X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
חיילים אמריקנים בפלוג'ה, 2004 [צילום: אנג'ה ניידרהאוס, AP]
צלקות המלחמה בעירק פוגעות בצבא ארה"ב
סין למדה היטב את הלקחים מהפלישה לעירק, בעוד ארה"ב נותרה מאחור בהכנות למלחמה באירופה או באסיה - מנתח אקונומיסט במלאת 20 שנה לפלישה

הפלישה האמריקנית לעירק החלה ב-21 במרס 2003, ומפקד פיקוד המרכז האמריקני, הגנרל טומי פרנקס, הבטיח "להפעיל כוח מוחץ". ארה"ב אכן הפילה במהירות את משטרו של סדאם חוסיין, אך גם הצבא שלה ספג מכה מוחצת כאשר איבד את כושרו בתחרות הגוברת עם סין – טוען אקונומיסט.
ארה"ב ובעלות בריתה כבשו את בגדד בתוך שלושה שבועות, בהפגנת כוח מרשימה מול הצבא הרביעי בגודלו בעולם באותה עת. אך בשנים הבאות שקעה ארה"ב במאבק נגד ג'יהאדיסטים סונים, מיליציות שיעיות ואנשיו של סדאם. ברק אובמה הסיג את הכוחות האמריקניים ב-2011, אך נאלץ להחזירם ב-2014 למאבק נגד דאעש ו-2,500 חיילים עודם מוצבים במדינה.
הקרבות הללו הטילו עומס עצום על הצבא האמריקני. בשש השנים הראשונות של המלחמה, היו בעירק בכל עת לפחות 120,000 חיילים אמריקנים ובשנת 2007 מספרם היה גבוה בהרבה. עוד 98,000 הוצבו באפגניסטן בשנת השיא לנוכחות האמריקנית, 2011. הדבר אילץ את הפנטגון להכריח 58,000 חיילים להאריך את שירותם בשנים 2008-2002. בשנת 2007 צנח שיעור החיילים בעלי תעודות בגרות ל-79%, הנמוך ביותר מזה 25 שנה. מספר גדל של צעירים שוחררו בשל עבירות פליליות, השמנה ובעיות אחרות. בשנת 2006 היו ל-34,000 איש פטורים מטעמי מצפון – חמישית מכלל החיילים בשירות פעיל.
הכוחות בשטח סבלו גם הם. במקום להציב לשירות פעיל שליש מן היחידות ולאפשר לשני שלישים להתאמן ולהתאושש, הוצבו מחצית מהן. המשאיות הצבאיות עבדו פי עשרה מאשר בזמן שלום, טנקי אברהמס הופעלו פי שישה, ומסוקי צ'ינוק – פי שלושה; כל זה נעשה בתנאים מדבריים קשים, שהובילו לתקלות תכופות ולבלאי מואץ.
הגרוע ביותר, אומר אקונומיסט, הוא שכל זה אירע בתקופה קריטית למעמדה העולמי של ארה"ב. בעשור שלפני הפלישה לעירק הכפילה סין את תקציב הביטחון שלה; בעשור אחריה הוא עלה פי ארבעה. במקביל, ארה"ב הוציאה 800 מיליארד דולר בעירק בהערכה שמרנית, וטריליוני דולרים בסך-הכל. החשיבה והניסיון הופנו ללוחמה בלתי סדירה בעירק ואפגניסטן, במקום להתכונן לקרבות טנקים באירופה ולקרבות ימיים באסיה. הכוחות המיוחדים עסקו בחיסולים במקום בפשיטות. העליונות האווירית נלקחה כמובנת מאליה והגנת הנ"מ הוזנחה.
סין צפתה ולמדה. היא שמה לב לתלות האמריקנית בבסיסים גדולים, בהבטחת לוגיסטיקה ובגישה בטוחה ללווינים. סין השקיעה בצורה שיטתית בטקטיקות וביכולות – כמו טילים בליסטיים, נשק אנטי-לוויני ולוחמת סייבר – שמטרתם להלום בשיטת הלוחמה האמריקנית כפי שבאה לידי ביטוי בעירק.
שינוי איטי ובאיחור ניכר
חיילים אמריקנים במוסול, 2017 [צילום: חאלד מוחמד, AP]

אסטרטגיית הביטחון הלאומי של דונלד טראמפ קבעה ב-2018 שעל הכוחות המזוינים להתמקד באיום מצד סין, תפיסה אותה אימץ ממשלו של ג'ו ביידן. אבל הפנטגון סירב להשתנות. בשנת 2019 טען כריס דוהרטי, ממעצבי האסטרטגיה החדשה, כי הפנטגון אינו מוכן להשלים עם העובדה שהמתחרים העיקריים שלו אינם איזוריים כמו עירק ויוגוסלביה. "מחיקת היתרון הצבאי של ארה"ב על פני סין ורוסיה היא תסמין למחלה הזאת", הוסיף.
כעת מתחולל השינוי לאיטו, גם אם באיחור ניכר – ממשיך אקונומיסט. המלחמה באוקראינה חידדה את התמקדותו של הפנטגון במלחמה בעצימות גבוהה. הוא עובר מחטיבות לדיביזיות ומאמן את אוקראינה בלוחמה משולבת שאותה הזניח במשך שנים. הפנטגון גם מאזן מחדש את המשאבים. תקציבו של פיקוד המרכז קוצץ ב-5 מיליארד דולר ומספר חייליו הופחת ב-6,000, בעוד התקציב לתגבור הבסיסים והנ"מ באסיה עולה כעת על 9 מיליארד דולר. ההכנות למלחמה בטייוואן נראות רציניות מאשר אי-פעם.
מכון המחקר Strategic Studies קבע בחודש יוני אשתקד: "לאורך רוב שני העשורים האחרונים, ההתמקדות של וושינגטון במזרח התיכון הפחיתה את המוכנות הצבאית, עיוותה את סדרי העדיפות של בניית הכוח, ועד לאחרונה גרמה לכך שהכוחות המשולבים אינם מסוגלים ואינם מצוידים להיערך למאבק כולל נגד יריב שווה כוח". המלחמה שנועדה להרתיע את אויביה של ארה"ב ולקבע את עליונותה הצבאית, הותירה צלקות ארוכות טווח בגופו של המנצח.

תאריך:  22/03/23   |   עודכן:  22/03/23
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
וושינגטון פוסט סבור שלא ניתן לומר שהקריסות האחרונות היו "מקרים נקודתיים", משום שמערכת הבנקאות העולמית סובלת מכשלים בסיסיים נרחבים
איתמר לוין
שיילה באיר, שהייתה יו"ר החברה לביטוח פקדונות במשבר הפיננסי, קוראת לבטח במלואם את חשבונות העו"ש ולמקד את מבחני הלחץ בנזילות הבנקים
איתמר לוין
זוהי ההצעה שמעלים בוושינגטון פוסט מי שהיו שר האוצר של ארה"ב, נשיא הבנק העולמי ואיש שירות החוץ בחמישה ממשלים    הסכום המדובר: 300 מיליארד דולר
איתמר לוין
וושינגטון פוסט על ביקורו של נשיא סין במוסקבה: שתי המדינות מתייצבות מול ארה"ב, אבל גישותיהן שונות - והתמיכה הסינית לא תינתן חינם
איתמר לוין
20 שנה לפלישה האמריקנית לעירק: וושינגטון פוסט מציין שקיימת הסכמה רחבה שהייתה זו טעות; את המחיר הכבד ביותר ממשיכים לשלם העירקים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il