X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אוקראינה. הימור בלתי-סביר לישראל [צילום: פטרוס גיאנקורוס, AP]
ישראל אינה צריכה לצאת מגדרה בשאלת אוקראינה
על ישראל לשקול היטב כל תמורה בעמדותיה המוצהרות בשאלת אוקראינה ולאזן בהתחשב בנסיבות בין הסיכונים לתמורות שתקבל אם תבחר בשינוי עמדה. נראה "שהאמריקני המכוער" שוב משיל את גלימתו וחושף לעולם שדמוקרטיה פורמלית איננה בהכרח הגיונית, צודקת ואמינה

במאמרו בסוגית היקף ואופי הסיוע שעל ישראל להגיש לאוקראינה,1 טוען ד. ראקוב כי על ישראל לסייע יותר למערב במלחמה באוקראינה משעשתה עד כה. הסתייגותי מהמלצה זו נובעת משפע הבעיות והאיומים הקיומיים של ישראל שבהם עליה להתמקד. הסתבכות אפשרית נוספת בסכסוך אזורי או עולמי תהיה בגדר הימור בלתי-סביר, אלא אם תהיה לכך תמורה ממשית מצד המערב. זאת ועוד: עמדותיה של אוקראינה כלפי ישראל בזירה הבינלאומית ובמיוחד באו"ם לא היו ידידותיות, במיוחד בשאלות הסכסוך המרכזי מול הרשות הפלשתינית.2
לנוכח האפשרות של התרחבות הסכסוך בין רוסיה למערב והצטרפות סין למהלכים גלובליים כוחניים, עדיף לישראל להצטייר כבלתי מזדהה אקטיבית מאשר כיריבה מובהקת של אחד הצדדים. כך לפחות עד אשר יתברר גורל משטר האייתולות באירן ותוכנית הדגל הגרעינית שלו. זאת גם לנוכח עמדותיה הפסיביות יחסית של ארה"ב בשאלות שהן אינטרסים קריטיים לישראל כאירן וגבולות הביטחון שלב במזרח המדינה. אבחן עתה את נימוקיו של ראקוב במטרה להראות שהֵקֵל מאוד בשיפוטו לגבי מאזן הסיבות השוללות תמיכה מוגברת באוקראינה ללא איזונים מוקדמים.
אינני משוכנע שהיו סיבות טובות למי מהגורמים המעוניינים - אוקראינה, ארה"ב ואירופה - לחשוב שלנתניהו "...סיבות טובות יותר " משהיו לבנט להשתלב במהלכים המערביים לצד אוקראינה. רוסיה איננה יריב מובהק של ישראל משום שהמדינה אינה מהווה איום עליה. מצב זה ישתנה אם יחול שינוי בגישתנו, כפי שהבהירה רוסיה בעבר מספר פעמים. במקרה של החמרת הסכסוך הבין-מעצמתי ובחירתה של רוסיה במהלכי גמול נגד המערב, או בפתיחת חזיתות חדשות, נראה שהעמקת חדירתה למזרח התיכון (טורקיה, סוריה והים התיכון) היא אופציה מתבקשת בסבירות גבוהה. על כן, אין ישראל צריכה "לעודד" הפיכתה ליעד לפעילות מעין זו. זאת ועוד: מהלכי הממשלים הדמוקרטיים כלפי ישראל בעשור האחרון היו מאכזבים, במיוחד זה של אובמה.
לצערנו, ממשל ביידן צועד למעשה בעקבותיו, בהבדלים המתחייבים מאופיים של האישים. החלטת אובמה על-כניסתו למו"מ עם אירן בדרך להסכם בשאלת הגרעין בכללים שהיו לחלוטין בלתי מקובלים על ישראל נמשכה גם בימי ביידן. אף שהיא נתונה כרגע בקיפאון, היוזמה לכך היא אירנית ולא אמריקנית. גם החלטת מועה"ב באו"ם (2334, מ-23.12.2016) וגם הדרך הנרפית בה טיפל ממשל ביידן במשטר האייתולות עד כה, ובמקרים מסוימים אף עיכב את הכנותיה של ישראל לפעילות עצמית לבלימת הגרעין באירן - כל אלה אינם מדברים בשבחו. עצם התרגילים המשותפים בתקופה האחרונה אינם מבטאים התחשבות בישראל אלא אינטרס אמריקני-מערבי להפגנת נוכחות ולבלימת התפשטות גרעינית באזור.3
הברית הנרקמת ומתהדקת בין רוסיה לאירן מחריפה רגישויות אלה. הוא הדין גם ברפיון האמריקני המשתקף בקידום "הסכמי אברהם" מול סעודיה ומדינות נוספות באזור. ישראל תזדקק אומנם לסיוע של ארה"ב באזור במאבק נגד רוסיה או אירן אבל היא אינה יחידה בכך. מאידך-גיסא, לארה"ב אינטרס בשיתוף-פעולה ישראלי בגלל עוצמתה, ריחוקה מאירן ולנוכח מעמדה הירוד של ארה"ב באזור, הנמצא בשפל מאז "הכריזה" מלחמה אידאולוגית על סעודיה.
המציאות האזורית מורכבת אך המציאות העולמית מורכבת עוד יותר. החזית מול רוסיה איננה החזית העיקרית של ארה"ב שכן מעבר לפינה ממתין לה עימות גדול ומורכב יותר מול סין וקוריאה הצפונית במזרח הרחוק. סין קוראת תיגר עולמי על ארה"ב בכלכלה אך בעיקר בהשפעה הגיאופוליטית בלוטשה עיניים להתבססות באפריקה כשהיא פועלת לכך במרץ באמצעות הרצף היבשתי עד לאזורנו - דרך המשי היבשתית החדשה. ישראל מיתנה את קשריה עם סין בהשפעת או בלחץ ארה"ב. בכך עשתה ויתור משמעותי מאוד לארה"ב שכן סין היא אחת המדינות היחידות בעולם שמרכיבי האנטישמיות במדיניותה אפסיים. הנתונים הכלכליים בעולם מראים בתחזיות הצמיחה ל-20 השנים הקרובות, איום ברור על ההגמוניה הכלכלית האמריקנית בעולם.4 למעצמה הטוענת להגמוניה ועליונות כלכלית ופיננסית זו מציאות מאיימת. כ"כ חותרת סין - בהצלחה לא מבוטלת - לשינוי מבנה הסדרי הסחר, השליטה הפיננסית והשימוש בדולר בסחר העולמי. המאבק על ההגמוניה העולמית יהיה בסופו של דבר בעיקרו כלכלי ופוליטי, ולארה"ב - ללא אירופה - נחיתות דמוגרפית גדולה ביחס לסין (0.33 מיליארד נפש לעומת 1.45 מיליארד). אבל גם אם מוסיפים את אירופה למאזן (כ-0.5 מיליארד נפש) לסין עדיין יתרון גדול.
אינני משוכנע שהמהלכים שעשתה ארה"ב עד כה נגד פוטין יועילו לה או לאוקראינה. ככל שתתעקש היא לחזק את אוקראינה ולטפח בה את התקווה להשתחרר מעולו של "הדוב", תצא אוקראינה מוכה יותר מהמלחמה וזקוקה לזמן ומשאבים אדירים לשיקומה מההרס המלחמתי ומהפגיעה האנושית. כל עוד פוטין בשלטון (ולהערכתי גם אחריו) לא תוותר רוסיה על החיץ האסטרטגי שמהווה אוקראינה בינה לבין אירופה המערבית. האיום איננו של מלחמה אלא של התפשטות ההשפעה הפוסט-מודרנית לעברה והסכנה בכך למשטרה ושלטונה, לפחות לאור הגישה הקיימת.5
סדר היום המערבי הוא ביטוי אמורפי מדי להתמודדות מול המציאות כהווייתה. זהו בעצם סדר יום שבמוקדו ארה"ב והממשל הנוכחי. הואיל וארה"ב הולכת לבחירות בנוב' 2024 וסדר היום הרפובליקני שונה מהותית מזה הדמוקרטי, על ישראל להיזהר שלא ליצור הזדהות רבה מדי עם הגישה הדמוקרטית או לצמצם את הזדהותה בעיקר לערכים "בי-פרטיזניים".6 ככל שניתן להעריך, תישאר רוסיה - לטווח הזמן הנראה לעין - יריבה מובהקת לארה"ב. אם תעמיק ארה"ב את מעורבותה באוקראינה, תדחוף בכך את רוסיה ביתר שאת לגוש אסטרטגי עם הסינים שישראל בוודאי אינה מעוניינת ביריבות מולו. לכן, הזדהות פוליטית ואידאולוגית אך לא אסטרטגית גלובלית תהיה הדרך הנכונה עבור ישראל. (לפחות כל עוד לא הוכרעו נושא האיום האירני והמחלוקת בשאלת גבול הביטחון המזרחי).
ניסיונותיה של ארה"ב לגרור את ישראל להזדהות יתרה עם המערב, גורמים להתערבות פנימית גוברת שלה בפוליטיקה הפנימית בישראל; בין היתר ברפורמה המשפטית. זו איננה עניינו של אף אחד מלבד ישראל עצמה. ישראל ריבונית חייבת לנקוט מדיניות של הסתייגות תקיפה מכל התערבות בענייניה הפנימיים. המערב התרגל לאוריינטציה פוליטית סמי-אירופית של ההנהגה הקודמת בישראל והוא מבקש לשמר זאת. אלא שהמציאות בישראל של היום שונה ומבנה החברה והשקפת העולם של רוב האזרחים בה כפי שבאה לידי ביטוי בבחירות האחרונות - אף הם שונים.
ישראל חייבת להשתפר ברמת ההסברה ובתהליכי ההתנגדות שהיא מפעילה נגד זו העויינת לה דווקא "במדינות הידידותיות" במערב. ידידות איננה הצהרה ריקה מתוכן; עליה לשקף דפוס התנהלות הדדית שיש בו ממש. הפגנת קירבה חד-צדדית מצד ישראל איננה יותר ממס-שפתיים חסר תכלית ואולי גם ביטוי של חולשה.
בכדי שישראל תנקוט עמדה פרו-מערבית חדה וברורה יותר חייבים להתקיים תנאים שיוסיפו לה יתרונות אסטרטגיים כפיצוי על הסיכונים שתיקח על עצמה. ראשית - פתרון חד-משמעי לבעיית איום הנשק הגרעיני האירני (חיסול התוכנית או החלפת המשטר); שנית - השלמת "הסכמי אברהם" וחיזוק מערכת היחסים בין המדינות הנמנות על הגוש המערבי באזור; שלישית - הסדר עם ירדן לפדרציה ישראלית-ירדנית-פלשתינית, שבמסגרתה יהיה הירדן לגבול המזרחי של ישראל - מדיני ואסטרטגי גם יחד. ביחסים עם ארה"ב הקריטריון הקריטי הוא, בחירה זהירה בין עוינות מיידית מוגבלת וזמנית לבגידה מאוחרת. תמיכת ארה"ב באוקראינה אינה באה לשרת את אוקראינה אלא את האינטרס האמריקני של הגמוניה עולמית. ומאידך-גיסא, את מחיר הדמים משלמת אוקראינה...
לסכום: העמדה שאני מציע לישראל לנקוט גורסת יצירת איזון סביר בין סיכויים לסיכונים שיהיה עליה לקבל על עצמה בכדי לשקף עמדה מזדהה מובהקת עם המערב מול רוסיה וסין. זו למעשה גישה הפוכה לדרך שמציע ראקוב.

הערות

1. סא"ל (מיל') דניאל ראקוב, "ישראל יכולה לסייע יותר למערב במלחמה באוקראינה", איגרת רוסהנדלר מירושלים, JISS – ירושלים, 15.2.2023.
2. בין היתר הצביעה אוקראינה נגד ישראל במועה"ב ב-23.12.2016 (החלטה 2334), ונקטה עמדות שליליות במוסדות בינלאומיים אחרים.
3. על-רקע אופי הלחימה של רוסיה באוקראינה, ועל-רקע המתח הגובר בין המעצמות העולמיות סביב מחלוקת זו ואחרות ישראל אינה צריכה להרגיש נחותה בגישתה המתחשבת ונזהרת באויב אפשרי מסוגה של רוסיה או ברית בראשותה.
4. זאת בשל הגידול המהיר בתוצר הסיני (כיום כ-16.6 טריליון $ לעומת כ-24 טריליון $ של ארה"ב, אך עם קצב שנתי גבוה פי 3 כמעט מארה"ב) ובגלל החוב הלאומי של ארה"ב (כ-31.5 טריליון $ ב-2022).
5. מעניינת הסימטריה ההפוכה הנוצרת כאן בין ימי המלחמה הקרה לימי המלחמה הפושרת של זמנים אלה. אצל הסובייטים היה יסוד ההתפשטות אידאולוגי (מרקסיסטי - קומוניסטי) ולווה בתמיכה, גיבוי ושיכנוע צבאיים. כיום היסוד הוא החזרת ההגמוניה בחלק מהנכסים הגיאופוליטיים עליהם ויתרה בריה"מ (לדעת פוטין זמנית) כאשר התפרקה, בין היתר לשימור מפני השפעות מוגברות של המערב הפוסט-מודרני. איום שאיננו צבאי במהותו אלא תרבותי – כלכלי.
6. ביידן הוא אומנם ידיד ישראל אבל הוא מנהיג מפלגה שעמדותיה כלפי ישראל נמצאות בתהליכי שקיעה בגלל המיליטנטיות הפרוגרסיבית שהשתלטה עליה וזרם המהגרים הגדול הנכנס כיום לארה"ב ומעצב בה את האוריינטציה הפוליטית.

תאריך:  22/02/2023   |   עודכן:  23/02/2023
+ביידן: פוטין עשה טעות גדולה
22:59 22/02/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

הנשיא האמריקני מאותת לאגף המזרחי של ברית נאט"ו כי ארה"ב תסייע אל מול תוקפנות רוסית אפשרית  ▪  "אתם קו החזית של ההגנה הקולקטיבית שלנו, על הפרק עומדת חרות הדמוקרטיות באירופה ובעולם"

ביידן בפולין. "ההגנה ההדדית - קדושה" [צילום: אוון ווצ'י, AP]
+האופי הלאומי מוביל את אוקראינה לניצחון
06:35 22/02/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הגנרל מארק הרטלינג, שהיה מפקד הצבא האמריקני באירופה, מסביר בוושינגטון פוסט מדוע רוסיה נכשלה בכל חמשת שלבי המלחמה ומהו היתרון הגדול ביותר של אוקראינה

יודעים להסתגל ומגלים יוזמה

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישראל אינה צריכה לצאת מגדרה בשאלת אוקראינה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איתמר לוין
הגנרל מארק הרטלינג, שהיה מפקד הצבא האמריקני באירופה, מסביר בוושינגטון פוסט מדוע רוסיה נכשלה בכל חמשת שלבי המלחמה ומהו היתרון הגדול ביותר של אוקראינה
איתמר לוין
שנה למלחמה באוקראינה    וושינגטון פוסט: פוטין ממשיך לחלום על אימפריה למרות התבוסות באוקראינה, לא מוכן לוותר - ובמקביל מבודד יותר ויותר בתוך רוסיה ומגביר את הדיכוי האכזרי
איתמר לוין
שנה לפלישה לאוקראינה    ניו-יורק טיימס סוקר את כפיית הרעיונות שהובילו את פוטין לצאת למלחמה: המסרים מוטמעים בכל הכוח, בעוד חיי היום-יום של רוב הרוסים לא השתנו
איתמר לוין
הנשיא אמור היה לבקר בוורשה, אך הגיע במפתיע לבירת אוקראינה במטרה להפגין את התמיכה המתמשכת של ארה"ב במדינה - הן מול פוטין והן מול הרפובליקנים בקונגרס
איתמר לוין
מאמר המערכת בניו-יורק טיימס טוען שמטרת-העל של הסיוע המערבי היא לאפשר לאוקראינה לנהל מו"מ מעמדת עוצמה, אשר יוביל לסוג של שלום יציב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il