X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
4,000-2,000 פגזים ביום [צילום: ודים גירדה, AP]
המערב מחפש תחמושת בסגנון סובייטי
צבא אוקראינה עודנו בנוי במידה רבה על ציוד סובייטי וצריך לחדש כל העת את המלאי ניו-יורק טיימס חושף מקצת מן העסקות החשאיות

העבודה פשוטה ומסוכנת: למלא פגזי 122 מ"מ בסגנון סובייטי בחומרי נפץ. מבחינת תושביה של קוֹסְצֶנֶס, עיירה נידחת במערב בולגריה, זוהי הזדמנות מבורכת למרות סכנת המוות: עוד משרות במפעל התחמושת טֶרֶם שבשולי העיירה. ייצור הפגזים נפסק ב-1988, כאשר המלחמה הקרה התקרבה לקיצה, אבל יחודש בקרוב. הפלישה הרוסית לאוקראינה הפכה את הנשק והחימוש מהעידן הסובייטי לבעלי חשיבות קריטית מבחינתה של אוקראינה.
שנה לאחר תחילת המלחמה ולמרות הזרם העצום של נשק מערבי מתוחכם, הצבא האוקראיני עודנו מבוסס על כלי נשק המשתמשים בחימוש בסטנדרט סובייטי, מסביר ניו-יורק טיימס. ארה"ב ומדינות נאט"ו אינן מציירות חימוש כזה, והמדינות המעטות שכן מייצרות אותו מחוץ לרוסיה מצויות במה שהיה מרחב ההשפעה הסובייטי. כך מגיעות מדינות המערב לאיזורים מרוחקים במזרח אירופה, כמו צפון-מזרח בולגריה.
לבולגריה היו במשך דורות רבים קשרים הדוקים עם מוסקבה, למרות שמזה שני עשורים היא חברה באיחוד האירופי ובנאט"ו. בקיץ שעבר נחשף שהממשלה המקומית סיפקה נשק לאוקראינה והדבר עורר סערה פוליטית עזה. בשנה שעברה הגיע ייצוא הנשק הבולגרי ל-3 מיליארד דולר, פי חמישה מאשר ב-2019.
בולגריה ממש לא לבד. לוקסמבורג מספקת לאוקראינה נשק שמקורו בצ'כיה. מתווכים עמוסי מזומנים מארה"ב סורקים מפעלים בבוסניה והרצגובינה, סרביה ורומניה בחיפוש אחרי פגזים. בריטניה הקימה כוח משימה חשאית לחימושה של אוקראינה. חשיבותם של מקורות כאלו גדלה כאשר אוקראינה משתמשת בתחמושת בקצב גבוה בהרבה מזה של הייצור. בחודשים האחרונים ירו האוקראינים 4,000-2,000 פגזי טנק ביום, ויזדקקו ליותר כדי לשחרר שטחים שכבשה רוסיה. בנקודה מסוימת בקיץ שעבר ירתה רוסיה 50,000 פגזים ביום, אבל גם היא סובלת כעת ממחסור.
בשנה האחרונה רוכשות אוקראינה ובעלות בריתה נשק בסגנון סובייטי מכל מקור אפשרי. חברות בבעלות ממשלת אוקראינה ביקשו ממתווכים בארה"ב ומדינות אחרות למצוא טנקים, מסוקים ומרגמות, והספקים נברו עמוק במחסנים. בקיץ שעבר הציע סוחר נשק צ'כי לאוקראינה לרכוש מטוסי תקיפה סובייטיים מהשנים 1990-1984 תמורת 185 מיליון דולר, מלמדים מסמכים שהגיעו לידי הטיימס. ארה"ב ובריטניה מימנו עסקות כאלה, תוך שימוש במדינות שלישיות ובמתווכים במקרים בהם המדינות המייצרות לא רצו להיחשף כמי שמספקות נשק לאוקראינה.
כוח המשימה הסודי במשרד ההגנה הבריטי מתמקד באיתור חימוש בסגנון סובייטי, משימה ההולכת ונעשית קשה ככל שהמלחמה מתארכת והמאגרים מתרוקנים. בחודש יוני שעבר רכשה בריטניה מפקיסטן 40,000 פגזי ארטילריה וטילים, תוצרת Orדנ"אnce Factories שבבעלות המדינה; התשלום אמור היה להתבצע באמצעות מתווך רומני ורשמית נקבע שהחימוש יעבור לבריטניה, ללא כל אזכור של אוקראינה. אבל העסקה נפלה כאשר המפעל הפקיסטני לא הצליח לעמוד בה – מסוג הבעיות השכיחות בעסקות כאלה.

בולגריה ממשיכה לייצא למרות המחלוקת
כולם יודעים לאן מגיעים המשלוחים [צילום: AP]

הטיימס חוזר לבולגריה ומציין, כי פרצות ביורוקרטיות והסדרים עקיפים מעניקים לפקידים המקומיים כסות פוליטית בעודם מסייעים לאוקראינה – אם כי למעשה הכל יודעים לאן בדיוק מיועדים המשלוחים. תעשיית הנשק הבולגרית ממלאת תפקיד מוזר מאז הימים האחרונים של בריה"מ: היא סיפקה נשק לשני הצדדים במלחמת אירן-עירק וללוב, למורדים באנגולה ולמחתרת הטמילית בסרי-לנקה.
המפעלים המקומיים המשיכו לייצר תחמושת בסגנון סובייטי גם לאחר הצטרפותה של המדינה לנאט"ו ולאיחוד האירופי. ארה"ב הייתה לקוחה שלהם כדי לסייע לבעלי בריתה באפגניסטן ובעירק. נשק בולגרי צץ גם בסוריה לאחר פרוץ מלחמת האזרחים והגיע לידי המורדים – מה שהעמיד את סופיה מול מוסקבה התומכת במשטרו של בשאר אסד. סוכנים רוסים הרעילו ב-2015 סוחר נשק בולגרי ולאחר מכן אירעו סדרה של התפוצצויות מסתוריות במפעלי נשק בולגריים.
הבחירות שהתקיימו בבולגריה בסתיו 2021, בעת שרוסיה התכוננה לפלישה לאוקראינה, העלו לשלטון את קיריל פטקוב, בוגר אוניברסיטת הרווארד. הוא החליט שהמלחמה באוקראינה היא הרגע המתאים להתרחקות של ארצו מרוסיה ולהתקרבות למערב; "רצינו להיות בצד הנכון של ההיסטוריה", אמר פטקוב לטיימס.
מסיבות קואליציוניות, היה על פטקוב להימנע מייצוא ישיר של נשק לאוקראינה: הנשק נמכר לחברות אחרות באיחוד, כולל פולין, ומשם הוא יכול להגיע לאוקראינה ללא מעורבות בולגרית. פטקוב אומר כי תחמושת תוצרת בולגריה הגיעה עד מהרה לשליש מכלל האספקה לאוקראינה. ממשלתו אומנם נפלה כמה חודשים לאחר מכן, אבל אז כבר נוצר מומנטום המאפשר למכירות להימשך למרות המחלוקת הפוליטית המתמשכת בנושא.

תאריך:  26/02/23   |   עודכן:  26/02/23
+ארה"ב מבקשת להשפיל את רוסיה כדי להרתיע את סין
11:11 26/02/23  |  אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה

הלקח המאקרו-אסטרטגי העיקרי משנת המלחמה באוקראינה, החשוב מאוד לחשיבה האסטרטגית הישראלית, הוא שארה"ב מבקשת להשפיל את רוסיה באמצעות אוקראינה כדי להרתיע את סין, שהיא האִיום העיקרי על ארה"ב בעתיד הקרוב

כוחות רוסיים מפגיזים באוקראינה [צילום: שירות העיתונות של משרד ההגנה הרוסי/AP]
+24 בפברואר 2022. הבכירים משחזרים
07:51 26/02/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

וושינגטון פוסט שוחח עם מנהיגי ארה"ב, אוקראינה, בריטניה ונאט"ו על היום הראשון של הפלישה הרוסית  ▪  שחזור היום ששינה את תולדות אירופה

טיל שנפל בקייב, 24.2.22 [צילום: אפרם לוקצקי, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המערב מחפש תחמושת בסגנון סובייטי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
אורי מילשטיין
הלקח המאקרו-אסטרטגי העיקרי משנת המלחמה באוקראינה, החשוב מאוד לחשיבה האסטרטגית הישראלית, הוא שארה"ב מבקשת להשפיל את רוסיה באמצעות אוקראינה כדי להרתיע את סין, שהיא האִיום העיקרי על ארה"ב בעתיד הקרוב
איתמר לוין
וושינגטון פוסט שוחח עם מנהיגי ארה"ב, אוקראינה, בריטניה ונאט"ו על היום הראשון של הפלישה הרוסית    שחזור היום ששינה את תולדות אירופה
איתמר לוין
יום השנה הראשון למלחמה באוקראינה: עיצומים גם על חברות סיניות הסוחרות עם רוסיה    תת-שר החוץ: שלום חייב למנוע מפוטין את האפשרות לתקוף שוב
איתמר לוין
בצל שורה של עימותים ומטרות סותרות, בייג'ינג עשויה להציע תוכנית שלום בין רוסיה לאוקראינה    ניו-יורק טיימס סבור, כי אין לה הידע, חוסר משוא הפנים ויכולת ההשפעה הדרושים
איציק וולף
הנשיא האמריקני מאותת לאגף המזרחי של ברית נאט"ו כי ארה"ב תסייע אל מול תוקפנות רוסית אפשרית    "אתם קו החזית של ההגנה הקולקטיבית שלנו, על הפרק עומדת חרות הדמוקרטיות באירופה ובעולם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il