X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
תפיסות מנוגדות בתכלית [צילום: אנדי וונג, AP]
העימות האמריקני-סיני גובר ויימשך עשורים
אקונומיסט מציע לארה"ב ובעלות בריתה שלושה עקרונות לניהול העימות: לצמצם את מגבלות הסחר, להפחית את סכנת המלחמה ולדבוק בערכיהן

ניתן היה לקוות, שפתיחתה מחדש של סין לאחר הקורונה והחזרה למפגשים פנים אל פנים ישפרו את יחסי בייג'ינג-וושינגטון. המציאות הפוכה, כפי שמלמדת האווירה הנוכחית בבירת סין – מדווח אקונומיסט.
דיפלומטים מערביים מדווחים על עלבונות ופרנויה במסדרונות הממשל הסיני, שפקידיו טוענים שארה"ב פועלת בבריונות ומתכוון "להכות למוות את סין". הדבר היחיד ששני הצדדים מסכימים עליו הוא שהתחזית האופטימית ביותר היא לעשרות שנים של עימות; ושהסבירות לתרחיש הגרוע ביותר, מלחמה, עולה בהתמדה.
כל צעד פועל לפי ההיגיון שלו. ארה"ב אימצה מדיניות של בלימה. היא רואה את סין כעוברת ממדינה של מפלגה אחת למדינה של איש אחד. שי ג'ינפינג צפוי להישאר בשלטון עוד שנים רבות ומפגין עוינות למערב, שלדעתו מצוי בשקיעה. בבית הוא מנהיג מדיניות של דיכוי. פגישתו עם ולדימיר פוטין בחודש שעבר מלמדת שכוונתו לבנות סדר עולם חילופי, שיתאים יותר לסמכותנים.
מול מצב זה, ארה"ב מגבירה את המאמץ הצבאי לבלום את סין באסיה, מרעננת בריתות ישנות ויוצרת חדשות. בסחר ובטכנולוגיה היא מטילה אמברגו מתרחב על מוליכים-למחצה וטובין אחרים. המטרה היא להאט את היזמות הסינית כדי להבטיח את העליונות הטכנולוגית של המערב. מדוע לאפשר ליזמות אמריקנית לחזק משטר עוין?
בעיניהם של מנהיגי סין, כל זה מתקבץ למזימה לחבל במדינתם. ארה"ב חושבת שהיא יוצאת דופן ולעולם לא תסכים שמדינה אחרת כלשהי תהיה חזקה כמותה. היא רוצה סין כנועה. הבריתות הצבאיות של ארה"ב באסיה גורמות לסין להרגיש נצורה. הקווים האדומים עליהם הוסכם בשנות ה-1970, כמו בנושא טייוואן, נרמסים בידי פוליטיקאים אמריקנים חסרי אחריות. לכן, רק הגיוני הוא שסין תגדיל את הוצאות הביטחון. בתחום הסחר סבורה סין שהבלימה האמריקנית איננה הוגנת. מדוע למנוע טכנולוגיות ממדינה שהתמ"ג לנפש בה נמוך ב-83% מזה שבארה"ב?

שני הנשיאים צריכים להיראות קשוחים
משחתת אמריקנית בים סין הדרומי [צילום: AP]

כאשר מדובר בהשקפות עולם כה מנוגדות, יהיה זה תמים להניח שעוד דיפלומטיה תבטיח את השלום – מדגיש אקונומיסט. פגישתם של ג'ו ביידן ושי באינדונזיה בנובמבר שעבר הרפתה את המתח, אבל ההיגיון הפנימי של העימות הגדיל אותו עד מהרה. משבר בלון הריגול הראה ששני הנשיאים צריכים להיראות קשוחים בזירה הפנימית.
ארה"ב רוצה שסין תנקוט צעדים לניהול היריבות, כמו למשל קו אדום ונהלים בתחום הגרעין, אבל סין סבורה שהיא הצד החלש: מדוע להיכבל בנהלים כאשר מתייחסים אליך בבריונות? דבר אינו מרמז שהמתיחות תפחת. הבחירות בארה"ב ב-2024 יוכיחו שהעוינות לסין היא דו-מפלגתית, בעוד שי ניצב בפני האטה כלכלית למרות שקישר את הלגיטימיות שלו למדינה חזקה ומתעוררת.
כאשר הן ניצבות בפני יריב כזה, על ארה"ב ובעלות בריתה לדבוק בשלושה עקרונות – מציע אקונומיסט. הראשון: להגביל את הניתוק הכלכלי, אשר להערכת קרן המטבע יכול לעלות בין 0.2% מהתמ"ג העולמי לבין שיעור עצום של 7%. סחר בתחומים שאינם רגישים מסייע לקיים קשר שגרתי בין אלפי חברות ומצמצם את הפער הגיאו-פוליטי. את נשק האמברגו יש לשמור לתחומים רגישים, שהם המיעוט בסחר האמריקני-סיני.
העיקרון השני הוא להפחית את סיכויי המלחמה. שני הצדדים לכודים ב"דילמת ביטחון", בה הגיוני להתבצר בעמדתך גם אם היא גורמת לצד השני לחוש מאוים. המערב צודק כאשר הוא מגביר את כוחו אל מול האיום הסיני הגדל; החלופה היא קריסה של הסדר באסיה אותו מובילה ארה"ב. אבל ניסיון להשיג דומיננטיות סביב נקודות התלקחות כמו טייוואן עלול לגרום לתקריות שייצאו משליטה. לשם כך יש צורך בתבונה ובאיפוק של פוליטיקאים בשני הצדדים.
העיקרון השלישי: ארה"ב ובעלות בריתה צריכות להתגבר על הפיתוי לפעול בצורה שתגרום להן להיראות כמו סין. לחברות ליברליות ומשקים חופשיים יש יתרון גדול בעימות הזה: יש להם סיכוי טוב בהרבה ליצור יזמות, עושר ולגיטימיות בבית ומחוצה לו. אם ארה"ב תדבק בערכי הפתיחות, השוויון ושלטון החוק, יהיה לה קל יותר לשמר את הנאמנות של בעלות בריתה. המאבק שיעצב את המאה ה-21 אינו רק בין נשקים ושבבים, אלא גם בין ערכים.

תאריך:  02/04/23   |   עודכן:  02/04/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העימות האמריקני-סיני גובר ויימשך עשורים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
זו השאלה שמציב ניו-יורק טיימס, לאחר שבכירים במפלגה ותומכיו של טראמפ התריסו נגד שלטון החוק בעקבות ההחלטה להעמידו לדין
איתמר לוין
העמדתו לדין של טראמפ יכולה להעמיק את הקרע או לחזק את הדמוקרטיה - מנתח ניו-יורק טיימס    כמה רחוק מהקנס ששילם גרנט על דהירה במהירות מופרזת
איתמר לוין
וושינגטון פוסט חושף את "מסמכי וולקן": 5,000 עמודים מתוך חברת התוכנה היוצרת כלים ללוחמת סייבר ומאמנת את הפצחנים הרוסיים הפועלים נגד העולם
איתמר לוין
על הכוונת: מטרות אסטרטגיות באוקראינה, מודיעין על משלוחי הנשק אליה ואפילו שירותים חיוניים במדינות הסובבות אותה - מדווח אקונומיסט
איתמר לוין
אקונומיסט מסביר, שגם במקרה הגרוע ביותר - הבנקים הקטנים והבינוניים יספגו מכה בה יוכלו לעמוד; וייתכן שהעיריות והממשל יתערבו לסייע לשוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il