X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הציבור מבין [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
הוריקן או ורטיגו
בניגוד לנרטיב הפוליטי-תקשורתי, גם מימין וגם משמאל, לפיו 'לציבור אין מושג במה מדובר וחייבים להסביר לו הכל', מתברר שהישראלים מבינים מצוין מה מציעים להם, ויש להם גם עמדות ברורות בנושא

נתחיל מהסוף: גנץ ולפיד לא ממש מייצגים את עמדות הבוחרים שלהם ביחס לרפורמה המשפטית. עונת ההוריקנים הגיעה למזרח התיכון, ובישראל הוכרז על מצב חירום רגע לפני מלחמת אחים. כל הפוליטיקאים והעיתונאים התגייסו להסביר כמה המצב מסוכן, כמה אנחנו על סף תהום, ובעיקר: כמה הישראלים לא מבינים לאן אנחנו צועדים. הפוליטיקאים, בעיקר מהאופוזיציה, בגיבוי תקשורתי לא קטן בלשון המעטה, מכים בתופי הטם טם ומזהירים שעוד רגע תגיע הסופה ותחרב הכל. אבל האם ראשי האופוזיציה מציגים תמונת מציאות נכונה, או שהם בסוג של ורטיגו, בעידוד תקשורתי, שמשבש להם את ההתמצאות במרחב?
אנחנו עוקבים אחרי הרפורמה/ההפיכה (מחקו את המיותר) במערכת המשפט מיום שהושקה לפני כשישה שבועות, ובודקים מה חושבים הישראלים על כלל מרכיביה השונים. בניגוד לנרטיב הפוליטי-תקשורתי, גם מימין וגם משמאל, לפיו 'לציבור אין מושג במה מדובר וחייבים להסביר לו הכל', מתברר שהישראלים מבינים מצוין מה מציעים להם, ויש להם גם עמדות ברורות בנושא, כאלה שלא בטוח שיוזמי המהלך מימין או הלוחמים ברחובות משמאל יאהבו לשמוע.
לראשונה, אחרי ארבע שנות טרלול 'כן ביבי לא ביבי', הרפורמה העלתה על סדר היום הציבורי נושא ערכי-מהותי, שערבב את הקלפים לכל הפוליטיקאים שעדיין מסודרים במחנות הפוליטיים הישנים. הרפורמה שוברת את הדיכוטומיה ומאיימת לשבור את התיקו הפוליטי המוכר בשנים האחרונות.
הימין האידאולוגי והשמאל האידאולוגי מתבצרים בעמדותיהם. בדקנו מה חושבים בוחרי הליכוד, מצביעי המחנה הממלכתי ובוחרי יש עתיד, המהווים יחד 68 מנדטים בכנסת, ובעיקר, מה חושבים 36 המנדטים של יש עתיד והמחנה הממלכתי על היוזמה. התוצאות הפתיעו גם אותנו:
על השאלה 'ממה שידוע לכם עד כה, מה עמדתכם ביחס לרפורמה'? השיבו 67% מבוחרי יש עתיד ו-73% מבוחרי המחנה הממלכתי כי 'יש צורך בתיקונים במערכת המשפט, אך יש לנסות להגיע להידברות והסכמה רחבה'. רק 31% ממצביעי יש עתיד ו-21% ממצביעי המחנה הממלכתי השיבו כי 'אין צורך בשום שינוי במערכת המשפט'. מצביעי הליכוד מגבים את שר המשפטים ו-71% השיבו כי 'יש להמשיך ברפורמה ללא עיכובים או הפסקות'.
78% מבוחרי יש עתיד ו-65% ממצביעי המחנה הממלכתי סבורים כי 'השסע בישראל מעולם לא היה חריף כל כך ויש סכנה אמיתית למלחמת אחים', ובהמשך לכך מעל 85% מהם תומכים ביוזמת הנשיא כפי שהוצעה. 74% מבוחרי הליכוד לא חוששים ממלחמת אחים, נתון מעניין כשלעצמו, ורק 32% מהם תומכים ביוזמת הנשיא.
אבל יותר מעניין היה לגלות כי הישראלים מבינים היטב את מרכיבי התוכנית, ויש להם עמדות שונות לכל אחד ממרכיביה. שימו לב לנתונים הבאים: יש התנגדות גורפת לפסקת התגברות ברוב של 61 בקרב 96% ממצביעי יש עתיד ו-89% מבוחרי המחנה הממלכתי, כך גם לגבי ביטול עילת הסבירות: 89% (יש עתיד) ו-79% (המחנה הממלכתי) מתנגדים למהלך. אבל מכאן והלאה המצב מתהפך מהתנגדות לתמיכה.
60% מבוחרי שתי המפלגות (יש עתיד והמחנה הממלכתי), תומכים במינוי נשיא בית המשפט העליון לתקופה קצובה של 6 שנים, 56% (יש עתיד) ו-65% (המחנה הממלכתי) תומכים בהגדלת הרכב הוועדה לבחירת שופטים והוספת נציגי ציבור. בקרב בוחרי המחנה הממלכתי יש רוב של 60% תמיכה לתיקון כי 'בג"ץ יוכל לבטל חוק רק ברוב של 80% מכלל שופטי העליון'. ביש עתיד הקולות חלוקים בסעיף הזה: רוב קטן של 48% תומכים במהלך מול 46% מתנגדים. תיקו סטטיסטי.
מסקנות הביניים שלנו מהמעקב המתמשך שלנו מוכיחות כי לסעיף שעולה השבוע לקריאה ראשונה בכנסת יש רוב מכריע בציבור, כולל חלקים משמעותיים מיש עתיד והמחנה הממלכתי.
הישראלים מכירים את סעיפי הרפורמה ומבדילים בין יוזמות שיעברו ברוב גדול, לתיקונים שיגיעו בעתיד ובהם יהיה רוב קואליציוני רגיל. הפוליטיקאים באופוזיציה לא מצליחים לייצר זהות בין התמיכה המפלגתית לתוכנית, והתמונות על המסכים לא מייצגות נכונה את הלכי הרוח גם בקרב מצביעי מפלגות האופוזיציה.

לעדכונים השוטפים בערוץ הטלגרם של דיירקט פולס
הכותב הוא מנהל המחקרים בחברת דיירקט פולס.
תאריך:  26/02/2023   |   עודכן:  26/02/2023
+מיכאלי: ועדת החוקה מאיימת על חופש הבחירות
22:29 26/02/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

בפנייה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית כתבה מרב מיכאלי שאפילו מעמדה של ועדת הבחירות המרכזית אינו מוסדר, מה שהופך אותה לחשופה לשינויים שעלולים להתאים את שיטת הבחירות לרוב הקואליציוני הזמני  ▪  "הדבר יחזק את שלטון הקואליציה ויגביל את יכולת הביקורת השיפוטית"  ▪  "יו"ר ועדת הבחירות המרכזית צריך להציג את עמדתו בפני ועדת חוקה חוק ומשפט כדי למנוע את סכנת הבחירות החופשיות להתערער"

מרב מיכאלי [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+צובע הכתובת 'ביבי בוגד' באיילון נחקר על השחתת פני מקרקעין
18:33 26/02/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

+הנשיא הרצוג - זכות השתיקה פגה
14:16 26/02/23  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה

בשנת 2000 הורה היועץ המשפטי לממשלה דאז אלייקים רובינשטיין לפתוח בחקירה נגד אהוד ברק ואחרים ב"פרשת עמותות ברק"  ▪  הנשיא דהיום יצחק הרצוג שמילא תפקיד מרכזי בעמותות בחר שלא להשיב לשאלות החוקרים  ▪  היום, כאשר העבירות התיישנו, חלה על הנשיא החובה "לפתוח"

ברק. נטל [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+"פסילת חקיקה רגילה ברוב של 12 או 13"
13:47 26/02/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

יו"ר ועדת חוקה הודיע כי בכוונתו לקיים את ההצבעה לקריאה ראשונה בוועדה ביום רביעי הקרוב  ▪  סער: "'ההתרככות' של רוטמן זהה בדיוק להצעה המקורית של לוין. עוד ספין"

רוטמן. הצעת ריכוך? [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
+המערכה להחלפת הממשלה
12:47 26/02/23  |  צבי גיל   |   לרשימה המלאה

בנסיבות שהמשבר החוקתי עומד בפתח, יש להפנות את המחאה הציבורית נגד הממשלה שמפרה חוקי יסוד ולכן עליה ללכת, ואם זאת לא תוחלף באחרת - על העם ללכת לבחירות

נגד הממשלה
+החיוך שהלך לאיבוד
11:44 26/02/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה

מעשה אנושי פשוט, ברור ומובן מאליו, עורר סערה רבתי, גרר מלחמת גוג ומגוג ברשתות החברתיות, הטחת בליסטראות של זעם קדוש עטוף בקצף לבן

מחויכים ומפויסים [צילום: יוטיוב]
+אמסלם: מי זה חנן יובל? שיזמינו את קובי פרץ
11:39 26/02/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

ח"כ דוד אמסלם הגיב בטוויטר על סירוב הזמר והמלחין חנן יובל להופיע בליל יום הזיכרון בכנסת  ▪  "מציע למארגנים להביא את הזמר והיוצר הנפלא קובי פרץ שישיר אנחנו מאמינים בני מאמינים"

חנן יובל ואמסלם. "לא אשיר בפני גסי הרוח" [צילום: משה שי ותומר נויברג, פלאש 90]
+הרהורים על עריצות הרשות המבצעת
10:34 26/02/23  |  מיכאל מירו   |   לרשימה המלאה

המאמר הזה מופנה בעיקר למפוני גוש-קטיף שנושאים על גופם את טעם הגירוש, גירוש שעליו החליטה ממשלת הליכוד  ▪  הלקח המרכזי הוא שעריצות ממשלה ללא איזונים תוביל לעוד הרבה החלטות שפוגעות בזכויות אזרח ואדם

צד אחר של המטבע [צילום: פלאש 90]
+המאבק על הנרטיב - הפיכה, מהפכה, רפורמה
08:16 26/02/23  |  רפי לאופרט   |   לרשימה המלאה

ערבוב המושגים - הפיכה, מהפכה, רפורמה - שנוהגים מארגני המחאה נגד הרפורמה המשפטית מיועד לקבּעַ בתודעת הציבור מושגים מעוותים או שקריים ולהפכם ל"אמת - מסתגלת". בעיקרה מושתתת המחאה על גניבת-דעת והטעיה, ועושה שימוש נרחב בל"פ תקשורתי אינטנסיבי. תומכי הרפורמה הם רוב בציבור אך עמדותיהם אינן נשמעות כהלכה; חובה להתעשת! יעד הרפורמה הוא ביטול ההשלכות השליליות של ההפיכה השיפוטית של השופט העליון בדימוס ברק וחזרה לדמוקרטיה הנשלטת ומנוהלת ע"י העם

[צילום: קובי גדעון/לע"מ]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
מיכאל מירו
המאמר הזה מופנה בעיקר למפוני גוש-קטיף שנושאים על גופם את טעם הגירוש, גירוש שעליו החליטה ממשלת הליכוד    הלקח המרכזי הוא שעריצות ממשלה ללא איזונים תוביל לעוד הרבה החלטות שפוגעות בזכויות אזרח ואדם
רפי לאופרט
ערבוב המושגים - הפיכה, מהפכה, רפורמה - שנוהגים מארגני המחאה נגד הרפורמה המשפטית מיועד לקבּעַ בתודעת הציבור מושגים מעוותים או שקריים ולהפכם ל"אמת - מסתגלת". בעיקרה מושתתת המחאה על גניבת-דעת והטעיה, ועושה שימוש נרחב בל"פ תקשורתי אינטנסיבי. תומכי הרפורמה הם רוב בציבור אך עמדותיהם אינן נשמעות כהלכה; חובה להתעשת! יעד הרפורמה הוא ביטול ההשלכות השליליות של ההפיכה השיפוטית של השופט העליון בדימוס ברק וחזרה לדמוקרטיה הנשלטת ומנוהלת ע"י העם
איציק וולף
ראש הממשלה לשעבר נאם בפני המפגינים בתל אביב ואמר כי מרי אזרחי לא אלים אינו מרד    "נלך בדרכם של גנדי ומרטין לותר קינג"    קרא לנשיא המדינה להביע עמדה: "האם כבודו במחנה ה-D9 או במחנה מגילת העצמאות?"
איציק וולף
בהפגנה בתל אביב ינאם ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, ובהפגנה בירושלים ינאם המשנה לשעבר לנשיאת העליון, אליקים רובינשטיין
איציק וולף
ראש הממשלה הגיב עם צאת השבת על פרסום דבריו מישיבת הממשלה ביחס להפגנות המחאה שלפיהם הוא מעוניין לתת לשרים "אגרוף להלום בהם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il