותקים מול הקבר אשר שלט קטן סיפר את הסיפור:
'כאן נטמנו קורבנות הפשיזם ביוני 1941'.
הדלקנו נרות נשמה בידיים רועדות ואמרנו קדיש אחר הנרצחים. מהטיול היפה ברומניה נחרתו בזיכרוני ובליבי השעות הללו.

תאריך:  19/02/2023   |   עודכן:  22/02/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
יגאל יששכרוב
כיצד מדינת ישראל פגעה ונישלה את זכויות הקניין של שורדי מחנות ההשמדה והפקירה אותם ואת הדור השני לאורך שנים בטיפול רשלני, בחוסר ידע בסיסי ובחוסר רגישות אנושית כשכל שורדי מחנות ההשמדה לא פוצו על מחלתם העיקרית שהיא פוסט-טראומה חמורה
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - כיכר לחם, אגדתי, קקפוניה, סוכן כאוס, חלול ומאיים    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר    "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט)    שבת שלום
עידן יוסף
נולד למשפחה פולנית-יהודית, הוא ניצל על-ידי משפחות אוקראיניות ופולניות במהלך מלחמת העולם השנייה    היה חסיד של שימור זיכרון השואה וקידום הפיוס בין העמים    היה פרופסור באוניברסיטת חיפה ולאחר מכן חבר כנסת, שגריר ישראל בפולין ונשיא מועצת יד ושם
אורנה מרקוס בן-צבי
מדי בוקר, כשאני עושה את דרכי מביתי הקטן ביד אליהו לעבר התחנה המרכזית בתל אביב, אני מתבוננת בנחל האיילון ונזכרת בנהר הפרוט שזרם במלוא הדרו בשוליה של עיירת הולדתי אונגן, בבסרביה    אני נזכרת בעיירת הולדתי הקטנה שהייתה ואיננה עוד
דן מרגלית
ה"מוכרחים" המליץ על ספרה של ד"ר אדית אווה אגר "הבחירה"    אחרי שרעייתי דנה ואני קראנו מצאנו כי המלצתה של אקרשטיין הייתה מדויקת, מוכרחים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il