X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
צודק, חוקי ומועיל [צילום: מרטין מייסנר, AP]
להשתמש ביתרות הרוסיות המוקפאות לשיקום אוקראינה
זוהי ההצעה שמעלים בוושינגטון פוסט מי שהיו שר האוצר של ארה"ב, נשיא הבנק העולמי ואיש שירות החוץ בחמישה ממשלים הסכום המדובר: 300 מיליארד דולר

התקפתה של רוסיה על אוקראינה הפכה למלחמת התשה אכזרית – צבאית, כלכלית וחברתית. אוקראינה איבדה שליש מהתוצר שלה, שליש מתושביה נעקרו מבתיהם והאורות בה דולקים וכבים לסירוגין. היא עלולה לנצח בקרב ולהפסיד במלחמה. שלושה מבכירי המשק האמריקני והעולמי מעלים בוושינגטון פוסט הצעה כיצד לסייע לאוקראינה ולהעניש את רוסיה במהלך אחד.
את המאמר כתבו לארי סאמרס, שהיה שר האוצר בשנים 2001-1999 ויועץ כלכלי לנשיא ברק אובמה בשנים 2010-2009, פרופסור בהרווארד ולשעבר נשיא האוניברסיטה; פיליפ זליקוב, שמילא תפקידים בשירות החוץ בחמישה ממשלים; ורוברט זוליק, שהיה נשיא הבנק העולמי, נציג הסחר של ארה"ב ותת שר החוץ.
הרעיון: להעביר לאוקראינה 300 מיליארד דולר מיתרות המט"ח של רוסיה, אשר היו בבנקים במערב עם פרוץ המלחמה והוקפאו בידי הממשלות בראשותה של ארה"ב. צעד כזה יראה לוולדימיר פוטין שאין לו סיכוי להחזיק מעמד יותר זמן מאשר אוקראינה, יש בו צדק אלגנטי, כבר יש תוכניות כיצד להבטיח שהשימוש בכסף בידי אוקראינה לא יהיה נגוע בשחיתות, וזו תהיה אסטרטגיה של תקווה – טוענים השלושה.
מנהיגי כל מדינות האיחוד האירופי הבטיחו בחודש שעבר לסייע בשיקומה של אוקראינה והודיעו על צעדים לאיתור נכסים רוסיים במדינותיהם. קנדה כבר פועלת באותו כיוון. בקבוצת G7 מחכים הכל להפגנת מנהיגות מצידה של ארה"ב, אשר אומנם מוציאה מדי חודש מיליארדי דולרים על סיוע לאוקראינה, אך אין זה מקור כספי קבוע והוא אינו מכוון לשיקום המדינה. העברת הכסף הרוסי תהיה נכונה מבחינה מוסרית, נבונה מבחינה אסטרטגית ומוסכמת מבחינה פוליטית.
יש הצדקה חוקית מלאה לצעד זה, ממשיכים סאמרס, זליקוב וזוליק. האו"ם קבע בנובמבר אשתקד שרוסיה תחויב לפצות את אוקראינה. בשנת 1992 הורה הנשיא ג'ורג' בוש להעביר נכסים עירקיים שהוחזקו בארה"ב לטובת שיקומה של כוויית; בעולם כולו קובצו למטרה זו 50 מיליארד דולר, ולא היה צורך בהליכים משפטיים כלשהם.
החוק הבינלאומי מאפשר למחזיקים בנכסיה של רוסיה לבטל את מחויבותם כלפיה ולהשתמש בכספיה לפרעון חובותיה, משום שהפרה בצורה בוטה את החוק הבינלאומי. לא מדובר בחלק ממשטר העיצומים, אלא בתשלום פיצויים – וגם בצעד שילחץ על רוסיה להגיע להסדר. המוקד צריך להיות לא היאכטות והנכסים אחרים של האוליגרכים, שהן כסף קטן ושהרבה יותר קשה לממש אותם, אלא כספיה של רוסיה עצמה.
יש המזהירים מפני חזרה על הטעות הרת האסון של פיצויי העתק שהוטלו על גרמניה אחרי מלחמת העולם הראשונה. זוהי השוואה רעה מאוד – טוענים סאמרס, זליקוב וזוליק. מאז תחילת המלחמה זכתה רוסיה מן ההפקר ברווחים נוספים מייצוא נפט, בשווי של לפחות 100 מיליארד דולר, וכסף זה אינו מוקפא. ניתן להניח שפוטין כבר מחק בספרים את הנכסים המוקפאים, וקשה לדמיין שהוא יקבל אותם בחזרה בעוד אוקראינה פושטת את הרגל.
נקודה משמעותית היא האפשרות שהעברת סכום כה גדול תפגע בדולר. לכן כה חשוב שהמהלך ייעשה בתיאום בין כל חברות G7 ובכל המטבעות שלהן. גם אם תהיה פגיעה מסוימת בדולר, האירו או היאן – אין חלופה למטבעות אלו בסחר העולמי. מנהיגי אירופה כבר פעלו; ג'ו ביידן טרם הלך בעקבותיהם. עליו להשתמש כעת בכלים שברשותו, כל עוד ביכולתם להכריע את גורל המלחמה. הגיע הזמן שביידן יאמר ליועציו מה שאמר פרנקלין רוזוולט לאנשיו: זה הדבר הנכון לעשות, תמצאו את הדרך.

תאריך:  21/03/23   |   עודכן:  21/03/23
+בריטניה תשלח לאוקראינה תחמושת המכילה שרידי אורניום מדולל
19:57 21/03/23  |  עידן יוסף

בריטניה הודיעה שתשלח לאוקראינה תחמושת המכילה שרידי אורניום מדולל לשימוש בטנקים הבריטיים מדגם צ'לנג'ר 2. פוטין מסר בתגובה: "נגיב לכך בהתאם".

+שי יגיש לפוטין מתישהו את החשבון
12:54 21/03/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

וושינגטון פוסט על ביקורו של נשיא סין במוסקבה: שתי המדינות מתייצבות מול ארה"ב, אבל גישותיהן שונות - והתמיכה הסינית לא תינתן חינם

פוטין ושי אתמול במוסקבה [צילום: AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להשתמש ביתרות הרוסיות המוקפאות לשיקום אוקראינה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איתמר לוין
וושינגטון פוסט על ביקורו של נשיא סין במוסקבה: שתי המדינות מתייצבות מול ארה"ב, אבל גישותיהן שונות - והתמיכה הסינית לא תינתן חינם
איציק וולף
בבית הלבן גינו את ביקורו של שי במוסקבה וטענו כי בייג'ינג מספקת לרוסיה כסות דיפלומטית לביצוע פשעי מלחמה נוספים
יאיר נבות
זהו ביקורו הראשון של הנשיא הסיני במדינה זרה מאז שנבחר לכהונה שלישית וחסרת תקדים בחודש אוקטובר. ביקורו האחרון ברוסיה היה ב-2019    לאחר הביקור צפוי הנשיא הסיני לקיים שיחת ווידאו עם הנשיא זלנסקי, לראשונה מאז הורחבה הפלישה הרוסית בפברואר שעבר, כדי לדון עמו בתוכנית השלום שפרסמה בייג׳ין
יאיר נבות
זו הפעם הראשונה שפוטין מבקר באופן גלוי בשטחים הכבושים הללו. ע"פ הדיווחים בתקשורת הרוסית פוטין פוטין הגיע למריופול במסוק, וסייר במספר מחוזות בעיר כשהוא נוהג ברכב
יאיר נבות
חוקרים מאוניברסיטת ייל שבארה"ב פרסמו דוח בו נטען כי רוסיה החזיקה לפחות 6,000 ילדים אוקראינים באתרים בחצי האי קרים וברוסיה    התובע הכללי האוקראיני: מדובר בהחלטה היסטורית עבור אוקראינה ועבור מערכת הצדק הבינלאומי כולה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il