X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בונקר שחשפו הגרמנים בגטו ורשה [צילום: יד ושם]
80 שנה למרד גטו ורשה (ד')
האם המרד נכשל?
התשובה לשאלה זו תלויה בהגדרה של "הצלחה" - וזו נובעת ממטרותיהם של המורדים וגם: על עיתוי המבצע לחיסול הגטו ועל מכתבו האחרון באמת של מרדכי אנילביץ

השאלה היא למה אנו מתכוונים במילים "מרד גטו ורשה". המחשבה המקובלת מדברת על התקוממות הארגון היהודי הלוחם (אי"ל) בפיקודו של מרדכי אנילביץ, בו התאגדו תנועות הנוער של השמאל, ולצידו האיגוד היהודי הצבאי (אצ"י) של התנועה הרביזיוניסטית הימנית. שני גופים אלו לחמו בנשק חם נגד הגרמנים, השיגו הצלחות מפתיעות בימים הראשונים של המרד אך לאחר מכן נאלצו לסגת לבונקרים או לצאת מהגטו לצד הארי דרך תעלות הביוב. מרד זה נמשך, בהפסקות, כשבועיים. מהרגע בו הגרמנים עברו לטקטיקה של שריפת בתי הגטו, לא היה למעשה למורדים נגד מי להילחם, כי אויביהם הפגיזו והציתו ממרחק.
חלק שני ומשמעותי מאוד של המרד היה מה שמכונה "לוחמת הבונקרים". 50,000 היהודים שנותרו בגטו הסתתרו במרתפים, עליות גג, חדרים נסתרים ועוד, וסירבו בתוקף לצאת כפי שדרשו הגרמנים. גם בשל כך עברו הגרמנים להצתה שיטתית של הגטו, ואף הזרימו גזים דרך פתחי הבונקרים שגילו. לוחמה פסיבית זו נמשכה בעיקרה קרוב לחודש, אך שרידים של יהודים המשיכו להסתתר ולהוות מטרד לגרמנים במשך מספר חודשים.
התפישה לפיה מרד גטו ורשה נמשך חודש, מבוססת על כך שהוא פרץ ב-19 באפריל 1943, וב-16 במאי הורה מפקד הכוחות הגרמניים, הגנרל יורגן שטרופ, לפוצץ את בית הכנסת הגדול כאות לדיכוי המרד. אלא שבפועל, כאמור, פינוי הגטו משרידי יושביו נמשך לאחר מכן.
התשובה לשאלה מהו כישלון, היא תוצר של תשובה לשאלה הפוכה: מהי הצלחה? או ליתר דיוק: מה היו היעדים? גם את שאלת הצלחתו או כשלונו של מרד גטו ורשה יש לבחון בצורה זו, שכן מטרותיהם של שני הארגונים המורדים היו שונות. חברי אי"ל ביקשו למות תוך כדי לחימה ולהציל את הכבוד היהודי, בעוד חברי אצ"י תכננו שלפחות חלקם יצליחו לצאת מן הגטו ולנסות לשרוד.
השריפה השיטתית של הגטו הביאה לכך שלוחמי אי"ל התקשו עד מאוד להגשים את מטרתם הראשונית, ולבסוף החליטו לנסות ולצאת לצד הארי של ורשה; רק כמה עשרות מתוכם הצליחו. לוחמי אצ"י ברובם הצליחו לעבור לצד הארי, כפי שתכננו, אך כמעט איש מהם לא שרד עד סיום המלחמה. ואילו האזרחים נרצחו תוך כדי דיכוי המרד או נלכדו ונשלחו למחנות.
מרד גטו ורשה לא הביא להפסקת הגירושים ולכל היותר כמה אלפים מבין תושביו שרדו עד תום המלחמה. מבחינה זו הוא נכשל. אך מבחינת הצלת הכבוד היהודי, אין ספק שהוא נחל הצלחה כבירה והפך לסמל בינלאומי של עוז רוח וגבורה אל מול מוות בטוח.

האם חיסול הגטו היה מתנה להיטלר?

כאמור, מרד גטו ורשה פרץ ב-19 באפריל 1943, כאשר הגרמנים נכנסו אליו במטרה לשלח את אחרוני היהודים אל מחנות ההשמדה. יום הולדתו של אדולף היטלר חל ב-20 באפריל, ולכן היו משטענו לאורך השנים שחיסולה הסופי של הקהילה היהודית הגדולה ביותר באירופה, אמור היה להיות מתנה ליום הולדתו.
ואולם, טענה זו מופרכת מדיווחו של הגנרל יירגן שטרופ, שפיקד על דיכוי המרד, ולפיו האקציה אמורה הייתה להימשך שלושה ימים – דהיינו עד 21 באפריל. קרוב לוודאי שתחילתה נקבעה דווקא לפי התאריך העברי: ערב פסח תש"ג. הגרמנים הכירו היטב את לוח השנה העברי ופעמים רבות ביצעו פעולות דיכוי, גירושים ומעשי רצח דווקא במועדים יהודיים, מתוך סדיזם לשמו. הגירוש הגדול מגטו ורשה החל ב-22 ביולי 1942 – ערב תשעה באב תש"ב.

מה היה מכתבו האחרון של אנילביץ?
פסל אנילביץ בקיבוץ יד מרדכי [צילום: פלאש 90]

ב-23 באפריל 1943 שיגר מרדכי אנילביץ מכתב ליצחק צוקרמן, ששהה בצד ה"ארי" של ורשה כנציג הארגון היהודי הלוחם (אי"ל). אנילביץ תיאר את מהלך הלחימה וסיים בשני משפטים ידועים ביותר: "חלום חיי קם והיה. זכיתי לראות הגנה יהודית בגטו בכל גדולתה ותפארתה". צוקרמן פרסם את המכתב וקבע שהיה זה האחרון ששלח אנילביץ.
אלא שאנילביץ שלח לצוקרמן מכתב נוסף, שלושה ימים מאוחר יותר. נאמר בו: "זה היום השמיני שאנו עומדים במערכה על נפשנו. גטו ורשה, אחד הגטאות האחרונים שנותרו עוד – כוּתַר פתאום אור ליום 19 באפריל על-ידי צבא גרמני סדיר, שהתחיל בחיסול היהודים הנותרים.
"ביומיים הראשונים נאלצו הגרמנים לסגת, כשהם משאירים חללים הרבה. אחר כך, משהביאו תגבורות של משוריינים, תותחים ואף מטוסים, פתחו במצור רשמי והחלו להצית את בתי המגורים באופן סדיר. מספר אנשינו שנפלו ביריות, אנשים, נשים וטף שנשרפו עצום הוא. ימינו האחרונים קרבים ובאים. אולם כל זמן שיש לנו כדורים נוסיף להילחם ולהתגונן.
"את האולטימטום של הגרמנים, שניכנע, דחינו, משום שאין האויב יודע רחם, ואנו – אין לנו מוצא. בימינו האחרונים תובעים אנו מכם: זִכרו איך בגדו בנו! בוא יבוא נקמת קדושת דמנו השפוך. שִלחו עזרה לאלה שיצילו נפשם מידי האויב בשעה האחרונה, כדי להוסיף ולנהל את המאבק".
צוקרמן לא הכחיש את קיומו של מכתב זה, אך בצורה תמוהה ועיקשת טען שהוא נשלח שלושה חודשים קודם לכן – דבר הסותר את תוכנו הברור. לא ברור מדוע עמד צוקרמן על גירסתו השגויה, אשר הפכה לאחד מנכסי צאן הברזל של מורשת השואה בישראל.

מתוך הספר "לא רק טלאי צהוב: 101 טעויות על השואה".
itamar@News1.co.il, טלפון 052-3423224.
תאריך:  05/04/2023   |   עודכן:  05/04/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
יוסי אחימאיר
יסור נא כל אחד ואחת מאיתנו ליד ושם, אל מיצג ספר השמות, להרהר בזכרם של המיליונים שלא זכו, ולצאת משם מחוזקים במחשבה - לעולם לא עוד
איתמר לוין
פאוול פרנקל עמד בראש ארגון המחתרת של אנשי הימין במרד גטו ורשה. רוב חברי הארגון נספו, וכך ידוע לנו מעט מאוד עליהם - מה שאינו מפחית ממקום הכבוד שלהם
איתמר לוין
טוסיה אלטמן הייתה פעילת מחתרת בתנועת השומר הצעיר בפולין ומקשרת במרד גטו ורשה. היא הצליחה להינצל מהגטו הבוער, אך נספתה בדליקה במקום המחבוא של שרידי הלוחמים
איתמר לוין
בערב פסח תש"ג ניסו הגרמנים לחסל את שרידי גטו ורשה. ציפתה להם הפתעה כפולה: מאות לוחמים ירו עליהם ורבבות יהודים ירדו למסתור וסירבו להיכנע. רובם נטבחו אך כולם זכו לתהילת עולם
איציק וולף
בשיחות שהתקיימו במשרד החוץ הפולני, הסכימו נציגי השב״כ עם מקביליהם הפולנים על מתווה אבטחת המשלחות    הסכמות גם ביחס לסוגיית תכני ההדרכות של התלמידים
רשימות נוספות
יחודשו מסעות תלמידי התיכון לפולין  /  איציק וולף
שבח וייס, יו"ר הכנסת לשעבר, מת בגיל 87  /  עידן יוסף
ישראלים חוששים מהבעת סממנים יהודיים בטורקיה ובצרפת  /  עידן יוסף
על פני תהום  /  מחלקה ראשונה
טרגופרומוס  /  אורנה מרקוס בן-צבי
אסירת אושוויץ 31119  /  יגאל יששכרוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il