X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שימוש במפוח עלים בגינה ציבורית בירושלים [צילום: אלי אלון]
מצפצפים על "חוק מפוח עלים"
"חוק מפוח עלים" האוסר על שימוש במפוח עלים באזורי מגורים הן במרחב הציבורי והן במרחב הפרטי הוא לדעתי מחוקי איכות הסביבה החשובים שנחקקו כאן בעשורים האחרונים

מפוח עלים למי שאינו יודע, הוא מכשיר ממונע המשמש לאיסוף עלים, לניקוי רחובות, חצרות וכיוצא באלה, באמצעות נשיפה של אוויר. נזקיו הבריאותיים והסביבתיים הוכחו מזה כבר ולא לחינם הוחלט לאסור את השימוש במפוחי עלים באופן גורף בכל שעות היממה, בעוד כלי גינון וחקלאות מרעישים אחרים כמו, מכסחת דשא, מסור גיזום כיוצא באלה מותרים בשימוש (כמובן במגבלות חוק הרעש ושעות המנוחה).
זיהום אויר ומפגעי רעש
ממחקרים רבים שפורסמו בעולם בנוגע לשימוש במפוחי העלים, עולה בבירור ובצורה מוכחת כי הנזק הבריאותי והסביבתי הנגרם כתוצאה משימוש במפוחי עלים רב ביותר. ישראל ומדינות בעולם אסרו את השימוש בכלי זה. ניתן לחלק את נזקי השימוש במפוח עלים לשני תחומים עיקריים: זיהום אוויר ומפגעי רעש.
זיהום אויר: מפוחי עלים גורמים לזיהום אוויר קשה ועלולים לגרום לתחלואה קשה בקרב בני האדם. האגודה האמריקנית למחלות ריאה, קובעת כי מפוח אחד מזהם בממוצע באופן הדומה ל-17 מכוניות פרטיות. הנפגעים העיקריים הם אוכלוסיות רגישות כמו ילדים וקשישים ואנשים שסובלים מבעיות נשימתיות.
רוב מפוחי עלים ממונעים באמצעות מנוע בנזין (שתי פעימות) המסובב מניפה וכך יוצר את סילון האוויר. סילון האוויר הנוצר על-ידי מפוחי העלים מרים לאוויר לא רק עלים, ניירות ובדלי סיגריות וכיוצא באלה, אלא גם חלקיקים רעילים זעירים, המתנתקים מן הקרקע ונישאים באוויר. חלקיקים אלה כוללים בין היתר שרידי כימיקלים ופסולת רחוב, שרידי דלק, עופרת ופחמימנים, חומרי ריסוס, שרידי חומרי ניקוי, צואת בעלי חיים, חלקיקי אבק ועוד. חלק מהחומרים אלה מוגדרים כמסרטנים. ממחקרים עולה כי חלקיקים אלה יכולים להישאר באוויר זמן רב יחסית לאחר השימוש במפוח העלים.
מפגעי רעש: מפוחי עלים גורמים למפגע רעש קשה. מנועי שתי הפעימות בהם נעשה בדרך כלל שימוש במפוחי העלים, יוצרים רעש בעוצמה כה גבוהה היכולה לגרום לנזק שמיעה משמעותי ואף תמידי הן למפעיל המפוח והן ולמי שנמצא בקרבתו. כמו-כן נגרם מטרד רעש סביבתי ברדיוס רחב יותר.
יש לציין כי בשנים האחרונות נכנס יותר ויותר לשימוש מפוח עלים המופעל באמצעות מנוע חשמלי. מפוח מסוג זה פועל באופן דומה למפוח הבנזין הוא יותר שקט, פחות מרעיש אולם זיהום האוויר הנוצר באמצעות מפוח זה הוא די דומה ברמתו לזה הנוצר באמצעות מפוח עלים בנזין.
"חוק מפוח עלים"
באפריל 2011 אישרה ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת תיקון בחוק למניעת מפגעים (מניעת רעש) שיזם המשרד להגנת הסביבה האוסר לחלוטין שימוש במפוחי עלים ממונעים באזורי מגורים. שימוש במפוח עלים מהווה עבירה פלילית לפי החוק הישראלי. העובר על חוק זה צפוי לעונש מאסר או קנס, ולעיתים שניהם יחדיו.
בעקבות התיקון החדש לחוק עתרו מרכז השלטון המקומי, עיריית תל אביב ועיריית נהריה לבג"ץ בבקשה לקבוע כי התיקון החדש בחוק למניעת מפגעים, אינו גורף, וכי משמעותו היא שאסור לעשות שימוש רק במפוחי העלים הגורמים רעש חזק, אך לא בכל סוגי המפוחים. העותרים ציינו כי תיקון החוק החדש יפגע באיכות השירות שהן מספקות לתושבים. בית המשפט העליון דחה עתירתם והותיר את תיקון החוק החדש.
"מצפצפים על החוק" בריש גלי
למרות פסיקת בית המשפט העליון חלק לא קטן מהרשויות המקומיות והעיריות, וכן תושבים פרטיים רבים "מצפצפים" בריש גלי על "חוק מפוח עלים", שהוא באמת חוק חשוב ומוצדק. כך למשל, עירייה בצפון הארץ (שמאחר שלא הצלחתי להשיג את תגובתה, איני מפרסם את שמה) משתמשת מזה שנים במפוחי עלים רעשניים בגניה הציבורים, אף בגנים הנושקים לבתי תושבים.
השימוש במפוח עלים בכל גן ציבורי בעיר זו נמשך לפחות חצי שעה ולעיתים יותר. הרעש מחריש אזניים ובעת השימושבכלי האסור עולים לעיתים קרובות ענני אבק .השימוש במפוח העלים באותה עיר נעשה גם בעת ובעת שילדים ומבוגרים שוהים בגן. תושבים תיעדו בצילומים כולל צילומי וידאו את השימוש במפוח עלים בגנים הציבורים ופנו בתלונות למוקד העירוני של העירייה (קיים תיעוד על כך) אך הם נענו לרוב בתשובות אדיבות בנוסח "הנושא בטיפול" או יועבר לגורמים הרלוונטיים", אך בפועל לא נעצר באותה עיר בצפון השימוש בכלי האסור בגינות הציבוריות והוא קיים עד היום.
"צפצוף" על "חוק מפוח עלים" בריש גלי הוא גם מנת חלקן של כמה מוסדות וגופים ציבורים כמו מכללות ואוניברסיטאות. וגם קיים פה ושם בבתי ספר. כך למשל, צילמתי לפני שנה ויותר במתחם מכללת כנרת עובד מכללה המשתמש במפוח עלים מרעיש ומעלה אבק תוך שסטודנטים ומבקרים עוברים לידו ונחשפים לרעש ולזיהום. פניתי בזמנו למנהל האחראי על נושא האדמיניסטרציה במכללה והוא הבטיח כי יבדוק את העניין וכי העניין לא ישנה.

שימוש במפוח עלים במכללת כנרת [צילום: אלי אלון]

חוק פרוץ
חוק מפוח עלים למרות חשיבותו הרבה פרוץ, והשימוש במפוחי עלים מהווה "מכת מדינה". אין כמעט אכיפה, אין דין ואין דיין. קיימת רשלנות פושעת, וזילות החוק, דווקא מצדם של אלה האמונים לשמור עליו. צריך להבין, שימוש במפוחי עלים חוסך לעיריות כספים, מייעל את ניקוי הגנים ומצריך פחות עובדים ולכן הם נאבקים להתיר בצורה כזו או אחרת שימוש בו. מה איכפת לחלק ניכר מראשי הערים בארץ מבריאותנו. לו היו נקנסים באופן אישי ומכיסם על הפרת חוק מפוח עלים, מן הסתם תופעת השימוש הלא חוקי במפוח עלים הייתה נעצרת ואולי אף נעלמת.
נדרשת הסברת ואכיפת החוק
המשרד להגנת הסביבה, שיזם את תיקון החוק האוסר את השימוש במפוחי העלים, אינו מגלה נחישות ונמרצות בהסברתו לציבור ובאכיפתו. רוב רובו של הציבור אינו מודע כלל לקיומו של "חוק מפוח עלים" האוסר שימוש מוחלט בו באזורי מגורים ואינו מודע להשלכות והנזקים הבריאותיים הקשים הנגרמים כתוצאה מהשימוש במפוח עלים. מנתונים שנמסרו החל מכניסת תיקון החוק לתוקפו בשנת 2011 נפתחו תיקי חקירה מעטים יחסית בלבד בגין שימוש במפוח עלים. כמה תושבים הגישו תביעות ייצוגיות נגד רשויות מקומיות על שימוש במפוח עלים.
בשנת 2013 הגישו שלושה מתושבי נהריה תביעה ייצוגית כנגד עירית נהריה לפצות את כלל תושבי העירייה בגין שמוש במפוח עלים. נמסר כי תביעה זו נסתיימה בהסדר פשרה כשהעירייה מתחייבת לחדול מהשימוש במפוחי עלים. ידוע לי על תביעות ייצוגיות נוספות בנושא מפוחי העלים, כנגד מספר רשויות מקומיות אך לא ידוע לי מה עלה בגורלן.

תאריך:  15/03/2023   |   עודכן:  15/03/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מצפצפים על "חוק מפוח עלים"
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
אכיפה
עוזיאל  |  19/03/23 15:15
2
מצפצפים עליך
שפירו   |  21/03/23 15:43
3
מדוייק
מוניק אזולאי רמון  |  1/04/23 14:10
4
שפירו - אתה האידיוט
מדייק  |  26/10/23 18:11
5
והמשטרה לא מכירה את החוק
ערן  |  6/05/24 01:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר נבות
כשהוא נישא על גלי המומנטום של הצלחת מהלך התיווך בין טהרן לריאד, ייצא הנשיא הסיני למוסקבה לביקורו הרשמי הראשון בחו"ל מאז הבטיח את תקופת כהונתו השלישית וחסרת התקדים    בחודש שעבר הציגה סין, שרואה עצמה כמתווכת ניטרלית, "תוכנית שלום" בת 12 נקודות, וקראה לפתרון מדיני
גיל אלוש
"אנחנו משלמי המיסים ומניעי הכלכלה וצריך להקשיב (רק) לנו" שורשי התנועה לדיפרנציאציה במשקל ההצבעה    מה עושים כשאין לך רוב אלקטורלי ואתה מרגיש שאתה חייב לנצח בחירות דמוקרטיות לכאורה?
רפי לאופרט
הרפיסות וכלל הביצועים הצבאיים הירודים בצה"ל, כמו גם רוח הלחימה מטרידים מאוד. האופן בו משתקפת במשבר הנוכחי צמרת צה"ל במילואים ובתחפושתה האזרחית - מחבל במדיניות הלאומית, בציונות ובכושר ההתמודדות מול אירן והטרור המוסלמי. הקריאות לסרבנות ואנרכיה השופעות מרבים ממפקדי צה"ל, גובלות בהסתה למרי וסרבנות-שירות. המשמעות בנסיבות אלה היא בגידה
יוני בן-מנחם
ההסכם בין אירן לסעודיה אמור להגביר את היציבות באזור המפרץ ולהפחית באופן ניכר את המתיחות בין המחנה הסוני למחנה השיעי במזרח התיכון. סעודיה מעריכה כי סידרה לעצמה "תעודת ביטוח" במקרה של התקפה ישראלית או אמריקנית על מתקני הגרעין באירן, הכל תלוי בכך שאירן תעמוד בהסכם שנחת
מיכאל מירו
הוראות השעה האלה נולדות בממשלה ומאושרות בהרמת יד אוטומטית על-ידי חברי הקואליציה שחוששים מהתפזרות הכנסת. במילים אחרות מחוקקים חוקים בלי יכולת לממש את החובה המרכזית של הרשות המחוקקת, שמתפקדת כחותמת גומי של הממשלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il