X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ניסוי בטיל "יארס" רוסי [צילום: AP]
העולם חוזר לעידן מרוץ החימוש הגרעיני
זו משמעות הודעתו של פוטין על איסור הביקורות האמריקניות - לצד התעצמותה של סין, התקרבותה של אירן לנשק גרעיני והמשך הפיתוח בקוריאה הצפונית, מנתח ניו-יורק טיימס

כאשר הודיע ולדימיר פוטין (21.2.23) שהוא משעה את השתתפותה של רוסיה בהסכם New START – הסכם הגבלת הנשק האחרון בין ארה"ב ורוסיה שעודנו בתוקף – היה זה הסימן האחרון לכך שהמנגנון בן עשרות השנים הולך וגוסס. פוטין הבהיר שרוסיה אינה פורשת מן ההסכם הפוקע בפברואר 2026, ומשרד החוץ שלו הודיע שאין לרוסיה כוונה לפרוס כלי נשק גרעיניים אסטרטגיים מעבר למגבלות ההסכם (1,550 כלי נשק לכל צד).
אולם, מסביר ניו-יורק טיימס, פוחתים במהירות הסיכויים ששתי המדינות – בעיצומו של עימות שלא נראה כמותו עשרות שנים – יישבו לדון על הסכם חדש, שלא לדבר על הגעה אליו. הודעתו של פוטין ולפיה ימנע ממפקחים אמריקנים לוודא את עמידתה של רוסיה בהסכם, מלמדת שוב שהוא רואה את הארסנל הגרעיני כמרכיב חיוני בנסיונו לכבוש את אוקראינה.
ההודעה באה בעיתוי קריטי. סין הבהירה שהיא נחושה לבנות ארסנל גרעיני דומה בהיקפו לזה של ארה"ב ורוסיה. מפקחים בינלאומיים גילו לאחרונה ראיות לכך שאירן מתקרבת במהירות להעשרת אורניום ברמה צבאית. קוריאה הצפונית ביצעה בסוף השבוע ניסויים נוספים בטילים בליסטיים בין-יבשתיים. כל הסימנים מלמדים שהעולם ניצב על סף התפרקות המשטר הגרעיני, מזהיר הפוסט.
במובן רחב יותר, פוטין נשמע כמו מנהיג שאינו מתעסק יותר עם בקרת הנשק לאחר שנים בהן הוקפאו הביקורת בשל הקורונה והמלחמה באוקראינה. אם מגמה זו תימשך, מי שיישב בחדר הסגלגל בעוד שלוש שנים עלול להיתקל בעולם אשר ייראה דומה לזה שלפני יובל, כאשר מרוץ החימוש היה במלוא הקצב ומדינות יכלו להציב נשק גרעיני בכל היקף אותו רצו. זוהי תזכורת לכך שהמגבלות שנותרו הן שבירות; ככל הנראה, חלף העידן בו שתי המעצמות מסתמכות פחות על נשק גרעיני כדי להרתיע זו את זו.
עוד לפני נאומו של פוטין, יישום New START היה בעייתי עד מאוד; משרד החוץ האמריקני הודיע בחודש שעבר שרוסיה אינה מצייתת. אבל כעת, כאמור, הבהיר פוטין שארה"ב יכולה לשכוח מבדיקות באתרי הגרעין של ארצו – מרכיב מרכזי ביישום ההסכם. שלא במפתיע, פוטין האשים את ארה"ב שלטענתו מנסה להביא את רוסיה במישור האסטרטגי, והסביר שהביקורות ייאסרו מחשש שהמידע יועבר לאוקראינה שתוכל להשתמש בו להתקפות נגד האתרים הרוסיים.
הטיימס מציין, כי כל ההצהרות הללו אינן משנות בצורה משמעותית את הסטטוס-קוו. כאמור, הביקורות בשני הצדדים הושעו בזמן הקורונה, אבל גם לאחר הסרת המגבלות בשנה האחרונה, מצאו הרוסים תירוצים למנוע את הביקורות וטענו שגם האמריקנים מפרים את ההסכם. ארה"ב מצידה אומרת כי הודיעה שהמפקחים הרוסים יקבלו גישה בתנאי שהביקורות יהיו הדדיות.

סיכויים אפסיים להסכם חדש
פוטין אתמול. האשים את ארה"ב [צילום: AP]

ארה"ב יודעת לא מעט על המתרחש באתרי הגרעין הרוסיים, במיוחד בזכות לווינים המוקדשים למטרה זו, אך יש דאגה עמוקה יותר. הארכת New START בחמש שנים, עליה הסכימו המדינות בחודש הראשון לנשיאותו של ג'ו ביידן, היא היחידה שמאפשר ההסכם שנחתם בימי ממשל ברק אובמה. המשמעות היא שיש לחתום על הסכם חדש לגמרי, וקשה מאוד לראות את זה קורה בשלוש השנים הקרובות.
יש לכך מספר סיבות, מסביר הטיימס. האחת: למעשה אין תקשורת בין שתי המדינות. ביוני 2021, בפגישתם היחידה, הסכימו ביידן ופוטין לנהל דו-שיח אסטרטגי על הגבלת הנשק המוכר, על שדרוגו בידי ארה"ב ועל הטיפול במערכות נשק חדישות שמפתחת רוסיה. אבל השיחות הללו מעולם לא המריאו והושעו לאחר הפלישה לאוקראינה. שנית, אין אמון ביניהן. ביידן ופוטין לא שוחחו זה למעלה משנה, ביידן הגדיר את עמיתו כפושע מלחמה בעוד פוטין תיאר אותו כתוקפן באוקראינה. פקידים אמריקנים אומרים, כי אפילו אם יושג הסכם – קשה מאוד לשער שהסנאט יאשר אותו.
שלישית, ההסכם הקיים אינו מכסה את הנשק הגרעיני המפחיד ביותר בהקשר של אוקראינה – הנשק הטקטי, אותו איים פוטין להפעיל. לרוסיה יש 2,000 כאלה, ולארה"ב – רק כמה מאות. ולבסוף, הסכם רק בין ארה"ב לרוסיה אינו הגיוני כיום. הפנטגון מעריך שבתוך עשור יהיו לסין 1,500 כלי נשק גרעיניים, כך שאין טעם בהסכם בלעדיה – אך היא אינה מראה כל סימן של נכונות להיכנס למו"מ.
למרות כל אלו, לאחר נאומו של פוטין אמר שר החוץ, אנתוני בלינקן, כי הוא מוכן לשאת ולתת על הסכם חדש. אין ספק שהסכם כזה עולה בקנה אחד עם האינטרסים הביטחוניים של ארה"ב, אמר – וגם עם אלו של רוסיה. הצהרתו של פוטין "מאוד מצערת ובלתי אחראית", הוסיף, אך הבהיר שארה"ב תמשיך לציית להסכם. "העולם מצפה מאיתנו שננהג באחריות", אמר בלינקן.

תאריך:  22/02/23   |   עודכן:  22/02/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העולם חוזר לעידן מרוץ החימוש הגרעיני
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ארה"ב מקדמת מלחמת עולם 3
חשדנית  |  22/02/23 20:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
דברי השופטים אתמול מלמדים שלא יפסלו את החוק הפדרלי המעניק הגנה מפני תכנים שמעלים המשתמשים, אלא יותירו לקונגרס את קביעת הגבולות – מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
הגנרל מארק הרטלינג, שהיה מפקד הצבא האמריקני באירופה, מסביר בוושינגטון פוסט מדוע רוסיה נכשלה בכל חמשת שלבי המלחמה ומהו היתרון הגדול ביותר של אוקראינה
איתמר לוין
דייוויד פרנץ', בעל טור לענייני משפט בניו-יורק טיימס, טוען שאין להתחשב בשיקולים פוליטיים בו בחשש מפני התפרעויות בעת ההכרעות הקרובות בשלוש חקירות פליליות נגד הנשיא לשעבר
איתמר לוין
שנה למלחמה באוקראינה    וושינגטון פוסט: פוטין ממשיך לחלום על אימפריה למרות התבוסות באוקראינה, לא מוכן לוותר - ובמקביל מבודד יותר ויותר בתוך רוסיה ומגביר את הדיכוי האכזרי
איתמר לוין
שנה לפלישה לאוקראינה    ניו-יורק טיימס סוקר את כפיית הרעיונות שהובילו את פוטין לצאת למלחמה: המסרים מוטמעים בכל הכוח, בעוד חיי היום-יום של רוב הרוסים לא השתנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il