X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מספר הלידות - כמו בכיבוש הגרמני [צילום: דמיטרי סרבייקוב, AP]
רוסיה בטרגדיה דמוגרפית מחמירה
הקורונה והמלחמה באוקראינה החמירו מאוד את המגמות ששררו ממילא, וההשלכות על עתידה של המדינה יהיו קשות - מנתח אקונומיסט

טרגדיה דמוגרפית מתרחשת ברוסיה. בשלוש השנים האחרונות איבדה המדינה 2 מיליון בני אדם מעבר לתמותה הרגילה בשל מלחמה, מגיפה ונטישה. תוחלת החיים של רוסים בני 15 צנחה בקרוב לחמש שנים לרמה של תושבי האיטי. מספר הרוסים שנולדו באפריל 2022 היה זהה לזה שבימי הכיבוש הגרמני. ומאחר שגברים כה רבים נהרגו או היגרו, מספר הנשים עולה ב-10 מיליון על מספר הגברים – מדווח אקונומיסט.
המלחמה באוקראינה אינה הגורם היחידי ואפילו לא הגורם העיקרי לבעיות אלו, אך היא החמירה אותן. ההערכות המערביות מדברות על עד 200,000 הרוגים ופצועים במלחמה. בין חצי מיליון למיליון רוסים – בעיקר צעירים משכילים – עזבו את מולדתם כדי שלא להישלח לשדה הקרב. כל אלו באים על גבי אוכלוסייה מזדקנת ומצטמקת. ייתכן שרוסיה נכנסת לסחרור ארוך של שקיעה דמוגרפית.
שורשי המשבר מצויים לפני 30 שנה. רוסיה הגיעה ב-1994 לשיא של 149 מיליון תושבים. מאז המספר יורד. בשנת 2021 מנה האו"ם 145 מיליון איש – כולל 2.4 מיליון בחצי-האי קרים, אותו כבשה וסיפחה רוסיה ב-2014. אם המגמות הנוכחיות יימשכו, בעוד 50 שנה יהיו 120 מיליון רוסים בלבד ורוסיה תהיה ה-15 בעולם במספר תושביה, לעומת השישית ב-1995.
הירידה באוכלוסייה אינה ייחודית לרוסיה; רוב המדינות הפוסט-קומוניסטיות חוו אותה, אם כי לא בשיעור כזה אלא בצורה מתונה ונשלטת. הנתונים הרשמיים מצביעים על ירידה של 1.3 מיליון בשנים 2021-2020 ועל עודף של 1.7 מיליון בתמותה על הילודה. הירידה החדה ביותר היא בקרב הרוסים האתניים, שאיבדו 5.4 מיליון וחלקם באוכלוסייה ירד מ-78% ל-72%. זה מה שעולה בגורל שאיפתו של ולדימיר פוטין להרחיב את "העולם הרוסי", מעיר אקונומיסט.
המצב הוחמר עם הקורונה. הנתון הרשמי הוא 388,091 מתים – מספר נמוך יחסית. אבל אקונומיסט מעריך שהמספר האמיתי הוא 1.6-1.2 מיליון – דומה למספר המתים בארה"ב ובסין, שמספר תושביהן גדול פי שתיים ופי עשרה (בהתאמה) משל רוסיה. ייתכן שמספר המתים ברוסיה הוא השני בגובהו בעולם במספרים מוחלטים (אחרי הודו) והגבוה ביותר ביחס לאוכלוסייה, עם 1,100-850 לכל 100,000 תושבים. אם מוסיפים את החללים באוקראינה ואת המהגרים, רוסיה איבדה 2.8-1.9 מיליון בני אדם בשנים 2023-2020, מעל קצב התמותה הרגיל.

ההגירה מוחקת את היתרון בחינוך
שיעור התמותה מקורונה - הגבוה בעולם [דמיטרי לובצקי, AP]

מה המשמעות של כל זה לעתידה של רוסיה? יש לזכור שדמוגרפיה אינה גזירת גורל ושבאמצע העשור הקודם החלה רוסיה להתאושש מן הירידה שחוותה בשנים שלפני כן. ההשלכות של שינויי אוכלוסין הן מורכבות, כפי שמלמד למשל נושא הגיוס. הירידה במספר הרוסים האתניים בגיל הגיוס (אשר הועלה מ-27-18 ל-30-21) יקשה על הצבא בגיוס האביב המתחיל בחודש הבא ויכביד את הנטל על הלא-רוסים, באיזורים בהם כבר פרצו מחאות. הוא יפגע בתוכניות להגדיל את מספר החיילים ב-350,000 בשלוש השנים הבאות. מצד שני, אין סימנים לכך שרוסיה לא מצליחה למצוא בשר תותחים לשדה הקרב באוקראינה.
בזהירות המתבקשת ניתן לומר, כי רוסיה תשתנה בצורה בסיסית ולרעה. מספר תושביה יורד בקצב ובהיקף מהירים במיוחד ועשוי להגיע ל-130 מיליון באמצע המאה. לירידה זו יש זיקה גם למצוקה: תוחלת החיים של הגברים עמדה אשתקד על 64.2 בלבד לעומת 68.8 שנתיים לפני כן – בין היתר בשל הקורונה ואלכוהוליזם; היא נמוכה בשש שנים מאשר בבנגלדש וב-18 שנים מאשר ביפן.
רוסיה תתקשה להשיג את מה שמאפשר למדינות אחרות להיות עשירות ומזדקנות: רמת חינוך גבוהה הנמצאת בעלייה. רוסיה מציגה שילוב יוצא דופן של תמותה נוסח העולם השלישי וחינוך נוסח העולם הראשון, עם שיעור גבוה במיוחד של בעלי השכלה אקדמית מעל גיל 25. אבל ההגירה של משפחות צעירות ומשכילות מוחקת יתרון זה; הקרמלין הודה ש-10% מעובדי טכנולוגיית המידע עזבו אשתקד. וכאמור, גם היחס בין המינים מורע ויש כיום 121 נשים מעל גיל 18 לכל 100 גברים.
השקיעה הדמוגרפית לא תבלום את שאיפות הכיבוש של פוטין. אבל היא הופכת את רוסיה לקטנה יותר, פחות מחונכת ויותר ענייה, ממנה גברים צעירים בורחים והמבוגרים מתים בשנות ה-60 לחייהם. הפלישה היא אסון אנושי לא רק לאוקראינה, מסכם אקונומיסט.

תאריך:  06/03/23   |   עודכן:  06/03/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רוסיה בטרגדיה דמוגרפית מחמירה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ארה"ב בטרגדיה עוד יותר חמורה
חשדנית  |  6/03/23 17:27
2
לא מבינה הרי פחות אנשים זה טוב
הגלשנית  |  6/03/23 18:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
מירב ארד
החוקרים השוו את שיעור ההפלות הספונטניות במהלך תקופת הקורונה לשיעור ההפלות הצפוי לתקופה זו אילו לא הייתה מתרחשת מגפת הקורונה, נמצאה עלייה מזערית בשיעור ההפלות הספונטניות, אך עלייה זו אינה מובהקת סטטיסטית
איתמר לוין
זוסמן מותח ביקורת על המדינות העשירות שניהלו מרוץ לחיסוני הקורונה וחיסנו אזרחים בסיכון נמוך, בעוד במדינות עניות מתו אזרחים בסיכון גבוה שלא קיבלו את החיסון במועד
איתמר לוין
ברט סטיבנס, בעל טור בניו-יורק טיימס, אומר שהתוצאות הן חד-משמעיות – ומלמדות על כשל עמוק ומתמשך של מקבלי ההחלטות בארה"ב, המסרבים להודות בטעותם
עידן יוסף
ככל שמגיפת הקורונה שככה, נראה שחלק מהשינויים בדפוסי ההתנהגות נשארו. המחקרים אחרונים מראים עלייה משמעותית במספר הנוסעים החודשיים המשתמשים במערכות תחבורה ציבורית, אך הם נוסעים פחות מבעבר, וגם הסיבות שלהם לנסיעה השתנו    חוקרים: העולם כולו קפץ בשנה אחת למקום בו התחזיות היו לעוד 20 שנה ואת ספרי הלימוד צריך לכתוב מחדש
עידן יוסף
שיעור הילדים המדווחים שהחלו לעשן בגילים 14-12 גדל מ-3.4% ב-2021 ל-13.7% ב-2022    3% מהילדים בכיתות ה'-ו' ו-10% מבני הנוער בכיתות י' דיווחו על עישון סיגריות אלקטרוניות    עלייה של כ-18% בהיקף ההשתתפות של המעשנים בתוכניות הסיוע השונות לגמילה מעישון במסגרת קופות החולים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il