X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נתניהו. מביש [צילום: גילי יערי/פלאש 90]
יהודית ודמוקרטית - בראי השואה
ממגילת העצמאות: השואה שנתחוללה על עם ישראל בזמן האחרון, בה הוכרעו לטבח מיליונים יהודים באירופה, הוכיחה מחדש בעליל את ההכרח בפתרון בעיית העם היהודי מחוסר המולדת... שארית הפליטה שניצלה מהטבח הנאצי האיום באירופה ויהודי ארצות אחרות לא חדלו להעפיל לארץ-ישראל...

שואת יהודי אירופה היא מוקד ממוקדי מגילת העצמאות, מגילת העצמאות היא מוקד ממוקדי חיינו המשותפים כמדינה יהודית ודמוקרטית על אדמתה של ארץ ישראל.
לאורך השנים עוגנו ערכינו הדמוקרטיים בחוק, הערכים הדמוקרטיים עשו הסבה לערכים ליבראליים, תוך ריצה מטורפת במטרה להקדים שלא לצורך חברות אחרות בעולם, בתי המשפט נתנו לחוקים האלה פרשנות ליבראלית הרבה יותר מרחיבה ממה שנכתב בדבר החקיקה, לעומת זאת ערכינו היהודיים קפאו על שמריהם ואפילו נסוגו מפני הערכים הליבראליים.
משכך אנו הופכים יותר ויותר ליבראליים, פחות ופחות יהודים - ומכאן שהננו פחות ופחות דמוקרטים.
בואו נבחן את התייחסותנו לשואה, אותה שואה שהיא יסוד מיסודות אמנת העצמאות שלנו, יסוד מיסודות זכותנו לקיום מדיני עצמאי כאן בארץ ישראל.
בואו נתחיל מאמירותיו המקוממות של יאיר נתניהו, המשווה גורמי מחאה לבעלי תפקידים בהירארכיה הנאצית. מי שמשתמש בטרמינולוגיה כזו, פוגע אנושות בערכיה היהודיים של המדינה, פוגע אנושות במרקם החברתי העדין שלה, בייחוד אם הוא עושה זאת מהמקפצה, כלומר בייחוד אם מדובר בבנו של ראש הממשלה, בייחוד אם כל ציוץ אווילי שלו מגיע למהדורות החדשות. יידע ראש הממשלה שאם לא ישתיק את בנו המקומם בעניינים הקשורים לשואה, הוא לא יהיה בעתיד ראש ממשלה בישראל. ההתבטאויות אלה של בנו, אין להן מקום בכל חברה ובחברה הישראלית בפרט, והחברה הישראלית לא תשכח אותם גם כאשר תגיע לקלפי.
ומן הצד השני שמעתי היום בחצי אוזן שיר מחאה המבוסס על הלחן של שיר הפרטיזנים. אצלי, כמו אצל רבים רבים רבים אחרים, סמלי השואה אסורים לשימוש בכל קונטקסט אחר ודאי לא בקונטקסט של מאבק פוליטי/חברתי חשוב ונחרץ ככל שיהיה, כל מי שמשתמש בסמלי השואה על-מנת להצדיק את עמדתו מודה בפה מלא שאין לו מה למכור.
ומהי "תעודת הזהות" של השיר על-פי ויקיפדיה? "שיר יידי שכתב במאי 1943 הירש גליק-(1922 1944), אסיר יהודי צעיר בגטו וילנה, לזכרם של לוחמי מרד גטו ורשה וחבריו שנרצחו. השיר התפשט בין קבוצות הפרטיזנים השונות והפך להמנון שביטא את ההתנגדות ההירואית לרדיפות הנאצים".
ערכינו הדמוקרטים מתירים לנו לומר כמעט כל דבר העולה על דעתנו, ערכינו היהודיים מחייבים אותנו להגביל את הביטוי שלנו לאותם תחומים שאינם מנסרים את הענף עליו אנו יושבים, ואשר השואה היא ודאי חלק מרכזי בהם.
על הנייר כולנו מחויבים לערכינו היהודיים, אך מסתבר שמשני הצדדים יש הפרות גסות של המגבלות המוטלות עלינו מתוקף ערכינו היהודיים. הפרה מצד אחד גוררת לכאורה הפרה מהצד השני, ובמקביל כל צד רוצה יותר חשיפה, רוצה יתר קהלים, ולכן הביטוי נעשה יותר ויותר פרובוקטיבי, יותר ויותר מחוץ לקווים המותרים במדינה יהודית ודמוקרטית.
על כולנו לסמן גבולות ברורים לחופש הביטוי, כך שסמלי שואה והשוואות לשואה יהיו מחוץ לתחום הלגיטימי, וכל מי שישתמש בהם מכאן ולהבא, יודר מהמחנה שלו, ויורחק ממנו.

תאריך:  20/03/2023   |   עודכן:  20/03/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד ארגז
עדיין לא ברור אם תפרוץ מלחמת אחים, אבל אם תפרוץ זה יהיה באשמת השמאל    שהשמאל, ראשי מערכת המשפט ושאר האליטות בעיני עצמם, מסרבים להשתתף בדיון, מצופפים שורות ומאיימים לשרוף את המדינה על יושביה אם הכללים ישונו
יוני בן-מנחם
ארגוני הטרור החלו בהכנות מעשיות להסתת הרחוב הפלשתיני נגד ישראל במהלך חודש רמדאן, הטריגר הינו האסירים הביטחוניים ומסגד אל-אקצה. לצה"ל והשב"כ יש יתרון גדול על קבוצות הטרור החמושות בגדה שמנהלות קרב התשה אבוד שיסתיים בניצחון ישראלי
עמנואל בן-סבו
שערי הגהנום נפתחים ללא התראה מוקדמת, אש, גופרית וזעם קדוש ניתך עליו בצרורות, מכיוונים שונים    בליל הצרחות, ההקטנה, הפגיעה, הבריונות המילולית נוחתים על ראשו בשם חופש הביטוי
יוסי אחימאיר
אין לחכות עשרות שנים כדי להודות לשוטרי ישראל. אני בטוח שגם המפגינים מודים בסתר ליבם: טוב שיש כחולי-מדים ששמים להם גבולות בעת רתיחה, מוצדקת או לו
רון בריימן
כבר בעבר דרש הנשיא את הפסקת חקיקת הרפורמה כדי לאפשר הידברות, כאילו שאי אפשר גם לחוקק וגם לדבר    אבל, שגיאתו הייתה שלא דרש במקביל את הפסקת המחאה    כאשר צד אחד נדרש לשבות מתפקידו - החקיקה - ואילו הצד האחר אינו נדרש לשבות ממהלכיו - המחאה - נוצר חוסר איזון המעיב על "מתווה הנשיא"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il