X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מיארה. אינה נקייה מ"מחוייבותה" למי שמינה אותה [צילום: שיר תורם/פלאש 90]
את מי כן לפטר
מיארה היא אינה בחירתו של ראש הממשלה המכהן. אין ביניהם כל שיח, אינה משתתפת בישיבות הממשלה ורק משגרת מכתבים שמודלפים מיד לתקשורת. אין מנוס, אם כך, אלא שתתפטר

זכיתי להיות פעם יועץ לראש הממשלה. טוב, זה היה מזמן כאשר ראש הממשלה היה יצחק שמיר ז"ל. חבר יועצים נאמנים סבב אותו, כל יועץ ותחומו, כל יועץ ומומחיותו. שימשתי כיועץ פוליטי ותקשורתי. יועץ לעומד בראש הממשלה ולמעשה בראש המדינה. והיו גם יועצים לממשלה - כלומר, יועצים שיעצו לראש הממשלה, לשרים, בתחומים שונים. הבולט שבהם היה היועץ המשפטי לממשלה. הוא ישב כמובן במשרד המשפטים, אבל היה "בן בית" בלשכת ראש הממשלה דאז, השתתף בכל ישיבות הממשלה. הוא היה נאמנו של ראש הממשלה ושל הממשלה, וכמובן גם של החוק. קבע את המותר והמסויג מבחינת אמירות ומעשים של הממשלה ושריה, סייע למצוא פתרונות כדי שדברים לא ייעשו בניגוד לחוק.
ברוב המקרים מצא היועץ המשפטי פתרון, מוצא. ידע שעליו לסייע בעצותיו לראש הממשלה, לשרים, לבצע מדיניותם ולא להכשילם. לא להתריס מולם. לא להיות לעומתי. כבוד הדדי שרר בין ראש הממשלה ליועץ המשפטי, השיח ביניהם היה ענייני ומכבד. ראש הממשלה כיבד את מומחיותו של היועץ, וזה כיבד את העומד בראש.
היועץ השתדל לתת עצות "טובות", פתרונות ליציאה מסבך משפטי כזה או אחר. כך גם יועצים אחרים, כל אחד בתחומו. אם הצעתי לראש הממשלה עצה כלשהי בתחום הפוליטי והתקשורתי - כלום "חובתו" הייתה לאמץ אותה? היועץ נימק, הסביר, מדוע כדאי לעשות מהלך כזה או אחר, או להימנע ממנו. ראש הממשלה שקל, שאל, לעתים קיבל את העצה, לעתים לא. וכשלא קיבל, נימק מדוע לא. והיועץ הבין. הרי הוא רק יועץ, לא מי שכופה דעתו-עצתו על הבוס. היועץ גם "העז" למתוח ביקורת על מהלך שגוי, והבוס שמיר ידע להעריך את העמדה או ביקורת שמוטחת בפניו.
העצות בתחום המשפטי הן חמורות ועדינות, יש להן השלכות מרחיקות לכת יותר מעצות של יועץ כלכלי, תקשורתי, או חברתי, למשל. כמובן, אין ערוך חשיבות יש ליועץ הצבאי, קצין בדרגת תא"ל, שמנהל בלשכת ראש הממשלה את כל הקשרים עם גורמי הצבא והאירגונים החשאיים. גם היועץ המדיני נושא באחריות רבה לתחום הרגיש שעליו הוא מופקד. עליו להיות בעל ניסיון, מקושר היטב, מחובר לדיפלומטים, בקיא בחומר, ושותף-החלטות חשובות בתחום. ה"מדיני" או ה"צבאי" שוהה הרבה בחדרו של הבוס, מוסר מידע, מביע דעתו, עוזר בתהליך קבלת ההחלטה. ושוב - ראש הממשלה מאזין, מהרהר, ומקבל החלטה. לא תמיד היא זו המומלצת על -ידי היועץ. אחריות היא שלו.
כל העצות ניתנות ונדונות בחדרי חדרים. דו-השיח בין ראש הממשלה ליועציו תמיד מתנהל באופן דיסקרטי ככל האפשר, כי רק כך ניתן לנהל מדינה, להוביל מהלכים רגישים או להימנע מהם. כמעט אין הדלפות, אין התרברבויות, לפחות בתקופה שאני שימשתי לא רק כיועץ אלא גם כרל"ש. כל יועץ ידע את מקומו, את תפקידו, והוא בראש וראשונה להיות לעזר למי שמקבל בסופו של דבר לבדו את ההחלטות. היועצים נבחרים על-ידיו, הם אנשי אמונו, אבל תמיד משתדלים להציג תמונת אמת, מבוססת על הידע המקצועי שלהם ועל מידע שהשיגו.
היועץ המשפטי לממשלה נבחר על-ידי שר המשפטים של הממשלה המכהנת. רק כך נוצר אמון בינו לבינה. בינו לבין ראש הממשלה או שר המשפטים. כמו כל שורת היועצים, וכמו בכל משטר דמוקרטי, בהתחלף השלטון, גם שורת היועצים מוחלפת, אלא אם כן ראש הממשלה משאיר על-כנו יועץ כזה או אחר. משום-מה לא הוחלפה היועצת המשפטית, שמונתה על-ידי שר המשפטים הקודם, איש האופוזיציה הסערורית (ואין זו שגיאה). לא ייתכן מצב שבו ראש הממשלה משמיע את דברו ומיד שולפת היועצת הלעומתית מכתב-וטו. ומה שחמור יותר - המכתב נמצא בידי התקשורת בו זמנית. וזו כמובן ששה להאדירו, חוגגת על הקרע שאינו ניתן לאיחוי. זה מה שקרה עם מכתבה המתריס של גלי בהרב-מיארה, לאחר נאומו לאומה של ביבי, ובטרם יצא ללונדון. לא בתוכנו חטאה, אלא בהתרסתו הפומבית כלפי ראש הממשלה. כל הנאמר במכתב היה עליה להשמיע ב-פ"א ביניהם, וביחד לטכס עצה איך למרות הדברים הנכונים בעיקרם, יימצא פתרון שיאפשר לראש הממשלה לפעול לפי שיקוליו בלי להפר חוק.
אלא שגלי בהרב-מיארה אינה נקייה מ"מחויבותה" למי שמינה אותה. על עצם התאמתה לתפקיד יעידו מומחים למשפט, ואינני ביניהם. היא אינה בחירתו של ראש הממשלה המכהן. אין ביניהם כל שיח, אינה משתתפת בישיבות הממשלה ורק משגרת מכתבים שמודלפים מיד לתקשורת. אין מנוס, אם כך, אלא שתתפטר, שאם לא כן על ראש הממשלה לפטרה, ולמנות לממשלה יועץ משפטי שלא מכתיב ולא מדליף.

תאריך:  27/03/2023   |   עודכן:  27/03/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
את מי כן לפטר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
רשימה בזויה ומבזה
משה דב  |  29/03/23 16:52
2
חונטה משפטית
אבי כהן  |  30/03/23 09:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
נראה זה אך תמוה ומוזר שהחלטות בית המשפט בעניין שהוא קודש הקודשים של מערכת המשפט, הוועדה לבחירת שופטים מושמות לכאורה למרמס על-ידי רשת שידור, והיועמ"שית לממשלה והנהלת בתי המשפט קופאות על שמריהן ולא פועלת כהרף עין להקטנת הנזק
חנן שי
ממערכת המשפט יכול להיפתח גם הטוב    מכיוון שימין ושמאל נושאים באחריות משותפת להיווצרות האסון, ישנה אופציה אחת לעצירתו בנזק מופחת: הקמה מיידית של 'ממשלת חרום לאומית' שתחרוט על דגלה את מטרתה של 'המחאה': "הגנה על 'מגילת העצמאות' וערכיה"
איתן קלינסקי
בעוד מעל כל במה מתריסים חברי הכנסת של מפלגות הימין בשפה פוגענית ומעליבה בשופטי בית המשפט העליון, בניגוד להם פרופ' גדעון ספיר מאוניברסיטת בר-אילן רואה בשופטי בית המשפט העליון "שופטים משכמם ומעלה"
יורם אטינגר
היקף הלידות היהודיות עלה ל-76% מסך הלידות ב-2020 לעומת 69% ב-1995    הגידול בפריון היהודי עקב אופטימיות ופטריוטיות גבוהות
מרדכי שחם
למניעת אסון לאומי ההולך ומתרחש, יש לפעול בדחיפות - בתבונה מעשית, ברגש אנושי ובמשותף: הדאגה, היוזמה וחובת הביצוע הן של כולם!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il