X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
שי. לכל האורך מהמר בגדול [צילום: אנדי וונג, AP]
שי אינו חלש, בניגוד למה שחושב המערב
כריסטופר ג'ונסון, מומחה לענייני סין, טוען ב-Foreign Affairs שהפרשנויות על שי נובעות מחוסר הבנה לגבי מעמדו ושיטת פעולתה של המפלגה

לאחר שנשיא שי ג'ינפינג הבטיח לעצמו קדנציה שלישית וחסרת תקדים, רבים במערב תיארו אותו כקיסר סיני מודרני. ארבעה חודשים בלבד מאוחר יותר, נטען שהוא מצוי בלחץ וייתכן שאחיזתו במוסרות השלטון אינה איתנה כפי שחשבו רבים. היציאה הכאוטית ממדיניות "אפס קורונה" ותקרית בלון הריגול בארה"ב נתפסות כהוכחות לכך. כריסטופר ג'ונסון, מומחה לענייני סין, טוען ב-Foreign Affairs שפרשנויות כאלה מתעלמות מהתחבולנות הפוליטית חסרת המעצורים של שי וממאמציו לנהל טוב יותר את הפגמים הבסיסיים בשיטה, אותם המפלגה הקומוניסטית רואה כסיכון מחושב לצורך הבטחת שלטונה.
אבן יסוד בשלטונו של שי היא נכונותו להמר בגדול אם הוא חושב שההימור ישתלם לו ולסין. בתחילת שלטונו הוא יצא למסע ענק נגד השחיתות והפיל חברי פוליטביורו, קציני צבא ואנשי ביטחון רבי עוצמה. בניגוד לרוב ההערכות, הוא הצליח. לאחר מכן באו עוד הימורים גדולים, כגון הגבלת המינופים במגזר הפיננסי, תוקפנותו בזירה הבינלאומית והרצון לייצא את המודל הסיני. פרשנים מערביים טענו שהמהלכים הללו יהיו הרסניים לסין ויסכנו מדינות אחרות, אך ג'ונסון סבור שמוקדם מכדי לשפוט אותם.
לרוב ההימורים הגדולים של שי יש מכנה משותף: הם מוציאים מאיזון את יריבו מבית ומחוץ. למפלגה הקומוניסטית אין לגיטימיות בסגנון דמוקרטי, הנובעת מהמוסדות או הערכים המשותפים. בעיני שי, המשמעות היא שהדרג הפקידותי יכול להתחרות בה על השליטה במוקדי הכוח. אולם, ריסון יתר של הפקידים עלול לגרום לעליית כוחם של מנהיגים מקומיים שלא בהכרח נאמנים לאדוניהם במפלגה.
הפתרון של שי הוא אובססיביות לדומיננטיות של המפלגה: שילוב של כוחניות עם מוסדות חדשים המפעילים כוחניות זו. מבנה זה מבטיח ששירותי הביטחון של סין מצויים בפיקוח אזרחי הדוק – מה שאומר שבייג'ינג פחות מסוכנת מכפי שטוענים אלו המבקשים לנהל מלחמה קרה נגדה. אבל דרושים זמן וסבלנות כדי להיווכח בכך – מצרכים נדירים כיום בוושינגטון, טוען ג'ונסון.

נטישת ה"אפס קורונה" ותקרית הבלון
ההפגנות נתנו את ההזדמנות [צילום: אנדי וונג, AP]

רבים נדהמו כאשר סין נטשה בבת אחת, בשלהי 2022, את מדיניות ה"אפס קורונה". הם חשבו ששי מוכן להקריב את הכלכלה כדי שלא לתת ליריביו תחמושת נגדו בקונגרס המפלגה (אוקטובר 2022), או שהוא נחוש בדעתו לנצל את המגיפה כדי לבנות מערכת דיכוי ומעקב מוחלטת. כאשר שי נטש מדיניות זו, טענו פרשנים שהוא נבהל מכמה סטודנטים המחזיקים פיסות נייר חלקות – ומכאן באה הטענה שהקדנציה השלישית שלו מצויה בצרות כבר מתחילתה.
פרשנויות כאלו מניחות ששי הוא טיפש או קנאי – והוא לא. יותר סביר להניח שהוא החל לשקול מחדש את ה"אפס קורונה" לאחר הסגר ההרסני בשנגחאי באביב שעבר, כאשר התברר שהמדיניות הפכה לבלתי נסבלת. ההתלבטות שלו הייתה אחרת: כמה חודשים לפני כן הוא העיף מהפוליטביורו את נאמניו של הנשיא לשעבר הו ג'ינטאו, ולא יכול היה להסתכן במקביל בתמותה כבדה בשל הקורונה.
ההפגנות נתנו לשי את ההזדמנות לה המתין. אם נטישת מגבלות הקורונה תעלה יפה, הוא יוכל לייחס לעצמו את ההצלחה ולומר שהאזין לעם. אם היא תיכשל, הוא יוכל להאשים את המפגינים ו"כוחות זרים עוינים" שלטענת משטרו עמדו מאחוריהם. החישוב הזה, הנזק לכלכלת סין והדיווחים מהשטח על ההתגברות על האומיקרון, עודדו את שי ליטול הימור גדול נוסף ולהסיר את המגבלות. ההימור השתלם, משום שלמרות התחלואה העצומה – לא יצא מסין זן נוסף של הקורונה והתמותה לא הייתה בהיקפים ממנה חששו. הדבר מאפשר למשק הסיני לחזור ולצמוח מוקדם בהרבה מן הצפוי.
ג'ונסון עובר לתקרית הבלון. הוא טוען, כי עמדת הפנטגון – לפיה האירוע מלמד על מחלוקת קשה בין האזרחים לגנרלים בצמרת הסינית – היא שגיאה מדאיגה בניתוח האירועים. נכון, תמוה ששי יאשר מבצע מסוכן כזה ערב ביקורו של שר החוץ אנתוני בלינקן, במהלכו קיווה לייצב את היחסים עם וושינגטון (בלינקן ביטל את הביקור בגלל הבלון). אבל הבנת תפיסת עולמו של שי והמערכת של המפלגה הקומוניסטית ונסיונותיו לשפר אותה, מספקת הסבר טוב יותר.
אחת הראיות לטענה בדבר חילוקי דעות בבייג'ינג היא שמשרד החוץ הסיני לא ידע על הפעלת הבלון. אבל תפקידו של המשרד הוא לנהל את תדמיתה של סין בעולם ולהגן על המשטר כאשר מתרחשים אירועים מביכים. בכירי המפלגה מתייחסים אליו באדישות ואף בבוז – וזאת לעומת הצבא, שהוא בפועל הזרוע החמושה של המפלגה וחיוני להישרדותה. משרד החוץ אינו קובע את המדיניות ובוודאי שאינו מכתיב מהלכים לצבא.
מוטעית עוד יותר ההנחה שהצבא או ניצים אחרים במשטר ביקשו לחבל בביקורו של בלינקן, כדי לפגוע ברצונו של שי בהפשרה עם ארה"ב. שי עצמו הוא נץ, אומר ג'ונסון, המכיר בכך שהעויונות האמריקנית לסין היא דו-מפלגתית ולפיכך רואה את ארה"ב כאויב תמידי של סין. אחרי שש שנים של מלחמה דה-פקטו מצד ארה"ב לבלימת השאיפות האסטרטגיות של סין, בלון ריגול הוא ממש לא צעד תוקפני בעיניו של שי.

ממשל ביידן מעדיף פוליטיקה פנימית
בלון הריגול במבט ממטוס אמריקני [צילום: AP]

טענה אחרת הייתה, שתקרית הבלון מלמדת ששי אינו יודע כל מה שהצבא עושה. ג'ונסון דוחה גם אותה. לדבריו, בניגוד לקודמו הו – שי יודע משהו על עבודת הצבא מתפקידיו הקודמים ומעמיתיו במפלגה המשרתים כקצינים בכירים. מיד לאחר עלייתו לשלטון יצא שי במסע מקיף נגד קצינים מושחתים לצד ארגון מחדש מקיף של הצבא. הוא גם הכריז על עצמו כמפקד העליון והפעיל מחדש את ערוצי הסמכות כדי לממש את אחיזתו בצבא. לא סביר ששי לא ידע על הבלון, גם אם לא על משימתו המדויקת.
ג'ונסון מסביר, כי הטעויות בניתוח המצב בסין נובעות מהרצון לבחון את אתגריה והחלטותיה במשקפיים של מדינות אחרות. מדיניותה בנושא הקורונה נראתה מטופשת משום שהמערב בחר לוותר מוקדם יותר על המגבלות. כאשר סין בחרה להמשיך אותן זמן רב נוסף, הסיקו במערב ששי נתון ללחץ או שהוא רודן משוגע. לכן, נטישת המגבלות נתפסה כוויתור מביך במקום כהימור אסטרטגי. אין ספק שהמשטר טעה קשות כאשר לא ניצל את מדיניותו הנוקשה כדי להתכונן לפתיחה הבלתי-נמנעת, אבל בסופו של דבר – הסרת המגבלות לא הייתה שונה משמעותית מאשר במדינות אחרות והמחיר בחיי אדם היה נמוך מן הצפוי.
תקרית הבלון מהווה דוגמה זהה לסכנות שבקריאה שגויה של שי והמערכת שלו. משרת הנשיא היא הפחות-חשובה בצמרת הסינית; קודמות לה חובותיו כראש המפלגה ומפקד הצבא. שי רואה את גופי החוץ והביטחון שלו כחלק ממערכת השליטה של המפלגה, לא כמוסדות עוצמתיים הנוטלים חלק בעיצוב המדיניות. אין כל מקום להשוות אותם עם המקבילים להם במערב.
אולם, הנשיא ג'ו ביידן ובכירי ממשלו מפגינים שוב ושוב את חוסר מודעותם להבדלים הקריטיים בין המערכות בסין ובארה"ב – טוען ג'ונסון. ביידן אומר לשי שהוא רוצה תחרות ולא עימות, ואז אומר בפומבי שארה"ב תגן על טייוואן. שר ההגנה שלו כועס על כך שעמיתו הסיני אינו עונה לשיחות הטלפון ממנו, ויועציו של ביידן תוהים מדוע סין אינה מוכנה לדון בסידורי ביטחון. התשובה היא ששי אינו מעוניין בהם. אחיזתו בצבא עודנה איתנה, והוא סבור שצעדים כאלו יהפכו את סין לסוג של בריה"מ ויעצימו את כוחה של ארה"ב. חוסר הבנות כאלו עלולות להחמיר עוד יותר את היחסים בין המדינות, במיוחד כל עוד ממשל ביידן מעדיף לזכות בנקודות פוליטיות מבית – מסיים ג'ונסון.

תאריך:  01/03/23   |   עודכן:  01/03/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שי אינו חלש, בניגוד למה שחושב המערב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מדיניות הילד האחד הפכה לשאיפה לשלושה ילדים; מחוז סיצ'ואן אומר: ללא שום הגבלה; חלק מהערים מציעות תמריצים כספיים    אבל הבעיות העיקריות, אומר ניו-יורק טיימס, הן כלכליות ותרבותיות
איתמר לוין
תחקיר נרחב של ניו-יורק טיימס מעלה, כי ילדים המסתננים לארה"ב בלא הוריהם ומופקדים בידי "משפחות מלוות", מוצאים את עצמם בעבודות המפרות בצורה בוטה את החוק
איתמר לוין
הגיעו להבנה בשני הנושאים המרכזיים שנותרו פתוחים בעקבות הברקזיט: בקרות על סחורות מבריטניה לצפון אירלנד והמנגנון ליישוב מחלוקות בנושא
איתמר לוין
כשלונות בבתי המשפט ובקונגרס מקשים על ממשל ביידן להיאבק בדומיננטיות של חברות הענק, אך אנשיו טוענים שיש התקדמות וממשיכים במדיניות תוקפנית – מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
מקס בות מוושינגטון פוסט סייר במדינה במשך שבועיים, ומספר על חשיבותה האיזורית והעולמית - ועל נסיונותיה לאזן בין סין לבין ארה"ב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il