X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
נראה מלא חיים [צילום: אוון ווצ'י, AP]
ביידן מבקש: תסמכו עלי, גם בנוגע לגיל שלי
הנשיא הזקן ביותר בתולדות ארה"ב צפוי להתמודד שוב, ואין תשובה פשוטה לשאלה עד כמה גילו צריך וצפוי להשפיע - כותב וושינגטון פוסט

בפברואר 2020 סיקרה קתרין מילר, עורכת בניו-יורק טיימס, עצרת בחירות של ג'ו ביידן ולמחרת – עצרת של ברני סנדרס. האירוע של ביידן, שהתקיים כאשר נראה היה שלא יזכה במועמדות הדמוקרטים לנשיאות, היה קטן יותר. אחד מתומכיו העיר, עד כמה יהיה קשה למלא את תפקיד הנשיא בגילו המתקדם. אחר השיב: "כן, אבל הוא מרגיש שעליו לעשות זאת".
מבחינה זאת, לא הרבה השתנה. ביידן בן ה-80 הוא הנשיא הזקן ביותר בתולדות ארה"ב, ואם וכאשר יתמודד שוב – הוא יכניס למשחק את המחשבה על נשיא בן 86. מסיבות הידועות רק לו, נראה שהוא שוב מרגיש שעליו לעשות זאת. לבעיה זו יש היבט ברור: השפעות הגיל אינן בשליטתך, ובטוח יותר לפרוש לפני שרמת הסיכון נכנסת לאזור מסוכן. אבל כיום הקשר בין גיל ובריאות בארה"ב אינו חד-משמעי. רבים מדברים בהסתייגות על מנהיגים מבוגרים – ובוחרים בהם שוב ושוב.
גם דונלד טראמפ מתמודד שוב, ואם ייבחר – יסיים את כהונתו בגיל 82. בסוף 2020 כמעט רבע מחברי הקונגרס היו בני 70 ומעלה, לעומת 8% בלבד ב-2002. הסנאטור צ'אק גראסלי נבחר שוב אשתקד, בגיל 89. שניים ממנהיגיו הבולטים ביותר של הקונגרס בעשורים האחרונים, מיץ' מקונל וננסי פלוסי, נמצאים בעשור התשיעי לחייהם (פלוסי פורשת בסוף השנה הבאה). עד לאחרונה, רוב מנהיגי הדמוקרטים בבית הנבחרים היו בני למעלה מ-70. שרת האוצר, ג'נט ילן, היא בת 76. שניים משופטי בית המשפט העליון מצויים בעשור השמיני, ובעשור האחרון היטה מותם של שופטים את בית המשפט לכיוון השמרני.
אם יתמודד לקדנציה שנייה, ביידן יחזור על בקשתו מהקמפיין הקודם: תסמכו עלי. ביידן מייצג יציבות והמשכיות, ששניהם נובעים מגילו. את קמפיין 2020 ביסס ביידן על יכולתו לזכות בנשיאות, כאשר היו מי שחשבו שלא יצליח לזכות אפילו במועמדוּת. הוא הבטיח שיתוף פעולה עם הקונגרס, מהסוג שרבים זכרו בנוסטלגיה. הספקנים תהו האם אינו זקן מדי, האם אינו מנותק מדי מהמציאות הפוליטית העכשווית. ביידן צדק אז: הוא זכה במועמדות, הוא ניצח את טראמפ, הוא עבד עם הקונגרס. נשיאותו בנויה על כך שהוא צדק לגבי עצמו, וממילא – גם בסוגיית גילו.
אולי יהיה יצדק שוב, וזו אפשרות ממשית – מציינת מילר. גיל הוא עניין יחסי. הרפואה ממשיכה להשתפר ואנשים חיים זמן רב יותר ובאיכות חיים גבוהה יותר. נשיאים יכולים להתמקד בתמונה הגדולה ולהאציל את השאר. הוריו של ביידן חיו עד גיל 86 ו-92. קיומו של יעד יכול להשפיע לטובה על חיינו. ביידן נראה מלא חיים בנאום מצב האומה בתחילת החודש ובביקוריו באוקראינה ופולין בשבוע שעבר.

שדרוג של בעיה שיש לרבים
גם הקונגרס הזדקן משמעותית [צילום: פטריק סמנסקי, AP]

דור של זקנים, מקלמנט אטלי בבריטניה ועד קונרד אדנאואר בגרמניה, שיקם את אירופה לאחר מלחמת העולם השנייה – כאשר תוחלת החיים הייתה קצרה בהרבה; אדנאואר כיהן עד גיל 87. אולי במקום לרטון על אחיזתו של הדור הישן אותה מייצג ביידן, יש הנושמים לרווחה לנוכח ההמשכיות שהוא מעניק וריחוקו מחיי היום-יום של בני הדור הצעיר. קשה לוותר על משרה כאשר יש כוח אמיתי, וכאמור – ביידן ממש אינו הזקן היחיד בצמרת האמריקנית.
אבל יש הבדלים משמעותיים: יש 100 סנאטורים – ורק נשיא אחד. יש מאות שופטים פדרליים – ורק תשעה בבית המשפט העליון. יש נושאים חשובים יותר מאשר אחרים. השאלה עלתה ממש בימיה הראשונים של ארה"ב: ג'ון דיקינסון, ציר בוועידה לכתיבת החוקה, תהה כיצד ייקבע שהנשיא אינו כשיר; תשובה עליה לא ניתנה עד עצם היום הזה. ביידן עלול לטעות: הוא עשוי להפסיד בבחירות בגלל גילו, או להיבחר ולחלות בצורה קשה. האם על האמריקנים לעצום עין מול גילו של ביידן או לבחור במבט מציאותי?
מילר מזכירה את סיפורו של ג'ון פטרמן בן ה-53, אשר התמודד אשתקד לסנאט מטעם פנסילבניה תוך שהוא מתאושש משבץ ומתקשה בדיבור. באחת מעצרות הבחירות שאל פטרמן: "כמה מכם התמודדתם במהלך חייכם עם בעיה רפואית קשה? תרימו ידיים". יש של ידיים הורמו. "כמה אצל הוריכם?" – כמעט כל הידיים הורמו. הן נותרו באוויר כאשר פטרמן הזכיר קרובי משפחה נוספים. פטרמן ניצח – הוא גבר על הרופא ואיש הטלוויזיה מחמט אוז. לפני שבועיים הוא אשפז את עצמו לטיפול בדיכאון, תופעת לוואי של ההתאוששות מהשבץ.
הזדקנות איננה שבץ או דיכאון, אך כמותם – מצד אחד אין סיבה להתבייש בה, ומצד שני לא כולם חשים בנוח איתה. הבחירה שבפני ביידן היא רק שדרוג של הבעיה שרבים ניצבים בפניה: מתי תדע שהגיע זמנך לפרוש ואיך תדע שאתה יכול להמשיך? כולנו מזקנים, צוברים או מאבדים יכולות בדרכים שאולי אפילו איננו מודעים להן, מזכירה מילר.
אפשר להטריף את הדעת בהשערות על האופן בו יכולות להתפתח בחירות 2024. מה יקרה אם ביידן יתמודד וימצא מולו מועמד צעיר בהרבה מאשר טראמפ? מה יקרה אם הוא יזוז הצידה לטובתו של מועמד צעיר יותר אשר יפסיד לטראמפ? בסופו של דבר, כל מה שיש הוא בקשתו של ביידן: תסמכו עלי שאני צודק לגבי עצמי. כאמור, הוא צדק בעבר ועשוי לצדוק בעתיד. השאלה מרחפת בשל חוסר הביטחון בתשובה: מה שגורם לאנשים להיות מודאגים מהנשיא, יכול להיות גם מקור כוחו ומשיכתו.

תאריך:  26/02/23   |   עודכן:  26/02/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביידן מבקש: תסמכו עלי, גם בנוגע לגיל שלי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
SENILI BILTI NILEH B'RAYBAND
?AD MATAI  |  26/02/23 20:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2024
איתמר לוין
האם הרפובליקנים השמרנים בשלים למועמדת לנשיאות? ספק רב - משיב ניו-יורק טיימס    היילי עצמה מנסה לשחק על הזהות המגדרית וגם להתרחק ממנה
איתמר לוין
מורין דואד טוענת בוושינגטון פוסט, כי למרות שטרם הכריז על כך רשמית - ביידן כבר מצוי בעיצומו של מסע הבחירות לנשיאות 2024    הוא סבור שמצבו מצוין ולא יוותר רק בגלל כמה פטפוטים על גילו
איתמר לוין
היילי הייתה מושלת דרום קרוליינה ושגרירת ארה"ב באו"ם    הראשונה במפלגה הרפבוליקנית המתייצבת רשמית מול טראמפ
איתמר לוין
התמיכה בביידן במפלגתו נמצאת בשפל חסר תקדים, אבל נכון לעכשיו אין שום מועמד משמעותי - בעוד הוא כבר גבר על טראמפ, מנתח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
וושינגטון פוסט סוקר את המועמדים האפשריים: טראמפ ודה-סנטיס מובילים בסקרים, בכירים לשעבר בממשל טראמפ שוקלים התמודדות, כמו גם מספר מושלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il