X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לפיד. חוק יסוד: מגילת העצמאות [צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש 90]
אז מה כן?
המחאה המתמשכת בישראל היא קריאה לחוזה חדש בין האזרחים לממשלה, שיבטיח את שמירת הדמוקרטיה וייצור עתיד טוב יותר לכולם. פסקת הפתיחה של מגילת העצמאות צריכה להיות פסקת הפתיחה של החוקה הישראלית מהלך זה צריך להיות מלווה בתהליך של שיקום והעמקת החינוך לערכי הדמוקרטיה, כאשר ילדי ישראל לומדים על שוויון אזרחי וחשיבות זכויות האדם

ברחובות ישראל נכתבת בימים אלה ההיסטוריה. מחנה ליברלי עצום בגודלו גילה את זהותו, את עוצמת ערכיו. עטופים בדגל ישראל אנחנו נאבקים על הדמוקרטיה שלנו ועל העתיד של ילדינו.
בדבר אחד בלבד הממשלה המסוכנת הזו צודקת: החוזה הישראלי הישן איננו תקף עוד. המערכת יצאה מאיזון. הדחקנו את זה הרבה יותר מדי זמן. את הנתק בין השבטים, את פוליטיקת הזהויות והשקרים, את הדמוגרפיה.
כדי לצאת לדרך חדשה עלינו לכתוב חוזה ישראלי חדש. במקום דהירה חפוזה ומגונה להפיכה משטרית שתהפוך אותנו לעוד דיקטטורה מזרח תיכונית כושלת, אנחנו צריכים ליצור ולהלחם על חזון משותף חיובי, אופטימי, מעורר השראה. עבורנו ועבור הדורות הבאים.
הציבור הישראלי והיהודי, החילוני, המסורתי והדתי, יוצא לרחובות גם בגלל ההפיכה המשטרית, אבל גם בגלל ההבנה - שהגיעה באיחור ניכר - שהוא לא מוכן עוד להיות חמורו של משיח שבז לו ולערכיו.
ישראל היא דמוקרטיה יהודית. אנחנו לא ניתן לה להפוך למדינה משיחית, לאומנית, אלימה ולא דמוקרטית. זה יהרוס את כלכלתה, יפגע אנושות בביטחון הלאומי ויחסל את הרעיון המקודש שאנחנו עם אחד.
עלינו להעניק למדינת ישראל בסיס מכונן חדש. לא נעשה זאת במעמד צד אחד. רוב אזרחי ישראל, מכל חלקי המפה הפוליטית, מבינים שהדרך הנוכחית מובילה לאבדון. עלינו להקשיב להם ולערב אותם בתהליך. המשבר הזה צריך להסתיים בכך שנבנה פה חברה ישראלית אחרת - טובה יותר, שלמה יותר, שונאת פחות.
במילים אחרות: עלינו לכתוב חוקה.
חוקה היא הדבר היחיד שייתן לנו אתוס מאחד, ברור, שמשותף לכולנו. חוקה היא חוזה בין האזרח לבין השלטון. היא ההתחייבות הכתובה של המדינה לשמור על זכויות אזרחיה.
ההתחלה כבר נכתבה עבורנו. "בארץ ישראל קם העם היהודי", היא אומרת, "בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי."
פסקת הפתיחה הנודעת הזו של מגילת העצמאות צריכה להיות גם פסקת הפתיחה של החוקה הישראלית. פרק מספר 1 של החוקה צריך להיות "חוק יסוד: מגילת העצמאות."
במשך שנים רבות נמנענו מלהפוך את המגילה לחלק מספר החוקים. האמנו שיש לה כוח מוסרי מספיק. שהיא חקוקה על לבנו. זה כבר לא נכון. היא לא חקוקה, עלינו לחוקק אותה.
השורות האומרות שמדינת ישראל "תְּהֵא מֻשְׁתָּתָה עַל יְסוֹדוֹת הַחֵרוּת, הַצֶּדֶק וְהַשָּׁלוֹם לְאוֹר חֲזוֹנָם שֶׁל נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל;" אינן יכולות להישאר סמליות. עליהן להפוך לתוכן מעשי המנהל את חיינו.
עלינו לעגן בחוק את העובדה שמדינת ישראל, "תְּקַיֵּם שִׁוְיוֹן זְכֻיּוֹת חֶבְרָתִי וּמְדִינִי גָּמוּר לְכָל אֶזְרָחֶיהָ בְּלִי הֶבְדֵּל דָּת, גֶּזַע וּמִין; תַּבְטִיחַ חֹפֶשׁ דָּת, מַצְפּוּן, לָשׁוֹן, חִנּוּךְ וְתַרְבּוּת."
בחברה השבטית המסוכסכת שהפכנו להיות, המגילה צריכה להגדיר אתוס משותף וטוב משותף. עלינו לאשרר את מעמדה כמסמך היסוד הערכי של מדינת ישראל. ל-37 החותמים המקוריים של מגילת העצמאות עלינו להוסיף את חתימתו של הדור הנוכחי.
למהלך זה צריך להתלוות תהליך עומק של שיקום והעמקת החינוך לערכי הדמוקרטיה. ילדי ישראל לא צריכים ללמוד רק מתמטיקה ואנגלית ברמה הגבוהה ביותר, אלא גם מהו שוויון אזרחי, מדוע חשובות זכויות נשים, להט"בים ובני החברה הערבית, ומדוע היהדות אינה סותרת את הדמוקרטיה אלא משלימה אותה.
ביחד עם "חוק יסוד: מגילת העצמאות" עלינו לחוקק שלושה חוקי יסוד נוספים, שיהפכו לבסיס החוקה הישראלית. הם יגדירו את כל הזכויות שהיום נעדרות מן החקיקה בישראל.
החוק הראשון הוא "חוק יסוד: החקיקה". הוא יגדיר את מעמד-העל של חוקי היסוד שלנו, ויכפיף את כל רשויות השלטון להגבלות שיסודן בחוק, ולמה שכינה השופט שמגר "נורמות-על המבטאות את תפיסות היסוד של המדינה."
במקביל לחקיקתו, עלינו לשריין את חוקי היסוד הקיימים, ולהבטיח את מעמדם המיוחד כדי למנוע מכל הרשויות - המחוקקת, המבצעת והשופטת - לפלוש זו לתחומה של זו, או לערער זו על סמכותה של זו.
החוק השני הוא "חוק יסוד: זכויות האדם". הוא ישלים את החסר בספר החוקים שלנו לגבי הזכויות הבסיסיות של כל אזרח בישראל: חופש הביטוי, איסור אפליה, חופש דת ומצפון, הזכות לחינוך המבטיח את עתידו של כל אדם.
נגדיר את מספר המשתתפים ב"חברת הלומדים"
החוק השני לא יכול להתנתק ממציאות חיינו. במקביל לכתיבת החוקה עלינו לפתוח בתהליך אמיתי, עמוק ואמיץ, שבסופו נגדיר את מספר המשתתפים ב"חברת הלומדים" החרדית שבו יכולה לעמוד החברה הישראלית והכלכלה הישראלית.
החוק השלישי הוא תיקון ל"חוק יסוד: השפיטה". הוא יגדיר את האפשרויות לבקורת שיפוטית על מה שהכנסת מחוקקת. אנחנו מכירים בכך שיש להגביל את מה שמכונה "האקטיביזם השיפוטי", אבל מדינה דמוקרטית אינה יכולה להתקיים בלי בית משפט חזק ועצמאי.
במקביל לחוק זה יוחלט על הרכב וועדה למינוי שופטים שיבטיח בית משפט עליון מגוון בהרכבו ובדיעותיו, אך יוודא שלפוליטיקאים - מאף צד - לא תהיה שליטה בבחירת השופטים.
מדינת ישראל אינה זקוקה לחוקה כדי להגביל את זכויות האזרחים, אלא כדי להבטיח את החופש שלהם. במדינה דמוקרטית האזרחים זכאים להגנה מפני עריצותו של השלטון ודורסנותה של המערכת הפוליטית.
כדי להיות אנשים חופשיים שבחרו מרצונם לחיות יחד עלינו לכתוב חוקה לישראל. כדי שחילוקי הדיעות בינינו לא יקברו אותנו תחתם, עלינו לעצב מנגנון של שיתוף פעולה. כדי שנהיה עם אחד, עלינו להכיר בכך שאנחנו שונים זה מזה.
חוקה לישראל המבוססת על מגילת העצמאות היא לא רק מוצדקת ערכית ומוסרית, היא גם הדבר היחיד שיוציא אותנו מן המשבר הנורא שנקלענו אליו. לקראת שנתה ה-75 של ישראל עלינו לעצור את התהליך ההרסני שמתנהל בימים אלה ולראות במשבר גם הזדמנות לשבת יחד לכתוב את החוקה שלנו.

הכותב הוא ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת יש עתיד. פורסם במקור בעמוד הפייסבוק של הכותב
תאריך:  10/03/2023   |   עודכן:  10/03/2023
+שיקלי: העוזרת הפרלמנטרית של ח״כ סער לא מאכזבת את שולחיה
13:28 10/03/23  |  עידן יוסף

השר עמיחי שיקלי במתקפה על היועמ"ש מיארה: "העוזרת הפרלמנטרית של ח״כ סער לא מאכזבת את שולחיה. עוד החלטה אומללה שרק מוכיחה כמה הרפורמה הזו נחוצה".

+בן-גביר: מיארה לא פנתה אלי, מדובר ביועצת משפטית שמאלנית
12:16 10/03/23  |  עידן יוסף

השר לביטחון לאומי בתגובה להודעת היועמ"ש מיארה לתקשורת: "הנתון המדהים בכל הסיפור, שהיועצת המשפטית לא דיברה איתי טרם הודעתה ולא ביקשה להבין כיצד התקבלה ההחלטה בעניינו של ניצב עמיחי אשד ומתי".
"לכל מי שלא הבין עד עכשיו, מדובר ביועצת משפטית שמאלנית, מוטה, לא אובייקטיבית, שפועלת מטעם השלטון הקודם, עם אג'נדה פוליטית מובהקת. הודעת היועמ"שית מלמדת עד כמה הרפורמה המשפטית חשובה. נלמד את החלטת היועמ"שית ונקבל החלטות בהתאם", דברי השר איתמר בן-גביר.

+"מערכת היחסים בין שבתאי לאשד הייתה עכורה"
11:24 10/03/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

השר בן-גביר הגיב למכתב המפכ"לים בדימוס הקוראים להדחתו והאשים אותם בהרס ביטחון המדינה ובהונאה  ▪  בתגובה לגלג עליו ח"כ מיקי לוי שכינה אותו מתנשא, ילדותי וסכנה לסדר הציבורי.  ▪  גם לפיד הצטרף ותיאר אותו כליצן טיקטוק פחדן התומך בתנועות טרור

ניצב עמי אשד [צילום: אריק מרמור/פלאש 90]
+מיארה: להשעות את הדחתו של ניצב אשד
11:05 10/03/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

קובעת שקיים "חשש כבד ביחס לחוקיות ותקינות" החלטתו של בן-גביר להדיח את מפקד מחוז תל אביב  ▪  בן-גביר: יועצת שמאלנית ומוטה  ▪  שבתאי: נציית להנחיה

אשד. השיקולים והעיתוי [צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת]
+משבר חוקתי בהזמנה
10:33 10/03/23  |  דרור אידר   |   לרשימה המלאה

נשק יום הדין שמתכננת המערכת הוא פסילת חוקי היסוד של הרפורמה  ▪  פסילה כזו משמעותה הפיכה משטרית, שתעמיד בגלוי את בית המשפט מעל הרשות המחוקקת, ובעצם מעל הריבון

משל כבשת הרש
+ממשלת ונהפוך הוא
08:33 10/03/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הממשלה והקואליציה סותרות את התיוגים העצמיים שלהן  ▪  פשרה שאיננה פשרה  ▪  מהיכן נובעת הגלישה לאלימות פסולה  ▪  אל תקנאו במשטרה  ▪  אולי הפוליטיקאים יבחרו גם רופאים?  ▪  ההפיכה המשטרית עלולה להיות רק התסמין

לזה הם קוראים "משילות" [צילום: עמית שאבי, פול]
+נורות אזהרה מהבהבות להייטקיסט בכיר
07:58 10/03/23  |  צבי מרום   |   לרשימה המלאה

ההייטק הישראלי עומד בפני שורת בעיות, חלקן בעיות מבניות קשות  ▪  ארה"ב מפעילה שואב טכנולוגי אדיר על בעלות בריתה ועל מדינת ישראל להיזהר מאוד מבעלת בריתה החשובה ביותר  ▪  כדאי לפקפק באמיתות המידע מצד יזמים המאיימים להוציא כספים מישראל

כל בריון הוכתר כ'בכיר הייטק'[צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אז מה כן?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
גילה את זהותו?
באום  |  10/03/23 14:43
2
"הדמוקרט הגדול"
בן חנה  |  10/03/23 17:07
3
אז מה כן
סיירוס  |  11/03/23 11:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
עידן יוסף
השר בן-גביר הגיב למכתב המפכ"לים בדימוס הקוראים להדחתו והאשים אותם בהרס ביטחון המדינה ובהונאה    בתגובה לגלג עליו ח"כ מיקי לוי שכינה אותו מתנשא, ילדותי וסכנה לסדר הציבורי.    גם לפיד הצטרף ותיאר אותו כליצן טיקטוק פחדן התומך בתנועות טרור
איתמר לוין
קובעת שקיים "חשש כבד ביחס לחוקיות ותקינות" החלטתו של בן-גביר להדיח את מפקד מחוז תל אביב    בן-גביר: יועצת שמאלנית ומוטה    שבתאי: נציית להנחיה
דרור אידר
נשק יום הדין שמתכננת המערכת הוא פסילת חוקי היסוד של הרפורמה    פסילה כזו משמעותה הפיכה משטרית, שתעמיד בגלוי את בית המשפט מעל הרשות המחוקקת, ובעצם מעל הריבון
איתמר לוין
הממשלה והקואליציה סותרות את התיוגים העצמיים שלהן    פשרה שאיננה פשרה    מהיכן נובעת הגלישה לאלימות פסולה    אל תקנאו במשטרה    אולי הפוליטיקאים יבחרו גם רופאים?    ההפיכה המשטרית עלולה להיות רק התסמין
צבי מרום
ההייטק הישראלי עומד בפני שורת בעיות, חלקן בעיות מבניות קשות    ארה"ב מפעילה שואב טכנולוגי אדיר על בעלות בריתה ועל מדינת ישראל להיזהר מאוד מבעלת בריתה החשובה ביותר    כדאי לפקפק באמיתות המידע מצד יזמים המאיימים להוציא כספים מישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il