X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
תומך של טראמפ בפלורידה [צילום: אוון ווצ'י, AP]
האם יימצא רפובליקני שייצא נגד אספסוף טראמפ
זו השאלה שמציב ניו-יורק טיימס, לאחר שבכירים במפלגה ותומכיו של טראמפ התריסו נגד שלטון החוק בעקבות ההחלטה להעמידו לדין

"לא הזמן הכי טוב לוותר על [רובה הסער] AR-15 שלכם. אני חושב שרוב האנשים יודעים את זה". כך הגיב טאקר קרלסון, מגיש בכיר בפוקס ניוז, על כתב האישום נגד דונלד טראמפ בפרשת סטורמי דניאלס. זהו שלב מסוכן חדש בהתקפה הטראמפיסטית על שלטון החוק, טוען ניו-יורק טיימס, ושחזור של הנסיבות שהובילו לאירועי 6 בינואר.
וזה נמשך, בלי שאיש מהמגיבים ראה את כתב האישום. גלן בק, לשעבר מגיש באותה רשת, צופה שבשנת 2025 ארה"ב תהיה במלחמה (כלשונו). "המטבע יקרוס ונחיה במדינת משטרה וירטואלית"; מגילת הזכויות איננה יותר, הוסיף בק. ויווק רמסוואמי, איש עסקים המתמודד על מועמדות הרפובליקנים לנשיאות, הכריז שייתכן שארה"ב מצויה בנתיב ל"גירושין לאומיים". מושל פלורידה, רון דה-סנטיס – שעשוי להיות יריבו הבולט ביותר של טראמפ במפלגה – הגיב באומרו שהאישום הוא "לא-אמריקני" ושמדינתו לא תסגיר את טראמפ לניו-יורק.
דבריו של דה-סנטיס היו פגיעה במשטר החוקתי, מאשים הטיימס, כי למושלים אין סמכות למנוע הסגרה. סעיף 4 לחוקה קובע בצורה חד-משמעית שיש להסגיר נאשם המצוי במדינה אחרת (בין מדינות ארה"ב). כך גם קובעים החוק הפדרלי ופסיקת בית המשפט העליון. טראמפ עומד להתייצב מרצונו (4.4.23), אך אם לא – דה-סנטיס אינו יכול למנוע את מעצרו בפלורידה והסגרתו לניו-יורק.
טראמפ עצמו הזהיר לפני ההחלטה מפני "מוות וחורבן אפשריים" ופרסם תמונה של עצמו מחזיק אלת בייסבול בסמוך לתמונתו של פרקליט מחוז מנהטן, אלווין בראג. הוא הוסיף: "ארצנו נהרסת כאשר הם אומרים לנו לנהוג בדרכי שלום". המשמעויות ברורות.
במדינה בה יש שלטון אמיתי של החוק, אין מערכת משפט מושלמת (שום מערכת אנושית אינה מושלמת), אבל יש בה הגנה כפולה מפני עיוות דין. הן הנוהל והן המהות מוגדרים בחוק, ושלטון החוק תלוי בכך שהכל יכבדו את ההליך המשפטי גם אם יש מי שמשוכנעים שנפלו בו טעויות. בלא הבנה זו, לא יישמר השקט החברתי. נאשמים ותומכיהם אינם יכולים להחליט האם לציית להליך, ורובי AR-15 אינם חלק ממנו.
כל זה אמור להיות מובן מאליו, אך טראמפ ותנועתו מציבים סימני שאלה אפילו על ההליכים המשפטיים הבסיסיים ביותר. לאחר בחירות 2020 ניסה טראמפ לכפות על הציבור האמריקני טענות חסרות יסוד, ולאחר שנכשל – הכנופיות שלו תקפו את הקונגרס. כעת יש להמתין לכתב האישום ולבחון את הראיות לפני שמביעים דעה. זכותו המלאה של טראמפ למתוח ביקורת ציבורית על ההחלטה להעמידו לדין, אך עליו להתמודד איתה בבית המשפט ולא ברחובות.
אולם, הרטוריקה האפוקליפטית של טראמפ ומגניו מעודדת את תומכיו לדחות את עקרון שלטון החוק ולקבוע שכתב האישום הוא בלתי לגיטימי. מבחינתם, בדיוק כמו בבחירות – יש רק תוצאה אפשרית אחת: ניצחון של טראמפ. כל דבר אחד נתפס כהוכחה לשקיעה ולנפילה של הדמוקרטיה האמריקנית. אחרי 6 בינואר ברור לחלוטין, שאם מספר מספיק של אמריקנים ישתכנעו שהמדינה על סף חורבן – הם יקחו את העניינים לידיהם.
שלטון החוק בארה"ב תלוי הן בתביעה והן בהגנה, מדגיש הטיימס; אפילו אם וכאשר התביעה נכשלת, ההגנה אינה יוצאת מגדרי ההליך. כשלונות של התביעה מדגישים עוד יותר את חשיבותו של ההליך ההוגן. טראמפ יקבל את יומו בבית המשפט, ואז ניתן יהיה לדעת באמת האם בראג צודק.
שלטון החוק מצוי כעת בידי הרפובליקנים. אם יחזרו לנתיב בו צעדו לאחר הבחירות, ההיסטוריה תזכור אותם – ולא את בראג – ככלים של חורבן ארה"ב. מנהיגים אחראים דורשים לפעול בדרכי שלום. מנהיגים אחראים מכבדים את ההליך המשפטי. ידוע מה טראמפ אמר. דה-סנטיס אמר שהוא יבזה את החוק. למי במפלגה הרפובליקנית יהיה האומץ לחסום את הזעם של אספסוף טראמפ?

תאריך:  02/04/23   |   עודכן:  02/04/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם יימצא רפובליקני שייצא נגד אספסוף טראמפ
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשות טראמפ
איתמר לוין
העמדתו לדין של טראמפ יכולה להעמיק את הקרע או לחזק את הדמוקרטיה - מנתח ניו-יורק טיימס    כמה רחוק מהקנס ששילם גרנט על דהירה במהירות מופרזת
איתמר לוין
פרקליט מחוז מנהטן מייחס לטראמפ רישום כוזב במסמכי תאגיד של 130,000 דולר ששולמו כדמי שתיקה לכוכבת הפורנו    טראמפ יגיע לניו-יורק ביום ג' וישוחרר לאחר שיצולם ויילקחו טביעות האצבעות שלו    מכחיש את ההאשמות וטוען שמדובר ברדיפה פוליטית
איתמר לוין
בעל טור בכיר בוושינגטון פוסט טוען שבין שתי המפלגות יש לא מעט הסכמות שהן מורשת טראמפ, ואשר דווקא גורמות לכך שכמעט לא ניתן לעשות דבר
איתמר לוין
דייוויד פרנץ', בעל טור לענייני משפט בניו-יורק טיימס, טוען שאין להתחשב בשיקולים פוליטיים בו בחשש מפני התפרעויות בעת ההכרעות הקרובות בשלוש חקירות פליליות נגד הנשיא לשעבר
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס טוענים שפרשת המסמכים של טראמפ חמורה בהרבה מזו של ביידן, ושהדבר ישפיע על ההשלכות המשפטיות בשני המקרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il